kind 1 jaar 's nachts door laten slapen - hoe?

19-10-2008 12:08 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon is ruim 1 en komt elke nacht nog 1 (of soms 2 keer) om te drinken. (borstvoeding).

Hij heeft toen hij een maand of 3/4 was een tijdje doorgeslapen, toen werd hij ziek, wilde weer drinken 's nachts. Een tijdje later nog eventjes doorgeslapen en daarna weer ziek, weer 's nachts willen drinken en sindsdien (hij was toen een maand of 8) slaapt hij niet meer door.

Op zich is t natuurlijk geen groot probleem, hij drink en gaat daarna gelijk weer heerlijk slapen, maar ik zou t toch wel erg fijn vinden als hij die voeding niet meer neemt, en wij ook door kunnen slapen.

Hij eet overdag goed, groeit goed en is vrolijk. En ik denk dat die nachtvoeding echt niet nodig is, maar gewoon gewenning is.

Maar hoe ontwen je dit??

Hij slaapt samen met dochter (van tweeënhalf) op een kamer, dus laten huilen is geen optie, dan is zij ook wakker.

Iemand goede tips?
Papa een slokje water of melk laten brengen?

Dochter heeft hier ook nog wel vrij lang een voeding gehad 's nachts. Tot 9 maanden BV, en daarna nog regelmatig een flesje melk of pap. Met 1,5 was het over.

Is het echt honger of dorst? Want dat kán natuurlijk wel, was bij dochter iig wel het geval.
ik weet niet zo goed of het echt honger is, hij drinkt wel altijd. Maar als je gewend ben 's nachts te drinken dan stel je je er ook op in denk ik.
Het schijnt dat kunstvoeding/flessenvoeding wat zwaarder op de maag ligt, misschien als hij dat 's avonds krijgt, hij gewoon doorslaapt.
Wij hadden dit ook.Op een gegeven moment is mijn man eruit gegaan met een bekertje melk, maar dat wilde hij niet, en ging zonder mopperen verder slapen. Na 3 nachten papa met een bekertje drinken sliep hij door. Als hij er een drama van had gemaakt was ik hem wel weer gaan voeden,maar hij vond het dus geen probleem eigenlijk.
Zoon heeft zolang hij BV kreeg 's nachts voeding gehad. En dat was 9 maanden lang. Toen we over gingen op de fles was het snel over.

Dochter, nu 6 maanden, krijgt af en toe nog nachtvoeding. Vaak slaapt ze door. Vannacht werd ze ook wakker en ik dacht: laat ik eens een fopspeen proberen. Warempel: ze pikte het en sliep door tot vanmorgen acht uur!

Eigenlijk vind ik het heerlijk, dat kleine wurmpie tegen mij an zo midden in de nacht. Gestolen momentjes, als iedereen slaapt en de hele wereld in rust lijkt. Ik geniet ervan! Maar ik kan mij voorstellen dat je, als je dat twee kee rin de nacht hebt en de volgende dag weer naar je werk moet....

Succes in ieder geval, groetjes,

Carrrie.
Valt hij onder de ondergrens qua gewicht? Zo ja, meer aanbieden overdag. ZO nee, in de nacht niet meer geven. Ga even naar hem toe, aai over het hoofd en weer gaan. Zijn 2 of 3 vermoeiende nachten waarin je hem laat weten dat je er bent maar hij moet wennen aan geen drinken. Ik denk dat je hem het vertrouwen moet geven dat hij nu zelf de nacht door kan komen.
Nitro, hier hetzelfde patroon. Qtie heeft ook even doorgeslapen, maar werd ziek, wilde weer nachtvoedingen en sinsdien mag ik weer elke nacht aan de bak. Als ze niet ziek is met een voeding, als ze wel ziek is (en dat is ze bijna volcontinue ) met meerdere voedingen.

Omdat ze 's nachts echt hele voedingen drinkt, ben ik niet zo geneigd haar te drillen. Bij een slokje zou dat misschien wel een optie zijn, maar ze heeft echt gewoon hónger.

De diëtiste (waar we lopen vanwege allergie) raadde me aan om de voeding overdag te "verzwaren": meer brood, beleg op brood (deed ik nog niet), 's middags een extra stuk fruit, een extra melkvoeding overdag... Zo krijgt ze overdag meer voedingsstoffen binnen en hoeft ze er 's nachts minder bij mij te halen. Dit lijkt wel wat zoden aan de dijk te zetten.
Bedankt voor de tips!

Hij heeft afgelopen weekend nachtje bij opa en oma gelogeerd, en daar heeft hij om 23.45 nog 120 ml gedronken en om 4.30 nog een keer 140 ml. En dan gewone halfvolle melk.

Dus het lijkt toch echt op honger.

Vannacht was hij na de borst bij mij niet tevreden, en dronk hij ook nog 160 ml melk.

Ik heb hem na de borst een half uur ofzo laten jammeren, maar hij wilde echt niet slapen, en na de fles sliep hij gelijk als een roosje tot 7 uur.

Dus ik denk dat ik idd ga proberen er overdag meer in te krijgen. Maar weet niet zo goed hoe. Hij eet al brood met beleg. Het enige momentje dat ie soms niet zo goed eet is het avondeten. Maar al eet hij dat wel heel goed, dan wordt ie nog wakker.

Zou een flesje pap ipv bv voor het slapen een oplossing zijn?

(ben alleen wel bang dat als ik die bv vervang, dat mijn voeding dan snel terugloopt)
Hier ziet het dagmenu er als volgt uit:

ontbijt

- 1 boterham met margarine (bij erge honger 2)

- 100-150 ml melk (borst, dus ik weet niet precies hoeveel)

tussendoortje

- 1 stuk fruit

- water

lunch

- 2 boterhammen met margarine + appelstroop of geprakt fruit

- water

tussendoortje

- 1 rijstewafel

- 100-150 ml melk

- eventueel 1/2-1 stuk fruit

avondeten

- 1 grote aardappel (soms meer)

- 1-1,5 opscheplepel groente

- ca. 60 gr. vlees

- water

voor het slapen gaan

- 100-150 ml melk

's nachts

- 100-200 ml melk

Boterhammen krijgt ze met korst.

Wat er in mijn dagmenu aan rek zit, is dat ik bij de lunch nog eiwit op brood kan geven in plaats van zoet (kipfilet of in het geval van een niet-allergisch kind gewoon een plak jonge kaas) en dat ik 's ochtends ook nog beleg op brood kan geven (doe ik nu nog niet, omdat de boterham 's ochtends vaak een haast-boterham is voor de gang naar het kdv). Verder zijn we overgestapt op zwaarder brood.

Maar vooralsnog doen we nog even helemaal niets, want het meisje heeft koorts & buikloop en wil alleen maar borst en fruitpap.
Overigens vullen eiwitten beter en langduriger dan koolhydraten. Misschien eens kritisch kijken naar de eiwitinname dus. Op de site van het Voedingscentrum vind je een tabel met de hoeveelheden per dag. Voor een eenjarige gelden de minimumwaarden in de tabel van 1 tot 3, maar meer mág. Meer moedermelk mag zéker volgens de diëtiste, maar niet als het verkapte honger is. Dan moet ik gewoon meer eten aanbieden.

Papfles voor het slapen gaan kun je doen, maar het zou zonde zijn als je daarmee de borstvoeding op het spel zet. Ik zou sowieso eerst de oplossing zoeken in extra voeding verspreid over de dag dan in een extra zware voeding vlak voor het slapen gaan.
Qwertu, bedankt voor je uitgebreide reactie!

En beterschap voor je meisje!

Jullie schema lijkt heel erg op dat van ons. Aantal boterhammen wisselt hier ook erg, van 1/2 tot 3, hij krijgt aangeboden tot hij niet meer wil.

Tussendoortjes eet hij 's ochtends goed (fruit) 's middadgs minder. Daar zal ik eens beter op gaan letten.

En avondeten is wel problematisch af en toe. Vooral omdat hij soms al te moe is na een kdv dag.

Ik zal vanavond nog even beter naar de site van het voedingscentrum gaan kijken, en zien waar verbetering te halen is.

(stom trouwens dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, voor mezelf kijk ik er wel, maar voor de kids dus niet).
Mijn zoon (volgend weekend 1 jaar) krijgt ook de borst en slaapt sinds iets meer dan een maand door van 20.00 tot 7.30. Heerlijk dus.

Zijn schema:

ontbijt borstvoeding (hij wil daarna geen brood)

tussendoor: 2 stuks fruit en sap

lunch: 1 a 2 boterhammen met beleg (kaas, worst, appelstroop)

tussendoor: fles van 200 ml melk (kdv) of de borst, kaakje, soepstengel

avondeten: aardappel/groente/vlees/vis, daarna altijd nog wat vla/yoghurt

vlak voor het slapen gaan: borst

Zoon drinkt verdeelt over de dag soms wel 600 ml water/thee/sap. Deed oudste ook, werd vanzelf minder.

Ik lees dat je zoon na het kdv soms te moe is om te eten. Heel herkenbaar. Is het mogelijk dat ze hem daar (vroeg) zijn avondeten geven ipv een tussendoortje? Bij ons kan dat tot een uur of 17, daarna geven ze geen potjes/flessen meer, simpelweg omdat er dan nog maar 1 leidster is. Of kun je wat schuiven met werk, dat jij of je man hem eerder ophaalt en meteen eten geeft? Op kdv dagen doe ik ook niet moeilijk met eten, dan is het een potje of iets dat ik eerder heb gemaakt en alleen nog opgewarmd hoeft te worden. Als ze hem op kdv eten geven, kun je hem bij thuiskomst nog wat pap geven of vla/yoghurt en dan voor het slapen nog even aan de borst.

Succes!
Marije, al warm eten geven doen ze hier op t kdv eigenlijk niet. Ze eten daar sowieso om de dag al warm, en ik geloof dat het anders een beetje te veel doet.

Het wisselt trouwens ook erg per dag. Vandaag ging t prima en heeft ie na t eten nog tijden gespeeld.

Hij slaapt vaak wat onhandig: van 9 tot 10 en dan van 12 tot 14 dus dan zit er tot het avondeten nog erg veel tijd tussen. Vandaag tweede slaapje van 14 tot 16 en dat merk je gelijk.

Eerder ophalen wordt erg moeilijk, maar heb m vorige week toen ie erg moe was wel gelijk met een boterham aan tafel gezet terwijl wij voor de rest aan het koken waren. Normaal eet hij met de pot mee.

Ik ga de komende week proberen er overdag iets meer in te krijgen, en dan kijken hoe t gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven