Jouw smaak in kindernamen

01-12-2017 23:16 301 berichten
N.a.v. een ander topic; wat voor type namen hou jij van?

Hou je van hockey en oud-geld namen?
Floris, Jan-Willem, Anne-Fleur, Claire


Of ben jij meer een botanisch vegetarisch type?
Mees/Robin/Madelief/Merel

Alternatief oudhollandsch?
Wies/Oubele/Kees/Jetske?

Onze kinderen hebben korte Zweeds/ Engelse namen type 'Lars'
A.K.A. Gamma-laminaat& Leenbakker-bureau namen

Als mijn echtgenoot er niet ook wat over te zeggen had gehad dan hadden ze wellicht meer vegetarische -hipster-unisex-neuk-he-namen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van klassiek internationaal: Samuel, Daniel, Ilias.... En o ja, ik ben dol op een combinatie van verschillende klinkers :) . Guilty pleasures zijn Yael en Naomi voor een meisje. En ik ben verliefd op de naam Emmy.

Ik houd niet van een-lettergrepige namen, vooral niet als ze Heel Hollands zijn met dubbele klinkers (ik heb iets met klinkers denk ik): Daan, Suus, Teun, Kaat.
Noor is een uitzondering bedenk ik me nu.

Nog minder heb ik met de (inmiddels geloof ik overgewaaide) trend van namen eindigend op een stomme e: Tibbe, Fenne, Lonne. Heel erg niet mijn ding.

Helaas kies je een naam niet alleen en ben ik geen dominant typje, dus mijn lievelingsnamen zijn gedegradeerd naar tweede naam. De eerste naam van beide kinderen is een vernoeming uit de cultuur van mijn man, met een compromis richting toepassing in het Nederlands. In beide gevallen wel 2 lettergrepen en 2 verschillende klinkers, dus ze heten Compi Lievelingsnaam Exotischeachternaam. Ik ben tevreden :)
Ik hou juist wel van 1 lettergrepige namen.
Het liefst 2 of 3 letters. Hoe korter, hoe beter. Vooral niets ingewikkelds of bij elkaar geraapt.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1122 schreef:
08-12-2017 15:53
Ik hou juist wel van 1 lettergrepige namen.
Het liefst 2 of 3 letters. Hoe korter, hoe beter. Vooral niets ingewikkelds of bij elkaar geraapt.
Twee?!? Bo, Ad, Mo, Ed, zoiets?
Mijn man en ik hebben beide ook een hele korte achternaam, dus wellicht daarom mijn obsessie met meerdere klanken in een naam ;)
Evda2016 schreef:
06-12-2017 14:01
Ben benieuwd wat jullie van de naam Loes vinden.
Ik vind het zo lekker klinken op de één of andere manier maar ken iemand met wie ik woorden heb gehad die zo heet, daarom weet ik niet of ik een eventueel toekomstige dochter zo zou noemen..toch spookt het steeds door mijn hoofd (probeer zwanger te worden van 3e) .
Mijn andere kinderen hebben een naam uit bovenstaand lijstje.
Ik vind t niet mooi.
Fantasieloos.
En het rijmt op poes.
Daar wordt ze geheid mee gepest.
Ik hou van moderne, internationale namen. Een tikkeltje apart mag best.

Traditioneel Hollandsche namen vind ik het allerergst.
Bblientje schreef:
08-12-2017 18:50
Ik vind t niet mooi.
Fantasieloos.
En het rijmt op poes.
Daar wordt ze geheid mee gepest.
Oh please, op iedere naam valt wel iets te verzinnen. Gepest word je niet om je naam. Loes is niet mijn smaak maar verder en doodnormale naam.
Ik vind de naam Noor echt helemaal niks,sorry.. het is een schaats of een Scandinavische man. Dat zijn mijn associaties met deze naam :$
De naam Kaat vind ik wel heel
Leuk klinken maar zou Mn kind toch niet zo noemen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind afkortingen met alleen letters ook vaak leuk voor jongens vooral. TD, JM, MD bijvoorbeeld.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Minstens twee lettergrepen en namen die wat langer meegaan. Eenduidig te schrijven, nederlands uit te spreken. Internationaal uit te spreken is ook fijn.

Kinderen eindigden hier dus met bijbelse namen die niet te vaak gegeven worden. Zag ze voorbij komen hier.
Als vrije school oa :rofl:

Mathilde, marjolein ed vind ik ook mooi. Jildou stond ook hoog op mijn lijstje, maar kreeg die er niet door. :heart: friese meisjesnamen. De mooie dan. Niet de Aafkes.

Al die eenlettergreepnamen vind ik niks.
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
08-12-2017 16:31
Twee?!? Bo, Ad, Mo, Ed, zoiets?
Mijn man en ik hebben beide ook een hele korte achternaam, dus wellicht daarom mijn obsessie met meerdere klanken in een naam ;)
Ik hoorde een Kick Lok. Ongeveer dan ivm herkenbaarheid. Vond het helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
08-12-2017 20:27
Ik vind afkortingen met alleen letters ook vaak leuk voor jongens vooral. TD, JM, MD bijvoorbeeld.
Oh, toen ik puber was leek me dat zoo leuk. Dat je dan een zoon zou krijgen die je DJ of JJ of TJ of KD of zoiets zou noemen. Zo blij dat ik nooit tienermoeder geworden ben. Anders hadden mijn kinderen nu echt wanstaltige namen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
08-12-2017 22:14


Kinderen eindigden hier dus met bijbelse namen die niet te vaak gegeven worden. Zag ze voorbij komen hier.
Als vrije school oa :rofl:

Ik hou ook ontzettend van bijbelse namen maar toen ik dat een keer in Israel zei lachte iedereen me uit, dat is daar een soort Ot en Sien en Trui en Zus ouderwets. Mijn kinderen hebben dus beide modern-Hebreeuwse namen die weliswaar ook bijbels zijn maar dus niet van het streng-gristelijk of Vrije School-soort.
Am Yisrael Chai!
Als pré-puber zat ik vol in de Russische dramanamen. Gelukkig heb ik geen van mijn beide dochters Anastasia genoemd.

Mijn ouders zaten vol in de Franse traditie met een Nederlandse twist. Die was ooit heel hip.

Als ik een jongen was geweest, hadden ze me Jeroen genoemd. Dan had ik wel meester op een basisschool moeten worden, met een blokjesblouse en een donkerblauwe spijkerbroek.
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
08-12-2017 22:14


:heart: friese meisjesnamen. De mooie dan. Niet de Aafkes.
Één Aafje met Aafke en je bent om, erewoord.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Bblientje schreef:
08-12-2017 18:50
Ik vind t niet mooi.
Fantasieloos.
En het rijmt op poes.
Daar wordt ze geheid mee gepest.
Je kunt het fantasieloos noemen .. ik vind het eerder een "no nonsense" naam..
Waarom moet het altijd zo ingewikkeld en origineel en hip?

Ben wel heel benieuwd wat voor namen jij dan leuk vind .
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
08-12-2017 22:56
Één Aafje met Aafke en je bent om, erewoord.
:-D
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
08-12-2017 22:29
Ik hou ook ontzettend van bijbelse namen maar toen ik dat een keer in Israel zei lachte iedereen me uit, dat is daar een soort Ot en Sien en Trui en Zus ouderwets. Mijn kinderen hebben dus beide modern-Hebreeuwse namen die weliswaar ook bijbels zijn maar dus niet van het streng-gristelijk of Vrije School-soort.
Ik heb niks met Israel. Meeste mensen hebben niet eens door dat het bijbelse namen zijn.
Man had voor de geboorte van de jongste zich versproken tegen mijn gristelijke moeder. De rest van de familie dacht dat we een GoT naam hadden, want het was zo apart had mijn moeder gezegd. Reactie zus op kraamvisite: maar het is gewoon Suzanne! :rofl:

Ze heet anders, maar in dezelfde hoek.
Bblientje schreef:
08-12-2017 18:50
Ik vind t niet mooi.
Fantasieloos.
En het rijmt op poes.
Daar wordt ze geheid mee gepest.
Meerdere keren een Loes in de klas gehad. Maar gepest worden, omdat het rijmt op poes? Nooit gehoord.

Sommige mensen draven echt door met dat ‘niet mogen rijmen’. Dan kan je geen enkele naam meer bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Loes ook niet leuk en ik snap dat het fantasieloos wordt genoemd.
Ik vind dat er gewoon zoveel leuke mooie meisjesnamen zijn dat ik zelf niet begrijp dat er dan voor Loes puck lot etc wordt gekozen.
Juliadenders ik vind Puck en Lot ook niet leuk.
Wat vind je wel mooi?
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet van namen die net iets afwijken, bijv Caspár ipv Casper, Áriel ipv Ariël. Of namen waarvan je niet weet in welke taal je die moet uitspreken: Julie, Alice, Rachel, etc.

Zelf vind ik Philou een mooie naam voor een meisje. Maar mijn man wilde het echt niet en het betekent ook nog eens ‘schurk’ in het Frans.

Ik hou van korte namen van max twee lettergrepen, maar ook dan ben ik vrij kieskeurig. Wel: Thijs of Ben, niet: Mats of Lars. Wel: Liv of Vera, niet: Loïs of Saar.

Geen idee waarom, gevoelsdingetje.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd van Nederlandse meisjesnamen met het liefst twee lettergrepen. En ik vind het ook prettig wanneer er geen verwarring is over de spellingswijze van een naam. Voorbeeld: Emma

Bij jongensnamen heb ik een voorkeur qua namen met slechts een lettergreep en ook het liefst dat een naam foutloos gespeld wordt wanneer je deze uitspreekt. Voorbeeld: Daan en Niels

Het enige nadeel is dat ik veel namen uit de top twintig mooi vind.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Chiao hier dezelfde smaak.
Zoon en dochter heten Daan en Eva.
Hartstikke top tien..
Maar zelfs top tien namen kom je vaak nog niet eens vaak tegen in je omgeving omdat er zoveel verschillende namen zijn :-).
Als jij iets mooi vind klinken is het prima toch.
Top tien of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind voor een meisje Penelope leuk. Verder weet ik niet echt.
Wolf vind ik voor een jongen zo'n leuke naam, maar weet niet of ik mijn hypothetische kind zo zou willen noemen.
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar, ik heb hetzelfde met de naam Philou haha! Ik vind het ook een leuke naam, maar mijn vriend vindt het vreselijk en de betekenis is natuurlijk heel jammer...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven