Hekel aan tanden poetsen (2 jr)

03-01-2017 20:34 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje (2 jaar, 2 maanden) heeft een gruwelijke hekel aan tanden poetsen. Hij mag altijd even zelf 'poetsen' en we proberen verschillende afleidingsmaneuvres (nieuwe smaak tandpasta, knuffelaap die poetst, liedje zingen etc), maar het eindigt altijd in een gevecht. 'S ochtends vind ik dat niet zo erg (het moet nu eenmaal gebeuren), maar 's avonds bij het naar bed gaan vind ik het wel een beetje jammer (het verstoort het 'knusse' slaapritueel). Heeft iemand tips?
l
Film op de iPad. En verder is helaas bij ons de geweldloze opvoeding even in de ijskast gezet omdat ik onze oudste echt vast moest houden en zn mond open terwijl hij me op m'n rug schopte :(

Gelukkig was het een fase, en gaat ook dit écht over.

Bij ons hielp overstappen op een elektrische cars tandenborstel ook heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 16 maanden moet helaas nu al in de houdgreep gehouden worden.

Echt alles al geprobeerd, laat haar ook iedere ochtend mijn tanden helpen poetsen enzo. Allemaal heel leuk, tot ik bij haar mond in de buurt kom...
If you can dream it, you can do it.
Helaas hielpen hier alle trucs niet meer en toen hebben we zoon in de houdgreep gehouden met poetsen. Ja, het verpest de sfeer behoorlijk en ik kreeg soms het gevoel mijn kind te mishandelen. Anderzijds wil je niet dat je peuter gaatjes krijgt, dus was er geen andere optie meer.
Hier hielp tijdens die fase ook alleen nog maar de houdgreep...
Alle reacties Link kopieren
Tanden poetsen buiten het ritueel houden. Eerst poetsen en dan gezelligheid. Dan verpest het in ieder geval de knusse sfeer niet zo.



Verder is het gewoon een fase... Bij mijn middelste duurde het veeeeeel langer dan bij mijn oudste. Middelste is net 3 en het gaat pas relaxt sinds een maand (of 2). Daarvoor altijd strijd, trappen, schreeuwen en huilen. Maar ja... tanden poetsen moet.
Alle reacties Link kopieren
Filmpje op de tablet kijken werkt hier goed.
Op die leeftijd hielp bij de jongste alleen de houdgreep, liedjes en filmpjes bood geen soelaas. Gewoon volhouden en dan geven ze na een tijd de strijd vanzelf op. Wel vaak moeten herhalen 'we kunnen het op de leuke manier doen of op de niet leuke manier, mag je zelf kiezen '
Alle reacties Link kopieren
Ook dit is weer een fase, dus

De tablet gebruiken we 's ochtends wel eens en dat werkt (soms) wel. Maar 's avonds betrek ik die er dan weer liever niet bij. Of klink ik nu heel truttig met m'n 'knusse avondritueel'? ;)
Alle reacties Link kopieren
Eerst gingen wij ook de strijd aan, nu gebruiken we de laptop, mobiel filmpje, dingen mogen vasthouden die hij eerder nog niet had gezien, tanden tellen, zeggen wat hij die dag allemaal heeft gegeten en dat je dat even weg moet poetsen, zeggen dat er een olifant in moet, rare geluiden maken, onze tanden mogen poetsen, tellen. En soms als ik geen geduld heb zeg ik, mama is een beetje chagrijnig aan het worden, dus je moet gewoon even je tanden poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Hier was het gelukkig een welbekende fase rond die leeftijd, inclusief de houdgreep. Toen opeens kwam de magische Disney elektrische tandenborstel en ging het allemaal prima!



Dat de tandarts haar vertelde goed te poetsen heeft ook indruk gemaakt!
Alle reacties Link kopieren
quote:FroggyP schreef op 03 januari 2017 @ 21:09:

Ook dit is weer een fase, dus

De tablet gebruiken we 's ochtends wel eens en dat werkt (soms) wel. Maar 's avonds betrek ik die er dan weer liever niet bij. Of klink ik nu heel truttig met m'n 'knusse avondritueel'? ;)



Truttig wil ik niet zeggen;)

Misschien wat eigenwijs.



Ik zou doen wat werkt. Als dat een tablet is, zou ik dat zelf prima vinden. Begin je lekker daarna met je knusse avondritueel.



Ik zou ervoor tekenen, Maar dat hielp bij dochter ook geen snars.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de houdgreep gebruikt. En ik was er echt heel handig in, kon met één arm kind in bedwang houden en met de andere de tanden poetsen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig (nog) geen ervaring mee.. zoon is 1,5. Maar lijkt me heel vervelend
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Alle reacties Link kopieren
Aah dus mijn dochter van 14 maanden is niet de enige!
Alle reacties Link kopieren
Hier was en tijdlang het motto 'hoe meer ze gillen, hoe beter je bij de tanden kunt'. Dus.

Inmiddels zijn ze 7 en 11 en gaat het weer geweldloos
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 03 januari 2017 @ 21:29:

Hier was en tijdlang het motto 'hoe meer ze gillen, hoe beter je bij de tanden kunt'. Dus.

Inmiddels zijn ze 7 en 11 en gaat het weer geweldloos Ik heb een keer aan de oudste gevraagd of hij harder kon gillen want dan kon ik beter bij zn kiezen
Alle reacties Link kopieren
quote:streepjessokken schreef op 03 januari 2017 @ 21:29:

Hier was en tijdlang het motto 'hoe meer ze gillen, hoe beter je bij de tanden kunt'. Dus.

Inmiddels zijn ze 7 en 11 en gaat het weer geweldloos Heel herkenbaar, inderdaad! :D
Alle reacties Link kopieren
heel herkenbaar! Hier ook regelmatig strijd om het tandenpoetsen bij dreumes.

Ik geef altijd de keus meewerken of niet. Soms gaat het goed maar negen van de tien keer komt de houdgreep er aan te pas.

Pas na het tandenpoetsen beginnen we aan het bedtijdritueel omdat ze altijd even tijd nodig heeft om te kalmeren na een gedwongen poetsbeurt
We kunnen alleen een boekje lezen voor het slapen gaan als ik normaal je tanden heb kunnen poetsen.

1x geen boekje gelezen, dat maakte indruk. Nooit meer gedoe gehad met poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf wanneer poetsen jullie elektrisch? Meestal staat er op 3+. En moeten ze ook niet leren poetsen met een gewone borstel?



Ik krijg langer dan 30 seconden poetsen vaak echt niet voor elkaar. Ze begint heel enthousiast de tandpasta op te eten maar daarna is het ook wel klaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier poetsen we tanden beneden, soms in de houdgreep, soms redelijk normaal. Daarna nog 10 minuutjes spelen en dan naar bed. Als poetsen in de houdgreep moest, dan kan ze weer even tot rust komen tijdens het spelen. Boven starten we dan het gezellige deel van het slaapritueel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Krabbin schreef op 03 januari 2017 @ 21:39:

Vanaf wanneer poetsen jullie elektrisch? Meestal staat er op 3+. En moeten ze ook niet leren poetsen met een gewone borstel?



Ik krijg langer dan 30 seconden poetsen vaak echt niet voor elkaar. Ze begint heel enthousiast de tandpasta op te eten maar daarna is het ook wel klaar.Ik poets met elektrische borstel sinds dochter twee is. Staat inderdaad 3+ op de verpakking, maar tandarts raadde het aan. Ik zou niet weten waarom kinderen zouden 'moeten' leren poetsen met een gewone borstel. Tanden poetsen verloopt relaxter nu en dochters tanden worden zichtbaar schoner (ze heeft snel tandplak).
Alle reacties Link kopieren
Onze tandarts gaf de tip om twee tandenborstels te gebruiken: een waarmee het kind zelf poetst en een waar jij mee poets. Heb ook wel eens een app gezien voor tandenpoetsen die goed schijnt te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven