Gezond voedings advies cb (not!)

10-11-2008 13:21 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag met frummel bij het cb geweest.

Alles oke,hij heeft een flinke groeispurt gemaakt maar zijn gewicht blijft achter.

Nou is dat altijd al zo geweest het is een tenger mannetje.

Ook geen goede eter maar daar doe je weinig aan.

Nu kreeg ik vorige keer al het advies om s'avonds regelmatig pannekoeken op het menu te zetten omdat hij dat lekker vindt en dus iets beter eet.

Wat ik niet heb gedaan overigens,dat zou ik dan weer af moeten leren en bovendien heb ik meer kids aan tafel zitten die dat ook wel zouden willen.

Ik vind de mensen op het cb heel vriendelijk.

Alleen dit voedingadvies kreeg ik mee voor frummel.

Roomboter op brood.

Worstenbroodjes en tosti's met veel kaas bij de lunch.

roomboter door zijn warm eten en vette sauzen erbij.

Slagroomvla als toetje.

Kaas als tussendoortje.

Volle chocomel drinken.

en laat hem maar lekker snoepen,zijn ook calorieeen

Ik vind dit echt een ongezond advies.

Eetgewoontes aanleren die ik straks weer moet afleren.

Hij is overigens bijna 4 en is 1 meter lang en weegt 14 kilo.

Dat valt toch wel mee?

Ik zal wel roomboter kopen en lekkere toetjes.

Kaas tussendoor vind ik ook prima.

Een extra boterham voordat hij naar bed gaat s'avonds lijkt mij ook beter.

Wat vinden jullie hier nu van?
MissMara, nee echt vullen doet die handel niet. Maar als het een keuze is tussen niet eten of die zooi (weliswaar zonder melk, want dat wil hij niet, hij eet/drinkt geen witte dingen), dan maar die zooi. Beter dan niets.
Iry, ik roer hier de slagroom door het toetje heen. Zoon eet geen wit en kan het wel heel goed gebruiken. Zo ziet hij het niet. Als je dat in de keuken al doet, los je het hij wel/hij niet probleem op.
Is nutridrink /fortini niet iets voor je zoontje?

Dit soort drankjes/toestjes etc schrijven we juist voor bij mensen/kinderen die eigenlijk "te weinig" eten door verschillende oorzaken.

Kijk maar eens op de site van Nutricia je hebt ze in vele varianten (drankjes/toetjes/soepjes) en smaken (banaan, vanillie aardbei etc) ook speciaal voor kinderen (Fortini). Deze calorieen boosters zijn goed uitgebalanceerd kwa voedingsstoffen. (Het is beter om meer koolhydraten te nuttigen dan vetten....)
Missmara,

Brinta heb ik nog niet geprobeerd,goede tip.

De tussendoortjes s'middags vind ik wel lastig wat dat kan betekenen dat hij het avond eten laat staan.

Hij heeft tot kort maat 86 gedragen en is nu ineens door geraasd naar maat 98 dus een spurt heeft hij wel gemaakt.

alleen de lengte heeft hij nodig,maar alle broeken zakken van zijn kont.

Ook groeit hij maar niet uit zijn schoenen,loopt al een jaar op maat 25.

Tsja,het is ook gewoon zijn bouw denk ik,een beetje een muisje.

Maar wel met veel praatjes,haha! (lacht als een boer met kiespijn)
Oke,zo slagroom door het toetje,dat kan wel.

Tips verder welkom.

Ga nu frummel even ophalen.
quote:curlygurly schreef op 10 november 2008 @ 14:33:

[...]

Dat is niet waar, roomboter levert 80% vet en alle margarines inclusief Volle Pond 40%. Een halvarine levert 20%.

Wanneer je Volle Pond zou nemen is dat een ongewenste energiebesparing, daarbij is roomboter gezonder! Kies dan wel voor biologisch. In margarines zitten transvetten en die zijn nog veel ongezonder dan de verzadigde vetten in roomboter! Daarbij heb je een bepaald % verzadigde vetten gewoon nodig, je kan niet zonder! De zaak is alleen een goede balans te vinden met verzadigd/ onverzadigd. Ook zitten er in margarine toevoegingen zoals vit A en D die van nature al in roomboter zitten. Zo kan ik nog wel even doorgaan...neem dus lekker bio roomboter op brood, nog lekkerder ook :)!

Wel beetje vreemd advies verder idd..ze ziet het miss als een tijdelijk advies maar zolang het eten niet afhangt van dood of leven zou ik toch proberen op een andere manier hem extra calorieën te geven. Ben zelf diëtist trouwens..

Tips die ik verder kan geven:

- geef hem veel noten of af en toe pinda's, liefst vers.

- volle (bio)yoghurt met honing erdoor ipv slagroomvla

- beker volle melk ipv chocolademelk

- vette vis, of zelfgemaakte salade hiervan (tonijn/ makreelsalade) op brood

Verder is het aantal eetmomenten belangrijk, geef hem om de 2-3 uur wat te eten en laat hem niet teveel drinken tijdens het eten. an moet het wel goedkomen! En ja het ene kind heeft van nature een wat lager gewicht, zie je ook bij volwassenen.

Succes!

Voor een dietist zou je iets beter moeten weten: even gopogelen levert dat het volle pond 70% vet heeft. Je hebt ook margarines die 80% vet leveren, al weet ik niet welk merk dat in NL is. Ik woonde toen in Belgie. Becel dieet levert 60% vet. Blue band halvarine levert 40% vet.

Er is geen aangetoond gezondheidsvoordeel tussen gewone en biologische boter.

Kinderen mogen geen verse pinda's (aan een stuk, dus het gaat niet om pindakaas) tot ze hun arm over hun hoofd kunnen leggen en bij hun oren kunnen, da's meestal pas vanaf dat ze een jaar of 5 zijn.

Ik vind het een beetje raar dat is als geinformeerde leek meer weet over vetten e.d. dan jij als dietist.
quote:tilalia2 schreef op 10 november 2008 @ 14:49:

Kinderen mogen geen verse pinda's (aan een stuk, dus het gaat niet om pindakaas) tot ze hun arm over hun hoofd kunnen leggen en bij hun oren kunnen, da's meestal pas vanaf dat ze een jaar of 5 zijn.

Wat??? Haha, dit zal vast wel ergens op slaan maar ik snap het niet, moest er alleen heel erg om lachen. Wat heeft bij je oren kunnen in hemelsnaam met pinda's te maken? Verklaar u nader!
Elska, dat is hetzelfde trucje als kijken of je kind 'schoolrijp' is. Heeft iets te maken met de verhouding tussen je hoofd en je ledematen denk ik.

ja..maar dan totaal verkeerd geinterpreteerd!

ik heb ook weleens gehoord;

kind mag pas gaan springen als de fontanel dicht is !

de oorspronkelijke opmerking zal geweest zijn:

een kind kan niet al op jonge leeftijd springen, meestal kunnen ze het zo rond de leeftijd dat de fontanel dicht is.

Het één heeft dus werkelijk niets met het ander te maken. Eerder een vage omschrijving van leeftijd.

Vertel es iets over die oren enzo? Dochter (3) heeft al wel eens een handje pelpinda´s gehad hoor en loopt nog altijd niet kakelend door het huis. Dus wat gebeurt er dan?
jamaarjamaar, ik snap nog steeds niet waarom de verhouding hoofd/ledematen iets zegt over wel of niet pinda's mogen eten? En waarom zou eerder pinda's eten dan slecht zijn? Ik dacht namelijk dat kinderen in principe vanaf hun eerste verjaardag alles mochten, maar blijkbaar heb ik het weer eens goed mis.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gek vind dat het CB zulke richtlijnen geeft. Ik zie hier formaatjes voorbijkomen van kinderen die stuk voor stuk groter zijn dan mijn kinderen en ik heb nooit zo'n advies gehad. Dochter weegt hier met ruim 2,5 jaar 12,4 kilo en ze is 89 cm. (dus ik geloof ook eigenlijk niet dat de zoon van Miesteph nog onder de middellijn ligt, die is véél groter dan mijn dochter en die zit onder de middellijn)

Hier een normaal eetpatroon, ik vind suiker niet zo wenselijk en ongezond vet ook niet, maar ik ben in de luxepositie dat ik allesetende kinderen heb. Ik maak wel regelmatig wentelteefjes voor ze (met ahornsiroop ipv suiker), gooi door eten van zoon nog wel regelmatig een lepel olijfolie, geef ze regelmatig kaas, vla. Broodjes met verse roomkaas is ook goed voor ze(lekker met ananas), brood met pindakaas en banaan is hier ook een hit. Vis is ook een groot succes, vooral zelfgemaakte zalmvissticks icm met zelfgemaakte 'patat' uit de oven met olijfolie, knoflook en kruiden.

Pasta met roomkaas en groenten doet het hier ook altijd erg goed.

Zelf tussendoortjes maken als cakejes, muffins, koekjes en dergelijke vind ik ook prettig. Minder zooi en suiker dan uit de winkel en toch erg lekker en gezonder. En gezellig.

Heb een goed kookboek voor kinderen tot 6 jaar (en voor volwassenen is het ook erg lekker ) en daar staan heel gezonde, voedzame tussendoortjes in, waarin de schrijfsters er rekening mee houden dat kinderen niet altijd goed eten. Dus in alle tussendoortjes zitten voedzame dingen.
Als ik merk dat dochter een drukke dag heeft en dus waarschijnlijk 's avonds te moe is om te eten, geef ik haar wat vaker een tussendoortje. En ontbijten vind ze ook niet geweldig, dus ik maak ook nog weleens zelf een ontbijtdrink. Yoghurt, vers vruchtensap, vers fruit en een handvol havermout, en dat dan pureren. Eventueel een lepeltje honing erbij en je hebt een gezond ontbijt. Dat drinkt ze zo weg.
Hehehe. In pinda's kun je je makkelijk verslikken, zeker als je nog klein bent. Als je een gewoon gezond kind hebt, is het keelgat groot genoeg rond de tijd dat je je arm helemaal over je hoofd heen kunt doen. Armen hebben dus niks met pinda's te maken, en oren ook niet, maar wel met leeftijd en een bepaalde mate van volgroeidheid

Pinda's op zich zijn niet slecht, maar omdat ze eenmaal vochtig kunnen opzwellen, kan verslikken ernstige gevolgen hebben.
Hier een meisje van bijna 4, 109 cm (een reuzin :-) en 20 kilo. Ze is altijd groot en fors geweest,(voorbeeld; ik ben 1.60 en weeg 48 kilo - petit dus, en zij werd geboren met 54 centimeters en 4060 gram... pfff) Ze valt soms wel soms niet in categorie overgewicht, en ik krijg daar al bijna 4 jaar commentaar over van het consultatie bureau. Vandaag ook weer.

Ik let er echt wel op. We eten gezond. En dat is volgens mij ook meteen het belangrijkste; ieder kind heeft zijn eigen bouw en dat kan toch geen kwaad, zolang ze maar gezond (en niet te veel of te weinig) eten. En in mijn ogen is dat 'dieet' wat jij beschrijft niet direct gezond te noemen.

PS. Iry, ik ben ook vandaag naar cons bureau geweest met haar, zijn ze wellicht even oud?
quote:tilalia2 schreef op 10 november 2008 @ 14:01:

Italiaanse Kruiden

Ingrediënten: tarwebloem, aardappelzetmeel, plantaardige olie, water, kaas 5%, glucose fructosestroop, paprika,

aroma, bevochtigingsmiddel (glycerine), rijstzetmeel, stabilisator (sorbitol), oligosacchariden, tomatenpuree

1,4%, verdikkingsmiddelen (tapiocazetmeel, cellulose, xanthaamgom, tricalciumfosfaat), ui, zout, maltodextrine,

glucosestroop, melkpoeder, kruiden, rijsmiddelen (natriumwaterstofcarbonaat, ammoniumwaterstofcarbonaat,

dinatriumdifosfaat), voedingszuur (citroenzuur), gistextract, kleurstoffen (anthocyanen, karamel), kleurende

plantenextracten, gemodificeerd aardappelzetmeel, zuurteregelaar (appelzuur), aardappel, antiklontermiddel

(tricalciumfosfaat), dextrose, emulgator (soja lecithine), fructose, gehard plantaardig vet, lupine meel, basilicum,

melkpoeder, melksuiker, invertsuikerstroop.

Allergenen informatie

Bevat: tarwe, melk, lupine, soja

Vervaardigd in een bakkerij waar

ook noten, sesamzaad en ei

worden verwerkt

Jamjam, zo'n verantwoorde sltana

Idd.

Word sowieso erg simpel van "verantwoord" "sapmomentje" *ril* lekkere rijstewafel.

Kom op mensen. Van je kind iets lekkers gunnen wordt het echt niet gelijk te dik ofzo.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Zo'n worstenbroodje valt trouwens best mee!

Worstenbroodje (Beckers)

Ingrediënten Worstenbroodje (Beckers)

Brood: tarwebloem, water, broodverbetermiddel (raapzaadolie (gedeeltelijk gehard), suiker, emulgatoren (E471, E475, bevat soja)), gist, zout. Vulling: Varkensvlees, water, kippenvlees, paneermeel (tarwebloem, water, gist, zout), varkensspek, kruidenmix (mosterdmeel, tarwezetmeel, kruiden en specerijen, gedroogde maïsglucosestroop, caramelsuiker, aroma, maïsmaltodextrine, smaakversterker (E621), bevat soja), zout, emulgatorten (E450, E451).

Allergenen informatie voor Worstenbroodje (Beckers)

Bevat gluten, soja en mosterd.

Die lijst is een stuk korter dan die van de sultana!
Ik heb ook twee lichtere kindjes. Ze zitten qua lengte bovenin, maar qua gewicht onder de gemiddelde lijn. Vroeger was ik ook dun, net zoals mijn man. Nu heb ik maat 42-44 bij een lengte van 1.80 meter. Bij mijn cb zien ze kindjes liever wat dunner; vinden ze niets mis mee. Ook kijken ze naar de curve of er bv een echt daling of stijging te zien is. Is dit bij jou het geval?

Mijn zoon eet 's ochtends 2-4 boterhammen met zoet, dan twee plakken ontbijtkoek en fruit. 's Middags meestal twee boterhammen met zoet. Tussen de middag nog wat snoep en fruit (is ie weg van) en 's avonds wil hij niet zoveel eten... Dreigen met weigering van toetje werkt wel. Hij drinkt vaak diksap of siroop (120 cal per glas voor siroop). Overigens heeft mijn zoon heel veel energie en is bijna nooit ziek. Dat is toch ook belangrijk? Heb wel eens ergens gelezen dat kinderen veel vet nodig hebben, tenminste: volle melk en roomboter is juist best aan te raden...
Worstenbroodje; bevat seperatorvlees. Wordt niet van het meest goede vlees gemaakt... zoals hamburgers bv.
Je kunt natuurlijk zelluf worstebroodjes maken. Doen we hier geregeld. Kun je zelf het vlees kiezen en een stuk minder zooi. En meteen een pedagogisch verantwoord uurtje quality time met de kinders.
quote:LouiseP schreef op 10 november 2008 @ 16:11:

Worstenbroodje; bevat seperatorvlees. Wordt niet van het meest goede vlees gemaakt... zoals hamburgers bv.

LouiseP, separatorvlees isgewoon het vlees dat ze niet zo 1 2 3 van de botjes afkrijgen. Wat je normaal ergens vanaf kluift, of dat wat van de botten afvalt als je bouillon trekt.

Het is gewoon vlees, geen slechte kwaliteit ofzo, het zit gewoon te dicht bij de botjes voor fabrieksmachines om het er meteen vanaf te snijden.
Met separatorvlees is op zich niets mis. Is gewoon vlees van het beest (weinig mensen weten dat er bijvoorbeeld aan een varkenskop heerlijk vlees zit).
Enfin, wat Tilalia zegt dus (ben weer eens mosterd).
Mosterd met separatorvlees is heerlijk, toch?
quote:LouiseP schreef op 10 november 2008 @ 16:11:

Hamburgers worden van separatorvlees gemaakt, niet andersom.

Is gewoon heel fijn gehakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven