Hoe zit een dagschema van een 6 maanden baby eruit?
zaterdag 8 augustus 2009 om 18:42
Onze kleine is bijna 6 maanden...en ik was/ben heel benieuwd hoe jullie schema eruit ziet..van internet wordt ik niet veel wijzer...ik zou graag willen weten hoe vaak jullie wat voeden en hoelang ze slapen? Ik zat namelijk zelf te denken aan 7 uur ochtendpap, dan slapen tot 10 uur, fruithapje, wakker blijven tot 12 uur en dan middagflesje, dan slapen tot 5 uur, dan avondpotje, en dan wakker blijven tot 7 uur en dan de avondpap.
Graag lees ik jullie ervaringen....
Graag lees ik jullie ervaringen....
zaterdag 8 augustus 2009 om 19:02
?? Mijn zoon is net zou oud als jouw kind, maar die krijgt gewoon ongeveer om de 4 uur de tiet en als hij honger heeft vaker. Met een beetje mazzel slaapt hij tussendoor lekker, anders heb ik pech. Ik probeer hem om half 8 op bed te hebben 's avonds zodat ik rustig kan forummen...
Als hij 6 maanden is ga ik hem 1x per dag wat groente geven. Maar zo volledig fruit en 'avondpotje' dat vind ik echt wat vroeg op deze leeftijd.
Succes met je dagschema, ik zou zeggen, let op je kind en volg zijn/haar behoeften.
Als hij 6 maanden is ga ik hem 1x per dag wat groente geven. Maar zo volledig fruit en 'avondpotje' dat vind ik echt wat vroeg op deze leeftijd.
Succes met je dagschema, ik zou zeggen, let op je kind en volg zijn/haar behoeften.
zaterdag 8 augustus 2009 om 19:21
De mijne is 6,5 maand.
Het ziet er ongeveer zo uit:
7.00 uur 180 ml pap, dan weer slapen (en mama dus ook ) tot ong. 10.00 uur. Behalve door de week niet, dan hij naar de creche en ik aan het werk en daar gaat hij dan meestal tegen 9.00 uur uurtje slapen.)
Dan halve liga en beetje ranja en ik koffie met iets lekkers. Dan gaat hij tegen 11 uur weer naar bed. Rond 12.30 uur warme hap en 180 ml fles.
Tegen 14.00 uur weer naar bed. Tegen 15.30 uur fruit. Meestal dan tegen 17.00 uur nog weer uurtje slapen. En dan douchen, half broodje en 180 ml fles. En daar doet ie het op tot 's morgens ong. 7.00 uur.
Hij doet dus gemiddeld nog 2 slaapjes per dagdeel. Op de crechedagen 's middags meestal 1 slaapje.
Het ziet er ongeveer zo uit:
7.00 uur 180 ml pap, dan weer slapen (en mama dus ook ) tot ong. 10.00 uur. Behalve door de week niet, dan hij naar de creche en ik aan het werk en daar gaat hij dan meestal tegen 9.00 uur uurtje slapen.)
Dan halve liga en beetje ranja en ik koffie met iets lekkers. Dan gaat hij tegen 11 uur weer naar bed. Rond 12.30 uur warme hap en 180 ml fles.
Tegen 14.00 uur weer naar bed. Tegen 15.30 uur fruit. Meestal dan tegen 17.00 uur nog weer uurtje slapen. En dan douchen, half broodje en 180 ml fles. En daar doet ie het op tot 's morgens ong. 7.00 uur.
Hij doet dus gemiddeld nog 2 slaapjes per dagdeel. Op de crechedagen 's middags meestal 1 slaapje.
zaterdag 8 augustus 2009 om 19:21
Mijn dochter is nu ruim 8 maanden en haar eet-en slaapschema ziet er al een tijdje zo uit:
7 uur fles met halve boterham (geef ik sinds ongeveer een maand, daarvoor kreeg ze alleen een fles)
9.30 uur fruithapje
even spelen en dan naar bed, meestal slaapt ze 's ochtends een uurtje.
om 12.00 uur (ongeveer) boterham & fles
om half 2 naar bed.
Om 15.00 uur sap en een koekje (rijstwafel/soepstengel)
om 17.00 uur groentehap
om 19.00 uur fles en naar bed
7 uur fles met halve boterham (geef ik sinds ongeveer een maand, daarvoor kreeg ze alleen een fles)
9.30 uur fruithapje
even spelen en dan naar bed, meestal slaapt ze 's ochtends een uurtje.
om 12.00 uur (ongeveer) boterham & fles
om half 2 naar bed.
Om 15.00 uur sap en een koekje (rijstwafel/soepstengel)
om 17.00 uur groentehap
om 19.00 uur fles en naar bed

zaterdag 8 augustus 2009 om 20:01
Mijn dochter wordt volgende week een half jaar, maar een schema... tja dat hebben we nog niet echt. "s Morgens drinkt ze wanneer ze wakker wordt. Meestal tussen 6 en 7, maar ook wel eens om 5 uur. (helaas). De volgende voeding probeer ik dan tussen 10 en 11 te mikken, want dat is handig, omdat ik ook weleens weg wil met de oudste. Dit lukt niet altijd, vandaag lag ze bijvoorbeeld lekker te slapen, dan maak ik haar niet wakker en dronk ze pas om half 12. Daarna weer tussen 3 en 4 en rond 7en en dan 's avonds als wij naar bed gaan nog een laatste voeding.
Slapen een beetje hetzelfde verhaal, als ze moe is breng ik haar naar bed. Vaak slaapt ze dan wel een paar uur achter elkaar. Een vaste tijd om aan d'r nacht slaap te beginnen hebben we ook nog niet. Ik hoop altijd op een uur of 8, dan heb ik ook nog wat aan de avond, maar van de week was het een paar avonden half 10. Jammer, maar geen man over boord, tis dan maar zo.
Bij de oudste kon ik mij daar nog wel druk over maken. Nu helemaal niet meer. Bij het kdv zeiden ze dat voor 6 maanden hebben baby's nog niet echt een tijdsgebonden schema. Wel proberen we de regelmaat van slapen, eten, spelen en weer slapen erin te houden, maar dus niet op de klok.
Slapen een beetje hetzelfde verhaal, als ze moe is breng ik haar naar bed. Vaak slaapt ze dan wel een paar uur achter elkaar. Een vaste tijd om aan d'r nacht slaap te beginnen hebben we ook nog niet. Ik hoop altijd op een uur of 8, dan heb ik ook nog wat aan de avond, maar van de week was het een paar avonden half 10. Jammer, maar geen man over boord, tis dan maar zo.
Bij de oudste kon ik mij daar nog wel druk over maken. Nu helemaal niet meer. Bij het kdv zeiden ze dat voor 6 maanden hebben baby's nog niet echt een tijdsgebonden schema. Wel proberen we de regelmaat van slapen, eten, spelen en weer slapen erin te houden, maar dus niet op de klok.
zaterdag 8 augustus 2009 om 20:21
Mijn zoon van 6 maanden heeft het volgende schema:
Fles (altijd zeer regelmatig):
07:00 - 200 ml
11:00 - 200 ml
15:00 - 200 ml
19:00 - 200 ml + rijstbloem
Bijvoeding (sinds 2 weken, dus het is nog meer proberen dan een echt eetmoment)
09:00 - fruithapje
18:00 - groentehapje
Slapen (zeer onregelmatig, dus indicatie)
09:30 - 10:30
12:30 - 14:00 (in KDV meestal korter)
16:30 - 17:30
19:30 - 06:30
Ik leg mijn zoon wel altijd om 19:30 in bed en hij slaapt dan tot 5:30 of 6:30. Overdag slaapt hij echter niet zo veel, in het KDV maximaal 3 x een uur, thuis iets langer.
Fles (altijd zeer regelmatig):
07:00 - 200 ml
11:00 - 200 ml
15:00 - 200 ml
19:00 - 200 ml + rijstbloem
Bijvoeding (sinds 2 weken, dus het is nog meer proberen dan een echt eetmoment)
09:00 - fruithapje
18:00 - groentehapje
Slapen (zeer onregelmatig, dus indicatie)
09:30 - 10:30
12:30 - 14:00 (in KDV meestal korter)
16:30 - 17:30
19:30 - 06:30
Ik leg mijn zoon wel altijd om 19:30 in bed en hij slaapt dan tot 5:30 of 6:30. Overdag slaapt hij echter niet zo veel, in het KDV maximaal 3 x een uur, thuis iets langer.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
zaterdag 8 augustus 2009 om 20:26
Mijn dochter is net als die van layla ruim 8 maanden en onze schema's komen helemaal overeen, alleen is het fruithapje omgedraaid met het koekje/sapje. Dit omdat ze het op het KDV andersom doen, dus doe ik thuis nu maar hetzelfde.
Het zal jullie verbazen hoe snel het opeens gaat zodra je echt wat meer vast voedsel en richting de 3x per dag eten gaat. Opeens zit er dan een dagritme in.
En voor wat betreft dat vaste voedsel, met boterhammen, groentehap etc: dat is per kind verschillend.
Mijn ukkie was er echt met 5,5 maand aan toe om de groentehap langzaamaan als avondmaaltijd te krijgen en met 6 maanden zijn we binnen 2 weken op het huidige schema overgegaan, dus met boterham tussen de middag ook.
Maar ik kan me ook voorstellen dat een hoop baby's dat juist nog lang niet zijn dan.
Gewoon eens proberen en als hij/zij het allemaal lekker en leuk vind, dan is het heerlijk en anders nog ff lekker zonder schema en veel flessen/borstvoeding. Je kent je eigen baby het beste!
Tja, en die slaapjes vormde zich ook gewoon met de tijd. Ik hield haar gewoon constant in de gaten: veel gapen / ogen wrijven = op bed, maar opeens was het standaard 1 slaapje in de morgen, 1 slaapje in de middag en indien nodig vlak voor het avondmaal nog eentje en tussen 19 en 20 uur het avondritueel met badje/flesje/slapen.
Succes allemaal!
Het zal jullie verbazen hoe snel het opeens gaat zodra je echt wat meer vast voedsel en richting de 3x per dag eten gaat. Opeens zit er dan een dagritme in.
En voor wat betreft dat vaste voedsel, met boterhammen, groentehap etc: dat is per kind verschillend.
Mijn ukkie was er echt met 5,5 maand aan toe om de groentehap langzaamaan als avondmaaltijd te krijgen en met 6 maanden zijn we binnen 2 weken op het huidige schema overgegaan, dus met boterham tussen de middag ook.
Maar ik kan me ook voorstellen dat een hoop baby's dat juist nog lang niet zijn dan.
Gewoon eens proberen en als hij/zij het allemaal lekker en leuk vind, dan is het heerlijk en anders nog ff lekker zonder schema en veel flessen/borstvoeding. Je kent je eigen baby het beste!
Tja, en die slaapjes vormde zich ook gewoon met de tijd. Ik hield haar gewoon constant in de gaten: veel gapen / ogen wrijven = op bed, maar opeens was het standaard 1 slaapje in de morgen, 1 slaapje in de middag en indien nodig vlak voor het avondmaal nog eentje en tussen 19 en 20 uur het avondritueel met badje/flesje/slapen.
Succes allemaal!
zaterdag 8 augustus 2009 om 20:58
Mijn jongste twee zijn ook 6 maanden nu. Ze hebben wel een vaste volgorde van eten maar nog niet vaste tijden. Ook met slapen nog niet echt. Ik ben met 4 maanden begonnen met bijvoeden dus dat zal wel verschil maken denk ik.
Maar voor jou hier is ons dagschema. Het gaat dus om een tweeling hier dus dit zijn de tijden van de eerste die wakker is. De tweede volgt meestal na een half uur
rond een uur of 6 wakker + fles 200
tussen 7 en half 8 slapen ongeveer een uur.
half 10 fruit (klein potje olvarit)
soms slapen
half 11 fles 200
half 12 slapen (ongeveer 1,5 uur)
half 2 slapen
half 3 fles 200
5 uur groente (klein potje)
half 7 fles 200
7 uur in bad
half 8 slapen tot de volgende ochtend.
Als ik zo naar jouw schema kijk dan lijkt me dat slapen na de fles van 12 uur tot 5 uur best lang is maar goed als hij/zij het nodig heeft is dat prima natuurlijk.
Maar voor jou hier is ons dagschema. Het gaat dus om een tweeling hier dus dit zijn de tijden van de eerste die wakker is. De tweede volgt meestal na een half uur
rond een uur of 6 wakker + fles 200
tussen 7 en half 8 slapen ongeveer een uur.
half 10 fruit (klein potje olvarit)
soms slapen
half 11 fles 200
half 12 slapen (ongeveer 1,5 uur)
half 2 slapen
half 3 fles 200
5 uur groente (klein potje)
half 7 fles 200
7 uur in bad
half 8 slapen tot de volgende ochtend.
Als ik zo naar jouw schema kijk dan lijkt me dat slapen na de fles van 12 uur tot 5 uur best lang is maar goed als hij/zij het nodig heeft is dat prima natuurlijk.
zaterdag 8 augustus 2009 om 21:08
Die van mij wordt ongeveer tussen 7.15 en 8.45 wakker. Dan krijgt hij de borst.
Dan na een uurtje ongeveer een 3 kwartier tot een uurtje slapen.
3 a 4 uur later weer borst.
Daarna na 2 a 5 uur fruithap.
Daarna na 2 a 4 uur borst
Daarna borst en tussen 19.19 en 20.00 slapen.
Tussendoor slaapt hij meestal nog een uurtje.
Alles op verzoek. Hij vraagt en wij draaien.
Hij wil alleen fruit. Groente, liga, brood, diksap hij wil niks anders als melk en fruit.
Maar lekker belangrijk komt vanzelf ze worden echt wel groot.
Dan na een uurtje ongeveer een 3 kwartier tot een uurtje slapen.
3 a 4 uur later weer borst.
Daarna na 2 a 5 uur fruithap.
Daarna na 2 a 4 uur borst
Daarna borst en tussen 19.19 en 20.00 slapen.
Tussendoor slaapt hij meestal nog een uurtje.
Alles op verzoek. Hij vraagt en wij draaien.
Hij wil alleen fruit. Groente, liga, brood, diksap hij wil niks anders als melk en fruit.
Maar lekker belangrijk komt vanzelf ze worden echt wel groot.

zaterdag 8 augustus 2009 om 21:45
die van mij is ook 6 maanden ( en een beetje)
rond 7.00 een fles melk van 200 ml
dan rond 9.00 slapen tot 10.00 of 11.00 net hoe het hem uitkomt. Als hij slaapt tot 10.00 krijgt hij dan een fuithapje ( heel potje olvarit)
11.00 fles melk 200 ml
rond 12.00 een stukje bruin brood, of als hij `s ochtends geen fruit heeft gehad dan fruit
het middag slapen is altijd een crime hier, ik leg hem op bed wanneer hij dat aangeeft maar dat is smiddags nooit te pijlen
15.00 fles melk 200 ml
rond 16.30-17.00 groentehap heel potje olvarit, en soms nog een danoontje
meestal wil hij rond deze tijd nog even een uurtje slapen
en dan rond 19.00-19.30 laatste fles van 200ml melk met óf rijstebloem óf een pyjamapapje met granen. na zijn laatste fles gaat hij dan naar bed en slaapt ie tot de volgende morgen 7.00 weer.
rond 7.00 een fles melk van 200 ml
dan rond 9.00 slapen tot 10.00 of 11.00 net hoe het hem uitkomt. Als hij slaapt tot 10.00 krijgt hij dan een fuithapje ( heel potje olvarit)
11.00 fles melk 200 ml
rond 12.00 een stukje bruin brood, of als hij `s ochtends geen fruit heeft gehad dan fruit
het middag slapen is altijd een crime hier, ik leg hem op bed wanneer hij dat aangeeft maar dat is smiddags nooit te pijlen
15.00 fles melk 200 ml
rond 16.30-17.00 groentehap heel potje olvarit, en soms nog een danoontje
meestal wil hij rond deze tijd nog even een uurtje slapen
en dan rond 19.00-19.30 laatste fles van 200ml melk met óf rijstebloem óf een pyjamapapje met granen. na zijn laatste fles gaat hij dan naar bed en slaapt ie tot de volgende morgen 7.00 weer.
zaterdag 8 augustus 2009 om 21:47
Bij 6 maanden"
07.00 uur 200 ml
08.30 uur slapen
10.30 uur fruit
12.00 uur 200 ml
13.00 uur slapen
14.30 uur broodje met roosvicee
16.00 uur fles 200 ml
16.30 uur slapen
17.30 uur groente
20.00 uur fles 200 ml
Nu bij 8 maanden
07.00 uur fles 200 ml
08.30 uur slapen
10.30 uur fruit
12.00 uur fles 200 ml
17.00 uur groente en toetje
19.30 uur fles 200 ml en slapen
Moet wel zeggen dat onze kleine meid enorm geniet van de maaltijden en de flessen redelijk laat staan. Alleen die van de lunch slurpt ze heerlijk leeg.
20.00 200 ml en slapen
07.00 uur 200 ml
08.30 uur slapen
10.30 uur fruit
12.00 uur 200 ml
13.00 uur slapen
16.00 uur fles 200 ml
16.30 uur slapen
17.30 uur groente
20.00 uur fles 200 ml
Nu bij 8 maanden
07.00 uur fles 200 ml
08.30 uur slapen
10.30 uur fruit
12.00 uur fles 200 ml
17.00 uur groente en toetje
19.30 uur fles 200 ml en slapen
Moet wel zeggen dat onze kleine meid enorm geniet van de maaltijden en de flessen redelijk laat staan. Alleen die van de lunch slurpt ze heerlijk leeg.
20.00 200 ml en slapen

zaterdag 8 augustus 2009 om 21:49
Iets concreter:
Op vrije dagen kreeg ze rond acht/negen uur een fles melk. Als we niet weggingen ging ze na een half uur/uurtje weer slapen tot een uur of elf en dan at ze wat fruit. Dan even naar buiten en rond een uur of één (na een fles) weer naar bed tot een uur of vijf/zes. Dan pap/avondeten en dan rond zeven naar bed tot een uur of elf. Dan laatste kleine flesje en dan weer door tot de volgende morgen.
Op vrije dagen kreeg ze rond acht/negen uur een fles melk. Als we niet weggingen ging ze na een half uur/uurtje weer slapen tot een uur of elf en dan at ze wat fruit. Dan even naar buiten en rond een uur of één (na een fles) weer naar bed tot een uur of vijf/zes. Dan pap/avondeten en dan rond zeven naar bed tot een uur of elf. Dan laatste kleine flesje en dan weer door tot de volgende morgen.
zaterdag 8 augustus 2009 om 21:52
Ik zit echt met mijn oren (ogen?) te klapperen als ik lees dat jullie je kinders van nog geen jaar oud roosvicee, sap, danoontje en ranja geven. Ik dacht dat het advies was om suiker zoveel mogelijk te mijden in het eerste jaar (en liefst langer)? Wat voegt het toe om iets zoets te drinken te geven? Ze wennen er dan toch aan? Waarom geen water of thee?
zaterdag 8 augustus 2009 om 22:02
Toch snap ik dat niet. Kinderen vinden chocola, softijs, taart etc. ook lekker, maar dat geven de meeste ouders (gelukkig) ook niet dagelijks, omdat dat niet gezond is. Lekker is dus (heel vaak) geen argument. Maar bij drinken en koekjes etc. wel? Mijn zoon van 6 vindt pizza ook lekker, maar dat geef ik dan toch ook niet elke avond?
zaterdag 8 augustus 2009 om 22:05
nou een liga of roosvicee vind ik toch wel wat anders dan een pizza. Ik ken de voedingswaarden op de verpakking niet uit mn hoofd maar het lijkt me duidelijk anders.
Liga, roosvicee en fruit en groente is niks mis mee volgens mij.
En mijn zoon van 2,5 vind die dubbele koeken met dat witte spul ertussen heeeeeerlijk. Heel ongezond maar ja hij krijgt er bijna iedere dag een. Zo erg is dat toch niet? Voor de rest eet hij gezond en drinkt hij veel water. Prima toch?
Liga, roosvicee en fruit en groente is niks mis mee volgens mij.
En mijn zoon van 2,5 vind die dubbele koeken met dat witte spul ertussen heeeeeerlijk. Heel ongezond maar ja hij krijgt er bijna iedere dag een. Zo erg is dat toch niet? Voor de rest eet hij gezond en drinkt hij veel water. Prima toch?
zaterdag 8 augustus 2009 om 22:18
Het gaat mij er om dat je je kind dan vanaf een half jaar elke dag (meerdere malen zelfs) een suikerhoudende drank geeft, jarenlang. Dat is echt een hele sloot roosvicee hoor, over de jaren.
Ik ben absoluut geen gezondheidsfreak, we snoepen hier ook best regelmatig, en eten regelmatig pizza/pannenkoeken ofzo, dus het gaat me niet om het uitbannen van alles wat ongezond is. Maar als je logisch nadenkt dan is het toch slim om ongezonde dingen zoals suiker niet op dagelijkse basis te gaan geven aan je kind, zeker als dat nog maar 6 maanden (!) is.
Ik ben absoluut geen gezondheidsfreak, we snoepen hier ook best regelmatig, en eten regelmatig pizza/pannenkoeken ofzo, dus het gaat me niet om het uitbannen van alles wat ongezond is. Maar als je logisch nadenkt dan is het toch slim om ongezonde dingen zoals suiker niet op dagelijkse basis te gaan geven aan je kind, zeker als dat nog maar 6 maanden (!) is.
zaterdag 8 augustus 2009 om 22:28