Harde buiken

09-09-2008 16:41 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 23 weken zwanger en heb veel harde buiken. 's Nachts als ik wakker wordt met een volle blaas, als ik naar de wc ben geweest, als ik heb gebukt. De VK zegt dat het een groeispurt is en geen kwaad kan als ze maar niet elke 5 minuten komen. Wie heeft er ook zoveel last van? Ik heb af en toe het gevoel dat mijn buik de hele dag enigszins gespannen aanvoelt. Het is geen blaasontsteking.

Ook voel ik de kleine veel trappen laag in de buik, soms lijkt het zelfs alsof ie tegen mijn baarmoedermond aanschopt.

Heeft iemand dat ook?
hoi

Ik had dit bij mijn tweede ook en bij 30 weken moest ik toen verplicht stoppen met werken en het echt rustiger aan gaan doen. De gynaecoloog was bang dat het anders een vroeggeboorte werd. Bij mij duurde de harde buiken ongeveer een uur lang om vervolgens een half uur pauze te hebben. Ik heb hier zeker 7 weken mee rond gelopen voordat ik verplicht thuis moest zitten.

succes !!!

kalm aan maar ;)
Bedankt voor je reactie Miriam. Als ik ga zitten of liggen ontspant mijn buik op een gegeven moment wel. Ik doe bijna niets, behalve werken (kantoorwerk). 's Ochtends nog nergens last van en 's middags begint het weer. Ben zo bang dat ik er ontsluiting door krijg.
Is echt vrij normaal, sommigen hebben er meer last van dan anderen. Bij mijn eerste had ik ze nooit en bij mijn tweede moest ik ze soms gewoon wegpuffen zo heftig waren ze.

Google ook eens op braxton hicks, de engelse benaming, voor meer info.
Harde buiken zijn onschuldig, maar niet als je ze te veelvuldig voelt. Meer dan 10 per uur geloof ik. Je kunt het zien als een signaal om rustiger aan te doen. Zeker als je nog zo kort op weg bent.

Ik heb nu de hele dag door harde buiken, heel lang ook. Waarvan ik hoop dat ze overgaan in weeen. (37 weken en nu al 7 pond, ahem)

Rustiger aan doen dus

(in mijn geval, nog een keer die trap op :P )
Bij mijn dochter had ik al vanaf 25 weken met regelmaat harde buiken, soms wel 30 op een dag (heb het bijgehouden toen)

Met 27 weken moest ik stoppen met werken van de gyn en rust houden,maar zelfs dan harde buiken...

Dochter is geboren op een termijn van 39 weken en 1 dag.

Bij mijn zoon had ik ook wel harde buiken,maar lang niet niet zo veel als bij mijn dochter. Zoonlief is geboren met 37 weken en 1 dag..

Oja, je zegt dat je bang bent dat je ontsluiting er door krijgt..

Bij mijn dochter had ik dus erg veel harde buiken en zij is uiteindelijk geboren met een spoedkeizersnee (foetale nood) omdat ik bleef hangen op 2 cm ontsluiting..
Ik weet wel dat ik het oordeel van de verloskundige moet vertrouwen, maar het voelt gewoon heel akelig soms.

Mijn blaas hoeft maar een klein beetje vol te zijn en ik krijg er weer een. Alleen als ik blijf zitten of lig, heb ik ze niet.

Nou Toetiexx, als ik jouw bericht zo lees, dan hoeft het dus niet te zorgen voor ontsluiting. Gelukkig maar in mijn geval dan, zou nu nog een beetje vroeg zijn.
Ik had tussen de 22 en de 27 weken ook heel veel harde buiken (volgens mij wel min. 1 per vijf minuten, mijn verloskundige zei trouwens dat dit geen kwaad kon?!!!). Ik ben uiteindelijk bevallen met bijna 42 weken. Bij mij kwam het waarschijnlijk door een lichte blaasontsteking, hierdoor was mijn baarmoeder geïrriteerd. Probeer je niet te druk te maken en regelmatig rust ter nemen.
P.S. voor ontsluiting was bij mij heel wat meer nodig dan die harde buiken.......
Harde buiken geven geen ontsluiting. Het kan, meestal niet, leiden tot weeen die wel tot ontsluiting leiden.. ik hoop nog steeds
Ik was ook echt overtuigd dat ik een blaasontsteking had, omdat ik harde buiken had gecombineerd met vaak plassen, veel aandrang en druk op mijn blaas, terwijl ik maar kleine beetjes plas. De HA heeft mijn urine onderzocht en die was schoon. Is een lichte blaasontsteking mss niet te zien in een standaard test? Want dat zou wel veel verklaren bij mij. Heb echt het gevoel dat het met de irritatie van mijn blaas te maken heeft.

Nou Muis, ik heb ze wel vaak, maar gelukkig niet 1x per 5 minuten. Dat lijkt me heel erg. Maar bij jou werd het dus wel minder na 27 weken?
Ja, gelukkig werd het wel minder. Ik was ook bang dat ik veel te vroeg zou gaan bevallen. Soms is het inderdaad moeilijk om te weten wat oorzaak en wat gevolg is, want als je vaak harde buiken hebt dan drukt dat op je blaas en als je blaasontsteking hebt dan irriteert dat je baarmoeder. Ik had het pas laten testen toen de klachten al bijna weg waren en toen kwam er bij mij ook geen blaasontsteking uit de test. Wel goed dat je het in ieder geval hebt laten controleren. Cranberrytabletten gebruiken en veel water drinken wil nog wel eens helpen, dat heb ik ook gedaan. En verder veel rust nemen; ik heb in de periode iedereen voor me laten lopen, ook al vonden veel mensen dat niet leuk!

Bij mij was zo dat ik met 41 weken minder harde buiken had dan met 23! Mijn baby was toen zelfs nog niet eens ingedaald!

Groetjes, Muis
Muis, bedankt voor je antwoord. Ik word er momenteel wel echt helemaal gek van. Ik heb de VK al 2x gebeld en zij zegt me steeds maar dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar af en toe kan ik amper lopen. Toch moeilijk om je dan geen zorgen te maken. Ik wil ook niet bij haar blijven zeuren.

Die cranberrytabletten ga ik zeker proberen. Ik heb toch ook echt het idee dat mijn blaas het steeds uitlokt.
Even terug naar de huisarts en een kweek laten maken. Lichte blaasontsteking is inderdaad niet altijd te zien met een stickje. Harde buiken die pijn doen, daar zou ik zeker de verloskundige voor terugbellen. Dan vindt ze je maar een zeur, het is haar werk om jou in de gaten te houden en jij maakt je zorgen.

Overigens kunnen harde buiken wel degelijk het begin zijn van een dreigende vroeggeboorte. Ik ben zelf met 23 w 5 d opgenomen in het ziekenhuis vanwege dreigende vroeggeboorte. Ik had ook steeds harde buiken. Niet eens pijnlijk en zeker niet ritmisch elke vijf minuten. De gyn vertrouwde het niet en heeft een cervixmeting laten doen d.m.v. een inwendige echo: mijn baarmoedermond bleek al bijna volledig verstreken (dat is de fase voor de ontsluiting).

Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje verbaasd om de reactie van je verloskundige. Als je je harde buiken echt weg moet zuchten, dan is dat echt niet goed hoor. Toch maar nog een keer bellen dus en mocht ze je weer afpoeieren met een geruststelling, bel dan even je huisarts. Die moet je toch om die urinekweek vragen, kun je meteen vragen wat je hiermee moet.
qwertu, toch maar de vk gebeld. Ik mag vanmiddag langs komen. Ben benieuwd wat nu, want aan de buitenkant is er ook weinig te zien, behalve dat mijn buik zo gespannen voelt.
Ze kunnen door je buik te voelen (hand erop leggen) aflezen hoe "erg" de harde buiken zijn. (Ik heb tijdens mijn ziekenhuisopname een klein half uur een knappe co-assistent aan mijn bed gehad met zijn hand op mijn buik. ) Volgens mij ben je nog niet ver genoeg voor een CTG, maar wie weet doen ze dat wel: dan wordt met behulp van een elektrode op je buik gemeten wat de activiteit in je baarmoeder is. En er kunnen echo's gemaakt worden dus, voor een cervixmeting. Je verloskundige kan ook een urinekweek aanvragen trouwens.

Sowieso kan je verloskundige op basis van wat ze ziet (moet je echt harde buiken wegpuffen als je daar bent, kun je dan nog praten, etc.) ook al inschatten of het zo erg is als je beschrijft of dat het op haar schaal wel meevalt. Mijn opname vanwege de dreigende vroeggeboorte was mede bedoeld om gewoon eens te kijken wat ik deed en hoe mijn baarmoeder daarop reageerde. Op basis van wat ze zagen, aan de buitenkant dus, moest ik blijven (en mocht ik de kamer niet meer af, maar dat is een ander verhaal...).

Er valt voldoende te zien en desnoods nog verder te onderzoeken, maak je daar maar geen zorgen om. Je gaat er niet voor niets heen. Sowieso: je maakt je zorgen en in mijn ogen zijn je zorgen terecht. Het is nu aan de expert om uit te vinden of dat inderdaad zo is of dat het, op basis van haar kennis, kunde en ervaring, wel meevalt. Dat kan ze beter bepalen door zelf naar je te kijken dan door naar je verhaal te luisteren.

Sterkte vanmiddag, ik hoop dat het meevalt!
Ik hoop dat de VK je verder kan helpen en je echt serieus neemt.

Ik had bij mijn vorige zwangerschap ook steeds harde buiken. Op een gegeven moment zelfs een nacht "oefenweeen" (nog voor de 30 weken) gehad. De VK vond dat dat niet kon en ik moest maar gewoon even ontspannen, want was vast stress. Ook zat mijn buik voor mijn gevoel in eens lager. Mijn dochter is met 33 weken geboren.

Nu ben ik weer zwanger en ben onder controle van de gyn. Ik krijg rond de 25 weken een echo om te kijken of ik al aan het verstrijken ben.

Ik hoop dat jouw harde buiken gewoon stress zijn en dat je VK goed naar je luistert.
Ik had ook een raar gevoel bij mijn baarmoedermond: steken en inderdaad alsof het aan het zakken was.
Dat wegpuffen en dat je amper kan lopen lijkt me inderdaad ook niet helemaal de bedoeling. Goed dat je gaat, sterkte! Laat je nog iets weten?
Bij mij kwamen dat soort harde buiken pas na de ziekenhuisopname. Daarvoor had ik het eigenlijk amper in de gaten. Het is dat de gyn me erop wees. Ik had het tijdens de bevalling nog steeds over harde buiken, tot ik door de gyn verbeterd werd, dat dit dus weeën waren. Oh. Nou. Bij mij voelde het een niet nadrukkelijk veel anders dan het ander. (Later in de bevalling wel hoor, helaas. )
Qwertu, waren die harde buiken bij jou dan in het begin wel hevig, maar helemaal pijnloos? Of was het pijn die nog niet op je verwachting van weeen leken?
Dan ligt het er denk ik ook aan hoe je pijngrens is en hoe snel je baarmoeder open gaat. Ik heb een lage pijngrens en een baarmoeder die dicht zat als een cijferslot. De "voorweeën"heb ik dan ook gevoeld als echte weeën.
Mijn harde buiken waren precies hetzelfde als de harde buiken die ik tijdens de zwangerschap had. Ik voelde mijn buik samenspannen en dat was het. Het deed in dat stadium helemaal geen pijn.

Toen ik opgenomen werd vanwege een dreigende vroeggeboorte, merkte ik 9 van de 10 keer niet eens op dat mijn buik samentrok. Pas toen ik er door mijn gyn bewust van werd gemaakt, realiseerde ik me dat ik dat gevoel wel vaak had ja. Maar had hij me bij het op de behandeltafel gaan liggen niet gewezen op mijn harde buik, dan had ik ze nooit opgemerkt.

Het hoeft natuurlijk niet dezelfde gevolgen te hebben als die het bij mij had, maar je kunt ook niet stellen dat harde buiken altijd onschuldig zijn. Dat is aan een deskundige om te beoordelen, al dan niet met behulp van nader onderzoek.
Brrr eng verhaal. Het is wel zo dat het vaak als onschuldig afgedaan wordt en niet serieus genomen. Onterecht blijkt dus weer. Ik dacht altijd dat het gevaar was dat ze in het ergste geval over konden gaan in weeen, maar niet dat ze zelf zoveel effect hadden zodanig dat je baarmoedermond kan verstrijken.
Muis, ik had echt geen pijn. Ik heb een hoge pijngrens, maar kan wel gewoon het onderscheid voelen tussen "pijn" en "niets voelen". Ja, ik voelde dat het samenspande, net zoals je spier van je armen samenspant als je je spierballen laat zien. Wat ook geen pijn doet. (Toch? )

Later gingen de weeën wel pijn doen hoor. Maar in het eerste uur heb ik echt gegrapt dat als bevallen zo ging, ik er wel drie achtereen kon doen, omdat ik er niets van voelde. (Die opmerking heb ik later wel weer teruggenomen dus. Ik werd "afgestraft" met rugweeën en kamelenweeën: zeer pijnlijk en amper leidend tot ontsluiting. Ik met mijn grote mond ook altijd. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven