Kat in laten slapen, kleuter mee?

11-11-2020 13:31 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zo naar de dierenarts omdat mijn kat toch wel echt stervende lijkt. Ik verwacht dan ook dat hij een spuitje gaat krijgen. Nu twijfel ik of ik mijn kind van 4,5 juist wel of niet mee zal nemen. Ergens denk ik, goed voor het afscheidsproces, anderzijds is het misschien te heftig? Geen idee, hij is verder wel een nuchter en realistisch kind, verwacht niet dat hij enorm moet huilen, maar ja, je weet natuurlijk niet wat zoiets losmaakt.

Hij hangt verder ook niet enorm aan de kat, vindt hem leuk, maar niet helemaal in de wolken ermee ofzo. Voor hem is het een logische huisgenoot waar hij soms om moet lachen.

Iemand ervaring en/of advies?
Half jaar geleden de kat laten inslapen. Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om de kinderen (7 en 11) mee te nemen. Met dit soort dingen moet je kinderen niet lastig vallen. Ze hebben thuis afscheid genomen en dat was het. Het laatste wat ze hebben gezien is een zieke oude kat waar bijna geen leven meer in zat. Dat was voldoende, die laatste fase is overbodig. Voegt niets toe.
Te heftig om het kindje mee te nemen nog veel te jong en de fantasiewereld van een kind kan toch achteraf anders uitpakken ik zou het risico niet nemen
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me idd af of het vanwege corona mag bij je dierenarts. Is het geen optie om de dierenarts bij jullie thuis te laten komen? Het is voor de kat ook een stuk beter om gewoon thuis in te slapen. Scheelt enorme stress van in mandje zitten enzo. Als het thuis kan zou ik je kind er bij laten als deze dat wil.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Zou ik niet doen. Te heftig (of het nu wel of niet rustig gaat) en te ingewikkeld.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
gewoon meenemen en uitleggen. als kinderen het niet zien gaan ze zich van alles in hun hoofd halen. Dood hoort bij het leven en bij de opvoeding. Een dier laten inslapen is niet heftig het is juist heel zacht en humaan.
Alle reacties Link kopieren
We hebben onze kat een paar maanden geleden in laten slapen. Kat was ouder dan de kinderen en hij was ook echt op. Dus toen mijn man met hem naar de dierenarts ging hadden we al besproken dat dit misschien het afscheid was. Mijn dochters (7 en 10) hebben 'm nog kunnen aaien en kusjes kunnen geven. Toen man terugkwam met een lege reismand was het heel erg slikken. Zelfs man had het er heel moeilijk mee. No way dat ik mijn kinderen daarbij had willen laten zijn. Dat is echt te heftig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat een kind ook recht heeft om afscheid te nemen, hoe jong ook. Zoals S-meds zegt dood hoort bij het leven en bij de opvoeding. Het zien geeft duidelijkheid.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt prima leren over dood en leven zonder bij het inslapen te zijn. Mijn kinderen hebben een afscheidsdoos gemaakt (kwamen ze zelf mee), we hebben een beeldje in de tuin waar de as is uitgestrooid en ze hebben een kettinkje met een kattenhangertje gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor het dier het prettigste is. Als de poes gestresst raakt van kinderen of de geluiden dan zeker niet doen.
S-Meds schreef:
11-11-2020 15:00
gewoon meenemen en uitleggen. als kinderen het niet zien gaan ze zich van alles in hun hoofd halen. Dood hoort bij het leven en bij de opvoeding. Een dier laten inslapen is niet heftig het is juist heel zacht en humaan.
Hier sluit ik me bij aan.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-11-2020 15:00
gewoon meenemen en uitleggen. als kinderen het niet zien gaan ze zich van alles in hun hoofd halen. Dood hoort bij het leven en bij de opvoeding. Een dier laten inslapen is niet heftig het is juist heel zacht en humaan.
Mijn kat ging echt niet zacht en humaan. Dat viel mij ook vies tegen, en omdat er kennelijk een bloedvat was geraakt zat ik ook nog onder de spetters. Voor een kleuter zou het echt te heftig zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik zou het niet doen. Mijn kinderen zouden mijn kat pas zien als ik hem dood in zijn mandje mee naar huis zou nemen. Dan mogen van te voren en daarna afscheid nemen en alles vragen aan mij. Ik wil niet het risico nemen dat als het een nare ervaring wordt voor de kat dat mijn kinderen dat het allerlaatste is wat ze levend zien van hem. En daarbij zal ik het zelf op het moment te moeilijk hebben om er ook nog eens voor mijn kinderen te zijn.

Ik heb ook altijd gezegd dat ik het alleen wil doen. Ik heb hem alleen opgehaald als kitten en ik zal ook alleen zijn op het laatste moment van zijn leven. Hij is nu bijna 15 dus ik hoop dat dat moment nog even duurt.
Alle reacties Link kopieren
En veel sterkte deijscoboer. Ik ben benieuwd of je wel of niet je kindje mee hebt genomen en of het vredig is gegaan. Het zal in ieder geval een groot gemis zijn voor jullie allemaal waar jullie als gezin samen doorheen moeten. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Niet doen.
De kans bestaat dat kind later injecties associeert met de dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook neigen naar niet doen. Het zou mij als kleuter geen goed gedaan hebben in elk geval. Maar goed, ik ben er nog steeds niet heel goed in. :"-(
Merel7 schreef:
11-11-2020 15:58
Niet doen.
De kans bestaat dat kind later injecties associeert met de dood.
welnee
KamilleT schreef:
11-11-2020 15:41
Mijn kat ging echt niet zacht en humaan. Dat viel mij ook vies tegen, en omdat er kennelijk een bloedvat was geraakt zat ik ook nog onder de spetters. Voor een kleuter zou het echt te heftig zijn geweest.
dat is heel erg maar een incident.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou: kind thuis al afscheid laten nemen. Kat in mandje oid en knuffelen en kusjes geven. Daarna ga jij naar de dierenarts, je kunt de kat daarna weer meenemen lijkt me. Je kunt dan de kat nog even laten zien en hem samen begraven.
Hier wordt het advies gegeven vanaf 7 jaar;

https://www.oudersvannu.nl/kind/praktis ... overleden/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Denk dat het te ingewikkeld is voor hem. Zelf maar 1 keer mee geweest op mijn 7e toen een kat ingeslapen moest worden. Hoewel ik het niet eng vond om te zien. Er werd mij gezegd dat hij van dat spuitje ging slapen. Terug in de auto vroeg ik of hij al dood was. Ja dat was hij. Bij andere dieren ben ik niet mee geweest. Maar meer omdat ik het erg vind om mijn moeder zo verdrietig te zien en ik niet goed weet hoe te reageren. Ik heb ASS en heb dat emotionele zelf niet zo. Iemand troosten vind ik ook moeilijk.
S-Meds schreef:
11-11-2020 16:14
dat is heel erg maar een incident.
Komt vaker voor.
PlayingTheAngel schreef:
11-11-2020 16:24
Ik zou: kind thuis al afscheid laten nemen. Kat in mandje oid en knuffelen en kusjes geven. Daarna ga jij naar de dierenarts, je kunt de kat daarna weer meenemen lijkt me. Je kunt dan de kat nog even laten zien en hem samen begraven.
Dit. En zo leer je ook omgaan met leven en dood. Op een manier die wel past bij een nog heel klein kind.
Alle reacties Link kopieren
Goed, kleuter is toch meegegaan. Buiten dat het ook een organisatorische uitdaging was geworden om nog opvang te regelen (dat lukt natuurlijk altijd wel als het echt moet), leek het me toch wel zo duidelijk als hij meeging. Dit wilde hij zelf ook wel.

Kat inderdaad in laten slapen, wat ik al verwacht had en waar ik de kleuter ook op had voorbereid. Alles benoemd en ook vooral benoemd dat het zo fijn voor hem is dat hij nu geen pijn meer heeft.

De kat maakte nog een soort hoestgeluid bij de laatste adem. Daar moest kleuter hard om lachen, maar dat waren ook wel wat zenuwen en het had over kunnen slaan naar huilen, maar dat gebeurde niet.

Thuis samen kuil gegraven, poes begraven, gedenksteen gezocht en klaar. Hij lijkt er niet heel erg mee bezig. Bij het slapen gaan vertelt hij altijd over iets leuks en iets minder leuks van de dag. Bij minder leuk ging het over iets wat op school was gebeurd en niet over de kat.

We gaan het de komende dagen goed in de gaten houden. En we gaan dit weekend samen nog een leuk fotoboekje maken van het beestje.

Bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat het de goede keuze was.
Alle reacties Link kopieren
Recentelijk ook onze poes in laten slapen. Hoewel ze 19 jaar was vond ik die keuze zelf erg lastig dus huilen terwijl ik dat normaal nooit doe. Dat alleen al was indrukwekkend voor onze kinderen😬.

Oudste van 12 is meegeeft. Andere kinderen die jonger zijn allemaal thuis afscheid genomen. Persoonlijk vind ik een kleuter nog te jong hiervoor.
Onze oudste is als kleuter bij sterven konijng geweest en dat heeft dusdanig indruk gemaakt dat hij nu nog daarvan niet huilen.
Nu van inslapen poes helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
En sterkte want het is gewoon niet leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven