Hoe ga ik om met de gebroken nachten

20-04-2019 07:22 81 berichten
Hi allemaal,

Na wederom een gebroken nacht, is mijn batterij weer onvoldoende opgeladen. Ik zit op een breekpunt, ik ben zo ontzettend moe.

Hoe ga ik hier mee om?
Ik heb niet de illusie dat ik mijn kinderen beter kan laten slapen, maar wel de behoefte aan meer nachtrust. Dus ik ben op zoek naar wat ik kan doen. Kijk even met mij mee.

Achtergrond:
Oudste is 6 jaar, sliep snel door, maar sinds de eczeem ontplofte was het dagelijks iedere nacht uren op om haar in slaap te krijgen. Dat is nu goed, maar tegen die tijd diende nr 2 zich aan.
Middelste is 3 jaar, sliep na een half jaar door maar was altijd rond 5 uur echt wakker. Gelukkig vlak voor de jongste kwam, ging hij langer slapen.
Jongste is 2 jaar, slaapt al 2 jaar niet door. De nachten dat hij aan een ruk sliep zijn op 1 hand te tellen. Hij gaat prima slapen, maar in de nacht komt hij zeker 2x. De eerste keer gaat een van ons bij hem liggen (groot bed), zodat hij weer rustig ligt. De tweede keer strompelen we meestal totaal vermoeid de trap af en pakken hem bij ons. Soms is dit al om 4 uur, soms pas om half 6.

Man en ik wisselen de nachten af, soms doet hij alles, soms ik, maar vaak gaan we er allebei uit (omstebeurt).

Ik lig geregeld om 10 uur op bed, maar ben zo ontzettend moe.
Eerder naar bed lijkt geen optie. Ik ben namelijk bezig met een studie en heb de avonden ook nodig om te studeren. In de weekenden slaap ik 1 dag uit, en soms ga ik overdag nog even liggen, maar aangezien de oudste 2 niet meer slapen, probeer ik dat niet te vaak te doen.

Help, wie heeft een idee waardoor ik minder moe ben.
Alle reacties Link kopieren
Zou je jongste wel beter inslapen/doorslapen als hij/zij een bed bij jullie op de kamer heeft? (Omdat bij je in bed nemen op jou klauteren betekent)
Sommige kinderen slapen dan beter, anderen gaan in de horror'ikwilbijJOUinbehhed'stand.

Zouden je (schoon) ouders in plaats van logeerpartij ook overdag iets kunnen betekenen? Bijvoorbeeld een uitje met de oudste kinderen zodat jij mee kunt doen met middagdutje van de jongste?

En het gaat over, zowel die studie als de gebroken nachten. Hou vol, en sta jezelf daarbij ook tijdelijke noodgrepen toe.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe deed ik dat? Tja, ik werkte en studeerde niet, en de nachten dat ze wakker waren kan ik echt op 1 hand tellen.

1e keer huilen: kijken of er wat aan de hand is
2e keer huilen: naar binnen, niks zeggen, onderstoppen en dag dag.
3e keer huilen: wachten tot het stopt. (Na 3 nachten hadden ze door dat huilen geen zin had).

We haalden ze er nooit uit en namen ze ook nooit tussen ons in.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat een nachtnanny, die s nachts je kinderen verzorgt. Trakteer jezelf een tijdje daar 1 a 2x per week op. Ze leert je kinderen ook doorslapen zonder huilen en geeft je tips hoe de nachten beter te maken.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-04-2019 10:31
Hoe deed ik dat? Tja, ik werkte en studeerde niet, en de nachten dat ze wakker waren kan ik echt op 1 hand tellen.

1e keer huilen: kijken of er wat aan de hand is
2e keer huilen: naar binnen, niks zeggen, onderstoppen en dag dag.
3e keer huilen: wachten tot het stopt. (Na 3 nachten hadden ze door dat huilen geen zin had).

We haalden ze er nooit uit en namen ze ook nooit tussen ons in.
Zo deden wij dat precies hetzelfde.
Lastig zeg TO! Ik heb eigenlijk een tips die niet al genoemd zijn, maar wil je wel even een hart onder de riem steken.
Alle reacties Link kopieren
k.middleton schreef:
20-04-2019 09:18
Blijkbaar werkt het voor jullie niet, niets mis mee toch?

Als het bij mijn kinderen niet had geholpen dan zou ik bij ze in bed gaan slapen. Compleet tegenovergesteld maar soms moeten we uitersten proberen voordat je weet wat werkt.
Ik geef het ook als mogelijkheid aan.
Dit soort tips worden vaak als dé oplossing gebracht en als het niet werkt dan is dat jouw eigen schuld en dat is dus niet altijd het geval.
Wat lief dat iedereen zoveel en zo snel reageert. Ik was even terug gedoken zodra mijn man uit bed was (En morgen doen we dat dus andersom).

Ik probeer even op iedereen te reageren.
Waarom die studie?
Ik was in mijn vorige werk echt niet gelukkig. Dit kwam op mijn pad en was nu de kans. Als ik daar mee zou stoppen, kost het en een hoop geld wat terug betaald moet worden, en kan ik dit werk, wat mij gelukkig maakt, niet meer uitvoeren. Ik ga echt niet alles aan de kant schuiven en dit is zo'n keuze die ik echt voor mezelf maak.

Wat betreft mijn man, hij doet net zoveel als ik. Als ik meer ga eisen, krijg hij minder. Dus dan ligt het probleem daar. Dat hij er met die kleine uit gaat, levert weinig op. Hij moet namelijk om half 6 de deur uit. Staat om kwart over 5 op. Dan zou hij nog eerder op moeten staan voor het geval dat de jongste in dat half uur wakker wordt? De tip is top, maar voor ons niet werkbaar.

Wat betreft mensen die zeggen dat ik te veel hooi op mijn vork neem. Deze verandering icl studie is een goede, ook voor mijn nachtrust. Hiervoor had ik late diensten, kwam ik helemaal actief om half 12/12 uur thuis en moest ik er om 6 uur ook uit. Eer ik sliep... nou je kunt bedenken hoeveel nachtrust dat gaf. Weekenden (dus nog niet omstebeurt kunnen uitslapen) en vroege diensten (dezelfde werktijden als nu). Dus hoewel ik investeer qua tijd, kom ik aan meer uren slaap.
Qua relatie, we weten allebei heus dat dit nu even niet de beste fase is, en dat is niet erg. Het is niet dat ik die jaar wil trekken terwijl mijn man niet zou duwen ofzo. Ik vroeg me gewoon af of zij kleine tips hadden.

Qua meer opvang, zo'n nachtnanny is echt heel duur, dat geld hebben we structureel niet. Daarbij gok ik dat de jongste dan ook enorm van slag gaat zijn en onze ouderharten toch ingrijpen. Opa's en oma's werken ook, hebben 5 kleinkinderen, en doen echt al veel. Ons netwerk zit goed in elkaar.

Het is zoals gezegd werd, gewoon heel erg vermoeiend. Ik heb al best goede dingen gehoord en ook dingen gelezen die we al doen of geprobeerd hebben. Dus nogmaals dank. En dat waarvan ik denk dat het past (in de ochtend alvast wat studie uren maken, ga ik zeker proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ga zelf eens een nachtje uit logeren.. Desnoods kom je om 5.30u thuis als je man moet gaan werken maar dan heb je wel een goede nacht gehad.
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Wat ik mij nu trouwens nog bedenk: mijn jongste sliep (weliswaar noodgedwongen) bij zijn veel oudere broer op de kamer. Alleen slapen was niets voor hem, toen hij jong was. Toen hij 5 jaar was, zijn we verhuisd en ging het alleen slapen ineens wel goed.

Als hij heel vroeg wakker is (ik heb ook vroege vogels in huis), dan zou ik hem inderdaad een uurtje voor de tv zetten en zelf nog wat werken (ik heb dat ook een tijd zo gedaan, 's avonds keken ze dan geen tv).
Een aftelkalender maken tot de jongste 4 is of tot je studie erop zit.

Tijdelijk 1 dag minder gaan werken is geen optie?
En dan wel de kinderen naar school / opvang sturen.
Kan jij ofwel studeren, ofwel slapen.

Daarnaast: Zo veel mogelijk vakantie nemen.
En op vakantie-dagen studeren.
Je hebt toevallig niet nog ergens een potje ouderschapsverlof ofzo staan?


En het lijkt me ook niet de slimste zet geweest om met 3 kleine kinderen die niet slapen een studie te beginnen.
Dan was ik toch echt nog 2 jaar of wat langer in mijn oude job gebleven tot ze allemaal wel 's nachts slapen of naar school gaan.
Gele_Suikerspin schreef:
20-04-2019 07:35
Kinderen af en toe uit logeren doen bij opa en oma of jou broers/zus. Al is het maar 1 of 2 nachtjes.

Kun je bv 1x in de 3 weken bij slapen.
Ik ben een oma, ik heb (had) 6 kleinkinderen maar ik werk 5 dagen/week.
Ik zou mijn kleinkinderen met alle liefde opvangen maar dat kan echt niet!
Alecta schreef:
20-04-2019 11:53
Wat ik mij nu trouwens nog bedenk: mijn jongste sliep (weliswaar noodgedwongen) bij zijn veel oudere broer op de kamer. Alleen slapen was niets voor hem, toen hij jong was. Toen hij 5 jaar was, zijn we verhuisd en ging het alleen slapen ineens wel goed.
Dit is ook iets wat we nog kunnen proberen met de oudste erbij. Hebben we al eens een nacht gedaan, maar misschien moeten we dat eens een reeks nachten proberen.
Belg007 schreef:
20-04-2019 19:27
Een aftelkalender maken tot de jongste 4 is of tot je studie erop zit.
studie duurt nog een ruim jaar, dat is dus eerder

Tijdelijk 1 dag minder gaan werken is geen optie?
En dan wel de kinderen naar school / opvang sturen.
Kan jij ofwel studeren, ofwel slapen.
dat zou fijn zijn, maar de studie is gekoppeld aan het werk en dit zijn de minimale uren

Daarnaast: Zo veel mogelijk vakantie nemen.
En op vakantie-dagen studeren.
Je hebt toevallig niet nog ergens een potje ouderschapsverlof ofzo staan?
helaas, dat kan niet, anders was het zeker een goede optie geweest!

En het lijkt me ook niet de slimste zet geweest om met 3 kleine kinderen die niet slapen een studie te beginnen.
Dan was ik toch echt nog 2 jaar of wat langer in mijn oude job gebleven tot ze allemaal wel 's nachts slapen of naar school gaan.
tja, zoals ik al zei, die oude job gaf qua uren nog minder nachtrust. Dan had ik maanden geleden al aan mijn tas gezeten denk ik. Dus hoewel het druk is, is dit zeker beter qua slaap dan de vorige baan
Even dikgedrukt gereageerd.

En inderdaad (naamvergeten, maar oma uit 64), hier is het voor mijn ouders en schoonouders ook niet wenselijk nog meer te zorgen. Vannacht goed geslapen, want ik heb vannacht niks gemerkt van mijn man die eruit ging.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees niets dat je wil veranderen dus dan moet je maar gewoon door deze periode heen denk ik.
Westerpaviljoen schreef:
21-04-2019 12:12
Ik lees niets dat je wil veranderen dus dan moet je maar gewoon door deze periode heen denk ik.
Ja, dit een beetje inderdaad. Ik lees wel dat je het ontzettend zwaar hebt nu even. Maar duidelijk is, dat de dingen die jou bezetten, eigelijk ook wel heel belangrijk zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ach soms is het ook gewoon even lekker om van je af te schrijven. En te lezen dat ook andere ouders moe zijn. Niet dat het iets doet aan jouw vermoeidheid maar die fase moet je idd gewoon doorheen
Met een kind van 2 zou ik slaaptraining gaan toepassen. Kort en duidelijk zijn als je naar hem toegaat en altijd hetzelfde doen. Dit is aangeleerd gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Lastig TO.
Hier 2 kinderen van 3 en 1 en de oudste slaapt s middags niet meer en s avonds pas rond 20 uur. Vaak moet ik er nog een tijdje bij blijven zitten, dus zelf vroeg naar bed zit er ook niet altijd in (en soms wil je toch ook nog even wat me-time :facepalm: ). De nachten dat de jongste doorgeslapen heeft, kan ik nog op 1 hand tellen. 1 of 2 x kort eruit is hier een goede nacht. Maar er zijn ook nachten bij dat we elk uur wakker gemaakt worden of dat ze elkaar lekker afwisselen om de paar uur... Ik probeer me vast te houden aan dat t ooit over zal gaan, maar als ik na een echt slechte nacht weer met barstende koppijn op mijn werk zit, helpt dat ook niet altijd... ;-D
Lievejetje schreef:
21-04-2019 13:13
Ach soms is het ook gewoon even lekker om van je af te schrijven. En te lezen dat ook andere ouders moe zijn. Niet dat het iets doet aan jouw vermoeidheid maar die fase moet je idd gewoon doorheen
Dat is natuurlijk ook wel zo!
Snongejonge... je bent te moe om in te zien dat je jongste nu echt moet leren doorslapen. Je hoeft niet leren om te gaan met de gebroken nachten als je dat euvel aanpakt. Huur absoluut een slaapcoach in als je daar zelf de ballen niet voor hebt. Dit kan zo niet langer. Laat je niet zo leven door die koters. Je bent nog steeds een goede moeder als je ze leert ‘s nachts in hun eigen bed ge blijven tot een normale tijd. Het zijn geen babies meer. Succes.
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet of dit helpt:

je zegt dat je problem is dat je moe bent, maar misschien is je probleem dat je te veel moet en het niet gedraaid krijgt omdat je te weinig effectieve tijd op een dag hebt. Wat ik dus wil zeggen (en het zou best kunnen dat hier niets van klopt) is: zou je je beter voelen als je niet de hele dag zou denken: "man man man, ik ben zo moe en ik moet vanavond ook nog aan de studie…", zou je dan beter tegen vermoeidheid kunnen?

Reden dat ik hiermee kom: ik zie veel mid-career professionals die een studie doen (ik doceer aan die studie) en de mensen met jonge kinderen vinden de opleiding het zwaarst, omdat ze simpelweg niet de tijd hebben om effectief te kunnen studeren (uurtje hier, half uurtje daar, maar nooit echt meters maken). De studenten die vervolgens het heel goed doen zijn net die studenten die thuis de afspraak hebben dat ze een volledige weekenddag kunnen studeren. Die vertrekken dus op zaterdag om 8 uur naar de bibliotheek en blijven daar tot 17.
De zaterdag is dan natuurlijk volledig stuk, maar de week wordt rustiger omdat de stress van 'oh jee ik moet dit tentamen nog voorbereiden en dat paper nog afmaken' er niet meer is. Ze zijn nog even moe, maar hebben er dus minder last van.
Alle reacties Link kopieren
Kan je je mindset veranderen?
Ik voel me zoveel vermoeider als ik blijf denken aan mijn korte nacht en zelfmedelijden heb.
Als ik de korte nacht zie als een gegeven dan voel ik me overdag wel prima.
florence13 schreef:
24-04-2019 07:45
ik weet niet of dit helpt:

je zegt dat je problem is dat je moe bent, maar misschien is je probleem dat je te veel moet en het niet gedraaid krijgt omdat je te weinig effectieve tijd op een dag hebt. Wat ik dus wil zeggen (en het zou best kunnen dat hier niets van klopt) is: zou je je beter voelen als je niet de hele dag zou denken: "man man man, ik ben zo moe en ik moet vanavond ook nog aan de studie…", zou je dan beter tegen vermoeidheid kunnen?

Reden dat ik hiermee kom: ik zie veel mid-career professionals die een studie doen (ik doceer aan die studie) en de mensen met jonge kinderen vinden de opleiding het zwaarst, omdat ze simpelweg niet de tijd hebben om effectief te kunnen studeren (uurtje hier, half uurtje daar, maar nooit echt meters maken). De studenten die vervolgens het heel goed doen zijn net die studenten die thuis de afspraak hebben dat ze een volledige weekenddag kunnen studeren. Die vertrekken dus op zaterdag om 8 uur naar de bibliotheek en blijven daar tot 17.
De zaterdag is dan natuurlijk volledig stuk, maar de week wordt rustiger omdat de stress van 'oh jee ik moet dit tentamen nog voorbereiden en dat paper nog afmaken' er niet meer is. Ze zijn nog even moe, maar hebben er dus minder last van.
Ik denk wel dat dit zou schelen ja, ik ga het daar thuis of met de werkgever over hebben. Ik heb nu 1 dag waarvan ik denk dat die ook anders (nuttiger) ingericht kan worden waardoor er op die dag tijd vrij zou komen. En dan in het weekend een paar uur goed door kunnen pakken.
Maar dit is het niet alleen, ook voor deze studie was ik moe door de werktijden icm slecht slapend kind.

@degene die zei slaaptraining, ik weet heus wel dat die kleine door moet slapen, maar wat niet gebeurd kan je niet afdwingen. Als ik hem zie in de nacht is het echt nog een behoefte van nabijheid en geen dwang. Nu ik weer een paar dagen vrij ben, en hij dus thuis is, merk ik ook dat hij beter slaapt. Ik hoop dat hij dat doorzet (afgelopen nachten rond 11/12 uur en verder door tot half 7!
Alle reacties Link kopieren
He wat ontzettend herkenbaar, helaas. Veel aspecten v je verhaal zijn bij ons ook t geval. Ik slaap al ruim 9 mnd ong 4u per nacht, verdeeld over 2 of 3 etappes. Heb al zo vaak s ochtends gedacht 'nu kan ik ècht niet meer...'. Maar ja, mn man is al heel vroeg de deur uit dus als die drie kids dan weer aan mn bed staan, moet ik wel. Maar hoe hou je t vol he? Ik weet t ook niet...
Wel ontzettend lief hoeveel tips hier nog langskomen. En je vroeg om tips, dus hier nog twee dingen uit eigen ervaring of omgeving (miss al genoemd hoor maar ik heb niet alles teruggelezen)
Een vriendin v me heeft haar 2 meiden (die altijd de nabijheid v hun ouders zochten s nachts) in 1 kamer gelegd. Twijfelde zelfs over 1 bed waar ze samen in konden. Zodat ze elkaar hadden s nachts. Werkt tot nu toe heel goed (meiden zijn 3 en 6jr). Miss is jouw jongste daar nog net te klein voor dat weet ik niet.
Ander ding, maar ik realiseer me dat dat ook niet bij iedereen kan: ik heb na een gesprek met mn leidinggevende, me 2u per dag ziekgemeld om te kunnen slapen. Ws binnenkort een gesprek met bedrijfsarts. Maar goed, we zien wel.

Sterkte hoor! Tis heel naar en om wanhopig v te worden soms. Maar je bent niet alleen;) dat helpt miss al
Alle reacties Link kopieren
sleutelhuis schreef:
20-04-2019 07:38
Solomio, langer over doen zou voor mij niet zo'n probleem zijn, maar het is een traject dat binnen 2 jaar afgerond moet zijn. Als ik dus nog minder ga doen, weet ik niet of ik dat ga redden.

Lievejetje, klopt het is een pittige periode, maar die studie zorgt wel dat ik straks kan doen wat ik heel graag wil.
Ik werk 3 dagen (1 vaak maar tot half 2/2 uur, maar soms tot 5). Om de week ga ik 1 dag naar school. De kinderen zijn al 3 of 4 dagen bij de opvang (dinsdag en woensdag wat korter wel). Nog een dag zou voor hen wel erg veel zijn. Ik heb wel in de meivakantie vrij en voor de kids 2 dagen gevraagd.
Het is inderdaad slopend. Hoe doen jullie het?
Of geen studie of geen 3 kinderen. Het is kiezen of delen of niet zeuren.
Je kunt niet alles hebben zoals jij het wil. Je had iets uit moeten stellen of de kinderen of de studie. Meer smaken zijn er niet. Tenminste niet als je een ander niet met jouw probleem op wil zadelen.
Btw wat doe je overdag dan? Neem aan dat die van 6 gewoon naar school gaat en de andere twee een middagdutje doen. Kun je niet zelf ook slapen? Of overdag studeren en dan toch eerder naar bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven