HEL Overblijven op school *aub tips*

07-10-2010 11:31 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoontje is op 20 september 4 jaar geworden en gaat naar de basisschool wat ik overigens heel leuk vind en hij gaat er graag naar toe maar Tussen de middag opvang praat daar niet over gaat die gelijk huilen en 100 zeggen dat die niet wil overblijven.

Ik werk 3 dagen a 8 uur en heb nu die naar school gaat mijn werktijden aangepast (gelukkig kon dat wel) zodat ik hem kon brengen en halen maar dat betekent dan dat die ma, di, do en vrij over moet blijven.

Het houdt hem heel erg bezig en gelijk als die wakker wordt zegt die gelijk "mama ik wil niet overblijven, kom jij me halen"

Ik zeg hem dat mama moet werken en dat ik hem dan om 15.15 uur op kom halen en dat het leuk is om over te blijven dan kan die veel langer met de kindjes spelen maar niets helpt. Ik kom ook niet achter waarom hij het niet zo leuk vind, juf zegt ook dat hij met de tranen in zijn ogen naar de overlijf gaat (wat me heel veel pijn doet)

Mijn zoontje is heel erg verlegen en zijn taal is nog niet te vergelijken met zijn leeftijdsgenotjes, hij durft daar ook niet te zeggen als die iets niet wil denk ik en als iemand iets tegen hem zegt dat klap die helmaal dicht. Ze moeten daar ook hun eigen brood smeren en ik denk dat dat ook ff wenen is voor hem.

Heb vandaag een mevrouw gesproken van de TMO en ze ging vandaag op hem letten maar de probleem is dat ze elke dag iemand anders hebben (dus geen vaste personeel) dat maakt het ook moeilijk om na te gaan wat daar gebeurt.

Hebben jullie tips voor mij wat ik de beste kan doen om voor hem leuker en makkelijker te maken.

Veel over praten (vind die niet leuk en wordt boos) of niet er over praten maar daar help ik hem niet mee denk ik. Wil hem wel voorbereiden en elke dag zeggen dat die over gaat blijven zodat die kan wennen.

Hebben jullie hier ervaring mee ??? Alle tips zijn welkom !!!

Alvast bedankt, Lejla
Ik snap niet dat je hierover in discussie bent gegaan.

Wij hebben gewoon gedaan alsof overblijven hoort bij de basisschool.
quote:Lejla schreef op 07 oktober 2010 @ 11:31:

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is op 20 september 4 jaar geworden en gaat naar de basisschool wat ik overigens heel leuk vind en hij gaat er graag naar toe maar Tussen de middag opvang praat daar niet over gaat die gelijk huilen en 100 zeggen dat die niet wil overblijven.

Jezus typ anders ff ergens een punt of een hoofdletter!

Ik heb dit eerst 3 keer moeten lezen voor ik snapte wat er stond en ben voor de rest van je post dus al meteen afgehaakt.
Dus je zoontje is net 4 en gaat al alle dagen naar school? En dan ook nog 4x overblijven? Dat zijn hartstikke lange dagen voor zo'n kleintje. Hij kan nooit eens 's middags uitrusten of een middag thuis blijven? Is dat niet een beetje veel gevraagd?

Ik houd mijn zoontje (in juli 4 geworden) nog af en toe een vrijdagochtend thuis, als ik vind dat hij te moe is (op aanraden van de juf). En alleen op maandag en dinsdag heeft hij 's middags school, de andere dagen niet.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Het is ook wel veel in 1 keer, wennen op school en wennen op de overblijf. Waarom heb je het niet gefaseerd aangepakt en bijv ouderschapsverlof ingeschakeld?
Ben er ook niet over begonnen,sinds hij er mee zit wil ik wel met hem hier over praten.Hij is ook niet dom, hij hoort kinderen zeggen dat hun mama/papa ze komt halen en dat ze weer terug gebracht worden naar school en hij word aan zijn jasje getrokken van "jij kan niet weg want jij moet overblijven"
Ik denk dat 4 dagen overblijven ook wel veel is. Het is allemaal nog heel nieuw voor je zoontje en hij kan, in tegenstelling, tot andere kinderen tussen de middag niet even bijkomen. Ik begrijp dat het met jouw werk niet anders kan, maar is er ook niemand anders die hem een of twee keer per week tussen de middag kan ophalen?
Erger u niet, verwonder u slechts!
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar je zult hem toch los moeten laten toch? Hij moet leren zelfstandig te worden, en daar hoort ook bij met andere kinderen spelen en overblijven.

Als ik jou was zou ik er gewoon niet meer met hem over beginnen en het een tijdje loslaten.
Het is inderdaad heel erg veel. Kan je een moeder vragen dat hij daar kan eten? Ik moest ook werken, maar had een oppas die de kinderen tussen de middag kon ophalen. Dat scheelt echt. Het is teveel voor een mannetje van 4.
quote:Wageningen1985 schreef op 07 oktober 2010 @ 11:43:

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar je zult hem toch los moeten laten toch? Hij moet leren zelfstandig te worden, en daar hoort ook bij met andere kinderen spelen en overblijven.

Als ik jou was zou ik er gewoon niet meer met hem over beginnen en het een tijdje loslaten.Vergelijk het met een nieuwe eerste baan en veel inwerken. De indrukken die dat maakt. Dat is voor een volwassene al heel vermoeiend de eerste tijd en kom je kapot en met hoofdpijn thuis.
HEL? Ik neem aan dat dat wat overdreven is?

Is hij nooit naar een creche geweest of zo?

Tja, hij zal gewoon moeten wennen, helaas pindakaas. Na een poosje gaat ie de overblijfjuffen ook herkennen en dan valt het allemaal vast wel mee. Ik zou proberen er juist wat minder over te hebben, maak het zelf nou ook niet zwaarder dan het is. Doe wat verrassingen in zijn lunchtrommeltje of zo, het komt vast wel goed joh.
Wat sneu voor je zoontje. Kun je niet een tijdje iom je werkgever tussen de middag naar huis komen?

Of woon je ver van je werk? En dan bv weer langzaam laten wennen door een keer met hem mee te gaan naar de overblijf.

Het is zo'n grote angstige wereld voor hem, hij heeft je hulp nodig.
Misschien eens vragen of z'n vriendjes/vriendinnetjes ook moeten overblijven of dat hij daar misschien erg alleen is.

je kan misschien regelen dat hij bij een vriendje mag eten of anders dat een vriendje ook eens gaat overblijven.

zo heb ik samen met een andere moeder mijn dochter aan overblijven laten wennen. (en zij dus ook haar dochter)

en over dat brood smeren, kan je niet een al klaar gemaakt lunch pakketje meegeven dan?
quote:winky1978 schreef op 07 oktober 2010 @ 11:41:

Dus je zoontje is net 4 en gaat al alle dagen naar school? En dan ook nog 4x overblijven? Dat zijn hartstikke lange dagen voor zo'n kleintje. Hij kan nooit eens 's middags uitrusten of een middag thuis blijven? Is dat niet een beetje veel gevraagd?

Ik houd mijn zoontje (in juli 4 geworden) nog af en toe een vrijdagochtend thuis, als ik vind dat hij te moe is (op aanraden van de juf). En alleen op maandag en dinsdag heeft hij 's middags school, de andere dagen niet.Tuurlijk is het veel voor zo een kleine kind. Juf heeft ook tegen me gezgd dat ik hem thuis mag houden als die moe is maar naar school gaan vindt hij leuk. Het is alleen maar overblijven wat hij niet leuk vindt maar helaas door me baan blijft het niet veel meer over. Was al blij dat die geen BSO nodig had, anders zou jij 3 hele dagen moeten blijven van 8.30 tot 17.30 en dat is nog veel ergen denk ik.
Waarom is zijn taal niet niet te vergelijken met de rest van de leerlingen? Is hij wel naar een peuterspeelzaal geweest? Hoe ging het daar?
quote:Belbe schreef op 07 oktober 2010 @ 11:43:

Ik denk dat 4 dagen overblijven ook wel veel is. Het is allemaal nog heel nieuw voor je zoontje en hij kan, in tegenstelling, tot andere kinderen tussen de middag niet even bijkomen. Ik begrijp dat het met jouw werk niet anders kan, maar is er ook niemand anders die hem een of twee keer per week tussen de middag kan ophalen?Het is idd niet anders mogelijk ivm me werk.Probeer deze week en volgende nog aan de kijken denk ik en als hij het niet leuk zou vinden zou ik iemand moeten vinden.
Je werkt 3 dagen a 8 uur, dus die 4e dag zou je hem toch tussen de middag op kunnen halen? Scheelt alweer een keer.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Schattekop schreef op 07 oktober 2010 @ 11:43:

Het is inderdaad heel erg veel. Kan je een moeder vragen dat hij daar kan eten? Ik moest ook werken, maar had een oppas die de kinderen tussen de middag kon ophalen. Dat scheelt echt. Het is teveel voor een mannetje van 4.We wonen daar net een jaar en heb daar niemand die ik goed ken dat is ook de probleem. Mij ouders zitten 10 km verder en andere opa en oma nog veder weg.
quote:Schattekop schreef op 07 oktober 2010 @ 11:43:

Het is inderdaad heel erg veel. Kan je een moeder vragen dat hij daar kan eten? Ik moest ook werken, maar had een oppas die de kinderen tussen de middag kon ophalen. Dat scheelt echt. Het is teveel voor een mannetje van 4.We wonen daar net een jaar en heb daar niemand die ik goed ken dat is ook de probleem. Mij ouders zitten 10 km verder en andere opa en oma nog veder weg.
quote:Belbe schreef op 07 oktober 2010 @ 11:43:

Ik denk dat 4 dagen overblijven ook wel veel is. Het is allemaal nog heel nieuw voor je zoontje en hij kan, in tegenstelling, tot andere kinderen tussen de middag niet even bijkomen. Ik begrijp dat het met jouw werk niet anders kan, maar is er ook niemand anders die hem een of twee keer per week tussen de middag kan ophalen?

Als kind op kdv heeft gezeten is het de lange dagen wel gewend.

Kind hier is nu ook aan het wennen en dinsdag voor het eerst overgebleven. Denk dat ze dat ook mijn vrije dagen gaat doen: heen en weer tussen de middag en dan drie kwartier thuis is veel drukker en vermoeiender voor haar.
quote:Awnye schreef op 07 oktober 2010 @ 11:48:

HEL? Ik neem aan dat dat wat overdreven is?

Is hij nooit naar een creche geweest of zo?

Tja, hij zal gewoon moeten wennen, helaas pindakaas. Na een poosje gaat ie de overblijfjuffen ook herkennen en dan valt het allemaal vast wel mee. Ik zou proberen er juist wat minder over te hebben, maak het zelf nou ook niet zwaarder dan het is. Doe wat verrassingen in zijn lunchtrommeltje of zo, het komt vast wel goed joh.Nee, hij is nooit naar de creche geweest. Mijn ma heeft 3 dagen op hem opgepast. Hij is wel vanaf zijn 3e verjaardag naar de psz geweest 2 ochtenden in de week. Lunch wordt daar verzorgd hij hoef dus geen eigen brood mee te nemen.
Ja, dan kan ik me voorstellen dat het heftig is. Had het er gister met de kleuterjuf over: hoe gaat dat met die kinderen die tot hun vierde thuis zijn geweest? En idd, die kostte het enorm veel moeite om te wennen.
Het is misschien wel te veel voor zo'n kleintje om direct 4 hele dagen naar school te gaan. Je werkt toch maar drie dagen in de week? Dan hoeft hij die vierde dag toch niet over te blijven? En is er in de omgeving niemand die hem een dag of wat kan opvangen tussen de middag. Zijn de lange schooldagen in ieder geval een beetje onderbroken.
quote:himalaya schreef op 07 oktober 2010 @ 11:54:

Je werkt 3 dagen a 8 uur, dus die 4e dag zou je hem toch tussen de middag op kunnen halen? Scheelt alweer een keer.Sinds hij naar school gaat heb ik me werktijden aangepast, zodat ik hem s'ochtends kan brengen en s'middags kan halen. Ik werk nu 4 dng a 6 uur. Anders zou hij 3 dgn van 8.30 tot 17.30 moeten blijven en hadden we ook BSO nodig.
Wij hebben onze oudste(nu 6) ook vanaf dag 1 laten overblijven.

Dit ivm werk en een baby broertje.(slaapjes-voedingen)

De eerste maanden was het ook al bij opstaan huilen,en zeuren,maar na een tijdje had hij het geaccepteerd,en nu met 6 jaar is hij diep beledigd als ik hem nog eens wil ophalen tussen de middag(ik ben een grote jongen mama).

Het lag bij hem ook heel erg aan de "juf van die dag".

juf 1 van de ma&di was heel lief&knuffelig die pakte hem dan op schoot,en zei mama komt je straks weer halen,wat bij hem averechts werkte.

juf van de donderdag daarentegen was heel resoluut, geen gezeur alle kindjes eten op school en jij dus ook,en dan was het goed.

Daarnaast was het met opstaan altijd drama,en alsik hem om 15u ging ophalen had ie lekker buiten gespeeld.

Dus mijn advies is gewoon even volhouden,over een tijdje wil hij niet anders meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven