Kind (17 mond) zoekt de grenzen op, hoe ermee omgaan?

07-05-2021 13:08 214 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de opvang het advies gekregen om consequent te zijn naar zoon. Hij is op het moment heel erg opzoek naar de grenzen. Voorbeelden van zijn gedrag zijn: andere kinderen slaan op de opvang, met eten gooien, overal aan zitten, klimmen. Alles wat niet mag is leuk.

Als ik zoon aanspreek, dan gooit hij zichzelf neer en zet het op een krijsen. Vooral in de ochtend, wanneer ik moet haasten krijst hij alles bij elkaar. Het resulteert zich in dat ik soms een krijsend kind in de auto zet.


Ik heb het met vader over gehad dat wij consequent moeten zijn. Vader lacht het gedrag van zoon weg en neemt mij niet serieus. Hij vindt zoon geweldig en het is zijn prinsje. En oma vindt alles maar goed en doet alles voor zoon. Enorm verwennen.

Ik ben als moeder erg duidelijk en probeer consequent te zijn. Ik hoor mezelf vaak zeggen: niet doen, hou op, stop daar mee en heel hard (naam) roepen. Op het moment dat ik zoon heb aangesproken gaat ie heel hard krijsen. Ik negeer dat, na een uitbarsting komt hij een knuffel halen.

Het is vermoeiend. Ik probeer uit de negatieve cirkel te komen. Ik wil ook niet de boze moeder elke keer zijn.

Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Hebben jullie adviezen?
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 18:39
0.00% gewijzigd
Je hoeft niet boos te worden. Je zoon is aan het ontdekken: hij is niet expres stout en hij zoekt ook niet expres de grenzen op. Haal hem rustig uit de situatie en geef hem een alternatief (afleiding bieden).
En bereid je voor op eindeloze herhaling; het effect zie je bij dit soort dingen vaak pas veel later. Pick your batlles: grijp alleen in bij dingen die echt gevaarlijk of onwenselijk zijn (slaan, gevaarlijk klimmen, anderen pijn doen) en gebruik niet te vaak het woord "nee".
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 07-05-2021 13:15
28.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet voor niets is het eerste woordje wat een kind leert: nee.
Simpelweg omdat dát het woordje is dat het allermeeste gehoord wordt :)

Je doet het goed. Goed gedrag belonen, slecht gedrag --> afleiden.
Nee, niet slaan, hier wil je me helpen met...
Nee, daar mag je niet aankomen, kom, hier mag je wél aankomen.

Krijsend op de grond: niets van aantrekken. Gewoon je ding doen. Inwendig 36x tot 10 tellen en dan nog een keer, onderwijl je schoenen aantrekken. En dan maar boos in de auto.
Later kun je het makkelijker krijgen, dan maak je een wedstrijdje schoenen aantrekken. Jas aantrekken zelf leren en dansjes doen in de gang. Maar deze leeftijd is reuze lastig, want wél een eigen willetje maar nog niet voldoende begrip om het anders aan te pakken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Kijk eens of je de momenten net voor het wangedrag kan herkennen en je kind dan kan afleiden of een beetje hulp en sturing kan geven waardoor je voorkomt dat je moet optreden als die boze moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik sla aan op twee dingen.....vader en oma vinden alles goed ( da s dus niet consequent) en dat jij heel hard z’n naam noemt (dat is leuk) en moet haasten (kind ook gestresst). Kort door de bocht: eerst op één lijn komen met partner en oma, pick your battles en ja dit is een fase maar consequent zijn levert je straks een hoop minder gedoe op
Alle reacties Link kopieren
pick your battles, zeg alleen nee, als er gevaar dreigt. En wees dan consequent. Maar laat hem lekker verder zijn gang gaan

(misschien doen pa & oma, het wel veel wijzer!)
Kind heeft nog weinig besef van gesproken taal dus je kind ergens op aanspreken zal niet erg effectief zijn.

Je kind fysiek uit de situatie halen heeft meer effect. Laten zien wat hij wel mag.

Voorbeeld: kind dat lekker de televisie staat te besmeuren til je op en zet je ergens waar hij wil mag spelen.

Verder zorg je dat hij dingen niet kan doen. Als hij met eten gooit zet je dat eten buiten zijn bereik. Etc.

Oefen een streng gezicht. Lachend zeggen dat iets niet mag spoort hem waarschijnlijk juist aan om nog meer van zulks te doen.
we hebben het hier over een kind van 1 jaar ?
Alle reacties Link kopieren
Pittig is het.
Probeer bij alles uit te leggen wat je gaat doen, ze snappen al veel en het helpt echt heb ik ondervonden!
Probeer ook de avond voor een drukke dag van te voren dingen voor te bereiden zodat je in de ochtend wat meer rust hebt; kinderen voelen haarfijn aan als je gestrest bent en gaan dan juist niet meewerken.... ellende!

En inderdaad, tot 10 tellen soms.
Adem in, adem uit.
Vervelend dat vader en oma in kwestie niet echt mee willen helpen, 1 lijn trekken met dit gedrag zal zo fijn zijn.
Misschien toch weer een keer een serieus aangaan? Het betreft je kind en jij gaat er half aan onderdoor nu, niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
07-05-2021 13:16
Kind heeft nog weinig besef van gesproken taal dus je kind ergens op aanspreken zal niet erg effectief zijn.

Je kind fysiek uit de situatie halen heeft meer effect. Laten zien wat hij wel mag.

Voorbeeld: kind dat lekker de televisie staat te besmeuren til je op en zet je ergens waar hij wil mag spelen.

Verder zorg je dat hij dingen niet kan doen. Als hij met eten gooit zet je dat eten buiten zijn bereik. Etc.

Oefen een streng gezicht. Lachend zeggen dat iets niet mag spoort hem waarschijnlijk juist aan om nog meer van zulks te doen.
Dat eerste hangt nogal van het kind af natuurlijk :)

Verder wel helemaal eens om de omgeving aan te passen om het voor jullie allebei makkelijker te maken.

En ik zou constant Nee zeggen vermijden maar juist iets anders aanbieden. Dus niet steeds “Nee niet gooien” maar wel “Hier is een zachte bal. Die mag je gooien” oid.
Alle reacties Link kopieren
en een kind mag gerust gillend de auto in. Of met maar 1 schoen aan oid
Alle reacties Link kopieren
Echte peuter dus, goede tips hierboven. Afleiden en negeer de driftbuien soms moet iets gewoon en mag iets niet. Enne ga eens naast hem op de grond liggen krijsen…
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
07-05-2021 13:21
\ Enne ga eens naast hem op de grond liggen krijsen…
want???
dat lees ik vaker, maar daar snap ik de lol/zin echt niet van
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
07-05-2021 13:12
Je hoeft niet boos te worden. Je zoon is aan het ontdekken: hij is niet expres stout en hij zoekt ook niet expres de grenzen op. Haal hem rustig uit de situatie en geef hem een alternatief (afleiding bieden).
En bereid je voor op eindeloze herhaling; het effect zie je bij dit soort dingen vaak pas veel later. Pick your batlles: grijp alleen in bij dingen die echt gevaarlijk of onwenselijk zijn (slaan, gevaarlijk klimmen, anderen pijn doen) en gebruik niet te vaak het woord "nee".
Ik bied vaak alternatieven aan en dat zoon zelf keuzes kan maken. Maar hij blijft gefocust op dat ene ding. Voorbeeld: hij krijgt ‘s ochtends een boterham met pindakaas. De pindakaas was op en ik had niet een reserve pot in huis. Het alternatief wat ik aanbood was smeerkaas of jam en dat had ik voor hem neergelegd. Hij blijft dan aas aas zeggen en gaat dan huilen, dat duurt lang, waardoor hij zonder ontbijt maar de opvang is gegaan. Nu heb ik wel 5 potten pindakaas in huis.

Hij heeft een pittige karakter van zichzelf en dat heb ik ook. Maar hij blijft erin hangen en dan maak ik mij wel zorgen of het bij de ontwikkeling hoort of er niet iets mis is.
Probeer ‘s ochtends in ieder geval niet te haasten. Als je normaal gesproken 5 kwartier inplant om jou en zoon de deur uit te krijgen, plan dan voortaan 7 kwartier. Probeer het ochtendprogramma ook zo voorspelbaar mogelijk te maken zodat zoon weet wat er gaat gebeuren.

Qua opvoeden was het hier in die tijd: herhalen herhalen herhalen, afleiden afleiden afleiden. En inderdaad voorkomen dat bepaalde situaties ontstaan, zoals hierboven ook wordt gezegd. Echt corrigeren was daardoor minder nodig, maar ik besef goed dat dat ook afhankelijk is van het temperament van het kind.
Wij hebben volgens het kdv ook een erg pittig en koppig kind waar ze flink wat mee te stellen hebben. Tja, je moet het ermee doen. Probeer meer af te leiden in plaats van streng toe te spreken. Of probeer instructies te zingen in plaats van te roepen. Sowieso: hou het aantal dingen wat niet mag beperkt en zorg dat je in zo weinig mogelijk situaties terecht komt waarin iets moet of niet mag. Vraag je altijd af of het een strijd waard is. En 17 maanden is echt nog heel jong; het echte opvoeden komt later.

Mijn zoon is net twee, en ook op hem heeft een "preekje" nog weinig effect. Ik probeer dus meestal met bovenstaande. En realistisch: ook dan nog moet ik te vaak (vind ik) met geweld mijn zin doordrijven met een krijsend kind tot gevolg. Maar sommige dingen zijn nou eenmaal non-negotiable (poepluier verschonen en tandenpoetsen bijvoorbeeld). In mijn ervaring kun je het zo leuk mogelijk maken, de boekjes volgen en alles positief benaderen, maar grootbrengen zonder tranen en af en toe een houdgreep gaat hier niet. Gelukkig blijft hij nooit in boze buien hangen.
Je kan ook gewoon zonder soebatten een broodje voorzetten.
Kijk eens jam op brood ..
Niet alles hoeft in overleg.
Alle reacties Link kopieren
Scheelt het misschien al om iets eerder op te staan? Meer tijd hebben in de ochtend voor jullie weg moeten scheelt ongetwijfeld een hoop stress en gehaast.
En verder wat al gezegd is: pick your battles. Maak niet overal een punt van, maar sta achter datgene waar je wel een punt van maakt.
Probeer niet te overcompenseren voor papa en oma, blijf bij jezelf.
Krijsen en driftbuien horen er ook gewoon bij. Kind doet geen dingen fout, dus boos worden is onnodig.

Overschat een kind van 17 maanden niet. Op die leeftijd doen ze nog niet expres iets dat niet mag, omdat dat leuk is, dat is een zware overschatting. Ze reageren wel op de ouder en ze onderzoeken de omgeving.
Verder zorgen dat je niet hoeft te haasten door eerder te beginnen met wat je wilt. Op deze leeftijd kosten dingen twee keer zo veel tijd als dat je als volwassene nodig hebt om dat zelfde te doen.

Waar jij in twee minuten je jas en schoenen aan kun trekken voor vertrek heb je voor je kind zeker vier minuten nodig. Dus plan je voor zoiets zeker zes minuten in. Kun je nagaan als je meer dan een kind hebt. Wij gingen om 8:00 beginnen met jassen en schoenen om uiterlijk om 8:15 te kunnen vertrekken. Meestal vertrokken we om 8:10 maar beter wel wat speling ingebouwd.

Als je kunt herkennen op welke momenten het fout gaat of bij welke acties, verander dat dan.

Mijn zoon van twee wilde ineens niet in de kinderwagen om zijn broer en zus naar school te brengen. Drie ochtenden drama als ik met hem de gang in liep. Vierde ochtend lagen alle jassen al in de keuken, deden we die daar aan, achterdeur uit, zoon in het fietszitje en gaan. Doorbreken van die routine hielp hem verder. Week later was de kinderwagen geen strijd meer.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
07-05-2021 13:22
Ik bied vaak alternatieven aan en dat zoon zelf keuzes kan maken. Maar hij blijft gefocust op dat ene ding. Voorbeeld: hij krijgt ‘s ochtends een boterham met pindakaas. De pindakaas was op en ik had niet een reserve pot in huis. Het alternatief wat ik aanbood was smeerkaas of jam en dat had ik voor hem neergelegd. Hij blijft dan aas aas zeggen en gaat dan huilen, dat duurt lang, waardoor hij zonder ontbijt maar de opvang is gegaan. Nu heb ik wel 5 potten pindakaas in huis.

Hij heeft een pittige karakter van zichzelf en dat heb ik ook. Maar hij blijft erin hangen en dan maak ik mij wel zorgen of het bij de ontwikkeling hoort of er niet iets mis is.
Och ja, welkom in de wondere wereld van de peuter :)

Of je smeert de pindakaas voordat hij toestemming heeft gegeven.
Of hij wil een dubbel gevouwen broodje, terwijl je het net in 20 stukjes hebt gesneden.
Of hij wil ....
Succes!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
07-05-2021 13:22
Ik bied vaak alternatieven aan en dat zoon zelf keuzes kan maken. Maar hij blijft gefocust op dat ene ding. Voorbeeld: hij krijgt ‘s ochtends een boterham met pindakaas. De pindakaas was op en ik had niet een reserve pot in huis. Het alternatief wat ik aanbood was smeerkaas of jam en dat had ik voor hem neergelegd. Hij blijft dan aas aas zeggen en gaat dan huilen, dat duurt lang, waardoor hij zonder ontbijt maar de opvang is gegaan. Nu heb ik wel 5 potten pindakaas in huis.

Hij heeft een pittige karakter van zichzelf en dat heb ik ook. Maar hij blijft erin hangen en dan maak ik mij wel zorgen of het bij de ontwikkeling hoort of er niet iets mis is.
Het kind is pas 17 maanden. Je hoeft niet perse keuzes en alternatieven te bieden. Kies zelf en zet het gewoon neer. Of laat hem, als je dat toch graag wil, kiezen uit twee door jou voorgeselecteerde dingen. Dus je kijkt in de kasten en vraagt of hij ham of jam wil, zoiets.
DuchessMeganMarkle schreef:
07-05-2021 13:22
Ik bied vaak alternatieven aan en dat zoon zelf keuzes kan maken. Maar hij blijft gefocust op dat ene ding. Voorbeeld: hij krijgt ‘s ochtends een boterham met pindakaas. De pindakaas was op en ik had niet een reserve pot in huis. Het alternatief wat ik aanbood was smeerkaas of jam en dat had ik voor hem neergelegd. Hij blijft dan aas aas zeggen en gaat dan huilen, dat duurt lang, waardoor hij zonder ontbijt maar de opvang is gegaan. Nu heb ik wel 5 potten pindakaas in huis.

Hij heeft een pittige karakter van zichzelf en dat heb ik ook. Maar hij blijft erin hangen en dan maak ik mij wel zorgen of het bij de ontwikkeling hoort of er niet iets mis is.
Dat is niet pittig. Dat is volkomen normaal gedrag. Een kind van 17 maanden snapt nog niet echt dat jij vergeten bent pindakaas te halen. Zeg dat je snapt dat hij boos en ga er verder niet op in.
En lees je in op peuterpuberteit en driftbuien. Ene kind heeft er amper last van, het andere kind is meerdere malen op een dag een kwartier niet aanspreekbaar en ligt krijsend op de grond.
Allebei normaal.
lilalinda schreef:
07-05-2021 13:22
want???
dat lees ik vaker, maar daar snap ik de lol/zin echt niet van
Nee, heb ik ook nooit begrepen. Je bent zelf toch geen peuter/dreumes meer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven