Flixotide 50 voor kindje onder 1 jaar?

22-01-2009 21:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier ervaring mee:

Mijn kindje hoest erg en heeft veel slijm, heeft verschillende medicijnen gehad die niet werken. Krijgt nu sinds 3 weken 2xdaags flicxtide 50, maar lijkt niet echt aan te slaan. HA zegt gewoon mee door gaan.

Op internet en in de bijsluiter zie ik echter dat dit pas vanaf 1 jaar gegeven wordt, mijn kindje is 4 maanden.

Wie heeft hier positieve of negatieve ervaringen mee, met zo´n jong kindje?
Mijn zoontje kreeg het met 15 weken. Duurt inderdaad even voor het aanslaat. Inmiddels is hij 3, is de dosis nog wat hoger maar hij vaart er wel bij.
Meestal wordt flexotide voorgeschreven in combinatie met ventolin (of salbutamol)

Flexotide is een ontstekingsremmer die langere tijd gebruikt dient te worden en als onderhoud.

Om het minder benauwd te krijgen is ventolin (of een dergelijk iets) nodig. Dit is een luchtwegverwijder, indien nodig. Dat kan dagelijks zijn in een benauwde periode of eens in de zoveel tijd indien nodig.
Mijn dochter (8 maand) krijgt momenteel flixotide 50 en ventolin. het werkt super! Eindelijk kan ze weer rustig een fles drinken en heeft ze het niet meer benauwd.

Het was mij ook al opgevallen dat er niets staat over het gebruik voor kindjes onder 1 jaar. Maar ik vertrouw er op dat als een arts het voorschrijft en de apotheker weet (heb ik benoemd) dat het kindje 8 maand is, dat het dan wel kan.
Mijn zoontje heeft het gekregen vanaf 4 maanden inderdaad in combinatie met ventolin. Hielp er goed, alleen had hij geen eetlust meer hierdoor. Nu is hij 3 en al een poos zonder medicatie. Wel gevoelige longen en ook snel pseudokroep bij weerveranderingen, maar het spul werkte destijds heel goed.
Zwiepje heeft het met 6 maanden gekregen, inderdaad in combinatie met ventolin. De flex hielp voor geen meter.
Wij zien wel degelijk verschil. De eerste herfst dag en hup, alleen maar hoesten. In overleg met de kinderarts weer gestart met de Flixotide en hij heeft de hele winter (tot nog toe) niet meer gehoest. Zodra het weer een beetje lente wordt stoppen we er weer mee, dat is zijn goede periode.

Overigens hebben wij er ook Ventolin bij maar dat gebruiken we alleen in gevallen van acute benauwdheid.
Ik bedenk me nu dat bij ons al vrij snel de dosis is verhoogd omdat die dosis met een voorzetkamer te laag is. Dan krijgt een kind gewoon te weinig binnen om effect te hebben.
Dochtertje was ook iets van 9 of 10 maanden toen ze flixotide kreeg. Duurde even voordat het aansloeg en ze heeft idd wel de ventolin ernaast nodig in periodes dat ze erg verkouden is. Als je je zorgen maakt over de leeftijd even langs de huisarts of apotheek.
dank jullie wel! ben nu wat geruster. wij hebben er geen ventolin bij, maar kijk het gewoon nog even aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven