Iemand ervaring met een Doula?!

27-03-2009 09:32 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Afgelopen week hoorde ik via mn zwangerschapscursus over een Doula, dat zij je kan begeleiden bij je bevalling en dat veel mensen daar positieve ervaringen mee hebben.

Heeft iemand hier er toevallig ervaring mee? Ik zie best wel tegen mn (1e) bevalling op (ondanks geweldige steun van man) en wellicht zou dit iets zijn..

Ik kon hier nog geen onderwerp over vinden in het archief..

alvast bedankt voor reacties!
uuuuuuuuuhhhhhhh, wat is een Doula precies?
quote:lobelia schreef op 27 maart 2009 @ 11:01:

uuuuuuuuuhhhhhhh, wat is een Doula precies?http://www.doula.nl/watis.htm
geen ervaring mee. Maar als je vertrouwen hebt in je man, en je hebt een goede vk, dan zou dat op zich voldoende steun moeten zijn. Je kan ook nog overwegen je moeder/zus/vriendin er bij te vragen. Die Doula's kosten nogal veel geld! (tussen de 400, - en 750.- zo ongeveer zag ik)

Ik vind t altijd meer iets voor als je partner bijvoorbeeld veel weg is en er is een kans dat hij niet aanwezig kan zijn. Of als ie er liever niet bij is (sommige mannen zijn er bang van)

Maar goed, als je rust krijgt van t idee, en je hebt t geld er voor over, waarom ook niet?
Heb geen ervaring met een doula, maar ik zou er niet aan moeten denken om naast mijn man en de vk nog iemand in huis te hebben tijdens de bevalling. Ik was helemaal in mezelf gekeerd en alle 'ruis' was maar irritant.

@TO: wat verwacht je dan eigenlijk van een doula?
Ik ken iemand die na twee traumatische bevallingen voor een doula heeft gekozen bij de geboorte van haar derde kind. Zij heeft er veel baat bij gehad. Die doula deed ook aan acupunctuur waardoor de pijn minder was en ze beter kon ontspannen.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
weljaa, een zweefteef met naalden aan je bed.

Heb voor werk ooit eens een paar doulas gesproken en eerlijk gezegd kreeg ik echt uitslag van het hoge beatrijs smulders gehalte. Bevallen is natuurlijk sowieso heilig, na afloop lekker in touch met je placenta, allerlei vage zweef-ideetjes over binding tussen moeder en kind, echt brrrr..

maar als je daar juist van houdt, ga je gang.
Lijkt me heel vervelend voor je man, als er een doula bij is. Dat wordt toch een soort buitenstaander. Mijn kraamhulp vond het altijd onzin, want wat de doula deed, daarvoor was zij eigenlijk opgeleid (maar ze moet dan wel op tijd gebeld worden).
quote:RosieRo schreef op 27 maart 2009 @ 11:15:

weljaa, een zweefteef met naalden aan je bed.

Heb voor werk ooit eens een paar doulas gesproken en eerlijk gezegd kreeg ik echt uitslag van het hoge beatrijs smulders gehalte. Bevallen is natuurlijk sowieso heilig, na afloop lekker in touch met je placenta, allerlei vage zweef-ideetjes over binding tussen moeder en kind, echt brrrr..

maar als je daar juist van houdt, ga je gang.

RosieRo toch....

Misschien is het verstandig als je jezelf eerst ergens in gaat verdiepen voordat je zo'n reactie geeft.

Ja, hier spreekt een doula, in opleiding.

En laat ik je een ding zeggen, als er iemand down to earth is....dan ben ik het.

Als ik ergens niet in thuis ben dan is het in 'zweefteverij'.

Wordt me vaak gezegd dat ik té nuchter ben, ik bedoel dus maar.

Misschien is het voor sommige van jullie erg moeilijk voor te stellen dat er vrouwen én mannen zijn die wel behoefte hebben aan extra steun tijdens de zwangerschap en de bevalling. Momenteel mag ik 4 vrouwen gaan begeleiden. En alle 4 hebben ze een andere reden om mij te vragen bij hun bevalling aanwezig te zijn. En alle 4 de dames zijn jonge meiden, hippe meiden die volop in het leven staan. Allemaal een leuke baan en alle 4 een man die achter hun keuze staat om een doula te vragen.

En al die mannen zijn niet bang aan de kant gezet te worden door de doula. Want dat doet de doula namelijk niet. Een doula stimuleert de man juist om aktief met zijn vrouw bezig te zijn.Geeft tips wat hij zou kunnen doen om de pijn bij zijn vrouw te doen verminderen. Als het stel helemaal in de bevalling zit, zal de doula zich terug trekken en pas in 'aktie' komen als daar behoefte aan is.

En natuurlijk krijg je ook steun van je verloskundige, helaas hebben die de tijd niet om voortdurend steun te kunnen bieden. Die komen en, als je pech hebt, gaan ze ook weer. Met name bij de geboorte van een eerste kindje, kan er veel onzekerheid heersen bij de as ouders. En als iets de bevalling níet bevordert is het angst en stress.

De kraamzorg is ook niet meer wat het geweest is, de kraamzorg wordt pas gebeld als het kindje er bijna is. Die biedt niet de steun waar de ouders om hebben gevraagd. Want het gaat niet alleen om de bevalling!! Er gaat een lang voortraject aan vooraf. En door dit lange traject leren de ouders en de doula elkaar goed kennen. Beide partijen weten dan ook wat ze aan elkaar hebben.

En ja, je kan ook je moeder/zus/vriendin vragen. Vooral doen, als je je daar goed bij voelt. Want uiteindelijk draait het daarom: met een goed gevoel en vol vetrouwen je bevalling in gaan.

De een doet dat samen met haar partner en de ander doet dat met haar partner én de doula!!!

Ik kan nog wel even doorgaan maar als je 'welkomkindje' googled bij pag in het nederlands staat daar duidelijk beschreven wat ík als doula doe. Google je op 'doula' dan staat de doula site bovenaan.

Mocht je een (stage/gratis) doula zoeken kan je die daar misschien wel vinden.
Is mij nu nog steeds niet duidelijk wat een doula precies doet.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hallo,

Een vriendin van mij heeft een doula 'gehad' tijdens de bevalling en zij was hier erg tevreden over, zou het de volgende keer weer doen. De doula zorgt er volgens haar voor dat ze zich goed kon ontspannen, kon helpen met ademhalingsoefeningen, zorgde voor eten/drinken. Volgens mij helpt ze je met wat je wilt met als doel je bevalling zo goed mogelijk te laten verlopen.

De verloskundige zal soms weg moeten tussendoor en dan kan het fijn zijn als er iemand is die de hele tijd blijft, die je aanmoedigt en die weet wat vrouwen die aan het bevallen zijn fijn vinden. Overigens is het volgens mij wel zo dat als je geen behoefte hebt aan haar aanwezigheid, omdat het lekker gaat met jou en je man, de doula beneden gaat zitten en je haar erbij kan roepen als het nodig is.

Volgens mij heb je al vroeg in de zwangerschap contact met een doula, zet je samen op papier wat je wensen zijn en hoe zij je kan ondersteunen.

Het lijkt mij wel fijn maar het kost wel behoorlijk wat geld, dat moet je er dus wel voor over hebben.
Mijn ervaringen met een doula (grotendeels gekopieerd uit het topic van muchtomuch):

Ik had een doula bij m'n tweede bevalling. Bij de eerste dacht ik nog stoer dat man en ik het wel alleen konden, maar in plaats van de gedroomde thuisbevalling werd het een zware medische bevalling.

De eerste bevalling had ik dus als nogal traumatisch ervaren, en ik had absoluut behoefte aan meer support bij de tweede bevalling. Vooral omdat ik opnieuw in het ziekenhuis moest bevallen en ik me heel erg eenzaam had gevoeld bij de eerste bevalling. Er was toen wel een leerlingverloskundige die een hele tijd bij me was, hielp met weeën opvangen onder de douche, bemoedigde, enz. Een soort doula dus, en ze heeft me er echt doorheen gesleept. Maar tegen de tijd dat ik mocht gaan persen, zat haar dienst erop en kwam er een andere leerlinge. Ik voelde me toen zo alleen. Natuurlijk was mijn man er ook, maar hij kan niet zo goed tegen ziekenhuizen, bloed en medische zaken.

Ik was heel blij dat m'n doula er bij de tweede bevalling was. Na een aantal voorgesprekken was ze ook geen vreemde meer. Ze had me nog ademhalingsoefeningen geleerd, en mijn man massagetechnieken voor rugweeën. Mijn man was ook erg blij dat er iemand bij was die de hele tijd bleef en die wist hoe ze mij kon ondersteunen. En ik ook, door haar aanwezigheid was ik heel rustig en ontspannen, en is de bevalling ongeveer gegaan zoals ik wilde.

Niet iedereen heeft een moeder, vriendin of zus die kan ondersteunen bij de bevalling, daarom is het goed dat er doula's zijn. De doula die ik had was trouwens een heel nuchtere vrouw, ik wilde beslist geen gezweef naast mijn bed. Je kunt uit de verhaaltjes op de doula-site wel afleiden of een doula erg zweverig is of niet.
Dank voor jullie reacties! Ik ben er nog niet uit wat ik wil, maar de ervaringen zijn zeker meegenomen!
Ik ben ook bevallen met een doula erbij. Van te voren hadden we heel duidelijk afgesproken hoe en wat, aangezien ik in het buitenland woon en bang was dat bepaalde dingen niet zouden gaan zoals ik wilde.

Heel erg fijn, ze hielp me er echt doorheen en bleef toch genoeg op de achtergrond zodat het toch heel intiem was samen met mijn man.

Helaas liep het uit op een spoedkeizersnede, maar ook daar bleef ze erbij en bleef ze tegen me praten en dingen uitleggen en zodra het kindje geboren was, bleef ze daarbij totdat hij in mijn armen lag (om juist die bepaalde dingen die ik niet wilde, maar die hier wel gebruikelijk zijn te voorkomen).

De dagen erna kwam ze nog een paar keer en nu nog ga ik haar af en toe opzoeken met de kleine, hij is nu 6 maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven