Hoe slecht slaappatroon doorbreken en regelmaat krijgen?

07-05-2009 21:53 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn uk is bijna 7 weken oud. Helaas huilt hij meer en meer en meer. Ik weet dat hij last heeft van verstopping en erg krampen dus dat is deels de oorzaak. Erg zielig! Nu wil ik daarnaast graag wat regelmaat / voorspelbaarheid aanbrengen zodat hij weet waar hij aan toe is. Hij is nl oververmoeid door het vele huilen. Ik wil graag de methode van Ria blom volgen (vaste volgorde van handelingen etc) maar hoe moet ik nou eea doorbreken? Mijn zoontje doet nl hazeslaapjes en wanneer ik hem de fles geef valt hij bijna direct in slaap. Tijd om te spelen na de voeding lukt dan dus al niet..... Hij wordt ook snel weer wakker en dan is het huilen geblazen! Ik kan hem natuurlijk ook niet steeds voeden wanneer hij wakker wordt (is een beetje vaak namelijk!). Groot probleem is het moment van zelfstandig inslapen, dit lukt alleen bij mij op de arm en vandaag merkte ik dat zelfs dit moeilijk ging, waarschijnlijk door de overprikkeling en vermoeidheid. Ik heb verder nog een draagdoek voor de moeilijke momenten, dit vindt hij heerlijk. Toch ben ik hierdoor 'bang' dat hij niet zelfstandig meer in slaap kan komen en te afhankelijk van me wordt. Of valt dat wel mee? Wat denken jullie? Tips en ervaringen welkom!
Ben je al met inbakeren begonnen (wordt toch ook door Ria Blom geadviseerd?). Dat was hier dé manier om hazeslaapjes en inslaapproblemen te doorbreken.
The time is now
Inbakeren zou ik niet toch niet zomaar doen, voor je eventuele andere dingen geprobeerd/uitgesloten hebt. En altijd alleen onder begeleiding van een deskundige, daar kun je bij je consultatiebureau naar vragen. Overigens zit je kleintje in de draagdoek ook soort van ingebakerd, maar dan lekker bij mama, waar hij toch gewoon wil zijn.

Slapen in de draagdoek staat zelfstandig in slaap vallen niet in de weg hoor. Mijn dochter sliep en slaapt ook graag in de doek, en valt in de reiswieg en in haar ledikant ook gewoon zelf in slaap. Er is nog nooit een kind geweest dat uiteindelijk niet zelf ging slapen, daar zou ik me absoluut geen zorgen over maken. En je kleintje wil als hij zich niet lekker voelt gewoon lekker dicht bij zijn mama zijn. Hij ís ook nog gewoon heel erg afhankelijk van je, en dat duurt nog wel een tijdje.

Je kindje is ook nog erg jong hoor, en zit nog middenin het krampjestijdperk. Wat vind jij hazeslaapjes? De slaapcyclus van een baby is 45 minuten, haalt hij dat? Leg je hem te slapen (of doe je hem in de doek) zodra hij begint te gapen of huilerig wordt?
Hij is pas zeven weekjes, Als hij overdag bij jou in de doek goed in slaap valt, lekker doen, op die manier kan hij misschien wat van zijn oververmoeidheid wegnemen. Verder zou je eventueel een bezoekje aan de huisarts kunnen overwegen om het huilen te bespreken. Is er inderdaad sprake van de gebruikelijke krampjes/verstoppingen die iedere baby heeft of heeft hij wellicht meer last. Verder zijn er genoeg middeltjes die redelijk werken tegen krampjes. Wil hij eventueel een speentje? Op deze leeftijd hebben ze vaak nog een enorme zuigbehoefte. Hoeveel eet hij?
Mijn kindje is nog maar 3 week en valt ook alleen in onze armen in slaap. Ook ligt ze in de nacht bij ons.

Ik krijg al veel adviezen om dit niet te doen en ik werd er vandaag al helemaal onzeker van toen ik telkens opnieuw probeerde om haar alleen in slaap te laten vallen. Ook omdat ik overal lees dat baby's gemiddeld 18 uur per dag slapen.

Dit is dan wel onze derde maar de andere twee zijn al wat ouder en hoe het toen ging weet ik al niet meer.

Vanavond was ik het helemaal zat en heb haar weer lekker op mij gelegd. Zo heeft ze heerlijk een paar uur geslapen. Ze ligt nu nog even in de kinderwagenbak.

Ik denk dat jouw kindje ook nog veel behoefte aan de geborgenheid heeft. Vooral als je kindje krampjes heeft zou ik het lekker bij je laten liggen.

Vanavond
Voor krampjes zou je infacol kunnen proberen te geven. Heeft bij mijn dochter erg goed geholpen. Je geeft dit voor elke voeding aan en het zorgt ervoor dat alle kleine gasbelletjes die zich ophopen 1 gasbelletje wordt en er dus in keer uitkan dmv boer of scheet.

En ik heb erg veel goede verhalen gehoord over de puckababy...is een soort slaapzakje waar je, je kindje in kan doen. Is niet ingebakerd, maar geeft wel het zelfde geborgen gevoel waar veel kindjes behoefte aan hebben. Handjes worden er bij ingestopt, maar kan ze in de puckababy wel bewegen (wat bij inbakeren niet kan)

En probeer morgen vanaf de eerste voeding de regelmaat er in te brengen.....wakker worden, flesje, boertje, schone luier, even knuffelen en terug in bedje. dat laatste is misschien lastig, je kan dan natuurlijk ook je kindje in de draagdoek doen. Als het tijd is voor de volgende voeding weer het zelfde riedeltje.....

Neem er de tijd voor en niks is heilig, jij moet je er geod bij voelen, maa rje kindje ook.
Tja, in tegenstelling tot de dames hieronder zou ik je inbakeren dus wel aanraden. Natuurlijk is een draagdoek ook prima, maar dag in, dag uit met je kind in de doek lijkt me ook voor jou erg vermoeiend! Bij ons bracht inbakeren echt veel rust, mijn dochter ging er rustiger door slapen en sliep ook langer (maaide zichzelf niet meer wakker met haar armen). Ik zou op het CB gewoon eens vragen of ze het inbakeren voor willen doen, het is echt niet moeilijk. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het gewoon zelf heb geprobeerd, zonder deskundige begeleiding, en dat ging ook prima. Gewoon met een hydrofiel luier en een lakentje. Het is het proberen waard, want zo te horen moet je echt een patroon van onrust doorbreken. Veel succes!
Hoi,

Mijn ervaring met de Ria Blom methode is erg positief. Mijn kindje (inmiddels 2) werd van een huilende, boze en vermoeide baby een rustige, lieve baby die goed sliep, at en op de wakkere momenten lachte en zich goed ontwikkelde.

Als je dit echt wil proberen denk ik dat je op een rustig moment moet beginnen (Plan een paar dagen geen enkele afspraak). Natuurlijk is er niets mis met draagzak, op de arm in slaap vallen, bij je in bed nemen, etc. Maar toch moet je dat, naar mijn mening, niet doen als je het patroon echt wil doorbreken.

Betekend wel dat de eerste 2 a 3 dagen er nog veel gehuild gaat worden.

Probeer de 1e dag je man, een goede vriendin, je moeder etc. erbij te laten zijn zodat je "sterker" bent en je voorgenomen plannen goed doorzet. Je begint bijv. na de 1e voeding van de dag. Valt je kindje op de arm in slaap? Leg hem dan in bed. Wordt hij weer wakker na een hazenslaap? probeer het moment van uit bed halen evt. (max een kwartier laten huilen) uit te stellen en wacht met de volgende voeding tot het echt tijd is. Dan is hij goed hongerig en drinkt wellicht beter, zodat hij het langer uit kan houden.

Ik kan nog veel meer tips geven. Bij mij is er toen iemand van het consultatiebureau langsgekomen die de '1e ronde' is gebleven en mij precies heeft aangewezen wat mijn zoontje aangaf. "Kijk, hij is moe, etc"

Ik kon dit zelf niet goed zien, wist alleen dat ik het zielig vond voor hem en dodelijk vermoeiend voor mezelf.

Het is de moeite van het proberen waard. Probeer alleen ook serieus te blijven kijken naar zijn darmprobleempjes....laten huilen terwijl een kindje pijn heeft lijkt me niet goed.

Succes! (En sorry voor het warrige verhaal. Ik ben niet zo goed als adviseur geloof ik, ik wilde je alleen hoop geven dat het echt kan werken!)
Bedankt allemaal voor de reacties. Vanmorgen inderdaad na de eerste voeding begonnen met regelmaat proberen aan te brengen. Schone luier, flesje, toen viel hij in slaap op de arm en werd weer wakker. Maar duidelijk moe, dus: in bedje gelegd, ingebakerd en al (met pacco doek, doen we al een tijdje). Ben even bij hem gebleven en over zijn voorhoofdje gestreeld. Hij viel in slaap! Duurde wel even, maar goed het lukte wel. Ben naar beneden gegaan en schrok me na een half uurtje rot: hij werd krijsend wakker, compleet overstuur! Er maar uit gehaald ,hij raakte helemaal in paniek. In de draagdoek gedaan waar hij nu net huilend wakker word en graag verder wil slapen. Lijkt er op dat hij pijn heeft, pfff moeilijk hoor!
Ik zou doorgaan met de pacco en mijn tip is: richt je op 1 cyclus van eten, spelen, box, slapen. De rest van de dag mag je nog even 'aanmodderen' zoals je al doet. WIj zijn begonnen bij het avondritueel. toen dit goed ging, het ochtendslaapje aangepakt en zo verder.

wakker worden

eten,

wakker houden als hij in slaap valt(oa door van links naar rechts te rollen over ruggegraad, te 'lopen' met je vingers over ruggegraad, handpalmen wrijven, praten, desnoods nat washandje)

even boeren, verschonen (?) dat deed ik altijd voor de voeding indien nodig maar mijn kind poepte dan ook niet vaak) tegen hem praten, lachen en dat was het spelen.

Snel in de box leggen, en bij 1e gaapje, wrijven in ogen, huilen gaat ie naar bed.

Inbakeren, toedekken, tegen hem praten, eventueel zacht muziekje en weggaan. Bij huilen, toch echt even laten huilen, als het te erg wordt of je trekt het niet meer, naar hem toe gaan, ernaast zitten, kalmeren, wrijven over hoofdje, eventueel speen, zuigen op pink, ik zou hem niet meteen uit bed halen. Blijf erbij zitten. Wij deden pink erin, zuigen en over slaap wrijven, dan ging onze dochter slapen en konden wij weg. Lukt het na een tijdje proberen niet(kan lang duren ;-( geef niet op!), en hij is erg overstuur, zou ik hem wiegen. Naast zn bed en wegleggen zodra hij kalm is. Maar bij een redelijk rustige baby die niet compleet overstuur is, zou ik hem gewoon laten liggen. Hij zal het toch een keer moeten leren. Doe dit een paar dagen. Laat de rest van de dag verlopen zoals je gewend was. (ook al is dat drie keer niks voor je gevoel) Je zult merken dat het na een paar dagen steeds beter gaat.

-wakker worden: na 20-30 minuten wakker?: proberen te kalmeren in bed en in slaap te krijgen. Als het na goed proberen echt niet lukt: ga wandelen,of stop kind in draagdoek. ga niet met hem spelen. voeding minimaal 2.5 uur later.

na 45-50 minuten: proberen in slaap te krijgen, lukt het niet, ga met hem wandelen in reiswieg tot zijn volgende voeding, of draagzak. Voeding minimaal 2,5 uur later.

slaapt ie langer, alleen maar mooi. Laten slapen. Ik zou een kind niet wakker maken voor de voeding. Hij wordt echt zelf wel wakker. Hij heeft waarschijnlijk wat slaap in te halen. Na wakker worden direct eten.

Dan start de cyclus weer opnieuw.

Infacol werkte idd goed tegen krampjes hier. Zorg ook dat kind het warm heeft maar niet te warm. (maar zeker ook niet te koud)

Je zult merken dat het steeds beter gaat! Boodschappen ed kun je doen tijdens 1 zo'n cyclus, dan slaapt kind wel even in maxi cosi oid, of niet. Jammer dan. Na het eten geven, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Succes!
Tja, dat laten huilen zou ik dus nooit doen. Ik snap dat ook echt niet. Je kind geeft aan ergens behoefte aan te hebben, en als dat maar niet komt geeft hij het inderdaad na een tijdje wel op. Wat leert je kind dan? Ik heb iets nodig (eten, aandacht, whatever) maar of ik het krijg blijft onzeker. Terwijl veiligheid het allerbelangrijkste is voor zo'n kleintje.

Luister naar je moedergevoel, en niet naar een boek...

Overigens kunnen maaiende armpjes bij het wakker worden (na bv drie kwartier) een vroeg hongersignaal zijn, in ieder geval bij borstgevoede baby's (ik weet niet hoe dat zit bij baby's die al een tijdje de fles krijgen)
njb: dank je voor je concrete tips! Daar kan ik vast wat mee. Infacol hier al een tijdje in gebruik, boeren gaat goed daardoor! Verschonen doe ik eigenlijk altijd voor een voeding, dan infacol en hij weet dat hij dan altijd direct een flesje krijgt. We hadden dus al iets van regelmaat haha! Nu het slapen etc nog. Hij slaapt nu trouwens al een paar uren in de draagdoek, ook al wordt hij soms even wakker, hij slaapt zo weer verder. Krijgt ie in ieder geval zijn rust op de slaaptijden. Ik probeer straks na de volgende voeding toch nog even een cyclus zoals hierboven beschreven.
Missmysterious, zou je niet beter verschonen na de voeding? Dan is hij ook meteen weer even wakker. En hier werden (en worden...) de meeste luiers volgepoept binnen 20 minuten na de voeding. (baby's schijnen te werken volgens het principe: eerst er wat in, en daarna pas er wat uit, omdat ze pas als ze voeding krijgen zeker weten dat er nieuwe voedingsstoffen voorhanden zijn)
Hi Wen, ik zit daar toevallig al aan te denken. Nu moet ik erbij zeggen dat de kleine last heeft van verstopping en dus niet zo vaak poept! Plassen daarentegen uiteraard wel. Hij ligt echt al uren te ronken in de doek.....
oh, ik bedoel niet echt 'laten huilen' trouwens, zo van, dat stopt wel vanzelf. Maar als mijn kind een beetje pruttelt/huilt laat ik haar wel liggen in bed, maar gq wel naar haar toe. Zelfs als ze compleet overstuur ik, ruk ik haar niet meer meteen dr bedje uit(zoals ik bij zoon wel deed ) Je kunt je kind ook trootsten/iets bieden terwijl hij in bed ligt en jij bij hem bent en tegen hem praat en streelt. Ik bedoel, ik zou hem niet meteen gaan wiegen/knuffelen/in de draagdoek stoppen. Dat komt voor mij pas allemaal een stap later als troosten in zn bedje echt niet werkt.

Inmiddels ken ik dochter een stuk beter en huilt ze nu wel eens alleen. Maar daarvoor moet je huiltjes goed kennen, anders zou ik dat ook niet doen. Sommige huiltjes zijn hier trouwens wel zo van, ik ben moe, huil om even af te reageren en dan ga ik lekker slapen. Volgens mij heeft ze dan niets anders nodig dan even huilen. En dat kan ik dr niet bieden. Als je je kind oppakt kan je snel teveel nieuwe prikkels geven waardoor slapen nog lastiger wordt.

Verschonen moet je m.i. doen wanneer het nodig is. Mijn kind poept nauwelijks en heeft niet iedere keer een schone luier nodig. Zeker omdat je met de pacco doek werkt, ben je toch flink aan het aankleden/uitkleden. Dan kan schone broek er makkelijk tussendoor. (ik doe het dus vaak voor het slapen gaan, met het omdoen van de doek)

Ik beschrijf trouwens alleen maar tips die ik zelf heb uitgeprobeerd omdat mijn kids zo werken en we heel wat afgetobd hebben met de eerste. Maar ieder kind werkt anders, iedere moeder ook, en je moet vooral doen wat werkt voor jullie!
Hij slaapt boven!!!! Nu alweer een half uurtje, ja ja. Weliswaar niet helemaal wakker weggelegd maar toch. Ik kijk wel hoe het loopt. Ben in ieder geval wel duidelijk nu met de regelmaat. Ik merk dat hij erg boos kan zijn, vlak voordat hij in slaap valt. Zijn hele lijf is dan in beweging en het lijkt alsof hij krampjes heeft, maar volgens mij is dat pure frustratie. Mijn oudste had dat ook heel erg. Ze hebben moeite met de overgang van wakker naar slapen ofzo...
Pfff, wakker wegleggen is een kriem hier. Ik hoor van alle kanten dat je je baby niet slapend moet wegleggen maar op de een of andere manier heb ik vandaag gemerkt dat dit weer prima werkt, als hij maar diep genoeg slaapt..... Hij tukte vanmiddag zo 3 uren door nadat ik hem vanuit de draagdoek had weggelegd....

Ik snap er niks meer van!
Slapend wegleggen is op zich niet erg missmysterious, het moet alleen geen gewoonte worden.

Ik zou het wakker te slapen leggen even laten voor wat het is, iedere slaap is meegenomen! Concentreer je eerst op wat regelmaat m.b.t. eet - speel en slaapvolgorde.

Geef je borst of flesvoeding?
Luxaflex, ik geef flesvoeding. Kan dus niet elke keer als hij wakker wordt gaan voeden, mocht dit heel vaak zijn. Maar bedankt voor je advies!
Ik denk dat om de cyclus te doorbreken het even goed is om hem slapend weg te leggen. De afgelopen tijd is voor hem ook vermoeiend geweest denk ik. Als je na een paar dagen merkt dat hij misschien wat minder gefrustreerd wordt kan je het weer eens proberen. Ben je al wel eens langs de HA geweest voor die verstoppingen? het kan namelijk ook zijn dat hij heel erg pijn daarvan heeft en hoewel krampjes erbij horen, geldt dat natuurlijk niet voor erge pijn.
Bedankt gizz. Huisarts is idd op de hoogte en we hebben al lactulose voor zijn poepprobleempjes. Helaas krijgt hij hier nog meer krampen van en dus in overleg weer gestopt. Nu weet ik wel zeker inmiddels dat zoonlief erg veel pijn heeft. Gisteren ook ineens midden in zijn slaap heel hoog huilend wakker worden met oogjes stijf dicht. Zo zielig. Ik denk zelf ook wat aan verborgen reflux, samen met verstopping. Ga straks denk ik dokter toch nog even bellen. Ook heb ik voor eind mei een afspraak staan bij een osteopaat, wie weet kan die hem nog wat helpen!

Het is wel frappant want s avonds is het geen punt voor hem om in slaap te komen, hij heeft het ritme dus wel al door: dag en nacht. Het is vooral overdag en dan met name de middag. Ik heb ook gemerkt dat hij graag beneden slaapt, ondanks de rumoer. Hij wil niet alleen zijn, zo lijkt het!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven