Kind 6 jaar veel moe en bleek

06-12-2025 04:20 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me zorgen over mijn zoon van 6,5 jaar. De laatste tijd is hij met vlagen veel moe en bleek. Afgelopen donderdag werd ik door zijn juf gebeld omdat hij zich niet lekker voelde en erg vermoeid was. Ik heb hem toen opgehaald en thuis heeft hij twee uur geslapen. Daarna leek het weer beter te gaan. Gisteren gaf hij echter opnieuw aan dat hij moe was en vond ik hem weer behoorlijk bleek. Mijn moeder, die normaal gesproken op vrijdag op hem past, vertelde dat hij vorige week ook al meerdere keren had aangegeven moe te zijn. Hij slaapt in het weekend altijd makkelijk tot 9:00, door de weeks moet ik hem altijd wekken en komt hij moeilijk zijn bed uit (dit is wel al jaren zo).

Ter achtergrond:
Hij is een lastige eter, maar krijgt op dagen dat hij bij mij is een multivitamine. Sinds dit schooljaar zit hij in groep 3. Daarnaast volgt hij zwemles en mag hij in januari op voor B. Daardoor mag hij per deze week diplomatrainen, wat betekent dat hij twee keer per week zwemles heeft nu (donderdag niet geweest ivm dat ik hem van school heb moeten halen). Zijn vader (wij zijn gescheiden) heeft hem zonder overleg met mij aangemeld voor voetbal, wat betekent dat hij sinds november nog een extra sportmoment per week heeft (ik ben van eerst zwemles afronden en dan pas voetbal).

Aan de ene kant denk ik dat hij overvraagd wordt: de overgang naar groep 3, twee sporten, en de drukke periode rondom Sinterklaas en Kerst. Aan de andere kant maak ik me zorgen dat er misschien iets lichamelijks speelt, gezien zijn aanhoudende vermoeidheid, met vlagen bleek en daarbij donkere kringen onder zijn ogen.

Uit voorzorg ga ik woensdag met hem naar de huisarts. Toch vroeg ik me af of andere ouders dit herkennen, want ik merk dat ik me hier behoorlijk zorgen over maak.
rainbowflower wijzigde dit bericht op 06-12-2025 08:31
5.22% gewijzigd
Rainbowflower schreef:
11-12-2025 16:49
Ik wacht de kerstvakantie af. Hoewel dit heel moeilijk is voor mij. Ik heb zelf hypochondrie en buiten dat wil ik mijn kind natuurlijk “gezond” zien. Telkens als ik hem de laatste 1,5 week zie, schrik ik van bleekheid en donkere kringen onder ogen. Maar desondanks wil ik kijken of het met twee weken rust bijtrekt, dus probeer het voor nu te parkeren. Hij springt nog in het rond, zodra dat niet meer is, is er meer aan de hand

Hoeft echt niet he? Een kind kan en mág ook gewoon even oververmoeid zijn.
Maak het niet zo groot, nergens voor nodig.
NightNurse schreef:
11-12-2025 18:33
Je kan natuurlijk prima je zoon wat floradix geven en wat extra ijzerrijke voeding. vitamine C naast ijzer helpt met de opname, melkproducten remmen de opname van ijzer.
Je hebt ook tabletjes voor kinderen met ijzer en vitamine C.
Totaal onnodig als er geen te kort is…
Rainbowflower schreef:
11-12-2025 16:49
Ik wacht de kerstvakantie af. Hoewel dit heel moeilijk is voor mij. Ik heb zelf hypochondrie en buiten dat wil ik mijn kind natuurlijk “gezond” zien. Telkens als ik hem de laatste 1,5 week zie, schrik ik van bleekheid en donkere kringen onder ogen. Maar desondanks wil ik kijken of het met twee weken rust bijtrekt, dus probeer het voor nu te parkeren. Hij springt nog in het rond, zodra dat niet meer is, is er meer aan de hand.
Huisarts heeft gezegd dat er weinig aan de hand was. Jij zegt zelf dat je hypochonder bent, ik denk dat het voor je kind niet bepaald gezond is dat jij jouw hypochondrie op hem zit te projecteren.
Assiral schreef:
11-12-2025 19:59
Maar kan ook geen kwaad in normale dosering, en kan soms net even wat extra geven.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Rainbowflower schreef:
11-12-2025 16:41
Update:
De huisarts denkt misschien een virusje onder de leden. Ze vond hem eruit zien “zoals elk kind er in de winter uit ziet”.
Advies om maand aan te kijken.

Ik vind hem zelf wel heel erg bleek, als in: ik schrik er telkens van als ik hem zie (bleek en donkere kringen om de ogen) en veel moe. Daardoor ook niet echt gerustgesteld.

Dus maand afwachten…

Maar dat is jouw eigen problematiek. Ik zou toch nog eens overleggen met een behandelaar of het slim is dat je gestopt bent met je medicatie. En anders toch een stuk harder aan jezelf werken want dit gedrag en deze emoties van jou krijgt je kind echt mee.

Heb je je weleens ingelezen in KOPP? Het kan een hele zware belasting zijn voor een kind.
Assiral schreef:
11-12-2025 19:59
De huisarts zag geen tekort. Dat betekent natuurlijk niet per se dat het er niet is want er is geen bloedtest geweest. Floradix kan net even wat helpen qua vitamines en aangezien in de OP staat dat hij niet goed eet snap ik dat TO dat doet.

Mijn kind was vorig jaar rond deze tijd ook moe en bleek dus we zijn naar de kinderarts gegaan (je gaat waar ik woon niet naar de huisarts voor kinderen). En die vermoedde ijzertekort want ze was ook bleek binnen haar oogleden. Ze raadde aan om 2 maanden Floradix te nemen en dat scheelde veel.
S-Groot schreef:
11-12-2025 23:12
Maar dat is jouw eigen problematiek. Ik zou toch nog eens overleggen met een behandelaar of het slim is dat je gestopt bent met je medicatie. En anders toch een stuk harder aan jezelf werken want dit gedrag en deze emoties van jou krijgt je kind echt mee.

Heb je je weleens ingelezen in KOPP? Het kan een hele zware belasting zijn voor een kind.
Ik zeg hierover niets tegen mijn zoon uiteraard. Dit hou ik in/bij mezelf.

Ik weet wat KOPP is, ik ben zelf een “KOPP kind”.
Lolalieve schreef:
11-12-2025 23:21
De huisarts zag geen tekort. Dat betekent natuurlijk niet per se dat het er niet is want er is geen bloedtest geweest. Floradix kan net even wat helpen qua vitamines en aangezien in de OP staat dat hij niet goed eet snap ik dat TO dat doet.

Mijn kind was vorig jaar rond deze tijd ook moe en bleek dus we zijn naar de kinderarts gegaan (je gaat waar ik woon niet naar de huisarts voor kinderen). En die vermoedde ijzertekort want ze was ook bleek binnen haar oogleden. Ze raadde aan om 2 maanden Floradix te nemen en dat scheelde veel.
Ik heb zelf standaard een laag ijzer (geen oorzaak voor). En bij mij werkt Floradix ook top. Van Ferrofumaraat te veel bijwerkingen.
Ga het even een maandje aan hem geven (wel de kids variant), kijken of dat misschien net een extra zetje geeft :-)
Rainbowflower schreef:
12-12-2025 05:15

Kinderen zijn niet gek hoor. Je voelt heus wel als je moeder (over) bezorgd is. En daar worden kinderen heel erg onzeker van trouwens. Heb je al hulp gehad voor je hypochondrie?
Bontebok schreef:
12-12-2025 09:35
Kinderen zijn niet gek hoor. Je voelt heus wel als je moeder (over) bezorgd is. En daar worden kinderen heel erg onzeker van trouwens. Heb je al hulp gehad voor je hypochondrie?
Ja ik heb daar schematherapie en vorig jaar nog gesprekken met poh voor gehad. Hij gaf aan dat het nooit weg zal gaan, hooguit naar achtergrond.
Mijn werk (in ziekenhuis) speelt ook niet mee en hij gaf ook als advies om eens naar iets anders te kijken. Helaas blijft het bij kijken… weinig andere opties met salarisbehoud :-(
kaartje1 schreef:
11-12-2025 19:39
Als je zoon zo moe en bleek is.
Kan hij volgende week niet maandag en dinsdag thuis blijven?
Even extra uitrusten. Vooral ook omdat de huisarts een virus vermoed.

(Natuurlijk wel naar school voor de leuke kerst dingen (
Ik gooi hem er nog even in.
Is dit niet wat?
Soms is wat extra rust een goede oplossing.
Rainbowflower schreef:
12-12-2025 05:15

TO het gaat natuurlijk veel verder dan dit. Kinderen voelen alles zonder dat je het met woorden zegt. Daarnaast gaat het verder dan alleen het bleke koppie. In je vorige topic was voetbal ook een probleem en dat kan hem ook niet ontgaan zijn dat dit voor problemen gezorgd heeft tussen papa en mama.

Patronen gaan van generatie op generatie. Je kan er niks aan doen dat je bent zoals je bent. Maar je kan er wel voor kiezen de patronen te doorbreken zodat jouw kind niet hetzelfde zal overkomen.
Nou nee, dat kun je proberen te doorbreken en vaak met veel moeite en externe hulp. Ik zou het nooit kiezen noemen, wel het proberen waard.
Afkoelen heeft gewerkt
Ik ben geen fan van voetbal, moet er niet aan denken om wekelijks langs het veld te staan, dus als mijn partner dit zou voorstellen voor ons kind, zou ik hier ook niet om staan te springen. Laat staan als het mijn ex zou zijn waar ik altijd al enige strijd mee heb
(mijn man houdt er gelukkig ook niet van en onze kinderen hebben ook geen ambitie voor een voetbalcarrière.)
Maar als ik zou zien dat het mijn kind veel plezier geeft en hij wordt er blij van, dan probeer ik me aan te passen en niet voetbal als 'boeman' te zien.
Volgens mij koppel je dit snel als reden om zo je ex aan te kunnen geven dat dit de oorzaak is. Dat jij wel weet dat je gelijk had. Jij wist al dat zwemles en voetbal geen goede combinatie zouden zijn en nu wordt het bevestigd. Misschien doe je het onbewust, maar doordat je er al niet achter stond, zie je ineens de bevestiging van jouw scenario.

Het is al vaker gezegd, maar hier kinderen in dezelfde leeftijd en ik hoor bij iedereen om me heen dat de kinderen toe zijn aan vakantie. Ze zijn allemaal moe. Onze oudste trekt het nog redelijk, maar de jongste is zó moe. Elke avond vroeg naar bed en dan nog om half 5 's middags hangende ogen.
Doe deze week rustig aan, geniet van de kerstvakantie en kijk in januari hoe het dan gaat
Redhead70 schreef:
13-12-2025 18:17
Nou nee, dat kun je proberen te doorbreken en vaak met veel moeite en externe hulp. Ik zou het nooit kiezen noemen, wel het proberen waard.
Je kiest toch voor wel of geen hulp?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Redhead70 schreef:
13-12-2025 18:17
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Maar je kan er wel voor kiezen hulp te zoeken om
de patronen te doorbreken. Niks doen is in mijn ogen geen optie als het zulke gevolgen heeft en je het zelf van je ouder hebt meegekregen.
Ik heb zelf mogen ondervinden hoe het is zulke dingen los te kunnen laten. Niet makkelijk, zeker niet maar wel zeker de moeite waard!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven