Gratis fruit

18-01-2018 23:34 46 berichten
Mijn zoon kwam vandaag met een brief & een fruitbakje thuis, van de plaatselijke supermarkt. Mam; vanaf nu mag ik iedere dag gratis mijn bakje gaan vullen! (super enthousiast)

Wij eten iedere dag fruit, dat ligt voor de grijp, het is voor ons geen luxe. Maar ik weet dat het in sommige gezinnen een luxe is, iedere dag vers fruit. Wat een super leuke actie, ik hoop dat er meer supermarkten dit voorbeeld zullen volgen.

Hebben jullie dit ook al in jullie regio?

(En nee, ik werk niet voor een supermarkt en wil zeker geen reclame maken, ik wil dit soort initiatieven aanmoedigen!)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd wel fijn dat ze bij de super een appeltje of mandarijn mogen pakken (alleen voor kids staat er ook nog en dat vind ze nog leuker..dat ik niet mag) en niet snoep of koek.

Gewoon marketing natuurlijk, net als sparen voor kleine fruitknuffeltjes..maar ik vind het een leuke actie.
Hamsterweken schreef:
19-01-2018 06:26
Een ontbijt hoeft nog geen 20 cent te kosten....
Ja, ik snap dat dat ook nooit zo. Halve kilo havermout kost 50 cent, een liter melk 75 cent, een zak met 5 bananen een euro: voor 40 cent heb je een gezond en voedzaam ontbijt binnen, met een stuk fruit, nota bene. Probleem is volgens mij niet dat gezond eten duur is, maar dat veel mensen gewoon niet weten hoe ze goedkoop met gezond/voedzaam kunnen combineren.

Maar on topic: ik vind het wel een mooie actie van de supermarkt, het gaat neem ik aan om fruit dat anders weggegooid zou worden? Wel een tikkie raar dat ze dat dan inderdaad niet voorbestemmen voor scholen in achterstandswijken.
Alle reacties Link kopieren
Lillienne schreef:
18-01-2018 23:48
Ik vind het een top actie! Ik hoor vaak van leraren dat kinderen soms zonder ontbijt op school komen, vers fruit is een luxe. Geen onzin, de werkelijkheid. In Nederland. Diep triest.

Dat is dus wel onzin. Nederland barst van de regelingen voor de minderbedeelde en dagelijkse boodschappen zijn prima betaalbaar. Een brood kost 1 euro, een pot pindakaas ook 1 euro en een zak appels 1.50 dus dan heb je voor 3.50 een hele week ontbijt, lunch en een stuk fruit voor je kind, dus 50 cent per dag voor twee maaltijden en een stuk fruit. Dat kun je toch geen luxe noemen als je dat kan betalen?!


Leuke actie hoor maar vooral goede reclame natuurlijk. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is heel erg hip en goed voor het imago en al die kindertjes willen hun bakjes daar vullen dus nemen de ouders daar de boodschappen mee want veel mensen gaan niet alleen naar een winkel voor een gratis product. Ik ben daarom wel bang dat juist de ouders die het zelf lastig kunnen betalen dus juist niet gaan want ze vinden het te gênant elke keer gratis fruit te halen maar geen boodschappen. Supermarkten hebben vaak fruit over, bijvoorbeeld een netje mandarijnen waar er een rot van is, dat wordt normaal helemaal afgeschreven en weggegooid maar nu verdwijnen de goede in de bak voor de kinderen. Prima natuurlijk, beter dan goed voedsel weggooien maar het levert de winkel ook gewoon extra geld op op deze manier. Hier staan ook bakken met appels en mandarijntjes voor de kinderen, gewoon voor alle kinderen zonder speciale bakjes.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
nee dat hebben wij niet.

de dochter van een vriendin van mij krijgt op school 3x per week gratis fruit in de middag. dat krijgt dan de hele school op die dagen.
word georganiseerd vanuit www.euschoolfruit.nl
vind ik ook zo'n goed initiatief!
zou leuk zijn als de school van mijn dochter daar volgend jaar ook aan mee gaat doen.
E
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:51
0.00% gewijzigd
Ik denk dat kinderen wellicht ook zonder ontbijt op school komen en bijna geen fruit eten omdat ouders dat wellicht niet zo belangrijk vinden.

Er zijn genoeg volwassenen die ook niet ontbijten en niet veel fruit eten en wellicht er vanuit gaan dat kind dat ook niet nodig heeft?
Alle reacties Link kopieren
De ruime minderheid krijgt schijnbaar genoeg fruit binnen. Mijn dochters zijn met 2 stuks per dag schijnbaar n uitzondering :-p nu zijn ze 3 en 1,5, dus dik kans dat dat enthousiasme terugloopt op de basisschool.
Bij Lidl gratis appeltje, bij de Appie een banaantje of mandarijntje. Prima om ze mee te motiveren en ik ga ook vaak rond fruittijd boodschappen doen. Vaker ga ik dan weer niet.
Uvita schreef:
19-01-2018 07:07
Apart. Doen ze dat vooral bij scholen in achterstandswijken? Vind het nogal betuttelend eigenlijk.
Scholen kunnen zich inschrijven. Ik weet dat veel scholen twijfelen om mee te doen omdat het soms flink wat werk kost om het fruit te schillen/snijden. Wanneer niet voldoende ouders zich vrijwillig opgeven dan houdt het op. Bij ons op school snijden en schillen we het ( waar nodig) voor de groepen 1 tm 4. De andere groepen krijgen het meestal zo aangeleverd. Wat ik dan best van de zotte vind is dat er dan vanuit groep 6 bericht terug komt dat de sinaasappels niet gegeten zijn omdat ze niet werden gepeld... Je vraagt het je toch af, wat regelen ouders thuis allemaal voor hun bloedjes van kinderen.... Gelukkig wordt het dan niet weggegooid maar meegegeven naar huis. Waar paps/mams het dan dus alsnog pelt vermoed ik ( en ws ook nog pureert :rolling: )
Alle reacties Link kopieren
Goede leuke marketingfactie. Hou wel van dat soort acties. Is een kind net zo blij mee als met voetbalplaatjes en die rommel.

Vraag me alleen af of die arme ouders daar dan ook echt heenfietsen? Of die luie ouder die een koekje erin duwen gewoon makkelijker vindt dan fruit snijden. Vrees dat die laatste groep ook bestaat.

Wij hadden op het werk (middelbare school) een project van de EU waarbij 3x per week fruit/groente voor alle leerlingen kwam. Als de conciërge zorgde dat het gesneden / ontdaan van pitten / geschraapt was aten de pubers er goed van! Dat vind ik dan wel cool om te zien want elkaar aansteken werkt op die leeftijd beter dan moeders (of vaders) die ze probeert een appeltje mee te geven.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
19-01-2018 03:30
Onze school doet mee aan dit project.

https://www.euschoolfruit.nl/nl/schoolfruit.htm

Twee enthousiastelingen in de klas die elke dag het fruit in de pauze gaan halen en snijden. Bij sommige kinderen zorgt het er absoluut wel voor dat ze meer fruit gaan eten. Omdat het dan voor het grijpen ligt. Maar er zijn ook kinderen die hun neus ervoor ophalen.
Wij hebben dat project ook. Ik vind het eigenlijk een beetje zonde dat onze school er voor uitgekozen is.
Alle kinderen krijgen alles voldoende mee naar school zie ik wel als ik zoon wegbreng, want de school zit in een goede wijk.
Ik zou liever zien dat ze zo'n project doen op een plek waar meer armoe is en de kinderen van hun ouders geen vers fruit mee krijgen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 3x per week schoolfruit via dat EU project. Ik vind het ideaal. Ze komen bv ineens enthousiast thuis dat kaki-fruit zo lekker is en of ik dat ook een keer wil halen. Zien ze dan echt als traktatie. Mijn kinderen zijn wel dol op fruit, dat maakt het wel makkelijk.

Het eerste jaar klaagden sommige ouders dat hun kinderen minder fruit aten, omdat ze bv geen wortel/appel/druif lusten en dus niks aten. Nu staat op maandag aangegeven welk fruit er op welke dag gegeven wordt, dan kunnen ouders evt iets meegeven als hun kind het niet lust. Voor mij scheelt het vooral 3x per week fruitbakjes maken/fruit meegeven.
Alle reacties Link kopieren
Onze school staat trouwens wel in een heel gemêleerde wijk wat betreft gezinsachtergronden. Altijd gedacht dat ze daarom waren uitgekozen voor het project, maar dat is dan dus blijkbaar niet automatisch het geval als ik het zo lees.
In mijn oude woonplaats hadden veel supermarkten ‘voor elk kleintje een gratis banaan of mandarijntje’. Nu woon ik in een andere regio en hier heb ik het nog nergens gezien.

Ik vond het altijd wel lekker makkelijk, kind blij, ik blij met een rustig kind in de super en appie blij dat ik er boodschappen deed.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
19-01-2018 00:56
Bijzonder dat sommigen denken dat supermarkten dat doen omdat sommige kinderen anders geen fruit hebben. Zo heb ik er werkelijk nog nooit tegenaan gekeken. Ik denk dat ze dat puur voor eigen gewin doen. Stukje klantenbinding en zo komen ze mooi van hun rijpe fruit af.
Ja dat dacht ik ook meteen. Wat heerlijk als je denkt dat die supermarkt dat voor die kinderen doet...
Zo zie je, de nagenoeg gratis marketing werkt meteen.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
19-01-2018 16:07
De ruime minderheid krijgt schijnbaar genoeg fruit binnen. Mijn dochters zijn met 2 stuks per dag schijnbaar n uitzondering :-p nu zijn ze 3 en 1,5, dus dik kans dat dat enthousiasme terugloopt op de basisschool.
Bij Lidl gratis appeltje, bij de Appie een banaantje of mandarijntje. Prima om ze mee te motiveren en ik ga ook vaak rond fruittijd boodschappen doen. Vaker ga ik dan weer niet.
Fruittijd? Je eet op 1 moment fruit? Snap het niet.
chocolol schreef:
19-01-2018 00:56
Bijzonder dat sommigen denken dat supermarkten dat doen omdat sommige kinderen anders geen fruit hebben. Zo heb ik er werkelijk nog nooit tegenaan gekeken. Ik denk dat ze dat puur voor eigen gewin doen. Stukje klantenbinding en zo komen ze mooi van hun rijpe fruit af.
Dit dacht ik ook meteen. Kinderen halen fruit op wat anders weggegooid wordt en mams doet meteen wat boodschappen. Handige marketing! Niets is voor niets..
Niet bekend met deze actie, echter vind dit top!

Ik verbaasde me over een bericht dat ik eind 2017 ontving van school kind. Het verzoek om kinderen voor kleine pauze beker water en (stuk) fruit mee te geven. Ik wist niet beter dan dat dit al sinds jaar en dag afspraak was.

En dat er kinderen zonder ontbijt op school komen stond 2017 groots in de kranten.

Ook kinderen die als lunch een koekje meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op school is er ook schoolfruit.
Ik geef mijn zoon elke dag fruit mee, als hij zin heeft eet hij ook nog extra op school. Ik vind het heel goed dat het aangeboden wordt maar ik vind het excuus dat 'gezond eten zo duur is' een beetje onzin eerlijk gezegd.
Alle ouders die ik daar over hoor staan wel met een baal shag te paffen aan het schoolhek in een trainingspak van een of ander merk. Voor de prijs van een pak shag kan je ook gewoon fruit kopen denk ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
19-01-2018 07:07
Apart. Doen ze dat vooral bij scholen in achterstandswijken? Vind het nogal betuttelend eigenlijk.

Ik vind dit dus niks met betuttelend te maken hebben.
Het is gewoon aanbod.
Gezond, normaal tussendoortje. Ik vind het goed.
Die ene keer dat ze radijsjes op onze school hadden viel niet in de smaak.
Maar voor de rest, wortels, ananassen, grapefruits alles wordt gegeten.
In Frankrijk krijgen basisschoolkinderen een warme gezonde maaltijd. Toch top, hebben alle kinderen 5x per week een gezonde maaltijd.
Hamsterweken schreef:
19-01-2018 06:26
Een ontbijt hoeft nog geen 20 cent te kosten....
Droog brood of brood met zoet beleg? Ik zou niet weten wat je voor 20 cent kan kopen.
Heb ook het idee dat het vaak niet om het geld gaat maar ouders die nog slapen als kind naar school gaat en zich totaal niet druk maken om dingen als ontbijten maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Wat ik hoor van een onderwijzeres is ergernis omdat sommige kinderen gewoon chips, een mars of gevulde koek meekrijgen als 'ontbijt' op woensdag, dan eten ze toch thuis tussen de middag.

Thuis mocht ik vroeger altijd zoveel appels pakken als ik wilde maar ik gaf niks om appels, nog steeds niet echt.. Fruit wat ik lekker vond, aardbeien of banaan ging toch echt op rantsoen en dat snap ik nog ook ik had een pond aardbeien binnen een kwartier opgegeten in mijn eentje. Die appel op school had ik ook laten liggen. Trouwens het goedkoopste fruit dat er is lijkt me sterk dat mensen dat als een enorme luxe zien. Zak chips of een kilo goedkope appels kost evenveel. Het is maar wat je wil geven. Als mijn kind op school appels krijgt hoeft hij of zij ze van mij thuis niet nog eens te eten maar elke dag chips ook niet.

Groente en fruit dat over de datum is gaat hier naar de kinderboerderij.. Ook avocado's, sterfruit en verse asperges. Zonde hoor, ik zou zeggen breng naar de voedselbank en laat mensen zelf uitkiezen wat ze wel of niet mee willen nemen. Ik zou de appels ook laten liggen voor anderen maar heel blij zijn met avocado's dát is echt niet te betalen als je in de bijstand zit. En anderen lusten weer geen avocado..
Alle reacties Link kopieren
Hier al jaren project schoolfruit. Vanuit de EU 3x per week verschillende soorten fruit op school. Prima initiatief!

Project van TO lijkt mij ook goed kind krijgt gratis fruit en supermarkt is maatschappelijk bezig en krijgt wat omzet erbij. Waarom zou dat niet mogen?

Je kind geen fruit of fatsoenlijk ontbijt kunnen geven is een kwestie van prioriteiten stellen. Het hoeft echt niets te kosten. En vaak is er wel geld voor andere zaken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven