ervaringen met ruggeprik

12-04-2009 19:50 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan bijna niet wachten. In September verwacht ik mijn eerste kindje. Nou hoop ik op een zo'n ' natuurlijk' mogelijke manier te bevallen, maar toch wil ik zo goed mogelijk voorbereid de bevalling ingaan en ben ik mij nu aan het oriënteren rondom pijnbestrijding tijdens de bevalling. Nou hoor ik veel tegenstrijdigheden rondom de ruggeprik. Soms hoor ik dat het verschrikkelijk zeer doet en dat zij er vele weken later nog last van hadden (pijn en vreemd gevoel in rug en benen). Van andere weer dat het geen zeer doet, omdat de prik tijdens een wee gezet wordt en dat je er daarom er niets van voelt (hoe zeer doet zo'n wee dan wel niet, denk ik er dan achteraan )

Wat zijn jullie ervaringen met de ruggeprik?
wil je dat echt weten? Ik moest 3 weken geleden een lumbaalpunctie om hersenvocht te verkrijgen dus of dat hetzelfde is weet ik niet maar ze moesten 6 keer prikken... was een regelrecte martelgang. Daarna een week lang alleen maar kunnen liggen. Als ik omhoog kwam moest ik overgeven en enorme hoofdpijn. Echt een verschrikking.

Maar tijdens de keizersnede heb ik ook een ruggeprik gehad; geen pijn, geen klachten achteraf. Dus ja, 2 heel verschilende ervaringen. Bedenk me dat je hier dus niets aan hebt...
Ik heb een lumbale punctie gehad voor het aftappen van hersenvocht voor een onderzoek naar narcolepsie en een ruggeprik bij mn bevalling ... en ik vond het twee niet te vergelijken gebeurtenissen.

de lumbale punctie heb ik net als luzzeke ook een week bij plat gelegen omdat ik "lekkage" kreeg. maar de prik an sich viel alles mee. de hoofdpijn de week erna was vervelend maar die hoofdpijn en duizeligheid heb ik niet gehad bij mijn ruggeprik van de bevalling.

de ruggeprik zelf voelde ik niks van, maar ik was aardig van de wereld door de morfine.

Wel heb ik nu drie maanden later nog elke dag een raar gevoel daar waar ze geprikt hebben, geen pijn maar een soort raar beurs gevoel.
Ik vond alle ruggenprikken die ik tot nog toe heb gehad (3 stuks) prima te doen. Het prikt even. En daarna? Blissful ignorance
Ik heb tijdens de bevalling echt niets van het zetten de ruggeprik gevoeld (want ja, zo'n wee doet echt ongelooflijk veel pijn, daar kan je je geen voorstelling van maken, daar is zo'n prikje echt niet bij) en er daarna ook helemaal geen last meer van gehad. Ik zou het zo weer doen!
Ik heb 2 ruggenprikken gehad, en allebei "appeltje eitje" Niks geen napijnen of what ever. Ik kies er zo weer voor. Ook een voordeel met een ruggenprik is dat ik niet kotsmisselijk ben na een operatie in tegenstelling tot een gewone narcose.

Mijn man heeft een half jaar geleden een Epidurale pijnbestrijding gehad en heeft er heeeel erg veel pijn van gehad toen ze die naald gingen zetten, zo erg dat hij bijna van zijn geloof ging.

Maar het èèn is niet met het ander te vergelijken.
Een ruggenprik vind ik niets voorstellen. Het is echt een heel klein prikje in je rug. Als je relaxed bent, voel je er bijna niets van. Van bijwerkingen heb ik ook nooit last gehad.

Epidurale pijnbestrijding heb ik ook geen last van gehad. Vond het geen pijn doen.

Zo zie je maar, het is voor iedereen anders.
Fortis et liber
Hier ook niks van gevoeld hoor. En wat een verademing zijn de weeën daarna. Volgende keer doe ik het weer. Echt spijt van dat ik zo lang gewacht had met ernaar vragen. Bevalling verliep een stuk vlotter erna. Trouwens ze kunnen die ruggeprik zo gericht geven dat het exact op de juiste plek verdooft. Ik kon dus nog perfect staan en lopen erna.
Ook ik heb een ruggenprik gehad tijdens mijn bevalling en ik heb er niets van gevoeld. Een wee, zoals azratje al zei, is pijnlijker. Maar ik heb er wel even wat aan gehad, best fijn als je een weeenstorm hebt en de 10 cm ontsluiting nog lang niet in zicht is.

Maar ze hadden niet helemaal goed geprikt, want 1 kant was verdoofd en de andere kant niet. Dit had te maken met de er weing ruimte was om te prikken en 9 van de 10 keer gaat dit dus ook gewoon goed. Ik zou er dus echt zo weer voor kiezen, het stelde mij destijds enorm gerust dat ik voor een ruggenprik kon kiezen.
dubbel
anoniem_77204 wijzigde dit bericht op 12-04-2009 20:44
Reden: 2x verstuurd
% gewijzigd
Weeen doen echt veel zeerder dan de ruggenprik. Van die prik heb ik niks meer gevoeld dat grote opluchting.

Wel is nog steeds het plekje waar geprikt is, wat gevoelig. Voel het trouwens alleen maar als ik er op druk. Is nu bijna 12 weken geleden.
Voor een (geplande) keizersnede had ik als verdoving een ruggenprik en ik heb van het zetten niets gevoeld.
Degene die mijn ruggeprik heeft gezet, mevrouw M., is voor eeuwig mijn grootste heldin.

Zetten van een ruggeprik? Hoezo voelen??? Nee, ik voelde alleen een piepklein zeer welkom prikje. Dank dank mw M.
Grrrr, had ik mw M. maar gehad. Door die ruggeprik (geen bevalling overigens) heb ik echt dagen last van mijn rug gehad. tip: als ze zeggen 'probeer je te ontspannen'......probeer je dan te ontspannen en ga niet uit schrik bewegen etc.

De pijn tijdens de prik zelfs is trouwens wel te doen.
Dat zeg ik....
3x een ruggeprik gehad in mijn leven. 1x voor een operatie aan mijn voet. Geen probleem, vond de prik erg meevallen.

1x tijdens de bevalling (ingeleide bevalling en het schoot niet op) ruggeprik opzich viel erg mee, alleen ging de vloeistof de verkeerde kant op en kreeg ik het benauwd.

Dus opnieuw een ruggeprik en deze ging goed en was het een verademing en schoot het tenminste, in combinatie met weeopwekkers, wel op.
Hier ook een ruggeprik voor de bevalling. Niks van die prik gemerkt hoor. Stil blijven zitten met een bolle rug zodat ze hem goed kunnen zetten én een wee hebben was veel lastiger. Maar helemaal super dat ding. Volgende bevalling in juli zeker weer. Niks, nada, nul komma nul, bijwerkingen gehad. Katheter en al die slangen en het feit dat je niet je bed uit kan valt in het niets bij het feit dat je de weeen niet meer voelt. Bij 7 cm kwam de pijn er een beetje doorheen, prik is uitgezet en bij 10 cm en persweeen kon ik gewoon zelf meedoen. Maar had nog alle puf en energie om dat ook te doen. Helemaal goed.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Geen last gehad van de ruggeprik (wel veel plezier)

Ze zette hem bij mij niet tijdens een wee maar juist daarna, want je moet niet bewegen.

Heb wel verhalen gehoord van vrouwen die de anesthesist ten huwelijk vroegen van pure dankbaarheid dat hun pijn weg was
Een ruggeprik voor een bevalling of een ruggeprik voor het aftappen van hersenvocht is héél wat anders. Die kun je in ieder geval niet met elkaar vergelijken.

Ik heb een ruggeprik gehad voor een keizersnee. Ik had destijds weeen en hij is ook in een wee gezet. Ze pakten het wel slim aan: puf deze wee maar even weg, dan zetten we daarna de prik. Dus ik pufferdepuf.....nou zet hem maar en het was al klaar. Niets van gemerkt en mocht ook na de ks direct terug op de kamer. Geen vervelende gevolgen gehad.

Bij de tweede heb ik een pompje gehad die was aangesloten op het infuus. Ik kon het zelf reguleren. Het haalde de scherpe kantjes ervan af. Bij mijn ruggeprik voelde ik geen weeenactiviteit, bij het pompje wel.
Mijn ruggeprik is niet tijdens een wee gezet. En ik was er dolblij mee! Dat hield trouwens al wel weer snel op, want ik had binnen het uur nadat ie was gezet volledige ontsluiting en persweeën, maar omdat de ruggeprik nog werkte mocht ik nog niet lekker persen. Pas toen hij een beetje was uitgewerkt mocht ik gaan persen.

En als achterafcadeautje had ik een blaasontsteking. Nog nooit van mijn leven eentje gehad, maar in een eerder topic over ruggeprikken heb ik geleerd dat blaasontsteking een bijwerking is van het katether wat je krijgt bij de ruggeprik. En als achterafcadeautje van de blaasontsteking kregen Mini en ik allebei spruw. Zo goed als onzichtbare spruw waardoor ik langer dan nodig met kloven heb gevoed.

Zoals ik in het vorige topic al zei: Ik was dolblij met de ruggeprik, maar ook weer niet.

En hoe zeer zo'n wee doet? Enorm! Enorm pijnlijk gebeuren. Maar écht, het is zo'n cliché, maar zo waar. Je bent het niet vergeten als je dat kleintje in je armen hebt, maar het interesseert je ook geen ene reet meer. Doet niet meer ter zake.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Sanmi schreef op 12 april 2009 @ 21:51:

Een ruggeprik voor een bevalling of een ruggeprik voor het aftappen van hersenvocht is héél wat anders. Die kun je in ieder geval niet met elkaar vergelijken.

Ik heb een ruggeprik gehad voor een keizersnee.

De ruggenprik als pijnbestrijding bij een bevalling is volgens mij ook weer anders dan de ruggenprik bij een keizersnede (epiduraal vs spinaal).

Visje, als je van plan bent zo natuurlijk mogelijk te bevallen, wordt een ruggenprik waarschijnlijk pas een optie als om de één of andere reden je bevalling niet erg soepel loopt, en ik denk zo dat de pijn van de ruggenprik dan wel het laatste is waar je je zorgen om maakt, net als de andere mogelijke nadelen van een ruggenprik (grotere kans op een kunstverlossing of koorts, bijvoorbeeld).
Hier een "spinale" (onderlichaam volledig verdoofd i.v.m. keizersnede) en geen "epidurale" (onderlichaam is pijnvrij, maar je kan wel je spieren gebruiken om te persen). In jouw geval zal het gaan om de laatste en ik het de eerste gehad. Op internet stond dit:

Er wordt bij een epidurale minder diep geprikt dan bij een spinale, bij een spinale gaat de naald echt door de vliezen heen en komt bij het ruggenmerg in de ruimte waar het hersenvocht zit.

Ik heb echt niets gevoeld van de ruggenprik. Was heel erg gespannen, dacht dat ik een paniekaanval zou krijgen door alle "verhalen" die ik gehoord had. Ik moest de kin op de borst leggen, diep zuchten en ontspannen. Het enige wat ik voelde was een heel klein prikje, net als wanneer ze bloed prikken. En meteen werden mijn benen heel erg warm. Een raar gevoel, maar echt geen pijn.

Ik begrijp dat het soms ook wel eens anders is, maar na deze ervaring snapte ik niet zo goed wat nou steeds die ophef over de ruggenprik is. Bloedprikken deed bij mij zeerder.

Sterkte en vooral; geniet van je zwangerschap!!!
Ik heb bij beide bevallingen ruggeprikken gehad. 1e bevalling schoot ontsluiting niet op, dus werd aan infuus met weeënopwekkers gezet en kreeg een ruggeprik. Daarna nog een ruggeprik omdat de bevalling in een ks eindigde. Bij de 2e heb ik zelf om een ruggeprik gevraagd omdat ik zeer sterke rugweeën had die ik niet meer kon opvangen. Ik vond de ruggeprik in alle gevallen een weldaad, ik voelde de weeën nog wel,maar de scherpte was ervanaf. Bij de 2e bevalling mocht ik ook met nog werkende ruggeprik persen omdat ik de weeën goed voelde, heerlijk!
quote:Miffy schreef op 12 april 2009 @ 22:31:

[...]

De ruggenprik als pijnbestrijding bij een bevalling is volgens mij ook weer anders dan de ruggenprik bij een keizersnede (epiduraal vs spinaal).Ok..dat wist ik dus ook niet.
Ik heb na afloop van mijn derde bevalling een ruggeprik gehad, om mijn ruptuur te herstellen. Of althans, een poging tot een ruggeprik. Want toen de anesthesist de verdoving die voorafgaat aan de prik wilde toedienen vloog mijn been in de lucht. Zenuw geraakt en toen kon hij geen ruggeprik meer doen, omdat mijn been dan verlamd kon raken. Nu was dat in mijn geval geen probleem omdat ik nuchter was en dus ook onder narcose geopereerd kon worden, maar het zou je maar tijdens je bevalling gebeuren...
Ik heb twee keer een ruggenprik gehad. De eerste was bij mijn bevalling. Ik heb daar helemaal niks van gevoeld. De prik werd gezet tussen twee weeen. Ik bleef alleen weeen houden en dit bleek te komen doordat de vloeistof zich niet goed had verspreid. Toen ik een paar keer heen en weer had gerold zat het overal en was het binnen 2 weeen bekeken. Een zalige pijnvrije rest van de nacht ging ik tegemoet! Wat een verlossing zeg, pffff : D

Ik heb wel een catheter gehad natuurlijk en ik was te verlamd om te kunnen lopen de eerste uren. Ik kon mijn benen niet (goed) bewegen. Persen kon ik gelukkig wel heel goed. En hechten met een ruggenprik is ook fijn, want dat doet geen pijn.

De tweede ruggenrpik was ca. een maand of drie later, toen ik een kleine operatie kreeg. Deze werd door de anesthesist in op leiding eerst twee keer verkeerd gezet (doet wel pijn, maar niet veel meer dan verkeerd prikken bij bloedprikken) en toen heeft de echte anesthesist 'm in 1 keer goed gezet. Dat was een prikje waarbij ik plotseling bewoon vanwege het scherpe pijntje. Gelukkig was er niks aan de hand. Ik heb toen daarna even een tijdje een beurs plekje gevoeld op mijn rug, maar dat vond ik ook niet vreemd, aangezien in korte tijd twee keer achter elkaar een ruggenprik was gezet.

Ik ben helemaal om en als ik hypothetisch weer een kind zou krijgen, dan zou ik absoluut niet aarzelen met 'm te vragen. Ik zou het juist eerder doen, aangezien ik een aantal uur heb moeten wachten op de prik (eerst was mijn conditie niet goed, toen van de baby niet, toen van mij weer niet, etc. en toen het mocht, moest de anesthesist nog opgeroepen worden, moest ik eerst 2 liter vloeistof toegediend krijgen en pas daarna kreeg ik eens een keer een prik. Dat was meer dan drie uur later dan ik binnenkwam!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven