Help!! Peuterpubertijd of pittig karakter?

19-02-2009 22:48 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is net 2 geworden en is al een aantal maanden behoorlijk pittig. Het gaat 's ochtends nog wel goed, maar 's middags krijgt ze driftaanval na driftaanval. Time-out werkt niet echt meer. En als het werkt dan maar even, zo'n 5 minuten later vindt ze wel iets anders om kwaad op te worden. Ze pakt haar speelgoed of wat er maar in de buurt is en gooit het door de huiskamer. Ze mept om zich heen. Luier verschonen is een strijd, tandenpoetsen, etc..

Nou kan ik daar wel goed mee omgaan, maar ik vraag me af of dit nou typisch peutergedrag is of dat het meer zegt over haar karakter?

Aan het einde van de middag ben ik het soms echt zat en dan verheug ik me gewoon op haar bedtijd! Is dat normaal? Ik voel me daar wel schuldig over. Terwijl ik heus wel weet dat ik hartstikke veel van haar houd en haar never nooit niet kwijt wil. Ik hoop alleen wel dat die driftbuien straks over gaan.
Kan het niet zijn dat ze gewoon moe is? Omdat je schrijft dat ze er 's ochtends weinig last van heeft, maar 's middags juist wel. Vermoeidheid versterkt het 'natuurlijke' tegendraadse gedrag van een tweejarige extreem, is mijn ervaring. Doet ze nog een middagdutje?
Ze doet nu al een maand of 4 inderdaad geen dutje meer. Het werd een drama om haar 's middags te laten slapen. ( Ze bleef maar huilen.) Ik heb zelf ook wel gedacht, moet ze toch weer een dutje doen? Meestal is ze pas tegen een uur of 6 ook echt wel moe en 's middags heeft ze vrij veel energie. Maar goed dat je het zegt, ik denk dat ik morgenmiddag toch ga proberen om haar een dutje te laten doen.
Ik hoor dit ook van mijn beste vriendin, dat ze snakt naar bedtijd van haar kind. Hij is ook twee.

En laatst hoorde ik de zin 'ik ben twee en ik zeg nee'
Om heel eerlijk te zijn vind ik wel dat ze er erg vroeg bij is om het middagslaapje over te slaan. Ik ben gastouder (op dit moment 6 peuters tussen 2 en 4 onder mijn hoede) en eigenlijk slapen alle kindjes (of hebben geslapen, voor de kindjes die al ouder zijn) bij mij tot ze ca. 2,5 jaar zijn nog elke dag (héél af en toe een uitzondering). Ook mijn eigen kinderen gingen pas tussen 2,5 en 3 jaar hun slaapje langzaam afbouwen.

Op een gegeven moment gingen ze (en daar bedoel ik mijn eigen kinderen mee) wel tegenstribbelen, maar daar heb ik eigenlijk nooit discussie over gemaakt. Je gaat gewoon naar bed, of je het nou leuk vindt of niet. En meestal gingen ze dan inderdaad toch wel gewoon lekker slapen.

Ik zou het de moeite waard vinden, het dutje opnieuw introduceren. Maar ook al slaapt ze niet, komt ze toch even tot rust in haar eigen kamertje, met wat boekjes of ander speelgoed.
Ze is er inderdaad vroeg bij!! Dat vond ik zelf ook al.

We hebben haar eerst inderdaad gewoon op bed gedaan, maar als ze een uur ligt te huilen en ze gooit boekjes en puzzels uit haar bed dan vat ik dat op als een teken dat ze het niet nodig heeft. Maar ze leert nu ook een hoop bij, groeit heel hard, dus het kan best zijn dat ze het wel weer nodig heeft. (En daar herinnerde jouw bericht mij aan, dus bedankt !)

Ze gaat trouwens ook 2 dagen in de week naar de kinderopvang en daar kan ze gewoon op bed als ze moe is, maar dat komt ook bijna niet voor. ( Terwijl ze als ik werk om 6,15 uur wakker wordt en als ik niet werk pas om 8.30 uur.)
Nog een tip. Als je haar op bed legt, zou ik geen boekjes en puzzels meegeven. Dat leidt alleen maar af en geeft haar niet de indruk dat ze in bed ligt om te slapen, maar om te spelen.
The time is now
Mijn eerste gedachte bij het lezen van jouw openingspost was ook "is ze niet gewoon moe". Mijn dochter (bijna 2, met een pittig karakter) vertoont dit soort gedrag vooral als ze erg moe is. Na haar middagslaapje krijg ik altijd een vrolijk en gezellig kind terug. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn dochter een erg gemakkelijke slaper is. Als ik haar in bed leg roept ze "ben niet moe" om vervolgens binnen 5 minuten in slaap te vallen en minstens anderhalf uur te slapen. Ik kan me voorstellen dat het lastiger is als ze niet wil/gaat slapen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
En inderdaad, geen speelgoed in bed. Een bed is om in te slapen, dus hier ligt er alleen en knuffel en een speen in bed.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Mijn dochter kan precies zo reageren en dochterlief van bijna 2,5 slaapt nog zeker 2 uurtjes 's middags. Bij mijn dochter is het gedeeltelijk zeker haar karakter en ook het feit dat ze 2 is speelt mee. De peuterpubertijd is hier in ieder geval ingeslagen als een bom.

Ik vind het heerlijk als het bedtijd is. Al is dat hier ook alweer maanden een strijd. Krijsen, gillen, huilen als het bedtijd is, soms tot spugen aan toe. Uiteindelijk valt ze wel in slaap. Ook in de middag gaat ze huilend naar bed, maar ik schenk er geen aandacht aan en uiteindelijk is ze dan 2 uurtjes stil.

Ik denk dat het een combinatie van beide is. En moe en gewoon een peuterpuber.
Ik ben twee dus ik zeg nee

Ik ben drie en ik wil nog steeds nie

Ik ben vier en wat jij wil doet me geen zier.

Je hebt het nog wel even moeilijk ben ik bang.

Sterkte.

Misschien helpt het als ik zeg dat uit onderzoeken blijkt dat een kind met een zware peuter pubertijd makkelijker door de "echte" pubertijd loopt (schijnbaar omdat de machtsstrijd dan al gestreden is)
Wat zegt ze zelf over waarom ze zo boos is? (ffe vragen als ze weer rustig is)
Mijn zoontje is ook net 2 en heeft een nogal pittig karakter en dat samen met peuterpuberen maakt je vaak niet echt vrolijk.

Mijn zoontje geeft heel vaak aan dat ie moe is (maar staat wel achterlijk vroeg op hoor) maar wil echt niet naar bed.

Dan ga ik met hem op zn bed zitten met een boekje en probeer dat een half uurtje vol te houden.

Zo 'rust' hij een beetje en kan hij zich weer opladen.

Vaak helpt dit goed....

Maar hij slaapt ook nog zeker 1,5 uur of meer hoor iedere middag.
Mijn dochter is ruim 3,5 jaar en slaapt soms nog wel eens een uurtje. Als wij een drukke dag voor de boeg hebben, leg ik haar soms preventief zelfs op bed. Maar goed, dochter is daarin vrij makkelijk en bovendien heeft ze de leeftijd waarop ik dingen goed kan uitleggen.

Mocht het (niet) slapen vooral een drama blijven, is het dan een idee om haar in de woonkamer op de bank verplicht een half tot heel uur te laten rusten? Dan hoeft ze niet te slapen, maar moet ze daar wel rustig boekje lezen, kindertelevisie kijken of wat te denken van een walkman/mp3 spelertje met liedjes of luisterverhaaltjes? Kan ze lekker haar ogen dichtdoen en beetje wegdromen bij de verhaaltjes.

Als je haar nou lekker (fysiek) moe maakt voor de middagslaap, dan lukt het misschien beter om in slaap te kunnen komen of zichzelf over te geven aan rusten. Dus lekker buiten wandelen, speeltuin, klimmen, voetballen, fietsen, etc. Dat deed ik een periode toen het slapen niet goed ging, maar dochter in de middag wel te moe werd om nog zonder scenes de dag door te komen. Dan matte ik haar gewoon een beetje af en dan sliep ze daarna echt wel : D
Hee,

Het kan zo weer anders zijn hoor!

Toen onze dochter net twee was was ze ook onmogelijk, en ik dacht ook nee he, gaat dit nu een jaar duren?!

Maar bij ons zijn het echt fases. Er zijn weken dat ze overal een strijd van maakt en om 10.00 uur al 3 x op de gang heeft gestaan, en er zijn ook maanden dat we het gewoon de hele dag gezellig hebben samen.

Ze is nu ruim 2,5 en ik leg haar nog steeds op bed, 3 van de 5 ochtenden thuis slaapt ze dan, op de creche slaapt ze niet.

Veel strekte, ik denk dat heel veel moeders weten hoe je je voelt, maar ik ben het dus niet eens met die poster die zei dat het nog 3 jaar ellende is, het kan echt zo omslaan!
Jullie hebben gelijk, geen speelgoed in bed leggen. Echter, mijn eigen kinderen kropen, als ze geen zin hadden om te slapen hun (peuter)ledikant uit en gingen spelen in hun kamer. En na een minuutje of 10, 20 kropen ze (soms mét speelgoed) toch hun bedje in om daar in slaap te vallen.
Ooh zomerkind dat lijkt me heerlijk als mijn kind dat zou doen

haha
Een vriendin van mij heeft een tweeling van 4 en het waren altijd hele gemakkelijke kinderen. Nu zijn ze behoorlijk mondig en opstandig. Dus ik hoop maar dat het bij mij zo is dat mijn kindje nu pubert en over een paar maanden minder de behoefte heeft om in opstand te komen. Nog even en dan proberen of ze wil slapen......

Ik bedacht me ook dat als er andere kinderen op visite zijn, of als oma langskomt, ze lang niet zo moeilijk doet. Hoe kan dat dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven