Gastouderopvang in 2010

13-04-2009 20:55 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok de nieuwe kabinets plannen liegen er niet om, in 2010 gaan ze flink snijden in de vergoedingen voor de kinderopvang.

Nu zit mijn zoontje 2 dagen bij een gastouder en dat gaat heel erg goed, zou niet anders willen.

Maar ja als de plannen doorgaan, krijg je straks max 2,50 per uur en max 52 uur per maand deels vergoed, dus dan gaat het echt enorm in de papieren lopen.

Dus mijn vraag is, is het verstandig om kindje die eind dit jaar 2 word, alsnog naar het kdv te doen omdat je dan meer vergoed krijgt?

Hoe gaan andere meiden dat doen die nu hun kindje bij een gastouder hebben?
Waar kan ik dat teruglezen, die kabinetsplannen? Is dat al definitief?
Ze zijn er naar mijn idee nog niet helemaal uit hoe ze het willen gaan doen.....pfffft als ze de genoemde plannen echt zo willen gana uitvoeren hoef ik dus echt niet meer te werken. Werk niet om de gastouder te betalen....
Het is nog niet helemaal definitief. Lijkt me wel vrij zeker dat er geknipt gaat worden en dus duurder wordt.

Wij hadden hier een combi van kdv en gastouder. Vanwege maatregelen heb ik dochter op andere dagen nu ook op wachtlijst kdv gezet. Per oktober stop ik bij de gastouder.

Nu werk ik regelmatig dus dan kan dat. Eerst onregelmatig werk en dan had ik straks echt een probleem gehad of weinig geld.

Op deze website staat actuele nieuws hierover:

http://www.minocw.nl/actu ... oekt-gastouderopvang.html
Ik hoop echt dat dit onzalige plan niet doorgaat. Ik begrijp best dat ze malafide gastouderbureaus willen aanpakken en ons dure belastinggeld niet willen uitdelen aan oma's die voorheen gewoon gratis oppasten hoor, maar ik kan niet zonder gastouderopvang. Ik werk in de zorg op onregelmatige uren en een gewoon kdv wil dat niet of kan dat qua planning niet bolwerken.

Wil dit kabinet dan dat alle ouders in onregelmatige diensten (zorg, politie, openbaar vervoer o.a.) dan maar een andere baan gaan zoeken, omdat ze geen betaalbare opvang kunnen krijgen?
Hallo,

Ik werk op een gastouderbureau. De plannen die hierboven genoemd worden,zijn vooralsnog richtlijnen. Het kan nog alle kanten op. 2010 is al 'vervangen' door 2011.

Verder komt er een verschil tussen de "gewone"gastouders en de zogenaamde minicreches.De eerste groep zijn vaak de de oma/opa oppas en voor deze groep geldt inderdaad de maximale afname van 52 uur per maand. Aan de minicreches zijn wat meer eisen verbonden, deze moeten geregistreerd worden, het aantal op te vangen kinderen is meer en het aantal opvanguren mag ook meer zijn dan de genoemde 52 uur. Maar zoals gezegd; er kan nog van alles gewijzigd worden.

Vooralsnog merk ik nog niks van de onrust onder zowel de vraag en gastouders, de aanmeldingen blijven komen en wij hebben het razend druk.

Het kan natuurlijk geen kwaad om je kind alvast aan te melden voor het kdv (denk aan de lange wachtlijsten die daar meestal voor gelden) maar m.i. zou je in ieder geval nog een lange poos met een gerust hart gebruik kunnen maken van de gastouderopvang.

Groetjes Timber78
Tja, ook hier wel wat onrust. Eigenlijk zitten wij in dezelfde positie als TO. Zoontje van dan bijna 2, 2 dagen opvang, enorm tevreden met gastouder en hier geen reguliere opvang in de buurt. Ik ben dus erg benieuwd hoe de plannen nou precies uitgerold zullen worden...

Ik ben wel blij met de post van Timber, onze gastouder is een zogenaamde minicreche.
mijn gastouder behoort ook tot de minicreches, maar waar ik me eigenlijk het kwaadst over maak mbt de plannen: ouders die eigenlijk geen keuze hebben en voor gastouderopvang moeten kiezen, omdat er geen kdv in de buurt is of omdat ze dus onregelmatige diensten hebben, worden gewoon gediscrimineerd.

Ik betaal voor veel zaken al extra vanwege de onregelmatigheid (bv overblijven) en straks ook nog eens voor nso? Ik krijg wel onregelmatigheidstoeslag, maar dat gaat het echt niet dekken. Die toeslag zie ik trouwens als een vergoeding vanwege het ongemak dat ik heb omdat ik weekeindes, avonden, heel vroeg, feestdagen etc moet werken. Ik bedoel maar: collega's zonder kinderen krijgen immers óók die toeslag.
Eens met Starshine....ook hier onregelmatige diensten wel met ORT maar dat zijn de krenten in de pap zeg maar.

We hebben nu een nieuwe gastouder die ws ook onder de minicreche gaat vallen, maar ik zie de nieuwe plannen wel een beetje met angst en beven tegemoet. Wat gaat er gebeurenen hoe gaat de opvang daar op inspelen.

Hier ook niet een kvd in de buurt (ja is er wel maar niet naar m'n zin) maar niet bereid tot flexibele opvang. En ik ben eigenlijk niet van plan om m'n kinderen daar naar toe te brengen voor hele dagen als ik vrij ben (omdat ik die dag "afneem") of dat ze maar een 1/2 dag nodig zijn. Ben veelte blij met het feit dat er gastouders zijn....
Wij staan op de lijst voor een gastouder omdat ik ook onregelmatig werk. Ook hebben we ons voor alle zekerheid laten inschrijven bij een kdv. Maar voorkeur gaat uit naar gastouder om dezelfde reden als ringelding. Soms heb ik maar een paar uur nodig omdat dan papa de kleine alweer op kan halen, maar bij een kdv wordt dan 1) de hele dag in rekening gebracht en 2) moet ik hem ook de hele dag brengen ivm de anders verstoorde groepssamenstelling. En dan heb ik het nog niet eens over de dagen dat ik niet hoef te werken, maar je wel geacht wordt je kind te brengen omdat je die dagen gereserveerd hebt. (bv in ons geval de do en de vrij) Maar ik werk soms 9 tot 12 dagen achter elkaar niet en dan weer een 4 dagen achterelkaar wel.

Wanneer valt een gastouder onder een minicreche en wordt het dus wel vergoedt?
Ik krijg trouwens helaas geen onregelmatigheidstoeslag.
Nee jullie hebben gelijk het zijn "alleen"nog maar plannen, maar ja je moet toch al verder denken he.

Zo denken wij eraan om onze zoon toch alvast maar in te schrijven bij een kdv hier in de buurt, zodat MOCHT het allemaal wel doorgaan, we in ieder geval al een tijdje op de wachtlijst staan.

Want tja als het doorgaat, zullen wel meer mensen dat gaat doen en zullen die wachtlijsten alleen maar langer worden.

Ik werkte voorheen wel onregelmatig maar nu niet meer, dus wat dat betreft is kdv voor ons wel een optie, lijkt me idd lastig als dat niet zo is. Of er geen kdv in de buurt is, of niet een die naar je zin is.

Vanaf wanneer is het een minicreche? Dat is toch als ze 4 kindjes of meer opvangen? Waar onze zoon zit, zijn alleen de 2 kids van de gastouder zelf nog, en geen andere gastkindjes, dus tja, volgens mij valt het dan niet onder de minicreche?

(zelfde vraag als doggie dus)

Timber toch wel gek dat je niks merkt van de onrust want ik hoor dus niet anders in mn omgeving.

Ringelding denk dat dat voor veel ouders geldt hoor, als je enkel voor de opvang werkt, slaat het nergens op natuurlijk.

En dan willen ze dat alle vrouwen blijven of gaan werken? Dat stimuleren ze natuurlijk niet door de opvang weer duur te maken.
Een minicreche is een gastouder die minimaal 5 kindjes uit 3 verschillende gezinnen opvangt. Er zijn nog wat meer eisen verbonden aan een minicreche, zoals een bepaald jaarinkomen wat men dient te behalen uit de opvang en inschrijving bij KVK. Je bent als minicreche zelfstandig, maar je opereert onder de vlag van een stichting/gerenommeerd gastouderbureau. Je moet het zien als een klein kinderdagverblijf.

Helaas bestaat ons bestand (en van het merendeel van alle stichtingen/gastouderbureaus) uit reguliere gastouders. 1/3 van ons bestand zijn oma/opa's....Indien deze groep inderdaad niet meer in aanmerking komt voor de subsidie, tja, dan verwacht ik toch wel enige veranderingen (zacht uitgedrukt)

Hoewel ik zelf tegen de plannen van de regering ben, snap ik het voor een gedeelte wel. Het is niet/nauwelijks controleerbaar. Maar om nou het hele gastoudergebeuren af te schaffen? Nee. We hebben een schat aan gastouders die al jaren "in dienst"zijn. Veel ervaring hebben,betrouwbaar en betrokken zijn. Voor die mensen is het een full time baan. Laat ze daar gewoon van af blijven. Zodra ik wat meer weet, laat ik het jullie weten!

Timber78
De wijzigingen zijn toch alleen bedoeld voor gastouders die bekenden zijn (opa's, oma's, andere familie en vrienden/bekenden)?
Poep, wie heeft jou gescheten?
De organisatie waar ik werk heeft ook een tak gastouderopvang. Het ziet er wel naar uit dat daar behoorlijk in gesneden zal gaan worden. @louise, het kan niet alleen maar voor bekenden, dat valt toch niet te bewijzen?

Waarschijnlijk gaat onze organisatie een kdv oprichten om de ouders toch opvang te kunnen blijven bieden.
@louise 1, dat klopt vooralsnog. Maar de meeste gastouders zijn familie en bekenden. Bovendien is een bekende een ruim begrip.
Ja, hoe ze daarmee omgaan weet ik ook niet, vond het ook nogal vaag (en daarom terecht dat het afgeschaft gaat worden).
Poep, wie heeft jou gescheten?
Louise ze willen zeker niet alleen snijden voor "bekenden"hoor want dat valt idd niet te bewijzen.

Ik zou het ook vreselijk lullig vinden als ze zodanig gaan snijden in de subsidies dat het voor vele vraagouders niet meer op te brengen is en daardoor hun kids naar een kdv gaan brengen omdat ze daar wel subsidie voor krijgen.

Ik ken een aantal mensen die, net als timber zegt, al jaren kindjes met liefde opvangen en hier echt een baan aan hebben. Zij hebben zelfs hun reguliere baan hier voor opgezegd, omdat ze dit leuker vinden en er dus ook een centje mee kunnen verdienen.

Als die noodgedwongen moeten stoppen, zie dan maar weer eens aan een baan te komen in deze tijd, plus de kindjes staan om straat want er zijn wachtlijsten op het kdv.

Leuk dat het kabinet altijd dingen verzint en dan een paar jaar later weer terugdraaid

Ik heb vandaag aan mn gastouder laten weten dat we zoon inschrijven bij een kdv voor de zekerheid, zij zou het heel erg vinden als hij bij haar weggaat, hij is daar al vanaf dat hij 14 weken was.
up
Als je het niet eens bent met de nieuwe plannen van het kabinet teken dan deze petitie:

www.gastouderpetitie.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven