Je kind op het speciaal onderwijs

11-06-2020 13:49 1665 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet echt een speciale vraag, maar door een situatie vandaag werd ik even pijnlijk op de feiten gedrukt dat mijn kind op het speciaal onderwijs zit.

Mijn zoontje is nu net 5 en zit sinds dit schooljaar op speciaal onderwijs. Daarvoor reguliere kinderopvang met al de nodige problemen en 3 weken regulier onderwijs wat helemaal niet goed ging.
Op zijn school nu is hij ontzettend opgeleefd en heb ik mijn blije kind weer terug en thuis ook veel positieve veranderingen.
Dus overall voelt het heel goed.

Maar merk de laatste maanden dat ik toch nog best wel een acceptatieronde moet maken.
De huidige school is een orientatieplek, hier wordt bepaald op welke school hij het beste tot zijn recht komt en dat had ook nog regulier onderwijs kunnen zijn. Maar inmiddels is wel duidelijk dat dat sowieso niet gaat gebeuren. Omdat school ook nog niet helemaal hun vinger erop kan leggen en er nog verder onderzoek gaat plaatsvinden mag hij na de zomer nog wel terugkomen op zijn huidige school en dan zal er in de loop van dat schooljaar meer duidelijkheid komen ga ik vanuit en een advies.

Maar goed, wat ik al zei, ik heb nog wel wat acceptatie te ondergaan, ondanks dat ik heel blij ben met hoe het nu gaat. En de situatie van vandaag maakte dat dan ook weer pijnlijk duidelijk.

Daarom lijkt het me fijn om met andere ouders te kletsen over hoe het gaat, wat gaat goed, wat is moeilijk, tips en tricks voor elkaar. Lachen om de leuke dingen en verdriet delen.

Dus wees welkom, ik hoor jullie graag!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tinkeltje33 schreef:
04-09-2024 14:44
Gebeurt het wel eens dat jullie je kind op moeten halen bij speciaal onderwijs als ze agressief zijn?
Bij ons gebeurt het ook, maar alleen als het echt onveilig is voor de leerling zelf of de omgeving.
Het is een vreselijk lastige balans, vind ik als schoolleider. Aan de ene kant wil ik elk kind op school. Je kan (terecht) niet "zomaar" vragen aan ouders om hun kind op te halen en je mag verwachten dat een so school anders met gedrag omgaat dan een reguliere school. Ik heb zelf ooit mijn reguliere zoon in groep 3(!) moeten ophalen omdat hij de juf 1x had geslagen... Aan de andere kant wil ik ook dat mijn team en andere leerlingen veilig zijn.

Voordat we bellen is er meestal al structureel grensoverschrijdend gedrag geweest, is de grens bereikt en is het echt niet meer veilig. Vaker dan niet is de grens dan eigenlijk al een paar keer flink overschreden, maar gaat klassenleiding het toch weer aan omdat we allemaal weten dat het thuis ook niet te doen is en wij kunnen in ieder geval nog af en toe rouleren.
En we weten ook allemaal dat als het bij ons niet lukt, dan komt een kind thuis te zitten. En dat willen we al helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik heb mijn zoon ook wel op moeten halen. Toen het heel erg was heeft hij een paar maanden maar een paar uur per dag school gehad. Hij zat dan in een andere ruimte met 1 begeleider.
Daarna is hij naar een orthopedagogisch kindcentrum gegaan. Dat was in het begin ook moeilijk, maar inmiddels kennen ze hem daar goed en lukt het ze meestal wel om zijn gedrag om te buigen. Ik heb hem nog nooit hoeven ophalen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkig was het vorige week alleen een lastige start, de rest van de week ging prima.

Helaas kind al wel weer een dag thuis moeten houden omdat er een leerkracht afwezig was. Dat hoor je dan op donderdagavond en dan moet je maar zien dat je dat regelt voor de vrijdag.
Navraag leerde dat de betreffende leerkracht net hersteld is van een burnout en afwezig was omdat ze het nog heel lastig vond met de groep (oza) :-?
Nou, daar vind ik wel wat van en dat maakt me ook een beetje nerveus voor de rest van het jaar. We zijn nog maar 2 weken onderweg en als het dan al te veel is... Nu is mijn lontje ook wat kort op dat vlak omdat het vorig schooljaar ook hopeloos was met enorm veel uitval en de laatste maanden zelfs een 4-daagse schoolweek.
Heel sneu voor de leerkracht hoor, dat in de eerste plaats. Maar ook echt niet okay dat een herstellende leerkracht de verantwoordelijkheid moet dragen over zo'n ingewikkelde groep met kinderen die juist structuur nodig hebben.

En gewoon irritant dat op de een of andere manier deze school er maar vanuit lijkt te gaan dat je als ouder/verzorger altijd thuis bent ofzo. Ik kreeg ook gistermiddag een berichtje dat er donderdagavond ouderavond is... werkelijk, niet te geloven vind ik dat. Het is weer geregeld hoor, maar ik moest sporten afzeggen, man zou iemand helpen met een klus, we moesten oppas voor kind regelen. Hoe bedenken ze dat zo laat, grrrr.
Dus weinig clementie van mijn kant voor school en absentie daar. Is niet zo netjes misschien, maar ach.
Alle reacties Link kopieren Quote
Duufje schreef:
10-09-2024 09:35
Gelukkig was het vorige week alleen een lastige start, de rest van de week ging prima.

***
Ohoh, ik heb gejinxt...

De juf belde zojuist dat er niks met hem te beginnen is, dat hij een beetje doelloos rondloopt op school nu en of hij opgehaald kan worden. Nou ja, nee dus.
Ik ben aan het werk op locatie, man is aan het werk en ik ga iemand anders ook niet met hem opzadelen nu. Dus ze gaan kijken of ze nog iets kunnen verzinnen en anders mag ik tussen de middag alsnog richting huis om hem toch op te halen. Mijn dag weer naar de klooien, kind lacht in z'n vuistje omdat hij lekker niet naar school is, man waarschijnlijk chagrijnig (net als ik ;-) ). Hè, leuk weer. Echt, soms zou je ze.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach wat naar zeg. Dat van alles op het laatste moment aankondigen herken ik ook op deze school. Op de school van andere zoon zijn dingen al weken van te voren bekend, en hier soms een week van te voren. En zie het maar te regelen. En alles overdag.

Hier had hij tot nu toe alleen woensdag een slechte dag. Onze begeleider zei al dat ze vaak ziet dat ze op de derde dag een slechte dag hebben. Sindsdien gaat het goed. Hij vindt de zorgboerderij ook ineens leuk. Ik vind hem nu thuis ook weer wat rustiger. Maar het blijft spannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn jullie betrokken bij de medezeggenschap op de school of opvang van je kind? Daar kun je echt wel invloed uitoefenen op bijvoorbeeld het ruim van tevoren aankondigen van ouderavonden, studiedagen en dat soort dingen. Als je er niet bij betrokken bent, stuur de MR dan eens een mailtje. Dan kunnen zij het op de agenda zetten.
In de praktijk zijn er ontzettend veel ouders - vooral moeders - die niet of nauwelijks (meer) werken omdat het zo moeilijk te combineren is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen tijd voor de medezeggenschapsraad :-D
Maar toevallig wel nauw contact met iemand in de MR, dus ik geef daar inderdaad wel geregeld dingen aan.

Studiedagen e.d. doen ze hier keurig op tijd hoor, meteen aan het begin van het schooljaar voor het hele jaar. Dat soort dingen is echt prima. Maar verder is het altijd nogal op het laatste moment. En de uitval van leerkrachten steeds is om te huilen, dat krijgen ze niet onder controle. Voor school ook vervelend uiteraard en ze kunnen er ook niet alles aan doen natuurlijk, maar ik heb toch de indruk dat het beter moet kunnen. Afgelopen week kregen we op woensdagavond de waarschuwing dat ze misschien de vrijdag niet op zouden kunnen vullen (die juf is nu helemaal uitgevallen), maar dat we daar tijdig over geïnformeerd zouden worden. Dat werd dus donderdag 16:00. Vind ik niet tijdig en ik ging er tegen die tijd ook eigenlijk al vanuit dat hij wel gewoon naar school zou kunnen omdat ik nog niets had gehoord. Dat soort dingen helpt gewoon niet en school lijkt niet te begrijpen dat sommige mensen daar best heel veel dingen voor op de kop moeten zetten. Maar goed, het zij zo.
Kind is 1 week 5 dagen naar school geweest, de afgelopen 2 weken 4 dagen en ik hou er nu maar alvast rekening mee dat hij de komende vrijdagen ook niet naar school gaat.

Het gaat nog steeds niet heel lekker in de groep, het wisselt wat. De maandag is altijd moeilijk, vaak gaat het in de loop van de week dan weer wat beter. We krijgen wel twijfels of de oza-groep geschikt is voor hem (en de leerkracht deelt die). Maar we moeten het maar even afwachten, het is ook allemaal nog redelijk nieuw en hij heeft altijd wat tijd nodig om te wennen. Maar het is nu niet de prettigste situatie voor ons en voor kind. Als hij niet lekker naar school gaat of uit school komt, is het ook altijd drama in de taxi en zo leidt het een tot het ander, verergert zijn gedrag alleen maar en raak je steeds verder van huis. Zo jammer, want we hebben de afgelopen 2 jaar gelukkig ook ervaren hoe helpend het is als het wel (redelijk) lekker gaat op school. Hopelijk komen we daar weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind zit op het vso .
Nu blijkt dat ze vorig jaar niet alle vakken hebben gehad die ze volgens de inspectie voor onderwijs wel zouden moeten hebben.

Dit jaar krijgen ze die vakken wel. Maar er is dus nogal wat in te halen.

Nu is school al een tijd weer gestart maar mijn kind heeft nog niet 1x huiswerk opgekregen.

Volgens zijn mentor doen ze alles op school.

Maar als alles binnen schooltijd zou kunnen dan zouden ze op een gewone school voor voortgezet onderwijs ook geen huiswerk hoeven krijgen.

Krijgen jullie kinderen op het vso huiswerk?

Ben dus bang dat ze weer te weinig leren.

Mijn kind doet HAVO. Maar ik betwijfel of hij op deze manier wel een volwaardig diploma kan halen. School zegt dat ze later in 5 havo staatsexamen kunnen doen in plaats van school examen.

Maar dat ga je natuurlijk alleen halen als je alle benodigde lesstof hebt

School doet ook niet aan magister.
Dus ook geen inzicht in hoe het met zijn cijfers gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een vreemd verhaal! Heb je niet de behoefte om uit te zoeken of die school voldoet aan de verplichtingen? Ik neem aan dat daar ook wel eens een inspectie is geweest. Je kunt ook de MR benaderen of een manager of directeur.
https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... -onderwijs
Alle reacties Link kopieren Quote
Goudglitter schreef:
19-09-2024 13:01
Mijn kind zit op het vso .
Nu blijkt dat ze vorig jaar niet alle vakken hebben gehad die ze volgens de inspectie voor onderwijs wel zouden moeten hebben.

Dit jaar krijgen ze die vakken wel. Maar er is dus nogal wat in te halen.

Nu is school al een tijd weer gestart maar mijn kind heeft nog niet 1x huiswerk opgekregen.

Volgens zijn mentor doen ze alles op school.

Maar als alles binnen schooltijd zou kunnen dan zouden ze op een gewone school voor voortgezet onderwijs ook geen huiswerk hoeven krijgen.

Krijgen jullie kinderen op het vso huiswerk?

Ben dus bang dat ze weer te weinig leren.

Mijn kind doet HAVO. Maar ik betwijfel of hij op deze manier wel een volwaardig diploma kan halen. School zegt dat ze later in 5 havo staatsexamen kunnen doen in plaats van school examen.

Maar dat ga je natuurlijk alleen halen als je alle benodigde lesstof hebt

School doet ook niet aan magister.
Dus ook geen inzicht in hoe het met zijn cijfers gaat.
Wat bijzonder. Mijn kind doet vso havo (3e nu) en heeft gewoon so’s en proefwerken, Somtoday (= een soort magister) waar het huiswerk en de cijfers in staan. Hij doet wel het merendeel van zijn huiswerk op school, maar moet toch echt thuis leren voor toetsen en krijgt daar gewoon cijfers voor. Hij zat tot dit schooljaar op regulier en de lesstof sluit daar gewoon op aan. Ik zou hierover snel in gesprek met school want dit lijkt me echt niet goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
katrienduck24 schreef:
20-09-2024 12:22
Wat een vreemd verhaal! Heb je niet de behoefte om uit te zoeken of die school voldoet aan de verplichtingen? Ik neem aan dat daar ook wel eens een inspectie is geweest. Je kunt ook de MR benaderen of een manager of directeur.
https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... -onderwijs
Ja vorig jaar dus uitgezocht en kreeg dus niet alle vakken. Eigenlijk was er al voor gesorteerd alsof er al een pakket was gekozen voor het examen. De inspectie heeft inderdaad ingegrepen. Vandaar dat er een inhaalslag gemaakt moet worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
Alle reacties Link kopieren Quote
Lente19251003- schreef:
20-09-2024 12:36
Wat bijzonder. Mijn kind doet vso havo (3e nu) en heeft gewoon so’s en proefwerken, Somtoday (= een soort magister) waar het huiswerk en de cijfers in staan. Hij doet wel het merendeel van zijn huiswerk op school, maar moet toch echt thuis leren voor toetsen en krijgt daar gewoon cijfers voor. Hij zat tot dit schooljaar op regulier en de lesstof sluit daar gewoon op aan. Ik zou hierover snel in gesprek met school want dit lijkt me echt niet goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Duufje schreef:
17-09-2024 10:54
Studiedagen e.d. doen ze hier keurig op tijd hoor, meteen aan het begin van het schooljaar voor het hele jaar. Dat soort dingen is echt prima. Maar verder is het altijd nogal op het laatste moment. En de uitval van leerkrachten steeds is om te huilen, dat krijgen ze niet onder controle. Voor school ook vervelend uiteraard en ze kunnen er ook niet alles aan doen natuurlijk, maar ik heb toch de indruk dat het beter moet kunnen. Afgelopen week kregen we op woensdagavond de waarschuwing dat ze misschien de vrijdag niet op zouden kunnen vullen (die juf is nu helemaal uitgevallen), maar dat we daar tijdig over geïnformeerd zouden worden. Dat werd dus donderdag 16:00. Vind ik niet tijdig en ik ging er tegen die tijd ook eigenlijk al vanuit dat hij wel gewoon naar school zou kunnen omdat ik nog niets had gehoord. Dat soort dingen helpt gewoon niet en school lijkt niet te begrijpen dat sommige mensen daar best heel veel dingen voor op de kop moeten zetten. Maar goed, het zij zo.
Kind is 1 week 5 dagen naar school geweest, de afgelopen 2 weken 4 dagen en ik hou er nu maar alvast rekening mee dat hij de komende vrijdagen ook niet naar school gaat.

Bij ons is van te voren al gezegd dat ze proberen het de avond van te voren te communiceren als de leerkracht ziek is (ziek is hier ook gelijk thuis). Maar dat je ‘s ochtends ook de app in gaten moet houden. Nu kregen we het ruim van te horen deze week. Zoon was donderdag en vrijdag thuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gaat het met jullie en jullie kinderen?

Hier heeft kind studiedagen en is vier dagen achtereen thuis. Ik loop dan tegen het "wat vandaag weer te doen" aan.
Kind heeft een paar vriendjes maar niet veel en allemaal wonen ze niet om de hoek. Alle vriendjes zijn ook geen types die zelf eens zouden vragen om te spelen. Het komt dus bijna altijd vanuit ons. Dat vind ik jammer en kind valt dat ook op en zegt ook: ik moet het altijd vragen maar andersom word ik nooit gevraagd.
Er is weinig wat hij echt leuk vindt behalve gamen en YouTube kijken waar anderen gamen. En dus met zijn vriendjes spelen, dan wordt er wel echt gespeeld en veel gelachen.

We doen over het algemeen wel veel, gaan fietsen, erop uit, museum, pretpark, zwemmen, hij zit op twee leuke clubjes/sporten maar er blijven nog zoveel uren over in een dag. En ik voel me daar de hele tijd verantwoordelijk voor. Mijn man vindt dat kind zichzelf moet vermaken maar dat lukt gewoon niet heel goed en ik vind dat dan sneu. Waardoor ik weer van alles verzin. Maar eerlijk gezegd vind ik het soms best lastig om steeds iets te verzinnen.
Wat doen jullie met jullie kinderen die wat minder makkelijk zichzelf vermaken en weinig echt leuk vinden? Als ik niks doe en toegang tot schermen ontzeg dan zit hij een beetje op zijn kamer naar de radio te luisteren en dat vind ik dan ook wat sneu voor hem.

Het is voor mij ook confronterend hoe anders hij is dan zijn gemiddelde leeftijdsgenoten. Die zie ik naar voetbal fietsen of in het winkelcentrum met vrienden lopen. Dat raakt me dan.

Wat hij allemaal niet leuk vindt: LEGO, auto's, knutselen, bakken, in de buurt buiten spelen, spelletjes (mits gamen), lezen, tekenen, playmobil, knexx, voetballen of andere teamsport.

Jullie nog ideeën?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven