Je kind op het speciaal onderwijs
donderdag 11 juni 2020 om 13:49
Ik heb niet echt een speciale vraag, maar door een situatie vandaag werd ik even pijnlijk op de feiten gedrukt dat mijn kind op het speciaal onderwijs zit.
Mijn zoontje is nu net 5 en zit sinds dit schooljaar op speciaal onderwijs. Daarvoor reguliere kinderopvang met al de nodige problemen en 3 weken regulier onderwijs wat helemaal niet goed ging.
Op zijn school nu is hij ontzettend opgeleefd en heb ik mijn blije kind weer terug en thuis ook veel positieve veranderingen.
Dus overall voelt het heel goed.
Maar merk de laatste maanden dat ik toch nog best wel een acceptatieronde moet maken.
De huidige school is een orientatieplek, hier wordt bepaald op welke school hij het beste tot zijn recht komt en dat had ook nog regulier onderwijs kunnen zijn. Maar inmiddels is wel duidelijk dat dat sowieso niet gaat gebeuren. Omdat school ook nog niet helemaal hun vinger erop kan leggen en er nog verder onderzoek gaat plaatsvinden mag hij na de zomer nog wel terugkomen op zijn huidige school en dan zal er in de loop van dat schooljaar meer duidelijkheid komen ga ik vanuit en een advies.
Maar goed, wat ik al zei, ik heb nog wel wat acceptatie te ondergaan, ondanks dat ik heel blij ben met hoe het nu gaat. En de situatie van vandaag maakte dat dan ook weer pijnlijk duidelijk.
Daarom lijkt het me fijn om met andere ouders te kletsen over hoe het gaat, wat gaat goed, wat is moeilijk, tips en tricks voor elkaar. Lachen om de leuke dingen en verdriet delen.
Dus wees welkom, ik hoor jullie graag!
Mijn zoontje is nu net 5 en zit sinds dit schooljaar op speciaal onderwijs. Daarvoor reguliere kinderopvang met al de nodige problemen en 3 weken regulier onderwijs wat helemaal niet goed ging.
Op zijn school nu is hij ontzettend opgeleefd en heb ik mijn blije kind weer terug en thuis ook veel positieve veranderingen.
Dus overall voelt het heel goed.
Maar merk de laatste maanden dat ik toch nog best wel een acceptatieronde moet maken.
De huidige school is een orientatieplek, hier wordt bepaald op welke school hij het beste tot zijn recht komt en dat had ook nog regulier onderwijs kunnen zijn. Maar inmiddels is wel duidelijk dat dat sowieso niet gaat gebeuren. Omdat school ook nog niet helemaal hun vinger erop kan leggen en er nog verder onderzoek gaat plaatsvinden mag hij na de zomer nog wel terugkomen op zijn huidige school en dan zal er in de loop van dat schooljaar meer duidelijkheid komen ga ik vanuit en een advies.
Maar goed, wat ik al zei, ik heb nog wel wat acceptatie te ondergaan, ondanks dat ik heel blij ben met hoe het nu gaat. En de situatie van vandaag maakte dat dan ook weer pijnlijk duidelijk.
Daarom lijkt het me fijn om met andere ouders te kletsen over hoe het gaat, wat gaat goed, wat is moeilijk, tips en tricks voor elkaar. Lachen om de leuke dingen en verdriet delen.
Dus wees welkom, ik hoor jullie graag!
dinsdag 8 juli 2025 om 11:25
We hebben hier al wel 100 MDO's over gehad met op zijn gekst 13 hulpverleners. Iedereen belooft zijn best te doen, vervolgens worden er 1000 mails over en weer gestuurd, is iedereen trots op zichzelf om hoe hard hij/zij z'n best heeft gedaan en uiteindelijk wordt er niets geregeld. Het is echt om doodmoe van te worden. Frustrerend is ook dat wij totaal van hen afhankelijk zijn, omdat het om een pleegkind gaat waar wij geen gezag of voogdij over hebben. Dus zelf kunnen we niks. Alleen maar schreeuwen
Dus dat ga ik maar weer doen. Heb vanmiddag weer een belletje op het programma staan.

dinsdag 8 juli 2025 om 12:40
Ongelofelijk Duufje. En al die instanties die menen “iets” te doen en zichzelf op de borst slaan. Om te huilen… Plaatsvervangend boos en ik hoop dat ‘het aan de bomen schudden” jullie alsnog iets gaat opleveren en zeker jullie (pleeg)zoon.
*breek weer uit*
*breek weer uit*
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 8 juli 2025 om 13:13
Pfff, wat frustrerend inderdaad, als zelfs MDO's niet werken. Te triest voor woorden.
Ik zie dat ook bij een geval bij een vriendin en een neefje waar zij de zorg voor kreeg toen haar broer overleed en wat niet goed uitpakte. Wat daar allemaal gebeurt wat men allemaal niet van elkaar weet, ongelooflijk. Ik kan dat hier niet delen wegens te herkenbaar, maar dat is ook een aaneenschakeling van dingen die een weldenkend mens niet snapt. Het frustrerende is dat werkelijk iedereen het goed bedoelt, maar dat er toch enorm langs elkaar heen wordt gewerkt en er opeens uit een onverwachte andere hoek beslissingen worden genomen die tegen alles indruisen maar toch doorgaan. Hoe heeft dat toch zo kunnen ontstaan? Lang geleden zat ik in de politiek. Toen ik daarin begon kon ik geen wijs uit hoe het allemaal in elkaar zat wat bijvoorbeeld zorg en welzijn betrof, ik zag door de bomen het bos niet en dacht dat het wel aan mij zou liggen, dat ik het gewoon nog niet begreep. Maar het bleek eigenlijk voor iedereen een onontwarbare kluwen te zijn en dat is het dus vandaag de dag nog steeds. Zo vreselijk jammer, met alleen maar verliezers!
Ik zie dat ook bij een geval bij een vriendin en een neefje waar zij de zorg voor kreeg toen haar broer overleed en wat niet goed uitpakte. Wat daar allemaal gebeurt wat men allemaal niet van elkaar weet, ongelooflijk. Ik kan dat hier niet delen wegens te herkenbaar, maar dat is ook een aaneenschakeling van dingen die een weldenkend mens niet snapt. Het frustrerende is dat werkelijk iedereen het goed bedoelt, maar dat er toch enorm langs elkaar heen wordt gewerkt en er opeens uit een onverwachte andere hoek beslissingen worden genomen die tegen alles indruisen maar toch doorgaan. Hoe heeft dat toch zo kunnen ontstaan? Lang geleden zat ik in de politiek. Toen ik daarin begon kon ik geen wijs uit hoe het allemaal in elkaar zat wat bijvoorbeeld zorg en welzijn betrof, ik zag door de bomen het bos niet en dacht dat het wel aan mij zou liggen, dat ik het gewoon nog niet begreep. Maar het bleek eigenlijk voor iedereen een onontwarbare kluwen te zijn en dat is het dus vandaag de dag nog steeds. Zo vreselijk jammer, met alleen maar verliezers!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 8 juli 2025 om 19:11
Vreselijk, Duufje!
- je kunt bijzonder verlof aanvragen als vakanties niet matchen zodat je (in jouw geval) langer vakantie hebt. Kan bij de leerplichtambtenaar.
- de gemeente regelt vervoer. Die zouden in ieder geval in theorie een uitzondering moeten kunnen maken door individueel vervoer in te zetten. Als dat zou helpen en ze doen dat niet want regeltjes, dan is het een idee om kijken of jullie gemeente met de doorbraakmethode werkt of om het IPW rechtstreeks te benaderen met deze vraag. Soms helpt dat.
- je kunt bijzonder verlof aanvragen als vakanties niet matchen zodat je (in jouw geval) langer vakantie hebt. Kan bij de leerplichtambtenaar.
- de gemeente regelt vervoer. Die zouden in ieder geval in theorie een uitzondering moeten kunnen maken door individueel vervoer in te zetten. Als dat zou helpen en ze doen dat niet want regeltjes, dan is het een idee om kijken of jullie gemeente met de doorbraakmethode werkt of om het IPW rechtstreeks te benaderen met deze vraag. Soms helpt dat.
woensdag 9 juli 2025 om 07:59
Gemeente regelt geen vervoer buiten de reguliere schooltijden en er zijn geen opties voor individueel vervoer. Alles al geprobeerd, kind gaat al langer geen volle dagen naar school. Het vervoer kunnen we ondertussen een boek over schrijvenSanne_A schreef: ↑08-07-2025 19:11Vreselijk, Duufje!

Ik heb gegoogled op IPW (ken ik niet), ik kan me niet voorstellen dat ons dat gaat helpen omdat we echt alles al geprobeerd hebben en met heeeeeel veel instanties hier al over in overleg zijn geweest. Maar ik zet het op het lijstje

Dat hij maar tot 11:00 naar school gaat (langer is ook echt geen optie voorlopig, dan zet hij de hele boel op z'n kop) geeft voor ons het praktische probleem dat hij dan dus elke dag om 11:00 opgehaald moet worden. Van huis af kost ons dat een uur, vanaf werk het dubbele. Dat is niet te doen als je allebei werkt en ook onze omgeving werkt en/of heeft kleine kinderen thuis waardoor ze niet om die tijd zomaar weg kunnen.
Maar het grootste probleem is dat hij de hele dag (of in elk geval het grootste deel van de dag) toezicht nodig heeft. Wij kunnen hem niet vanaf 11:00 de rest van de dag z'n gang laten gaan. Hij kan zich niet vermaken, kan niet binnen zijn, kan zich niet langer dan een paar minuten ergens op concentreren en zoekt altijd naar spanning / problemen. Hij moet dus echt 'onder de pannen' zijn tijdens normale schooluren en heeft toezicht nodig van professionals, die weten hoe ze om moeten gaan met kinderen met forse gedragsproblemen. Alle dagbestedingen vallen daardoor tot nu toe eigenlijk af, want die zijn over het algemeen laagdrempelig en/of gericht op mensen met een beperking waardoor de begeleiding niet matcht met wat kind nodig heeft.
Wij (of eigenlijk men... men van de betrokken organisaties) krijgen het niet voor elkaar om een geschikte invulling voor de rest van de dag te vinden, waarbij ook de juiste (stevige) begeleiding is.
Dat leek gelukt en nu dus niet meer en ondertussen weet niemand meer hoe nu verder, staan wij weer in de kou en wordt kind eigenlijk gewoon opgegeven door jeugdzorg. Die weten wat het met hem zou doen als hij naar een andere plek zou moeten en nemen dat op de koop toe. Ik kan er niet over uit.
Maar ik geef het ook nog niet op, dus we gaan maar weer zoeken en overleggen...
woensdag 9 juli 2025 om 08:02
Yep, die zijn betrokken en aanwezig geweest bij meerdere MDO's
maandag 14 juli 2025 om 08:50
Waardeloos Duufje, het lijkt veel te veel om regeltjes en formuliertjes te gaan en te weinig om het kind zelf.
Dit kost wat energie en tijd, maar heb je weleens gekeken (en gevraagd om) een pgb-budget zodat je een individuele begeleider in kunt huren?
Via de Facebookgroep pgb-er gezocht/aangeboden hebben wij fijne mensen gevonden die we in kunnen zetten als naschoolse opvang zodat wijzelf 'gewoon' kunnen werken.
Dit kost wat energie en tijd, maar heb je weleens gekeken (en gevraagd om) een pgb-budget zodat je een individuele begeleider in kunt huren?
Via de Facebookgroep pgb-er gezocht/aangeboden hebben wij fijne mensen gevonden die we in kunnen zetten als naschoolse opvang zodat wijzelf 'gewoon' kunnen werken.
She was brave and strong and broken, all at once.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in