Hoe vertellen dat ik niet wil dat mijn kind bij buren speelt
zondag 19 september 2021 om 17:15
Beetje lang verhaal, dus hier de samenvatting: ik wil niet dat mijn dochter (2) bij het buurmeisje (4) speelt omdat ik de ouders niet goed op ze vindt letten. Hoe vertel ik dit?
En het lange verhaal:
Ik heb een dochter van 2,5 en haar buurmeisje van net 4 is haar "beste vriendin", ze spelen regelmatig buiten of bij ons. Hartstikke leuk meisje en ze spelen ook leuk samen, so far so good.
Maar het probleem is dat de ouders van het buurmeisje haar al heel vrij laten. Bijv: hun kinderen van 4 en 1 (!) zonder toezicht buiten laten spelen. We wonen in een hofje dus autovrij, maar wel met veel water in de buurt en de straat is ongeveer 25 meter lopen. Ik vind ze daar nog veel te klein voor. Ik heb de oudste ook al 2 keer aan de waterkant zonder toezicht aangetroffen, ik vind dat doodeng en heb haar beide keren naar huis gebracht, haar ouders zagen het probleem niet. Ander voorbeeld: ze doen niet aan traphekjes en hebben een open trap en een tegelvloer. De buren begrijpen niet dat ik niet wil dat mijn dochter daar boven speelt en hebben zelfs 1 keer haar naar boven laten gaan terwijl ik had gezegd dat dit niet mocht. Nog een voorbeeld: de schoonmaakspullen staan open op een plankje naast de box, tussen het speelgoed. Ik kan zo nog wel even doorgaan met voorbeelden die mij geen enkel vertrouwen geven.
Al dit soort dingen maken dat ik niet wil dat mijn dochtertje daar speelt zonder dat mijn man of ik daarbij zijn. Maar de buren blijven het maar vragen en mijn dochtertje wil daar ook graag een keer gaan spelen. Wat dus voorlopig echt niet gaat gebeuren. Maar hoe kan ik dat nou op een vriendelijke doch duidelijke manier aangeven?
De buren zien echt het probleem niet en ik wil ze wel graag te vriend houden, want het zijn vriendelijke mensen en de meisjes spelen graag samen. Ik heb bijvoorbeeld al aangegeven dat ik onze dochter nog te klein vind om alleen daar te spelen, maar dan zeggen de buren dat hun dochter nog jonger was toen ze bij ons kwam spelen en dat het voor hen geen probleem is. Ze blijven het maar vragen dus ik wil nu echt duidelijk zijn, zonder ruzie te krijgen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
En het lange verhaal:
Ik heb een dochter van 2,5 en haar buurmeisje van net 4 is haar "beste vriendin", ze spelen regelmatig buiten of bij ons. Hartstikke leuk meisje en ze spelen ook leuk samen, so far so good.
Maar het probleem is dat de ouders van het buurmeisje haar al heel vrij laten. Bijv: hun kinderen van 4 en 1 (!) zonder toezicht buiten laten spelen. We wonen in een hofje dus autovrij, maar wel met veel water in de buurt en de straat is ongeveer 25 meter lopen. Ik vind ze daar nog veel te klein voor. Ik heb de oudste ook al 2 keer aan de waterkant zonder toezicht aangetroffen, ik vind dat doodeng en heb haar beide keren naar huis gebracht, haar ouders zagen het probleem niet. Ander voorbeeld: ze doen niet aan traphekjes en hebben een open trap en een tegelvloer. De buren begrijpen niet dat ik niet wil dat mijn dochter daar boven speelt en hebben zelfs 1 keer haar naar boven laten gaan terwijl ik had gezegd dat dit niet mocht. Nog een voorbeeld: de schoonmaakspullen staan open op een plankje naast de box, tussen het speelgoed. Ik kan zo nog wel even doorgaan met voorbeelden die mij geen enkel vertrouwen geven.
Al dit soort dingen maken dat ik niet wil dat mijn dochtertje daar speelt zonder dat mijn man of ik daarbij zijn. Maar de buren blijven het maar vragen en mijn dochtertje wil daar ook graag een keer gaan spelen. Wat dus voorlopig echt niet gaat gebeuren. Maar hoe kan ik dat nou op een vriendelijke doch duidelijke manier aangeven?
De buren zien echt het probleem niet en ik wil ze wel graag te vriend houden, want het zijn vriendelijke mensen en de meisjes spelen graag samen. Ik heb bijvoorbeeld al aangegeven dat ik onze dochter nog te klein vind om alleen daar te spelen, maar dan zeggen de buren dat hun dochter nog jonger was toen ze bij ons kwam spelen en dat het voor hen geen probleem is. Ze blijven het maar vragen dus ik wil nu echt duidelijk zijn, zonder ruzie te krijgen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
gioia82 wijzigde dit bericht op 19-09-2021 17:17
4.96% gewijzigd
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
zondag 19 september 2021 om 18:39

zondag 19 september 2021 om 18:41
Ik heb wel eens tegen een hele makkelijke ouder gezegd dat ik niet rustig zit als ik mijn kind niet in het oog heb (kind van 3 jaar oud, bij water, terwijl zij op het terras buiten het zicht koffie wilde gaan drinken..). En toen gewoon bij mijn kind op een bankje gaan zitten zonder omhaal.
Gewoon: IK voel me er niet gemakkelijk bij. Punt. Dan hou je het bij jezelf en dat is je gevoel dus daar is ook geen discussie over mogelijk.
Dus in jouw geval zou je kunnen zeggen: "jullie hebben een andere stijl dus misschien vindt je het wat overdreven maar IK voel me er niet gemakkelijk bij als mijn kind alleen bij iemand speelt". En als ze vraagt waarom niet dan zeg je dat je haar te jong vindt. Dat jullie dat pas doen bij 3,5. Ofzo. Vindt ze je misschien raar maar daar zou ik niet wakker van liggen.
Gewoon: IK voel me er niet gemakkelijk bij. Punt. Dan hou je het bij jezelf en dat is je gevoel dus daar is ook geen discussie over mogelijk.
Dus in jouw geval zou je kunnen zeggen: "jullie hebben een andere stijl dus misschien vindt je het wat overdreven maar IK voel me er niet gemakkelijk bij als mijn kind alleen bij iemand speelt". En als ze vraagt waarom niet dan zeg je dat je haar te jong vindt. Dat jullie dat pas doen bij 3,5. Ofzo. Vindt ze je misschien raar maar daar zou ik niet wakker van liggen.
zondag 19 september 2021 om 18:52
Als je hun kleuter al twee keer hebt thuisgebracht, zien de buren toch ook dat zij een hele andere opvoedstijl hebben dan jullie? Ik zou dat gewoon benoemen: jullie doen het anders dan wij, en ondanks die verschillen zullen al onze kinderen vast prima opdrogen, maar voor nu voel ik me er prettiger bij als er meer toezicht is.
Jaren terug hadden we een vergelijkbare situatie met hele goede vrienden van ons. Ze zijn nog steeds hele goede vrienden, en bij de leeftijd die onze kinderen nu hebben, zijn zij juist voorzichtiger dan wij
Jaren terug hadden we een vergelijkbare situatie met hele goede vrienden van ons. Ze zijn nog steeds hele goede vrienden, en bij de leeftijd die onze kinderen nu hebben, zijn zij juist voorzichtiger dan wij

zondag 19 september 2021 om 18:53
Uit welke verzinhoed heb je dat getrokken?viva-amber schreef: ↑19-09-2021 18:05Wanneer het eerst wel allemaal mocht incl. logeren, dan snap ik wel dat de buren het niet snappen.
zondag 19 september 2021 om 19:19
zelfs dat niet
Houdt het helemaal bij jezelf:
"ik vind mijn kind te jong om alleen elders te spelen"
zodra je aangeeft, dat zij anders zijn, levert het discussie op. Hoeft echt net
zondag 19 september 2021 om 19:45
"Mijn dochter is nog al ondernemend en ik wil de verantwoordelijkheid van op haar letten bij het spelen, graag nog even zelf hebben."
"Mijn dochter komt stoer over, maar thuis is ze echt overprikkeld, als ze bij anderen heeft gespeeld."
"Ik vind mijn dochter nog te jong. Ik blijf er graag bij. Dus, als je een kopje thee hebt, kom ik samen met mijn dochter even."
"Mijn dochter komt stoer over, maar thuis is ze echt overprikkeld, als ze bij anderen heeft gespeeld."
"Ik vind mijn dochter nog te jong. Ik blijf er graag bij. Dus, als je een kopje thee hebt, kom ik samen met mijn dochter even."
zondag 19 september 2021 om 19:56
Ik had ook een open trap zonder traphekje, maar mijn oudste dochter liep nooit zonder toezicht ‘los’. Ze wilde zelf graag in de box, dus daar heeft ze bijna twee jaar in gezeten. Daarna was ze voorzichtig genoeg om met de trap om te gaan. Bij mijn jongste zou ik dat nooit hebben gedaan 
Mijn zus is een stuk voorzichtiger met haar kinderen dan ik. Met 5 jaar mochten ze nog niet op sokken de trap op en af. Toen ik eens met neefje ging fietsen (loopfiets, ik ernaast) vloog hij met een noodvaart tegen een boom. Hij was niet beschadigd maar brulde wel erg hard ‘je had me vast moeten houden’. Bleek dat zijn ouders hem altijd bij zijn jas vast hielden.
Dat gezegd hebbende, ik ben niet zo voorzichtig met andermans zieltje. Als ik een omgeving niet veilig vind voor mijn kind, zeg ik dat gewoon, en zeg ik erbij dat ik er nu eenmaal zo over denk en het prima vind als anderen dat stom vinden.

Mijn zus is een stuk voorzichtiger met haar kinderen dan ik. Met 5 jaar mochten ze nog niet op sokken de trap op en af. Toen ik eens met neefje ging fietsen (loopfiets, ik ernaast) vloog hij met een noodvaart tegen een boom. Hij was niet beschadigd maar brulde wel erg hard ‘je had me vast moeten houden’. Bleek dat zijn ouders hem altijd bij zijn jas vast hielden.
Dat gezegd hebbende, ik ben niet zo voorzichtig met andermans zieltje. Als ik een omgeving niet veilig vind voor mijn kind, zeg ik dat gewoon, en zeg ik erbij dat ik er nu eenmaal zo over denk en het prima vind als anderen dat stom vinden.
zondag 19 september 2021 om 20:24
Lastig hè, wij hebben ook zo’n stel ouders die we graag mogen maar dat we denken, ehhh liever niet zonder ons erbij. En mijn zoon is al 4. Hij mag prima boven spelen zonder toezicht enzo, daar heb ik geen moeite mee, dus bij hen thuis is geen probleem, maar deze mensen laten ze rustig rondrennen op een strandje terwijl ze zelf op forse afstand zitten te lezen. Nouja, mijn kind mag dus niet met hen mee zwemmen totdat hij een zwemdiploma heeft. Ik zie zijn lijfje al in het water drijven met gezicht omlaag zeg maar
Maar ze zijn zo aardige dus ja, hoe zeg je dat vriendelijk?

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 19 september 2021 om 21:12
Ik heb eens eigenhandig een uitje van de BSO naar het zwembad verhinderd. Ze wilden met zes kinderen en drie leidsters naar het zwembad. Mijn kind had nog geen diploma, dus ik vond dat geen goed plan. Mijn toenmalig schoonzusje mocht ook niet met mijn toenmalige peuter naar het strand. Ze was nogal een sociaal type dus ik zag al helemaal gebeuren dat ze bekenden tegen zou komen, lekker gaan kletsen, en mijn peuter besluiten om pootje te baden. Schoonzus was wel erg boos, want ik liet opa en oma en mijn eigen zus wel gaan, maar ja, mijn kind, mijn beslissing.lux- schreef: ↑19-09-2021 20:24Lastig hè, wij hebben ook zo’n stel ouders die we graag mogen maar dat we denken, ehhh liever niet zonder ons erbij. En mijn zoon is al 4. Hij mag prima boven spelen zonder toezicht enzo, daar heb ik geen moeite mee, dus bij hen thuis is geen probleem, maar deze mensen laten ze rustig rondrennen op een strandje terwijl ze zelf op forse afstand zitten te lezen. Nouja, mijn kind mag dus niet met hen mee zwemmen totdat hij een zwemdiploma heeft. Ik zie zijn lijfje al in het water drijven met gezicht omlaag zeg maarMaar ze zijn zo aardige dus ja, hoe zeg je dat vriendelijk?
Het is allemaal risico-afweging, kans en impact, en als iets kan leiden tot levensbedreigende situaties is een kleine kans erg genoeg. Kleine kinderen kunnen al onder water schieten als je even je neus snuit.
zondag 19 september 2021 om 22:03
Ja eens hoor. Maar vind het toch lastig om te zeggen ‘jij let niet goed genoeg op de kinderen naar mijn smaak.’ Mja, zit niks anders op dan door de zure appel heen. Liever dat (aardiger verpakt) zeggen dan m’n kind kwijt.KamilleT schreef: ↑19-09-2021 21:12Ik heb eens eigenhandig een uitje van de BSO naar het zwembad verhinderd. Ze wilden met zes kinderen en drie leidsters naar het zwembad. Mijn kind had nog geen diploma, dus ik vond dat geen goed plan. Mijn toenmalig schoonzusje mocht ook niet met mijn toenmalige peuter naar het strand. Ze was nogal een sociaal type dus ik zag al helemaal gebeuren dat ze bekenden tegen zou komen, lekker gaan kletsen, en mijn peuter besluiten om pootje te baden. Schoonzus was wel erg boos, want ik liet opa en oma en mijn eigen zus wel gaan, maar ja, mijn kind, mijn beslissing.
Het is allemaal risico-afweging, kans en impact, en als iets kan leiden tot levensbedreigende situaties is een kleine kans erg genoeg. Kleine kinderen kunnen al onder water schieten als je even je neus snuit.
Ik zal blij zijn als hij een zwemdiploma heeft iig

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 19 september 2021 om 22:05
Zelfs dan zou ik een (tegen dan) pakweg 6 of 7-jarige niet zomaar zonder begeleiding / toezicht de zee insturen.lux- schreef: ↑19-09-2021 22:03Ja eens hoor. Maar vind het toch lastig om te zeggen ‘jij let niet goed genoeg op de kinderen naar mijn smaak.’ Mja, zit niks anders op dan door de zure appel heen. Liever dat (aardiger verpakt) zeggen dan m’n kind kwijt.
Ik zal blij zijn als hij een zwemdiploma heeft iig![]()
Er kan altijd iets mislopen. Eens te meer in water dat niet stilstaat.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zondag 19 september 2021 om 22:22
Dan nog zou die van mij met 4-7 jaar nog niet mee mogen met lezende ouders. Pas als ze echt goed kunnen zwemmen en je zelf een boekje durft te lezen als je gaat zwemmen met haar/hem.lux- schreef: ↑19-09-2021 22:03Ja eens hoor. Maar vind het toch lastig om te zeggen ‘jij let niet goed genoeg op de kinderen naar mijn smaak.’ Mja, zit niks anders op dan door de zure appel heen. Liever dat (aardiger verpakt) zeggen dan m’n kind kwijt.
Ik zal blij zijn als hij een zwemdiploma heeft iig![]()

zondag 19 september 2021 om 22:48
Dat is maar hoe je het brengt. Ik heb nooit discussie met mensen irl. Als ik iets zeg dan meen ik het en het is dan wel duidelijk voor de andere partij dat je dan niet nog moet gaan "ja maar-en".
zondag 19 september 2021 om 23:07
Oh jee ik lees dat er nog veel meer van dit soort situaties gaan voorkomen in de toekomst. Ik moet er niet aan denken dat m'n dochter ooit met anderen naar het strand gaat of gaat zwemmen, behalve dan haar opa en oma.
Maar vind het fijn om te lezen dat jullie het begrijpen, ik word maar gewoon die zeurmoeder en blijf mezelf herhalen. 2,5 is ook wel heel jong om bij andere kinderen te spelen, volgens mij vergeten ze soms ook dat ze pas 2 is omdat ze vrij groot is voor haar leeftijd en goed kan praten. Maar maakt ook niet uit, ik wil het niet dus gebeurt het niet.
Maar vind het fijn om te lezen dat jullie het begrijpen, ik word maar gewoon die zeurmoeder en blijf mezelf herhalen. 2,5 is ook wel heel jong om bij andere kinderen te spelen, volgens mij vergeten ze soms ook dat ze pas 2 is omdat ze vrij groot is voor haar leeftijd en goed kan praten. Maar maakt ook niet uit, ik wil het niet dus gebeurt het niet.
zondag 19 september 2021 om 23:10
Nou de eerste keer dat we haar thuis brachten was ze pas 2, en toen waren ze zelf ook wel geschrokken. Maar toch lieten ze hun kind nog steeds alleen. De laatste keer werden ze heel boos op het buurmeisje, terwijl ik denk, dat kind is 4 en probeerde de eendjes te voeren, dat doen kinderen van 4Agen schreef: ↑19-09-2021 18:52Als je hun kleuter al twee keer hebt thuisgebracht, zien de buren toch ook dat zij een hele andere opvoedstijl hebben dan jullie? Ik zou dat gewoon benoemen: jullie doen het anders dan wij, en ondanks die verschillen zullen al onze kinderen vast prima opdrogen, maar voor nu voel ik me er prettiger bij als er meer toezicht is.
Jaren terug hadden we een vergelijkbare situatie met hele goede vrienden van ons. Ze zijn nog steeds hele goede vrienden, en bij de leeftijd die onze kinderen nu hebben, zijn zij juist voorzichtiger dan wij![]()

Hopelijk zorgt het bij ons ook niet voor een slechte relatie, dat zou ik vooral voor de meisjes jammer vinden.
zondag 19 september 2021 om 23:41
Ik zou luchtig de verschillen tussen de kinderen benoemen.
Die van jou is nieuwschieriger en stopt wel dingen in stopcontacten of kan van de trap vallen. Dat zou dus kunnen gebeuren.
Als zij dat niet willen zien, of wegwuiven zeg ik met alle respect voor hun mening, dat het mij er niet om gaat om gelijk te krijgen.
En dat is het ook echt. Ik zou niet tevreden zeggen 'zie je wel, toch mooi gelijk gekregen'.
Als je mijn punt niet wilt zien, dan hebben we geen discussie - mij best.
Maar ik ga niet mijn kind onderaan jullie trap bij elkaar vegen en dan óók nog luisteren naar excuses, of nog mooier: hoe jullie er niks aan konden doen.
Die van jou is nieuwschieriger en stopt wel dingen in stopcontacten of kan van de trap vallen. Dat zou dus kunnen gebeuren.
Als zij dat niet willen zien, of wegwuiven zeg ik met alle respect voor hun mening, dat het mij er niet om gaat om gelijk te krijgen.
En dat is het ook echt. Ik zou niet tevreden zeggen 'zie je wel, toch mooi gelijk gekregen'.
Als je mijn punt niet wilt zien, dan hebben we geen discussie - mij best.
Maar ik ga niet mijn kind onderaan jullie trap bij elkaar vegen en dan óók nog luisteren naar excuses, of nog mooier: hoe jullie er niks aan konden doen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
maandag 20 september 2021 om 06:31
Waarom? Dan is kind inmiddels anderhalf jaar ouder. Ze is NU te jong en ze mag bij de buren spelen MET TO's supervisie.glitterrosa schreef: ↑19-09-2021 23:21Ik zou in ieder geval niet snel zeggen dat mijn kind te jong is om bij hen te spelen. Zodra ze naar de basisschool gaat en ze ziet of hoort dat ze wel 2 straten verder gaat spelen, dan is dit wel een raar verhaal.
Nope
maandag 20 september 2021 om 07:34
Dat zien we dan wel weetglitterrosa schreef: ↑19-09-2021 23:21Ik zou in ieder geval niet snel zeggen dat mijn kind te jong is om bij hen te spelen. Zodra ze naar de basisschool gaat en ze ziet of hoort dat ze wel 2 straten verder gaat spelen, dan is dit wel een raar verhaal.
En ook dan mag TO haar kind te jong vinden

maandag 20 september 2021 om 09:25
Dat is over 1,5 tot 2 jaar.glitterrosa schreef: ↑19-09-2021 23:21Ik zou in ieder geval niet snel zeggen dat mijn kind te jong is om bij hen te spelen. Zodra ze naar de basisschool gaat en ze ziet of hoort dat ze wel 2 straten verder gaat spelen, dan is dit wel een raar verhaal.
Dus dat kan je prima zeggen want dat is de waarheid nu.