Hoe in verbinding blijven?

29-06-2020 19:36 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is 4 jaar en gaat net een paar weken sinds het weer mag naar school. Hij heeft het naar zijn zin op school! Thuis heeft hij veel boze buien die ik niet echt van hem ken. Hij kan om het minste of geringste gaan schreeuwen huilen en boos worden. Hij zondert zich af en niemand mag bij hem komen, tegen hem praten of naar hem kijken. Soms is hij nog niet zo boos maar maakt hij wel opmerkingen dat hij alleen wil zijn of dat broertje niet bij hem mag zitten.
Mijn invulling is dat het de vermoeidheid van school is, overprikkeld en hij heeft behoefte aan rust.
Na school mag hij even televisie kijken om even die rust te pakken.
Wat ik lastig vind is dat Het boze soms uit het niks lijkt te komen. Hij is fijn aan het spelen en opeens flipt hij. Ik vind het lastig om mee om te gaan. Ik laat hem even afkoelen want ernaartoe gaan maakt hem bozer. Ik probeer hem na een tijdje eruit te halen door een grapje of even te stoeien. Dat werkt meestal wel.
Ik merk ook dat hij niet wil knuffelen en me vaak wegduwt.
Is dit herkenbaar? Passend bij het sinds kort naar school gaan? Hoe kan ik hem helpen, in verbinding blijven? Soms is mijn geduld ook op en denk ik doe gewoon ff normaal! Dat zeg ik niet maar ik voel het soms wel.
Ik vind in 'verbinding blijven; net zo vaag als 'aarden of in je kracht staan' enzo. Dus geen idee wat je daar mee kan, geen tips. ;-)


Mijn 2 kinderen waren heel erg toe aan school ... maar vreselijk moe en boos en verdrietig op sommige momenten na het echte starten.

Jongste heeft het nog steeds na elke vakantie. ( en voor elke vakantie).
Oudste gaat naar de middelbare en ik voorzie ook daar dit soort gedrag maar dan in de pubervorm. :-D

Ik denk dat het redelijk veel voorkomt en dus 'normaal is'. Het is nogal wat.
Gewoon de tijd buiten school ( ook na de vakantie zou ik rekeninge meehouden) zo rustig mogelijk houden. Niet te veel prikkels aan verjaardagen en zwemles en speeldates. Even relax.
Wel herkenbaar. Onze zoon is inmiddels iets ouder en dat scheelt, maar soms is hij nog steeds heel boos en dan wil hij alleen zijn. Wij laten hem dan gewoon maar. Hij zegt dan zelf ook dat hij alleen wil zijn. Dan kan ik wel blijven pushen voor ‘connectie’ maar als volwassene wil je soms ook even alleen afkoelen, dus waarom zou een kind dat niet mogen? Bij geschreeuw en dergelijke mag hij wel naar zijn kamer vertrekken.
Zeker toen hij kleiner was nam ik hem soms mee naar zijn kamer en bleef dan voor de deur (in zijn kamer) zitten tot hij enigszins gekalmeerd was. Dan was een redelijk gesprek soms mogelijk.

En verder is ‘s avonds voor het slapen een goed moment om even rustig te kunnen praten. Of even samen wat doen (eten voorbereiden, knutselen, in de tuin bezig zijn). Dan komen er nog wel eens verhalen en vragen los, want over het algemeen is hij behoorlijk gesloten.
Alle reacties Link kopieren
Je weet zeker dat hij het echt naar zijn zin heeft?
Als het vermoeidheid is, kan hij wat middagen thuis blijven om bij te komen?
Alle reacties Link kopieren
de slipper erbij pakken dan maar
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het van mijn jongste. Die is begin dit jaar gestart en hoewel hij er enorm aan toe was, bleek het funest voor zijn humeur. Elke ochtend strijd en 's middags niet te genieten. Toen kwam de corona. Tijd thuis, en daarna de halve dagen/groepen hebben wonderen gedaan. Nu geen issues meer. Af en toe nog wel moe 's middags, dan zet ik m voor tv en valt hij in slaap, maar verder gewoon vrolijk en zonder gezeur naar school.

Mijn oudste moest ook erg wennen op school, dat heeft ook zeker een half jaar geduurd maar die werd er niet vervelend van, alleen uitgeput. Deed thuis niet veel meeren ging om 18:15u naar boven en bleef af en toe een dagje thuis.

Denk dat het wennen er echt bij hoort, ieder op zijn eigen manier. Hoor het van meerdere ouders. Het is nu bijna vakantie, je zou halve dagen kunnen overwegen of gewoon even niets doen en hopen dat het in september beter gaat. Dan is de klas waarschijnlijk sowieso kleiner en rustiger.
nootboek wijzigde dit bericht op 29-06-2020 20:31
1.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
29-06-2020 19:58
Je weet zeker dat hij het echt naar zijn zin heeft?
Als het vermoeidheid is, kan hij wat middagen thuis blijven om bij te komen?
Ja die indruk heb ik wel omdat hij elke dag met plezier gaat. Ook van de juf en de bso juffen hoor ik dat hij vrolijk
Is en fijn speelt. Ik heb het eerder voorgesteld maar hij wil zelf graag blijven en met de andere kinderen boterhammen eten.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
29-06-2020 20:30
Ja die indruk heb ik wel omdat hij elke dag met plezier gaat. Ook van de juf en de bso juffen hoor ik dat hij vrolijk
Is en fijn speelt. Ik heb het eerder voorgesteld maar hij wil zelf graag blijven en met de andere kinderen boterhammen eten.
Dat kan hij wel willen, maar als hij daarna zo moe is dat er alleen nog maar boosheid uitkomt, is het aan jullie om hem een stapje terug te laten doen.
Alle reacties Link kopieren
of je haalt hem direct na de boterham op....

Wat hier trouwens ook iets hielp, is meteen uit school een knuffelmomentje/aandacht geven, voordat de boosheid eruitkwam. Gewoon ff samen op de bank hangen, zonder vragen te stellen. Eenmaal boos wilde hij inderdaad niets meer van me weten.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
29-06-2020 20:32
Dat kan hij wel willen, maar als hij daarna zo moe is dat er alleen nog maar boosheid uitkomt, is het aan jullie om hem een stapje terug te laten doen.
Ja daar heb je gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
29-06-2020 20:34
of je haalt hem direct na de boterham op....

Wat hier trouwens ook iets hielp, is meteen uit school een knuffelmomentje/aandacht geven, voordat de boosheid eruitkwam. Gewoon ff samen op de bank hangen, zonder vragen te stellen. Eenmaal boos wilde hij inderdaad niets meer van me weten.
Ja dat is ook een idee!
Dat ga ik ook proberen. Meestal lat ik hem alleen voor de tv. Ook omdat ik bang ben iets verkeerd te doen zodat hij flipt.
Ik had zelf een scenario in mijn hoofd van kletsen over zijn dag met thee en een koekje maar dat is hem tot nu toe niet geworden. Meestal wacht ik nu zelf in de keuken tot hij wat is uitgerust en open staat voor contact. Ik ga gewoon eens mee tv kijken, kijken wat dat brengt.
Alle reacties Link kopieren
Kletsen over zijn dag met thee en koekjes? Dat lukt pas over een jaar of 20, misschien. De meeste kinderen willen (helaas) niet met hun moeder kletsen over hun dag, zeker niet als ze net uit school komen.
Je moet je verwachtingen een beetje bijstellen ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar, duurde wel een paar maanden. En nog moet ik hem eerst een uur met rust laten als hij thuiskomt. Praten over school doet hij pas bij het avondeten en naar bed gaan. En dan nog mondjesmaat. Verwacht geen uitgebreide samenvattingen.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
29-06-2020 20:47
Ja dat is ook een idee!
Dat ga ik ook proberen. Meestal lat ik hem alleen voor de tv. Ook omdat ik bang ben iets verkeerd te doen zodat hij flipt.
Ik had zelf een scenario in mijn hoofd van kletsen over zijn dag met thee en een koekje maar dat is hem tot nu toe niet geworden. Meestal wacht ik nu zelf in de keuken tot hij wat is uitgerust en open staat voor contact. Ik ga gewoon eens mee tv kijken, kijken wat dat brengt.
Waarom tv kijken? Ik merk bij mijn kind (wel wat jonger trouwens) dat hij ná tv kijken zich juist wat 'vervelender' gaat gedragen. Baldadig of zeurderig of boos idd. Alsof tv kijken hem juist een beetje geprikkeld laat worden. Wat bij ons veel beter werkt is juist samen boekjes lezen op de bank (voorlezen). En dan tijdens het lezen lekker kletsen over de dag. Doe ik vaak na KDV als ie moe is en er verder weinig goed is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft veel tijd nodig uit school om bij te tanken. Heb haar nooit middagen thuis gehouden wel thuis haar de rust gegeven.
Geen vragen stellen, laat ze het zelf vertellen wanneer ze willen.
Kijk even op bol naar het boek slaap klets. Heeft hier goed geholpen om samen de dag leuk af te sluiten.
Geef het tijd.
Ik zou (op een moment dat hij niet net uit school komt) uitleg geven en duidelijke afspraken maken over wat we voortaan gaan doen vlak na schooltijd.

Uitleggen dat moe zijn/alleen willen zijn/met rust gelaten willen worden/chagrijnig of boos zijn normaal is. Maar dat dat niet betekent dat je dan lelijk mag doen tegen je moeder & broertje. Flippen/uit je dak gaan is al helemaal niet nodig. Dan gaat hij maar even rustig worden op zijn kamer. En praat je er samen over als hij er weer aan toe is. Deze afspraak zou ik kort en bondig naar hem herhalen op de momenten dat hij zo boos wordt. En daar ook naar handelen.

Van te voren met hem bespreken wat hij na schooltijd kan doen om even uit te rusten (behalve TV kijken zijn er misschien meer dingen die hem helpen om tot rust te komen). Het beste zou zijn dat hij zelf, met wat hulp van jou, een aantal opties bedenkt. Je kan naar die opties verwijzen als dat nodig is. Gedurende die “activiteit” wordt hij met rust gelaten.

Niet naar je kind van 4 toe durven gaan of niets tegen hem durven zeggen omdat hij anders tegen je flipt, klinkt alsof jij op eieren moet lopen. Je gaat hem zelfs uit de weg, door in de keuken te blijven en hem TV te laten kijken. Lijkt mij niet wenselijk. Ook al is het maar een fase of is de reden dat hij uit zijn doen is nog zo begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als hij daadwerkelijk overprikkeld is, ga dan iets doen om dat weg te nemen. Laat hem rennen/springen, juist even zelf spelen zonder dat je je ermee bemoeit of kruip samen op de bank en lees boekjes.

Hier wisselt echt per dag wat zoon daarin fijn vindt. Ik zorg in ieder geval altijd dat er speelgoed klaar staat. Wat lekkers en drinken wil hij meestal pas na een half uurtje rommelen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet ff kijken wat werkt, niets mis met een kwartiertje tv kijken hoor. Mijn kind wil(de) juist geen 'schoolse'dingen zoals boekjes, spelletjes, buitenspelen en lego 'dat heb ik op school ook al gedaan!!' . Maar gewoon ff knuffelen, of tv kijken of ik vertel m wat ik heb gedaan/ gezien, een anekdote en soms vertelt hij dan ook iets. Om overprikkeling te voorkomen werkt het om filmpjes te laten zien die hij al kent, netflix of dvd, juist de herhaling/voorspelbaarheid is ontspannend. Het is dat of tv uit. In t weekend of druilerige woensdagmiddag mogen ze wel vrij tv kijken.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Hier een kleuter dametje dat thuis ook nogal boos en verdrietig kan zijn. Het is bij haar denk ik een combi van prikkels, voldoen aan verwachtingen van anderen, sociale concepten leren kennen, van alles 'moeten' en een stukje perfectionisme dat haar opbreekt. Daarnaast is een dalende bloedsuikerspiegel hier ook een hele duidelijke aanleiding. 'Hangry' is ze dan.

Wat hier (soms) kan helpen:
- Eten! Ik probeer al iets klaar te hebben staan uit school zodat ze meteen iets kan pakken. Fruit, rauwkost, nootjes, kaasjes, worstjes, cracker... Ze heeft het liefst van alles een beetje op een bordje.
- Weinig verwachtingen. Dus niet 'nog even langs de winkel' of 'een leuke tekening maken voor de jarige buurvrouw'.
- Een wat langere (disney) film kijken. Van de korte Nickelodeon-achtige filmpjes wordt ze onrustig (vind ik niks gek met al die geluiden, stemmetjes, kleuren en reclames). Ze kruipt dan het liefste met een dekentje tegen me aan, bordje komkommertjes op schoot en lekker 'even niks'.
- Een gezamenlijke activiteit die niet kan mislukken. Dus geen puzzel (= frustratie) maar een lego bouwwerk (gewoon stapelen en maar zien wat er uit komt), geen spelletje met een winnaar en verliezer maar wel een lange sliert maken van de domino of een denk spelletje om samen te doen.

Dochter weet mij al vanaf dat ze 2 was heel duidelijk te vertellen waar ze behoefte aan heeft. Ze roept (/schreeuwt/gilt) dan: "laat me gewoon! Ik boel me gewoon niet zo fijn!" en loopt weg. Ik vraag dan meestal nog: "kom ik naar jou of kom jij naar mij?". Dat weet ze inmiddels en ze komt vaak na een tijdje vanzelf naar me toe om te melden dat het weer over is. Ondertussen doe ik juist gewoon m'n ding. Soms lukt het om haar daarbij te betrekken door te doen alsof ze niet eigenlijk heel boos was, maar meestal is het een kwestie van accepteren en uitzitten. Het is ook allemaal veel voor die kleintjes.
Alle reacties Link kopieren
Destijds ook een kleuter die alleen maar ontplofte na school. Tis ook nogal wat, al die kinderen, de juf, je best doen, etc etc. Als ik haar ophaalde nam ik iets te eten mee en gingen we zonder veel te zeggen een stuk fietsen door het bos. Zij lekker achterop smikkelend en na een tijdje begon ze dan te zingen. Dan was alles een beetje gezakt en werd ze weer zichzelf. TV werkte hier averechts in de zin van áls ze dan 'uit' de tv werd gehaald, alle vermoeidheid alleen maar harder toesloeg en alle drama's groter werden. Naar buiten (achterop, zelf fietsen was ook te intens) naar de kalmerende natuur hielp het beste.
Alle reacties Link kopieren
pien6 schreef:
29-06-2020 20:52
Ja herkenbaar, duurde wel een paar maanden. En nog moet ik hem eerst een uur met rust laten als hij thuiskomt. Praten over school doet hij pas bij het avondeten en naar bed gaan. En dan nog mondjesmaat. Verwacht geen uitgebreide samenvattingen.
En eigenlijk, als ik uit mijn werk kom, wil ook ook graag even met rust gelaten worden. Helaas moet er dan eten gekookt, geluisterd, iets opgeruimd wat gevallen is, etc etc, maar het allerallerliefste zou ik even een uurtje op de bank met een dekentje om me heen willen zitten, in stilte. oh, en met wat te eten. (en een glas wijn ;-D )
Friezin71 schreef:
01-07-2020 20:44
En eigenlijk, als ik uit mijn werk kom, wil ook ook graag even met rust gelaten worden. Helaas moet er dan eten gekookt, geluisterd, iets opgeruimd wat gevallen is, etc etc, maar het allerallerliefste zou ik even een uurtje op de bank met een dekentje om me heen willen zitten, in stilte. oh, en met wat te eten. (en een glas wijn ;-D )
Oh ja heerlijk!
Zou ze ook zo'n soort bso voor oudets hebben ;-D
Alle reacties Link kopieren
Kan het ook met honger te maken hebben?
Daar heb ik er hier 2 van rondlopen. Ze merken zelf niet zo dat ze hangry zijn, dus geven niet aan dat ze iets willen. Maar een driftbuien en woedeaanvallen als ik ze geen banaan oid geef direct uit school!

Dat heeft wel even geduurd voordat ik dat doorhad. De BSO is er inmiddels ook achter. Normaal krijgen ze daar om half 5 ofzo iets te eten, maar die van mij krijgen dat om half 4, anders hebben de juffen een zwaar middagje :-)

School luncht ook wel erg vroeg, van 11.30 tot 12.30, maar die van mij schrokken dan om 11.30 brood naar binnen om lekker lang buiten te kunnen spelen. Dus ik snap ook wel dat ze dan om 15.00 uur hongerig zijn.
Protocol schreef:
02-07-2020 09:50
Kan het ook met honger te maken hebben?
Daar heb ik er hier 2 van rondlopen. Ze merken zelf niet zo dat ze hangry zijn, dus geven niet aan dat ze iets willen. Maar een driftbuien en woedeaanvallen als ik ze geen banaan oid geef direct uit school!

Dat heeft wel even geduurd voordat ik dat doorhad. De BSO is er inmiddels ook achter. Normaal krijgen ze daar om half 5 ofzo iets te eten, maar die van mij krijgen dat om half 4, anders hebben de juffen een zwaar middagje :-)

School luncht ook wel erg vroeg, van 11.30 tot 12.30, maar die van mij schrokken dan om 11.30 brood naar binnen om lekker lang buiten te kunnen spelen. Dus ik snap ook wel dat ze dan om 15.00 uur hongerig zijn.
Vind ik eigenlijk wel apart van de BSO dat ze pas om 16.30 uur wat krijgen. Dat lijkt mij voor het merendeel van de kinderen veel te laat. Hier kregen ze meteen bij binnenkomst fruit.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
29-06-2020 20:47
Ja dat is ook een idee!
Dat ga ik ook proberen. Meestal lat ik hem alleen voor de tv. Ook omdat ik bang ben iets verkeerd te doen zodat hij flipt.
Ik had zelf een scenario in mijn hoofd van kletsen over zijn dag met thee en een koekje maar dat is hem tot nu toe niet geworden. Meestal wacht ik nu zelf in de keuken tot hij wat is uitgerust en open staat voor contact. Ik ga gewoon eens mee tv kijken, kijken wat dat brengt.
Bang dat je iets verkeerd doet?
Dat vind ik bij een 4 jarig kind wel ver gaan.
Ik denk dat jouw kind best grenzen nodig heeft.
Ik snap dat hij moe is enz., maar dat betekent niet dat hij zich maar kan misdragen.
Als je dat nu al toestaat kan dat nog wat worden in de pubertijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven