HELP!! Is dit een verzakking??

10-01-2009 21:05 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 3,5 maand geleden bevallen van een heerlijke dochter, de bevalling ging heel snel en soepel. Nu sinds een paar weken ben ik erachter gekomen dat er 'iets' uit mijn vagina komt en hier ben ik heel erg van geschrokken (pas paar dagen geleden met een spiegeltje bekeken). Ik vind het ook een enorm eng en naar idee Ik ga maandag naar de huisarts, omdat ik vermoed dat dit een verzakking is van de baarmoeder. Ik heb idd zwakke bekkenbodemspieren na de bevalling maar verder heb ik nergens last van. Zijn er vrouwen die hier ervaring mee hebben??
Mijn huisarts raadde me aan om te wachten tot ik uitgebaard, uitgeborstvoederd en volledig uitontzwangerd zou zijn voordat ik ingrepen zou laten verrichten.

(En ze had gelijk dus, want ik ben nog niet eens uitgeborstvoederd en de grootste problemen zijn alweer over. )
Oke, nou dan wacht ik nog wel even voordat ik iets onderneem. Moet wel lachen om je term geborstvoederd, haha! Maar goed, wanneer weet je wanneer je echt ontzwangerd bent?? Ik kon meteen na de bevalling alweer in mijn oude kleren en heb verder nergens last van...
Goedemiddag dames,

Ik heb even jullie topic gelezen en wil toch graag even reageren.

Ik ben zelf een ervaren bekkenbodemtherapeute en herken deze klachten dus zeker (ook zelf nog eens 4,5 mnd geleden bevallen dus ook ervaringsdeskundige op het moment).

Gelukkig heb je inmiddels de bevestiging gehad dat er niets ernstigs is en dat het puur wat loshangend vel is dat bij het hechten gecreerd is. Nu klonk je verhaal ook niet verontrustend, dus had ook niet anders verwacht.

Tijdens een bevalling en absoluut ook tijdens de zwangerschap, veranderd er enorm veel aan je lichaam, wat niet altijd zichtbaar is.

Gelukkig is een vrouwenlichaam erop gebouwd zichzelf ook weer te herstellen, maar je moet jezelf daar wel de tijd voor geven.

Een jaar tot anderhalf jaar "ontzwangeren" is heel normaal. En zoals gezegd, voor je gevoel kan alles prima hersteld zijn, de onzichtbare klachten kosten wat extra maandjes.

Het is wel ten strengste aan te raden om bekkenbodemoefeningen te gaan volgen. Doe dit liever niet op je eigen initiatief of via een foldertje, want het is van groot belang dat je de juiste oefeningen doet. ook is het zinvol om samen met je bekkenbodemtherapeute te kijken naar je eet- / drink- / en toiletgedrag.

Het eerder genoemde stippeltjesplassen (dus spieren aanspannen tijdens het plassen) is ten strengste verboden. Het is belangrijk dat je volledig uitplast en je blaas geen verkeerde signalen geeft door te stoppen met plassen. Simpel gezegd denkt je blaas bij de volgende keren ookal klaar te zijn zonder geheel geledigd te zijn. Resultaat: grote hoeveelheid urine blijft achter in de blaas wat kan zorgen voor een ontsteking, maar ook je signaalfunctie van je blaas verslechterd.

Kortom........vraag evt advies aan een ervaren therapeute.

Trouwens, mocht je echt last hebben van een verzakking, dan zullen de klachten vele malen erger zijn. Het drukkende gevoel (zoals iemand zei, de tennisbal die drukt) hoort daarbij. Er zijn echter verschillende stadia van verzakkingen, welke ieder een behandeling vereist.

Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust, ik hou het topic sowieso in de gaten
Bedankt voor de info, fysiogirl!
anoniem_3005 wijzigde dit bericht op 21-02-2009 09:41
Reden: xxx
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven