Hoe om te gaan met kind

27-04-2024 20:27 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zoekende hoe om te gaan met onze oudste van 6 jaar. De laatste tijd merken we dat hij veel macht probeert uit te oefenen over zijn broertje, als hij denkt dat wij hem niet horen dat hij zijn broertje (4 jaar) een soort van manipuleert. Zegt wat hij moet doen want anders dan dit of dat. Als we dit horen grijpen we meteen in.

Nu heeft een tijdje geleden op school iets plaatsgevonden: een meisje uit zijn klas was door oudere kinderen gevraagd haar kleren uit te doen in de pauze en zij deed dat. Na dat we dit hoorde hebben we dit aangegeven bij de juf want die wist het ook niet.

Maar sindsdien heeft hij een aantal keer dat we weten ook gevraagd aan zijn broertje, vriendje uit de klas en zoontje van vrienden om hun broek naar beneden te doen. We hebben het hier over gehad en het wordt niet echt duidelijk waarom hij het doet. Dus of het nieuwsgierigheid is of een stukje macht uitoefenen.

Uiteraard ook gesprekken gevoerd over dat je lichaam van jezelf is en dat het niet hoort om te vragen. Hij geeft aan het andersom ook niet te willen.

Ik weet niet hoe anders het aan te pakken? Wil het ergens niet te groot op blazen maar schrik er ook van en wil hem leren dat dit gedrag echt niet kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
28-04-2024 11:31
Dat is op zich normaal dat hij nog niet zo sociaal is. Het is wel belangrijk om te leren waarom en hoe dan wel.

Bij mijn kind helpen rollenspelen om het duidelijk te maken hoe de ander zich voelt. Dan nemen we omstebeurt alle rollen aan.

Ik heb met mijn dochter een rots en water training gedaan voor jonge kinderen. Kiezel en druppeltraining heet het dan.

Dat doe je als ouder en kind samen. Er zaten voor mij ook nuttige dingen in. Dan zag ik thuis iets gebeuren en kon ik een oefening uit de kiezel en druppeltraining erbij pakken en die samen nog eens doen.
O dit klinkt wel interessant! Mijn vriend is ook erg aan het werk geweest om anders op te voeden dan wat hij mee heeft gekregen (weinig ruimte voor gevoelens en emoties). Zal het eens bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dolfijn911 schreef:
28-04-2024 11:23
En kijk een btje uit met de labels die je plakt op zijn gedrag. Woorden als ‘chantage’ ‘eigen gewin’ en ‘manipulatie’ vind ik nogal ferm voor een kind van 6. Hoe je denkt doet onherroepelijk iets met hoe je voelt en hoe je reageert. Goed om je verder te verdiepen in de sociale, emotionele en seksuele ontwikkeling van een kind.
Ja eens. Waarom denk je dat jouw zes-jarige manipuleert TO?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven