gezelschapsspel
dinsdag 1 december 2009 om 00:59
Ik zoek dus nog een gezelsschapsspel voor Sinterklaas.
Kregen wij vroeger ook altijd en mijn kinderen en ik zijn gek op spelletjes.
Ze zijn nog-net-geen-7 en bijna 5 (de jongste 2 zijn nog te jong).
De oudste is een slimmerik, die van 5 is ook wel slim met spelletjes.
We hebben al; memory, rummikub junior, koetje boe, pluk van de petteflet, carcasonne junior, rik muizeschrik.
Zelf zit ik te denken aan 'De betoverde doolhof'. Ik zag echter dat dit pas vanaf 8 jaar is. Nou denk ik dat oudste dat wel kan, maar dochter wordt in februari nog maar 5. Ik zag dat er ook aan variant op is "Mijn eerste doolhof" zeg maar een voorloper van. Maar is dit niet te simpel voor oudste? Of denken jullie dat 'De betoverde doolhof' zelf al wel kan?
Verder dacht ik aan halli galli junior, maar wellicht zijn er hier nog leukere ideeën. Ben benieuwd, heb natuurlijk niet veel tijd meer
En ik gooi er een polletje in omdat ik dat nog nooit gedaan heb
Kregen wij vroeger ook altijd en mijn kinderen en ik zijn gek op spelletjes.
Ze zijn nog-net-geen-7 en bijna 5 (de jongste 2 zijn nog te jong).
De oudste is een slimmerik, die van 5 is ook wel slim met spelletjes.
We hebben al; memory, rummikub junior, koetje boe, pluk van de petteflet, carcasonne junior, rik muizeschrik.
Zelf zit ik te denken aan 'De betoverde doolhof'. Ik zag echter dat dit pas vanaf 8 jaar is. Nou denk ik dat oudste dat wel kan, maar dochter wordt in februari nog maar 5. Ik zag dat er ook aan variant op is "Mijn eerste doolhof" zeg maar een voorloper van. Maar is dit niet te simpel voor oudste? Of denken jullie dat 'De betoverde doolhof' zelf al wel kan?
Verder dacht ik aan halli galli junior, maar wellicht zijn er hier nog leukere ideeën. Ben benieuwd, heb natuurlijk niet veel tijd meer
En ik gooi er een polletje in omdat ik dat nog nooit gedaan heb
Whatever, I do what I want
dinsdag 1 december 2009 om 01:43
Het doolhof is echt nog te lastig voor 5 jarigen.
Ik heb het dit weekend kado gedaan aan een 11 jarige : die het nog best moeilijk vind om vooruit te denken omdat je met 1keer schuiven niet meteen een weg maakt naar het object wat je moet zoeken.
Van de junior editie heb ik nog nooit gehoord, geen ervaringen mee.
Monopoly junior vonden ze hier ook altijd erg leuk.
Met vijf jarigen speel ik vaak :
Wielen van de bus
Hondje Waf
Dora's avonturen spel
Winnie de pooh bingo (aanrader!)
TWISTER! goed voor het oefenen van de motoriek
Op mijn werk : woongroep voor +- 8 - 10 jarigen :
Party en co junior
Euro zakgeldspel
Anubis bordspel
Levensweg
Zeeslag
Cluedo (is volgend mij ook een junior versie van)
Een spel voor de hele familie :
Triviant, en dan kan je voor 9,95 een kaartset voor kids kopen : over disney bijvoorbeeld.
Dus voor de volwassenen gewoon de moeilijke vragen aan elkaar stellen en de kids (in jouw geval alleen 7 jarige) de disney / kinder vragen.
Verder ook erg leuk en makkelijk : gaat vooral om optellen tot 12.
Skipbo. Een kaartspel.
Erg leuk voor de hele familie, niks kinderachtigs aan.
Ik heb het dit weekend kado gedaan aan een 11 jarige : die het nog best moeilijk vind om vooruit te denken omdat je met 1keer schuiven niet meteen een weg maakt naar het object wat je moet zoeken.
Van de junior editie heb ik nog nooit gehoord, geen ervaringen mee.
Monopoly junior vonden ze hier ook altijd erg leuk.
Met vijf jarigen speel ik vaak :
Wielen van de bus
Hondje Waf
Dora's avonturen spel
Winnie de pooh bingo (aanrader!)
TWISTER! goed voor het oefenen van de motoriek
Op mijn werk : woongroep voor +- 8 - 10 jarigen :
Party en co junior
Euro zakgeldspel
Anubis bordspel
Levensweg
Zeeslag
Cluedo (is volgend mij ook een junior versie van)
Een spel voor de hele familie :
Triviant, en dan kan je voor 9,95 een kaartset voor kids kopen : over disney bijvoorbeeld.
Dus voor de volwassenen gewoon de moeilijke vragen aan elkaar stellen en de kids (in jouw geval alleen 7 jarige) de disney / kinder vragen.
Verder ook erg leuk en makkelijk : gaat vooral om optellen tot 12.
Skipbo. Een kaartspel.
Erg leuk voor de hele familie, niks kinderachtigs aan.
dinsdag 1 december 2009 om 01:45
Zelf vond (en vind) ik het een ontzettend leuk en niet al te moeilijk spel. Ik denk dat die van 7 het wel moet kunnen. De 'junior' versie ken ik niet, dus daar durf ik niet zoveel over te zeggen, al denk ik dat die idd weer wat simpel is voor de oudste.
Zelf denk ik dat je het spel wel gemakkelijk wat makkelijker kan maken en dat het dan voor die van 5 ook kan. Met het makkelijker maken denk ik aan het spelen met open kaarten of zelf kiezen met welk opdrachtkaartje je begint, dat je elkaar niet mag pesten en in het begin veld de kaartjes zo legt dat er redelijk wat open wegen zijn.
Verder een lijstje met spellen die ik als kind erg leuk vond, maar ik was toen meer in de leeftijd van je oudste, dus ik weet niet of ze voor je kind van 5 echt geschikt zijn:
- haaibaai
-muizenval
-valkuil
-'vang de muis' (bij bol heet het nu kattenkop)
-barricade
-jenga
-mikado
-toren van pisa
-twister
-mollemania
-scrabble (je kan het erg makkelijk maken door de moeilijke letters eruit te halen en soepel zijn in woorden goedkeuren, maar kunnen lezen is dan natuurlijk wel makkelijk, dus wat dat aangaat misschien nog niet echt geschikt....)
Verder heb ik met mijn neefjes (5,7 en 9) een keer 'bunny hop' gespeeld, was ook leuk.
Zelf denk ik dat je het spel wel gemakkelijk wat makkelijker kan maken en dat het dan voor die van 5 ook kan. Met het makkelijker maken denk ik aan het spelen met open kaarten of zelf kiezen met welk opdrachtkaartje je begint, dat je elkaar niet mag pesten en in het begin veld de kaartjes zo legt dat er redelijk wat open wegen zijn.
Verder een lijstje met spellen die ik als kind erg leuk vond, maar ik was toen meer in de leeftijd van je oudste, dus ik weet niet of ze voor je kind van 5 echt geschikt zijn:
- haaibaai
-muizenval
-valkuil
-'vang de muis' (bij bol heet het nu kattenkop)
-barricade
-jenga
-mikado
-toren van pisa
-twister
-mollemania
-scrabble (je kan het erg makkelijk maken door de moeilijke letters eruit te halen en soepel zijn in woorden goedkeuren, maar kunnen lezen is dan natuurlijk wel makkelijk, dus wat dat aangaat misschien nog niet echt geschikt....)
Verder heb ik met mijn neefjes (5,7 en 9) een keer 'bunny hop' gespeeld, was ook leuk.
dinsdag 1 december 2009 om 02:56
Ben benieuwd mijn oudste zijn even oud als die van jou. En we zijn gek op spelletjes. Met hulp van bij die van 4, eind mei 5, spelen we ook wie is het.
We kopen ook vaak spellen bij kruidvat als ze in de aanbieding zijn. De wolf die blaast vinden ze ook heel leuk. En knibbel knabbel huisje.
Voor de oudste pim pam pet. En over een jaar gaat de 2e het ook snappen, waarschijnlijk dan.
Puzzelen doen we ook met z'n allen. Memorie en kwartetten.
Winnie the pooh bingo spelen we hier idd ook. Hondje waf en wielen van de bus vinden ze ook allebei leuk. Allemaal in de aanbieding gekocht voor ¤ 10.00.
Voor die van 4 heb ik loco gekocht voor sinterklaas zodat ik dan weer een ander spel met de oudste kan spelen. Maar de meeste spellen doen we met z'n 3-en. Baby is te klein voor spellen en vriend zorgt dan voor de kleine die is niet van de spelletjes.
We kopen ook vaak spellen bij kruidvat als ze in de aanbieding zijn. De wolf die blaast vinden ze ook heel leuk. En knibbel knabbel huisje.
Voor de oudste pim pam pet. En over een jaar gaat de 2e het ook snappen, waarschijnlijk dan.
Puzzelen doen we ook met z'n allen. Memorie en kwartetten.
Winnie the pooh bingo spelen we hier idd ook. Hondje waf en wielen van de bus vinden ze ook allebei leuk. Allemaal in de aanbieding gekocht voor ¤ 10.00.
Voor die van 4 heb ik loco gekocht voor sinterklaas zodat ik dan weer een ander spel met de oudste kan spelen. Maar de meeste spellen doen we met z'n 3-en. Baby is te klein voor spellen en vriend zorgt dan voor de kleine die is niet van de spelletjes.
dinsdag 1 december 2009 om 07:49
Wij hebben vroeger heel wat uurtjes versleten met het doolhof. Echt een heel leuk spel! Maar ik heb inmiddels een broertje en zusje van 7 en 9 erbij. Vooral de jongste vindt het echt nog te moeilijk. Ze spelen er wel mee hoor, maar niet echt zoals de bedoeling is . (Gewoon met de poppetjes over de paadjes lopen ).
Dus ik zou het zeker aanschaffen, maar nog niet nu als je wil dat ze het meteen snappen en er mee kunnen spelen. Onthouden dus .
Dus ik zou het zeker aanschaffen, maar nog niet nu als je wil dat ze het meteen snappen en er mee kunnen spelen. Onthouden dus .
dinsdag 1 december 2009 om 07:51
Wat wij trouwens ook veel gespeeld hebben is 'mens erger je niet' (vooral die variant met zo'n plastic bal met dobbelsteen waar je op kan drukken is voor kinderen leuk). Het is niet echt vormgegeven en aantrekkelijk voor kinderen qua uiterlijk misschien, maar het is een vrij makkelijk spel en erg leuk.
dinsdag 1 december 2009 om 07:55
dinsdag 1 december 2009 om 08:39
Wij vonden 't ook leeeeeeeeeuk vroeger. Ik zag trouwens dat het vanaf 7 is en niet vanaf 8 zoals ik dacht. Zoon speelt het al wel bij opa en oma. Maar dat is dan misschien meer een optie voor volgend jaar, dan is dochter zo-goed-als-6 en kan ze met een beetje hulp misschien wel mee doen.
Waar ik nu nog aan denk:
-Halli Galli junior (maar ben je daar niet snel op uitgekeken?
- Monopoly junior (is dat leuk? Carcasonne Junior en Rummikub Junior is ook leuk, maar ik twijfel. Misschien omdat ik zelf vrieger Monopoly niet het leukste spel vond )
- Stratgeo Junior (maar dat is maar voor 2 pers, wel al vanaf 4 jaar)
- Triominos Junior (vind Triominos zelf een leuk spel)
Ben niet zo van de 'knibbel knabbel knuisje' / hondje waf, dr. Bibber e.d. omdat de ervaring hier leert dat ze van zulke spelletjes snel zat zijn, dat is altijd met periodes leuk, terwijl zo'n spel als rummikub of carcasonne leuk blijft. Maar ja, dat is misschien ook wel een vooroordeel van me. Hier wordt in ieder geval weinig omgekeken naar 'Koetje Boe' maar dat hebben we eigenlijk ook niet echt een kans gegeven, en Pluk van de Petteflet ligt hier ook te verstoffen.
Waar ik nu nog aan denk:
-Halli Galli junior (maar ben je daar niet snel op uitgekeken?
- Monopoly junior (is dat leuk? Carcasonne Junior en Rummikub Junior is ook leuk, maar ik twijfel. Misschien omdat ik zelf vrieger Monopoly niet het leukste spel vond )
- Stratgeo Junior (maar dat is maar voor 2 pers, wel al vanaf 4 jaar)
- Triominos Junior (vind Triominos zelf een leuk spel)
Ben niet zo van de 'knibbel knabbel knuisje' / hondje waf, dr. Bibber e.d. omdat de ervaring hier leert dat ze van zulke spelletjes snel zat zijn, dat is altijd met periodes leuk, terwijl zo'n spel als rummikub of carcasonne leuk blijft. Maar ja, dat is misschien ook wel een vooroordeel van me. Hier wordt in ieder geval weinig omgekeken naar 'Koetje Boe' maar dat hebben we eigenlijk ook niet echt een kans gegeven, en Pluk van de Petteflet ligt hier ook te verstoffen.
dinsdag 1 december 2009 om 09:30
Het is een bordspel met 2 bakken kaartjes. In één bak zit een kaartje wat je bent bijv; varken'Dan pak je ook een kaartje uit het andere bakje en daar staat op wat je doet bijv. Dansen. Dan doe je dus een dansend varkentje na en de ander(en)moeten het raden.
Echt heel leuk, ik heb het bij de bijenkorf gekocht voor 15 euro.
Echt heel leuk, ik heb het bij de bijenkorf gekocht voor 15 euro.
dinsdag 1 december 2009 om 09:32
dinsdag 1 december 2009 om 09:33
Hier doen we de betoverde doolhof al zeker anderhalf jaar met middelste (is van juni 5).
Kwartetten, bingo, rummikub, lotto en domino zijn hier ook erg in trek.
Piranha Panic vind de middelste nog erg leuk.
Wie is het? Wordt ook vaak uit de kast gehaald.
En een leuke edititie van Mens-erger-je-niet.
Wij doen zelf veel spelletjes dus de kinderen doen gewoon mee (ook Risk, Catan, Carcassone etc). De junior edities vinden de kinderen meestal niet zo leuk.
Kwartetten, bingo, rummikub, lotto en domino zijn hier ook erg in trek.
Piranha Panic vind de middelste nog erg leuk.
Wie is het? Wordt ook vaak uit de kast gehaald.
En een leuke edititie van Mens-erger-je-niet.
Wij doen zelf veel spelletjes dus de kinderen doen gewoon mee (ook Risk, Catan, Carcassone etc). De junior edities vinden de kinderen meestal niet zo leuk.
dinsdag 1 december 2009 om 09:51
hmmz, je brengt me toch weer aan het twijfelen Nellebelletje. Zoon (nog net geen 7) kan het zeker al wel, maar dochter kan het ook wel denk ik, met een beetje hulp. Met open kaartjes bijv, of kaartjes niet per sé op volgorde pakken.
Maar dat 'Ikkeben, Ikkedoe' ziet er ook leuk uit!
Maar dat 'Ikkeben, Ikkedoe' ziet er ook leuk uit!
dinsdag 1 december 2009 om 10:19
Net als de dochter (zoon?) van nellebelletje speelt onze dochter van 5 (september) het betoverde doolhof al minstens een jaar.
Het gaat helemaal prima.
Af en toe zeg je even "kijk nog eens goed, is er nog een betere weg?", maar verder speelt ze het helemaal zelf.
Maar wij spelen ook erg veel spelletjes en sinds een jaar doet ze ook overal aan mee.
Ik zal even in de kast kijken wat er nog meer leuk is voor de kids.
Wij hebben ook koetje boe, eendje kwak en hondje waf, maar dat zou ik voor kinderen van 5 en 7 niet meer aanschaffen.
Ze zullen het misschien nog wel heel leuk vinden, maar vooral de oudste zal er over een jaar wel op uitgekeken zijn, denk ik.
Het gaat helemaal prima.
Af en toe zeg je even "kijk nog eens goed, is er nog een betere weg?", maar verder speelt ze het helemaal zelf.
Maar wij spelen ook erg veel spelletjes en sinds een jaar doet ze ook overal aan mee.
Ik zal even in de kast kijken wat er nog meer leuk is voor de kids.
Wij hebben ook koetje boe, eendje kwak en hondje waf, maar dat zou ik voor kinderen van 5 en 7 niet meer aanschaffen.
Ze zullen het misschien nog wel heel leuk vinden, maar vooral de oudste zal er over een jaar wel op uitgekeken zijn, denk ik.
dinsdag 1 december 2009 om 10:24
- Hazelnootridders is ook erg leuk.
Onze dochter van 5 vind het nog wel een beetje moeilijk maar het gaat steeds beter.
- Jenga
- Uno
- Monopoly
- Pluk van de petteflat-spel wordt ook graag gespeeld. Makkelijk spel, wat een beetje op ganzenbord lijkt.
Wat er extra leuk aan is, is dat dollie de duif ook meedoet en dat je die van elkaar "af kunt pakken".
Je kunt ook alleen winnen als je dollie hebt.
Is altijd erg gezellig om dit te spelen.
Ze vinden het spannend en er wordt veel gelachen bij het "afpakken".
Onze dochter van 5 vind het nog wel een beetje moeilijk maar het gaat steeds beter.
- Jenga
- Uno
- Monopoly
- Pluk van de petteflat-spel wordt ook graag gespeeld. Makkelijk spel, wat een beetje op ganzenbord lijkt.
Wat er extra leuk aan is, is dat dollie de duif ook meedoet en dat je die van elkaar "af kunt pakken".
Je kunt ook alleen winnen als je dollie hebt.
Is altijd erg gezellig om dit te spelen.
Ze vinden het spannend en er wordt veel gelachen bij het "afpakken".
dinsdag 1 december 2009 om 14:10
Hier is de oudste net 8 en de middelste net 5.
Wij spelen hier graag cluedo junior en ook stratego junior vinden ze leuk. Verder inderdaad mens erg je niet en het plukspel.
Mijn zoon heeft voor zijn verjaardag het kaartspel gekregen van monopoli en is daar helemaal gek van. Dat is voor die van net 5 nog een beetje te moeilijk om alleen te spelen omdat hij niet kan lezen wat er op de kaartjes staat. Maar het spel kost maar 6,00 euro. Dus misschien leuk om aan je oudste te geven. Je hebt ook een iets luxere versie met schudmachine of zo. Die is iets duurder.
Verder hebben ze van de zomer het kaartspelletje regenboogslangen gekregen. Vinden ze beide ook leuk en is heel makkelijk. Ook leuk vinden ze het dobbelspel van Catan, Yatzee en gewoon domino.
Wij spelen hier graag cluedo junior en ook stratego junior vinden ze leuk. Verder inderdaad mens erg je niet en het plukspel.
Mijn zoon heeft voor zijn verjaardag het kaartspel gekregen van monopoli en is daar helemaal gek van. Dat is voor die van net 5 nog een beetje te moeilijk om alleen te spelen omdat hij niet kan lezen wat er op de kaartjes staat. Maar het spel kost maar 6,00 euro. Dus misschien leuk om aan je oudste te geven. Je hebt ook een iets luxere versie met schudmachine of zo. Die is iets duurder.
Verder hebben ze van de zomer het kaartspelletje regenboogslangen gekregen. Vinden ze beide ook leuk en is heel makkelijk. Ook leuk vinden ze het dobbelspel van Catan, Yatzee en gewoon domino.
woensdag 2 december 2009 om 20:50
quote:prulletje schreef op 01 december 2009 @ 07:49:
Wij hebben vroeger heel wat uurtjes versleten met het doolhof. Echt een heel leuk spel! Maar ik heb inmiddels een broertje en zusje van 7 en 9 erbij. Vooral de jongste vindt het echt nog te moeilijk. Ze spelen er wel mee hoor, maar niet echt zoals de bedoeling is . (Gewoon met de poppetjes over de paadjes lopen ).
Dus ik zou het zeker aanschaffen, maar nog niet nu als je wil dat ze het meteen snappen en er mee kunnen spelen. Onthouden dus .Ik neem mijn reactie even terug. Ben zojuist bij mijn ouders geweest. Mijn broertje en zusje wilden meteen een spelletje doen. Ik vroeg: welke? Meteen in koor: 'doolhof!'. We hebben het gespeeld en de jongste heeft nog gewonnen ook! Ze snappen het dus wel . Veel gespeeld in de vakantie blijkbaar met mijn ouders. Maar 5 is misschien nog wel jong.
Dus ik zou het zeker aanschaffen, maar nog niet nu als je wil dat ze het meteen snappen en er mee kunnen spelen. Onthouden dus .Ik neem mijn reactie even terug. Ben zojuist bij mijn ouders geweest. Mijn broertje en zusje wilden meteen een spelletje doen. Ik vroeg: welke? Meteen in koor: 'doolhof!'. We hebben het gespeeld en de jongste heeft nog gewonnen ook! Ze snappen het dus wel . Veel gespeeld in de vakantie blijkbaar met mijn ouders. Maar 5 is misschien nog wel jong.