Geel zien langer dan 2 weken!
woensdag 11 februari 2009 om 21:19
Dag,
Mijn 2e zoontje is inmiddels 6 weken en ziet nog steeds behoorlijk geel. volgens het CB is het niet erg omdat hij goed drinkt , aankomt en poept en plast. Het komt waarschijnlijk doordat ik borstvoeding geef. Deze zou het in stand houden? Verder is hij ook tevreden. Is goed wakker, slaapt goed etc...
Mijn 1e zoontje zag ook wat geel maar dit duurde max. 2 weken geloof ik.
Het CB gaf aan dat ik altijd even langs de huisarts kan als ik het toch niet vertrouw en dan evt. even bloed moet laten prikken.
Heeft iemand ervaring met lang geel zien?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
groetjes,
Nikiet
Mijn 2e zoontje is inmiddels 6 weken en ziet nog steeds behoorlijk geel. volgens het CB is het niet erg omdat hij goed drinkt , aankomt en poept en plast. Het komt waarschijnlijk doordat ik borstvoeding geef. Deze zou het in stand houden? Verder is hij ook tevreden. Is goed wakker, slaapt goed etc...
Mijn 1e zoontje zag ook wat geel maar dit duurde max. 2 weken geloof ik.
Het CB gaf aan dat ik altijd even langs de huisarts kan als ik het toch niet vertrouw en dan evt. even bloed moet laten prikken.
Heeft iemand ervaring met lang geel zien?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
groetjes,
Nikiet
Pluk de dag!
woensdag 11 februari 2009 om 21:27
Kan wel even duren hoor. Mijn dochter is prematuur geboren en zag enorm geel. Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik ga af op hetgeen ze ons verteld hebben. De geelheid is op zijn top op dag 5 na de geboorte. Daarna neem de geelheid af. Als je kindje goed drinkt, plast en poept dan komt het goed.
Maar dit geldt natuurlijk voor alles: als je echt zekerheid wilt dan moet je gewoon even langs de ha en bloed laten prikken. Niets is zo vervelend als je je onnodig zorgen maakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er na dag 5 nooit meer op gelet heb. Het is gaandeweg minder geworden. Als ik de foto's terugzie dan herken ik pas de geelheid. Dit advies kwam van de kinderarts van onze kleine meid. Ze is nu bijna 8 weken en ziet bijna niet meer geel.
Maar dit geldt natuurlijk voor alles: als je echt zekerheid wilt dan moet je gewoon even langs de ha en bloed laten prikken. Niets is zo vervelend als je je onnodig zorgen maakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er na dag 5 nooit meer op gelet heb. Het is gaandeweg minder geworden. Als ik de foto's terugzie dan herken ik pas de geelheid. Dit advies kwam van de kinderarts van onze kleine meid. Ze is nu bijna 8 weken en ziet bijna niet meer geel.
woensdag 11 februari 2009 om 21:59
Onze zoon is achteraf gezien ook best lang geel geweest. Of eigenlijk leek het meer gewoon bruin. Zeker langer dan een maand. Onze buurjongen van acht vroeg zich af of zoonlief soms op wintersport was geweest. En iemand bij de babymassage helemaal verbaasd was over het feit dat mijn kind niet blank is. Kan je afvragen wat voor reactie dat is, maar goed.. Maar er werd verder ook niet verontrust op gereageerd. De eerste week niet door de kraamhulp en later niet door het cb. En wij dachten op een gegeven moment dat zoonlief het huidtype van mijn vriend heeft. Donkerder en heel snel bruin in de zomer.
Achteraf gezien is hij toch geel geweest, wat ervoor zorgde dat zijn huid er donkerder uitzag, want hij is nu net zo wit als ik. Helaas voor hem een huidje dat flink verbrandt in de zomer en niet zo mooi bruin wordt als dat van zijn vader!
Achteraf gezien is hij toch geel geweest, wat ervoor zorgde dat zijn huid er donkerder uitzag, want hij is nu net zo wit als ik. Helaas voor hem een huidje dat flink verbrandt in de zomer en niet zo mooi bruin wordt als dat van zijn vader!
woensdag 11 februari 2009 om 22:36

woensdag 11 februari 2009 om 22:41
Ik vind het wel lang duren. Als je bv geeft en je kind komt goed aan en poept en plast goed, dan zou de geelheid juist sneller voorbij moeten zijn dan bij een poeiermelk-baby.
Ik zou even langs de huisarts gaan: wie weet is het bilirubinegehalte echt te hoog en moet je kindje een paar dagen onder de lamp. Het klinkt wat heftig, maar te lang een te hoog bilirubinegehalte kan hersenschade opleveren. Lijkt me dat even bloedprikken bij de huisarts om een een ander uit te sluiten dan een kleine moeite is.
Sterkte!
Ik zou even langs de huisarts gaan: wie weet is het bilirubinegehalte echt te hoog en moet je kindje een paar dagen onder de lamp. Het klinkt wat heftig, maar te lang een te hoog bilirubinegehalte kan hersenschade opleveren. Lijkt me dat even bloedprikken bij de huisarts om een een ander uit te sluiten dan een kleine moeite is.
Sterkte!

donderdag 12 februari 2009 om 00:01
Tilalia, het eerste gedeelte klopt niet. Bij Bv duurt het juist langer voordat het geel weg is.
Zolang het geel in de eerste week is opgetreden, mag het tot wel zeker 8 weken duren voordat het wegtrekt. En inderdaad is drinken, poepen, plassen, alertheid en temp daarbij het belangrijkste. Is dat goed, dan is dat heel normaal.
Zolang het geel in de eerste week is opgetreden, mag het tot wel zeker 8 weken duren voordat het wegtrekt. En inderdaad is drinken, poepen, plassen, alertheid en temp daarbij het belangrijkste. Is dat goed, dan is dat heel normaal.
donderdag 12 februari 2009 om 00:20
Mijn zoontje zag bijna oranje... Er werd regelmatig gevraagd of mijn man een donkere huidskleur had (als hij er niet bij was natuurlijk ;-P) want hij was zó donker.
Hij heeft op de couv ook een aantal dagen onder de lamp gelegen.
Ik weet niet precies wanneer het helemaal weggetrokken was maar het duurde zeker 8 weken, misschien zelfs wel langer. Kon idd geen kwaad als hij goed dronk, plaste en poepte en alert was. En dat deed hij/was hij.
Hij heeft op de couv ook een aantal dagen onder de lamp gelegen.
Ik weet niet precies wanneer het helemaal weggetrokken was maar het duurde zeker 8 weken, misschien zelfs wel langer. Kon idd geen kwaad als hij goed dronk, plaste en poepte en alert was. En dat deed hij/was hij.
donderdag 12 februari 2009 om 08:26
mijn zoontje is 5,5 week en ook nog geel. Wordt inderdaad in stand gehouden door de bv vertelde de kinderarts mij. Het wordt steeds minder en ook hier zei het cb dat het geen kwaad kan, zolang hij goed drinkt, plast en alert is. Overigens is hij in de eerste week al geprikt, zijn waardes waren toen al acceptabel. En ook hier al meerdere malen de vraag of papa getint is.
donderdag 12 februari 2009 om 11:36
donderdag 12 februari 2009 om 11:43
donderdag 12 februari 2009 om 11:54
mijn zoontje zag met 7 weken ook nog geel. kon geen kwaad volgens het cb. volgens de kinderarts in het ziekenhuis echter wel, volgens hem mogen kinderen niet langer dan 2 weken geel zien, het cb hield echter 12 weken aan. dat was een marge van 10 weken!!
goed mijn zoontje poepte en plaste en dronk niet goed, hiervoor is hij ook opgenomen in het ziekenhuis. maar als ik jou was zou ik langs de huisarts gaan. ik vertrouw het cb voor geen meter, ze hebben me meerdere keren met een ziek kind weggestuurd en me ook meerdere keren gevraagd of ik een buitenlandse partner had, terwijl ik daar altijd ontkennend op reageerde. volgens mij hadden ze zelf besloten dat ik was vreemdgegaan ofzo en dat de baby daarom zo geel was.
wat een mafketels.
goed mijn zoontje poepte en plaste en dronk niet goed, hiervoor is hij ook opgenomen in het ziekenhuis. maar als ik jou was zou ik langs de huisarts gaan. ik vertrouw het cb voor geen meter, ze hebben me meerdere keren met een ziek kind weggestuurd en me ook meerdere keren gevraagd of ik een buitenlandse partner had, terwijl ik daar altijd ontkennend op reageerde. volgens mij hadden ze zelf besloten dat ik was vreemdgegaan ofzo en dat de baby daarom zo geel was.
wat een mafketels.
donderdag 12 februari 2009 om 13:29
hai, hai,
Jee. Wat een reacties. Fijn!
Ik had op google gesearched en toen las ik inderdaad dat geel zien in combi met een te hoog biliburinegehalte hersenbeschading kan oplveren. Maar voor de rest wordt me dus inderdaad verteld dat ik hem bij het raam in het licht moet leggen en dat de bv het in stand houdt. Ook las ik op internet dat het vooral via de ontlasting weg gaat. Nu heeft mijn zoontje vandaag voor het eerst een spuitluier gehad. En heeft hij minder ontlasting per luierwissel dan voorheen. Ik hoop dat het snel minder wordt want ik krijg inderdaad dezelfde vragen. Heeft hij dat bruine van je man? Of toch vanuit mijn moeders kant die indisch is?? haha... En iedereen maakt er gewoon een opmerking over als ze hem voor het eerst zien.
Mijn andere zoontje is juist heel blond en wit.
Ik denk dat ik morgen even de huisarts bel voor de zekerheid.
Ik sprak iemand waarbij het geel zien dus niet goed was. Maar dit kindje viel ook af en was suf.
Ik houd jullie op de hoogte.
groetjes,
nikiet
Jee. Wat een reacties. Fijn!
Ik had op google gesearched en toen las ik inderdaad dat geel zien in combi met een te hoog biliburinegehalte hersenbeschading kan oplveren. Maar voor de rest wordt me dus inderdaad verteld dat ik hem bij het raam in het licht moet leggen en dat de bv het in stand houdt. Ook las ik op internet dat het vooral via de ontlasting weg gaat. Nu heeft mijn zoontje vandaag voor het eerst een spuitluier gehad. En heeft hij minder ontlasting per luierwissel dan voorheen. Ik hoop dat het snel minder wordt want ik krijg inderdaad dezelfde vragen. Heeft hij dat bruine van je man? Of toch vanuit mijn moeders kant die indisch is?? haha... En iedereen maakt er gewoon een opmerking over als ze hem voor het eerst zien.
Mijn andere zoontje is juist heel blond en wit.
Ik denk dat ik morgen even de huisarts bel voor de zekerheid.
Ik sprak iemand waarbij het geel zien dus niet goed was. Maar dit kindje viel ook af en was suf.
Ik houd jullie op de hoogte.
groetjes,
nikiet
Pluk de dag!
donderdag 12 februari 2009 om 18:22
Mirjamdochter is zeker 8 à 9 weken geel geweest. Toch heeft er nooit een (kinder)arts iets van gezegd. Ik gaf (ook) borstvoeding en uiteindelijk is het vanzelf over gegaan. Ze werd overigens geboren met 37w2 (en dat was echt nog te vroeg voor haar, ze zat nog onder het huidsmeer en de bevalling was door de stress begonnen).