Kind (5) naar andere school dichterbij hoofdverblijf?

11-09-2017 17:24 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allen,

ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het wisselen van school, of hun kind hebben laten wisselen van school. Op dit moment hebben ex en ik co-ouderschap, zoon is dinsdagmiddag tm zaterdagmiddag bij mij en zaterdagmiddag tm dinsdagochtend bij ex.
Zoon zit in de stad op school. Ex woont daar om de hoek. Ik woon in ons oude huis op 15km afstand van school. Dit lijkt misschien niet veel, maar het is gemiddeld 30 minuten rijden (stoplichten en verkeer in de stad), en dit voor zoon 2 x per dag en voor mij dus 4 x per dag (want werk tussendoor thuis). Dit komt neer op zo'n 3,5 uur per week in de auto voor zoon en 7 voor mij.
Nu gaat dit anderhalf jaar zo en merk dat zoon meer behoefte heeft aan geborgenheid, aan een kleinere, stabiele omgeving. Dit door talloze opmerkingen die hij maakt (verbaal is hij zeer sterk).
Ik zou graag zien dat zoon naar een school bij mij in het dorp gaat, maar ben hier nog onzeker over omdat ik niet weet hoe groot de impact op hem zal zijn. Wisselen van de dagen heb ik ook overwogen maar dit zou betekenen dat hij 4 dagen in de BSO zou zitten terwijl hij ook bij mij en zn vriendjes uit de buurt kan zijn. Dit is voor mij geen optie. Ik werk parttime en heb dus de tijd voor hem.

Graag zou ik horen of jullie kind(eren) van school is/zijn gewisseld, waarom en wat voor invloed dit op ze heeft gehad.

Thanks!
anoniem_354507 wijzigde dit bericht op 11-09-2017 18:34
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@hamertje! Goed om te lezen, het gaat met ups&downs maar ik hoop uiteindelijk op een harmonieuze situatie. Ben blij dat het bij jullie met de juiste inzet gelukt is:)
Ik zou toch kijken of hij in het dorp naar school kan (mits je ex dit ook prima vind natuurlijk). Hij is vijf, op die leeftijd hebben ze meestal nog geen vaste vriendjes. vaak wisselt het jaarlijks. Als hij eenmaal in groep 3 zit, gaat het lastiger worden. Het lijkt mij praktischer voor hem, maar ook voor jou om dichter bij school te wonen. Kortere reisafstand en meer mogelijkheden om met vriendjes af te spreken. Zeker omdat hij de grootste tijd van de week bij jou is.
Alle reacties Link kopieren
Heb alsjeblieft niet te hoge verwachtingen van een mediator. Het zijn geen therapeuten. Er komt geen inhoudelijk advies. En alles wat wordt besproken mag, tenzij er een handtekening onderstaat, nergens worden aangehaald.

Als je beter wil leren communiceren met je ex is een relatietherapeut slimmer. Als je nieuwe afspraken op papier wil, dan is een mediator handig. Maar die gaat echt geen wonderen verrichten. Maar goed, ik ben echt anti-mediation. Dus probeer het vooral, maar lees je goed in over wat je kan en mag verwachten.
Co-ouderschap kan alleen als je dicht bij elkaar woont en een kind makkelijk kan schakelen tussen het ene en het andere leven.

Ik zie dat jij in het oude huis woont. Vanwaar de keuze van een school 15 kilometer van jouw huis vandaan?

Ik raad je aan samen met je ex in gesprek te gaan maar daarin wel je zoon als uitgangspunt te nemen. Hij hoeft niet de dupe te zijn van de keuzes die jullie gemaakt hebben. Dat het jou nu zwaar valt steeds heen en weer te moeten rijden is logisch maar die keuze hebben jullie niet voor niks gemaakt bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
calenzia schreef:
12-09-2017 07:55
Ik zou toch kijken of hij in het dorp naar school kan (mits je ex dit ook prima vind natuurlijk). Hij is vijf, op die leeftijd hebben ze meestal nog geen vaste vriendjes. vaak wisselt het jaarlijks. Als hij eenmaal in groep 3 zit, gaat het lastiger worden. Het lijkt mij praktischer voor hem, maar ook voor jou om dichter bij school te wonen. Kortere reisafstand en meer mogelijkheden om met vriendjes af te spreken. Zeker omdat hij de grootste tijd van de week bij jou is.
Dankjewel voor je reactie, dat is bemoedigend. Ik denk ook dat het voor hem een stuk fijner is om alles in de buurt te hebben. Alleen nu ligt ex dwars en wil geen mediation. Dus dit wordt nog even een ding, om uberhaupt aan het praten te komen...
Alle reacties Link kopieren
Frankies schreef:
12-09-2017 09:25
Heb alsjeblieft niet te hoge verwachtingen van een mediator. Het zijn geen therapeuten. Er komt geen inhoudelijk advies. En alles wat wordt besproken mag, tenzij er een handtekening onderstaat, nergens worden aangehaald.

Als je beter wil leren communiceren met je ex is een relatietherapeut slimmer. Als je nieuwe afspraken op papier wil, dan is een mediator handig. Maar die gaat echt geen wonderen verrichten. Maar goed, ik ben echt anti-mediation. Dus probeer het vooral, maar lees je goed in over wat je kan en mag verwachten.
Dankjewel voor je reactie. Het gaat puur om de afspraken en situatie herzien, over de dagelijkse dingen is ons contact prima. We zijn ook al 3 jaar uit elkaar en tot op heden was de communicatie ok. Alleen nu zet hij dus zijn hakken in het zand en wil niet om de tafel om het ouderschapsplan te herzien. Zelfs niet wanneer ik aangeef dat een verandering van dagen zodat zoon en ik minder in de auto zitten ook acceptabel is, mits er goede afspraken over kunnen komen en zoon niet elke dag naar de BSO hoeft. Ik ben bang dat het advocatenwerk wordt:(
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
12-09-2017 18:40
Co-ouderschap kan alleen als je dicht bij elkaar woont en een kind makkelijk kan schakelen tussen het ene en het andere leven.

Ik zie dat jij in het oude huis woont. Vanwaar de keuze van een school 15 kilometer van jouw huis vandaan?

Ik raad je aan samen met je ex in gesprek te gaan maar daarin wel je zoon als uitgangspunt te nemen. Hij hoeft niet de dupe te zijn van de keuzes die jullie gemaakt hebben. Dat het jou nu zwaar valt steeds heen en weer te moeten rijden is logisch maar die keuze hebben jullie niet voor niks gemaakt bijvoorbeeld.
Dank voor je reactie. Zoals aangegeven is het voor mij financieel niet haalbaar de komende jaren om naar de stad te verhuizen, hetgeen toen we scheidden wel de bedoeling was. Vanwege de emotionele tijd ben ik te snel akkoord gegaan met veel eisen van mijn ex. De praktijk blijkt nu toch anders te werken. Hij zou wel naar het dorp kunnen verhuizen omdat hij een koopwoning heeft, maar dat zie ik niet gebeuren. Er is dus genoeg om te bespreken..
Alle reacties Link kopieren
.
frankies wijzigde dit bericht op 22-09-2017 21:52
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
frankies wijzigde dit bericht op 14-09-2017 23:07
Reden: Foutje bedankg
99.79% gewijzigd
Als hij meer doordeweekse dagen bij jou is gewoon bij jou op school doen. Bovendien is n dorp toch veel leuker om op te groeien en kan ie na school ook bij klasgenoten spelen ipv wanneer ie in een stad op 15 km afstand op school zit.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Jullie hebben een paar jaar geleden een bepaalde keuze gemaakt waar jullie destijds allebei achter stonden. Nu wil jij de afspraken wijzigen en heeft je ex daar geen zin in. Als hij niet jouw kant op beweegt vraag ik me af hoever je zou komen met een advocaat en rechter, ik vraag me af of er dan gegronde redenen/belangen worden gezien die zwaarder wegen dan de afspraken die er al liggen.

Is het verhuizen echt niet te betalen of is het meer een kwestie van niet meer willen/de kosten er niet voor over hebben? Waarom zou het over een paar jaar wel te betalen zijn voor jou?
Waarom zou TO in 'n -ongetwijfeld duurdere en drukkere- woonplaats gaan wonen? Die man is toch vertrokken? En aangezien die man het kind minder schooldagen opvangt is het sowieso eerlijker dat kind gewoon bij TO in haar dorp naar school gaat. En ook leuker ivm kunnen spelen met schoolvriendjes na schooltijd.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-09-2017 18:52

Waarom zou TO in 'n -ongetwijfeld duurdere en drukkere- woonplaats gaan wonen? Die man is toch vertrokken? En aangezien die man het kind minder schooldagen opvangt is het sowieso eerlijker dat kind gewoon bij TO in haar dorp naar school gaat. En ook leuker ivm kunnen spelen met schoolvriendjes na schooltijd.

Zucht. Omdat ze dat zo overeengekomen zijn, TO heeft zelf gekozen om die afspraak te maken :lightbulb: .
redbulletje schreef:
14-09-2017 23:11
Als hij meer doordeweekse dagen bij jou is gewoon bij jou op school doen. Bovendien is n dorp toch veel leuker om op te groeien en kan ie na school ook bij klasgenoten spelen ipv wanneer ie in een stad op 15 km afstand op school zit.
Zo werkt dat in de praktijk niet. Ts heeft hierover afspraken gemaakt toen ze uit elkaar gingen. Deze afspraken kun je niet eenzijdig wijzigen als een vader ook het gezag heeft.

De punten waar ts nu tegenaan loopt zijn punten waar ze van te voren goed overna had moeten denken. Als vader niet wil meewerken zou je dit via een advocaat moeten doen. Vrees alleen dat de rechter hier niet zo snel mee in zal stemmen. De keuze is toen wel overwogen genomen, kind is gewend op deze school. Denk dat er hele goede redenen moeten zijn om deze afspraak te wijzigen.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen wennen snel aan nieuwe situaties. In de eigen buurt naar school kunnen is, als de school bij het kind past het meest ideaal.
Zelf naar school kunnen, schoolvrienden in de buurt.
Als je kind zoveel verder naar school gaat laat je m eigenlijk vervreemden van zijn woonomgeving. Dat is zeker vanaf groep 3, als kinderen hechtere vriendschappen aangaan, niet handig.

Je hebt erg veel goede redenen om je kind van school te laten wisselen.
Hopelijk komen je ex en jij eruit.
Vader wint er niets bij (juist niet, want hij moet voortaan die reis maken). Blijkbaar vind hij de winst voor zoon niet de moeite waard. Is er iets waar je hem juist in tegemoet kan komen? Of kan je bijvb dan wel 1 van zijn dagen zoon naar hem brengen zodat hij niet heel veel meer overlast heeft (voor jou dan nog maar 1 dag vervelend/ desnoods 2)
Balen zo zeg. Zoon moet dan dus ook tot groep 8 naar school gebracht worden?
Als hij niet instemt moet hij maar partime gaan werken en jullie regeling omdraaien. Grote kans dat dit advocaten werk gaat worden dus.

Ben zo blij dat ex en ik dit niet hebben. Wij denken altijd eerst aan belang kinderen maar houden daarbij ook heel veel rekening met elkaar. Ik gun jou dat ook zo erg! Ik hoop dat het de mediator lukt!
Alle reacties Link kopieren
Dat kan prima op deze leeftijd hoor, mijn kinderen zijn net allebei naar een andere school gegaan en dat is prima gegaan, dochter is nu in groep 3 begonnen. De oudste heeft wat meer moeite om een plek te veroveren, maar die heeft het wel naar zijn zin. Ik begrijp dat jouw zoon zelf aangeeft wel te willen wisselen dus dat lijk me dan nog minder een probleem, mijn kinderen wilden liever op hun oude school blijven.
Als ex er geen zin in heeft op en neer te rijden brengt ie 't kind toch zondagavond al terug naar TO ipv op dinsdag? Dan heeft ie alleen 't weekend en dan is er geen school.
er is co ouderschap en er is dus geen hoofdverblijf
Vind dat je niet van co-ouderschap kunt spreken als het kind maar 2,5 dag bij die ex is per week. Als ze om en om een week deden was het eerlijker. Nu de vader maar 1/3 van de zorg op zich neemt, waarvan maar 1 schooldag, heeft hij toch niet het recht om de schoollocatie te bepalen?
Alle reacties Link kopieren
Is het de bedoeling dat jij de komende pakweg 5 jaar in zoons geboortedorp blijft wonen?
Anders vind ik een aanpassing nu weer heel erg kortetermijn denken eerlijk gezegd...
S-Meds schreef:
20-09-2017 20:46
er is co ouderschap en er is dus geen hoofdverblijf
Bij co ouderschap is er altijd een hoofdverblijf. Er is 1 ouder waar een kindje ingeschreven kan staan. Deze ouder heeft ook recht op het belastingvoordeel en ontvangt de kinderbijslag (al kun je bij de verdeling 50/50 co ouderschap ook de kinderbijslag laten splitsen).
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-09-2017 20:51
Vind dat je niet van co-ouderschap kunt spreken als het kind maar 2,5 dag bij die ex is per week. Als ze om en om een week deden was het eerlijker. Nu de vader maar 1/3 van de zorg op zich neemt, waarvan maar 1 schooldag, heeft hij toch niet het recht om de schoollocatie te bepalen?
TO en haar ex hebben destijds samen de schoollocatie bepaald. Dat TO daar nu niet meer achter staat is jammer maar helaas.

Zoals al gezegd: de kans dat een rechter deze gemaakte afspraak terugschroeft is vrij klein.

TO, ik snap waarom het jou en zoon fijner lijkt dat hij school loopt in het dorp, maar ik lees dat je nu een goed maar kwetsbaar contact hebt met je ex.
Wil je dit riskeren voor een schoolverandering?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om het belang van jouw zoon. Op een bepaalde leeftijd zal hij niet meer met de auto naar school willen gebracht en balen van dat de buurtkinderen niet op dezelfde school zitten.
Daarnaast heb je op dorpsscholen (nu nog) veel minder vaak de stadse problemen die spelen op scholen in de stad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven