Hoe doen jullie alleen het avondritueel?

21-02-2024 21:27 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi!

Ik ben even benieuwd naar jullie adviezen. Ik kom er zelf niet zo goed uit.
Ik heb een zoon van 3,5 en een dochter van 3 maanden en omdat mijn partner veel avond en nachtdiensten heeft, sta ik er s’avonds of juist s’ochtends vaak alleen voor. Ik merk dat ik vooral s’avonds vaak ik de knoei kom met het bedritueel van beiden. Mijn dochter krijgt nog borstvoeding en heeft nog niet echt een heel voorspelbaar ritme maar inmiddels ben ik er wel achter dat haar bedtijd tussen 18.30 en 19.30 is. Vanaf een uur of 18.00 wordt ze huilerig en moe. Mijn zoon breng ik idealiter rond 18.45 naar boven, om hem om 19.15 echt met licht uit in bed te hebben. Helaas is hij momenteel extreem ‘rekkerig’ en maakt overal een discussie van. Pyjama aantrekken duurt een jaar, daarna moet er nog water gedronken, toch nog een keer geplast, hij vraagt het liefst om nog tien boekjes (krijgt hij niet, altijd één :)), en wilt heel graag dat ik dan nog zijn rug even kriebel. Dat wil ik met alle liefde even doen (5 minuten), maar wanneer ik dat in stilte doe met het licht uit, begint dochter te huilen.
Wat ook zou kunnen is dochter eerst (om 18.30 en dan alle tijd voor zoon, maar dat betekent dat mijn 3,5 jarige dan een half uur alleen beneden tv zou moeten kijken.
Hem mee naar de babykamer is onhandig omdat hij hard op kletst en lacht en zij juist in slaap valt met stilte en licht uit..
Op zich is hij een rustig jongetje en zal hij niet zo snel iets doen wat niet mag, maar ik vind het toch te lang en eng om hem zo lang niet in het zicht te hebben (wat als hij toch ineens benieuwd is naar hoe de shutters open en dicht gaan en op een kast klimt bijvoorbeeld).

Ben gewoon even benieuwd naar hoe anderen het zonder partner doen? Ik vind het best een uitdaging merk ik..
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het een optie dat je dochter in de wipstoel erbij zet terwijl je zoon alvast doucht, omkleed en tandenpoetst? Dan mag hij nog even zachtjes op zijn kamer spelen (en dat gaat vast echt steeds beter) terwijl je dochter naar bed brengt. Daarna bij hem een verhaaltje en naar bed.

Uit ervaring weet ik dat 3,5 een mooie leeftijd is voor het aanbrengen van structuur en het leren meehelpen (en betrekken bij). Hij helpt hier bijvoorbeeld door zachtjes te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar je hebt een partner, dus gewoon precies hetzelfde als partner, als hij het doet op zijn dagen thuis? Of doe jij het dan ook? Of doen jullie het dan samen?
Want ik zou daar mee stoppen. Of de bad en douchemomenten houden voor de dagen dat er 2 ouders zijn, of moet echt niet anders kunnen ivm spugen ofzo.

Dat je het zo verdeelt en dan samen zelfde routine aanhouden als in die volgorde aanhouden.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 21-02-2024 21:50
47.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is het avondritueel van de jongste? Badderen of niet? Kan je niet dochter voeden beneden en dan samen met oudste naar boven en jongste in bed leggen. En dan daarna tijd voor oudste?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een zoon van 4 en dochter van inmiddels 4,5 maand. Ik kijk altijd hoe het loopt. Liefst breng ik de jongste eerst naar bed, maar dat lukt niet altijd. Dat is dan inderdaad even 20 minuten filmpjes kijken voor de oudste. Als de jongste nog wakker is doe ik haar in de draagzak. Vaak valt ze dan wel in slaap.
Dat kriebelen zou hier dus alleen kunnen als de jongste rustig is/slaapt. Ik lig ook wel eens naast de oudste tot hij slaapt. Dat kan dus niet als de jongste nog niet slaapt en dat weet hij inmiddels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn eerste ingeving is dat als die kleine vanaf 18.00 huilerig en moe is, je met haar bedritueel begint. Niet wachten tot bedtijd, maar gelijk vanaf het moment dat ze eigenlijk al op is.

Ondertussen laat je je zoontje zich omkleden, kan hij er zo lang over doen als hij wil. En hij mag het lekker zelf doen, hoe sneller hij is hoe meer tijd hij daarna misschien nog beneden heeft.

En meer algemeen: je kinderen geven de tijd meestal zelf heel goed aan, een kwartier eerder of later, of een half uur, hoeft voor hun niet uit te maken.
Ik doe ook maar wat
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdens de borstvoeding van jongste kun je oudste wel tien boekjes voorlezen. Jongste op bed, oudste badderen.
Daarna op bed nog liedje zingen / dag doornemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
En je zoon wel vast mee naar boven maar in zijn eigen kamer? Hoe doe je het overdag? Dan voed je dochter toch ook wel eens zonder dat zoon daar de hele tijd doorheen tettert?

Je kent je eigen kind het beste. Ik durfde mijn 3,5 jarige (en ook nog een stuk jonger) best een half uurtje alleen beneden te laten, ik moest ook wel eens boven iets doen en dan nam ik haar echt niet iedere keer mee. Uiteraard altijd zo dat je evt gehuil of roepen kunt horen, maar verder prima. Het ergste dat er een keer gebeurd is, was dat ze op een stoel getekend had met een krijtje. Maar ja, dat is mijn kind. Die is niet het type dat ineens bedenkt om boven op de kast te klimmen of zo. Ik snap ook wel dat niet ieder kind dat zo doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
En op alle dagen je dochter inderdaad eerder op bed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het een idee dat als je de baby klaarmaakt, je zoontje alvast zijn pyjama aan mag trekken en bij jullie op bed een filmpje mag kijken op de tablet? Dan, als de baby in bed ligt tandenpoetsen en naar zijn eigen bed voor een verhaaltje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vermoed dat het bedmoment van dochter niet goed is. Als ze huilerig wordt dan ben je te laat....

En voorlezen en borstvoeding geven kan prima gecombineerd worden.

Ik heb ervaring met de avonden alleen doen (heeeeeeel lang geleden), mijn 'voordeel' was dat het een tweeling was met dus dezelfde bedtijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een baby van 3 maanden zou ik trouwens niet intensief in gaan zetten op een avond-routine voor 2. Over 3 weken is het schema weer anders, een maand later weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met drie maanden had ik nog helemaal geen vaste bedtijd geloof ik maar fijn dat jou dochter echt naar bed gaat.

Ik zou om tijd rekken te voorkomen je zoontje pyjama aan doen en tandenpoetsen met de belofte daarna nog even een filmpje en dan tijdens zijn filmpje je dochter op bed leggen daarna hoef je zoon alleen nog voor te lezen en kriebelen
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier had ik met drie maanden eigenlijk nog geen bedtijd voor de jongste, die viel beneden in slaap en nam ik mee naar boven als ik naar bed ging.

Dat gaf iets meer ruimte en tijd om de ander naar bed te brengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er 3 in iets meer dan 3 jaar tijd dus dan word je heel handig. Ik heb de oudsten altijd rondom de jongste laten spelen. Ze worden snel stiller en baby leerde overal doorheen te slapen.

Zodra het kon gingen ze tegelijk in de douche. We woonden wel praktisch op dat vlak, met vanaf alle kamers zicht op de badkamer en een grote overloop waarop ze konden spelen of erbij zitten in een wipstoeltje.

Baby in bad betekende dat de andere even binnen bereik en zicht speelden tot baby in bed lag. Dan de andere 2 tegelijk douchen, tandenpoetsen, en 1 voor 1 afdrogen en pyama aan. Daarna op het grote bed (mijn bed) een verhaaltje en dan ieder naar het eigen bed om te slapen.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou,met beide kinderen op mijn bed gaan liggen
En kroelen, voeden, voorlezen tot iedereen rustig was
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons hielp het om het klaarmaken voor bed los te koppelen van het daadwerkelijk naar bed gaan. En strakke routine.

Dus tandenpoetsen en pyjama meteen na het eten en dan mag hij daarna nog even spelen.

Naar bed gaan was vervolgens alleen nog boekje lezen en knuffelen.

Je ontkomt er soms niet aan om de 1 even alleen te moeten laten, om de andere aandacht te kunnen geven. Dan zou ik rond bedtijd liever kiezen voor luisterverhaaltjes en geen scherm, omdat ze slechter slapen vlak na een scherm
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
21-02-2024 22:55
Met een baby van 3 maanden zou ik trouwens niet intensief in gaan zetten op een avond-routine voor 2. Over 3 weken is het schema weer anders, een maand later weer.

Dit!
En de jongste heeft dan wel een vaste aanpak van het naar bed brengen nodig. De oudste niet meer. Die snapt gesproken taal en kun je dus vertellen hoe het vanavond gaat. Bad, pyjama, tandenpoetsen, lezen, toedekken hoeft niet meer in een strenge vaste volgorde.

Ik deed mijn kinderen dan gerust voor het eten in bad. En verder zo veel mogelijk toch je partner erbij betrekken. Bij een nachtdienst is hij mogelijk om 19:00 uur nog thuis, dus kan hij iets doen. Ook als hij thuiskomt in de morgen terwijl jullie ongeveer opstaan kan hij wat doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Allereerst.. zo te horen doe je het al heel goed. Lijkt me niet makkelijk zoveel avonden en nachten alleen met een newborn.

Ik zou zeggen:
Zoon direct na eten alvast pyjama en tandenpoetsen. Dan mag hij nog wat spelen / kijken.
In die tijd dochter naar bed brengen.
(Ik zou mijn 3,5 jarige zeker wel alleen beneden kunnen laten, maar dat kun je alleen zelf beslissen.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste gewoon tv laten kijken of iPad mee en op jouw bed laten kijken, kan prima. Hier is man 3 maanden uit de running geweest en dat werkt hier prima als ik jongste naar bed bracht. Oudste was toen 3 jaar en 9 maanden.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
21-02-2024 21:48
Tijdens de borstvoeding van jongste kun je oudste wel tien boekjes voorlezen. Jongste op bed, oudste badderen.
Daarna op bed nog liedje zingen / dag doornemen.


Deze bedacht ik me ook. En dan de oudste al helemaal klaar in pyjama hebben. Dan kan hij ook vrij snel naar bed.

Ik heb 3 kinderen. Alle pyjama’s liggen beneden en daar worden ze klaar gemaakt. Ik lees de kinderen alle 3 op de bank beneden voor waar iedereen bij is en dan breng ik ze achter elkaar naar bed. En ik zeg er altijd bij dat mama het vanavond alleen moet doen allemaal, dus dat ze een beetje moeten helpen. Dan zijn ze ineens wel heel behulpzaam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een fijne tips allemaal! Heel erg bedankt voor het meedenken vast. Ik denk inderdaad dat ik meer vroeger moet doen: pyjama en tandenpoetsen meteen na het eten en dochter om 18.00 al richting bed..
Ik maak me sinds zij er is vaak druk over dat ik mijn zoon niet te kort wil doen en voel me dan schuldig over de gedachte dat ik hem voor een filmpje plant in de avond.. maar zo te lezen moet ik misschien ook niet te moeilijk doen :).
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lot van de tweede is dat ze soms net even wat langer krijsen en moeten wachten. Heel lastig, maar op sommige momenten is dat eenmaal zo.


De oudste ging hier altijd eerst naar bed en baby ging altijd pas tegelijk met ons.
Als de oudste naar bed ging, lag de baby beneden in de box.

Als je het makkelijker vind om de jongste eerst naar bed te brengen zou ik dat gewoon doen. Neem je je oudste mee naar boven, speelt die even op zijn kamer of je zet hem op een iPad of tablet bij jou op het grote bed neer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zijn ze net 4 jaar en 10 maanden. Oudste gaat hier echt niet even rustig voor zichzelf iets doen als ik met de baby bezig ben. Hier gaat oudste eerst naar bed en dan de baby. Omkleden doen we beneden. Ik moet er in bed bij gaan liggen tot hij slaapt. Dat duurt meestal 20 minuten tot een half uur. Baby zet ik dan in de wandelwagen voor de tv met Juf Roos. Baby zit altijd nog lekker rustig te kijken als ik weer beneden kom.
Alle reacties Link kopieren Quote
NicNac schreef:
22-02-2024 08:00
Wat een fijne tips allemaal! Heel erg bedankt voor het meedenken vast. Ik denk inderdaad dat ik meer vroeger moet doen: pyjama en tandenpoetsen meteen na het eten en dochter om 18.00 al richting bed..
Ik maak me sinds zij er is vaak druk over dat ik mijn zoon niet te kort wil doen en voel me dan schuldig over de gedachte dat ik hem voor een filmpje plant in de avond.. maar zo te lezen moet ik misschien ook niet te moeilijk doen :).
Zeker niet schuldig over voelen. Hij vindt het vast heerlijk en goed voor je kinderen zorgen betekent ook zorgen dat je het voor jezelf haalbaar moet houden!
Succes!!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven