Kind 7 jaar erg gericht op tijd en routine.

30-08-2025 21:20 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi!

Wij hebben een zoon van bijna 7 jaar.
Hij is als baby tot ongeveer 11 maanden een echte huilbaby geweest. Daarna heeft hij eigenlijk altijd voorbeeldig geslapen en nooit problemen gehad. We zijn na dat eerste jaar dus best “verwend”.

Nu merken we dat hij erg van de tijd is. Hij wil absoluut niet later dan half 8 naar bed, anders raakt hij echt een beetje in paniek. We vinden dit al een tijdje apart en proberen hem gerust te stellen door te zeggen dat het niet erg is om een keer wat later naar bed te gaan. Toch lijkt het alleen maar erger te worden.

Ook met eten en andere routines is hij heel strikt: om 12 uur wil hij lunchen en hij houdt graag vaste tijden aan. Zelfs als we uit eten gaan of op vakantie zijn, klampt hij zich daar erg aan vast. Soms doe ik zijn horloge maar af, zodat hij wat meer kan ontspannen.

Daarnaast wil hij absoluut geen spelletjes doen waarbij tijd een rol speelt, zoals een opdracht uitvoeren binnen 1 minuut. Dat weigert hij gewoon.

Wat we ook zien: als hij een keer niet snel in slaap valt, raakt hij in paniek en begint hard te huilen. Meestal gebeurt dat nadat hij zo’n drie kwartier wakker ligt. Over het algemeen valt hij snel in slaap, maar op de avonden dat het niet lukt moeten we hem echt geruststellen.

Is dit herkenbaar voor iemand?
Ja herkenbaar...niet echt vanuit mijn eigen kinderen, maar zeker vanuit mijzelf vroeger. (Niet zo extreem, maar toch controledwang)

Heeft hij het enkel bij dingen op thuis?
Of moet op school ook dingen in de besproken tijd en routine gaan?
Rustig aan. Je kind vindt houvast fijn, niks mis mee.
We zijn zeker rustig hoor. Ik ben alleen op zoek naar de beste begeleiding en. Iets van herkenning. Het is gewoonweg niet altijd mogelijk om voor half 8 in bed te liggen of om stipt 12 uur te lunchen. Ik zou graag voor hem willen dat hij kan genieten van activiteit ook al wijken die af van de dagelijkse routine/tijden.

Het speelt voornamelijk thuis. Op school gaat alles natuurlijk ook redelijk volgens dezelfde routine/weekindeling.
Redhead70 schreef:
30-08-2025 21:36
Rustig aan. Je kind vindt houvast fijn, niks mis mee.

Houvast of obsessie?
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Toen dit soort dingen bij mijn kinderen gingen spelen ben ik expres een beetje gaan variëren met etenstijd en andere 'vaste' momenten.

Inmiddels zijn ze volwassen en heeft vooral mijn oudste geen enkel 'normaal' ritme of tijdstip om iets te doen. :facepalm:
Mijn aanpak heeft iets te goed gewerkt.
solomio wijzigde dit bericht op 30-08-2025 21:44
0.33% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Verbena schreef:
30-08-2025 21:42
Houvast of obsessie?
Dat inderdaad. Het begon met houvast. Het begint steeds meer een obsessie te worden waarbij hij om half 7 al vraagt hoelaat het is en of hij wel op tijd op bed zal liggen.
nochoice schreef:
30-08-2025 21:40
We zijn zeker rustig hoor. Ik ben alleen op zoek naar de beste begeleiding en. Iets van herkenning. Het is gewoonweg niet altijd mogelijk om voor half 8 in bed te liggen of om stipt 12 uur te lunchen. Ik zou graag voor hem willen dat hij kan genieten van activiteit ook al wijken die af van de dagelijkse routine/tijden.

Het speelt voornamelijk thuis. Op school gaat alles natuurlijk ook redelijk volgens dezelfde routine/weekindeling.

Gaat redelijk volgens vaste routine maar ook daar wordt lunch wel eens 12:05.
Verbena schreef:
30-08-2025 21:44
Gaat redelijk volgens vaste routine maar ook daar wordt lunch wel eens 12:05.
Ja zeker, ik heb er nooit iets over gehoord. Zal het tijdens het intro gesprek komende week eens vragen/aankaarten. De juffen kennen hem nu natuurlijk nog niet zo goed.
Mochten jullie thuis zelf denken aan iets als bijvoorbeeld autisme (hoeft natuurlijk niet) dan is het een goed idee om eens een gesprek te hebben bij de huisarts.

Je maakt je er iig druk om, dan mag je dat ook gewoon serieus nemen. Zeker aangezien je kind er nu blijkbaar gewoon ook zelf last van heeft.
nochoice schreef:
30-08-2025 21:43
Dat inderdaad. Het begon met houvast. Het begint steeds meer een obsessie te worden waarbij hij om half 7 al vraagt hoelaat het is en of hij wel op tijd op bed zal liggen.
Hij leest dus geen klok. Hij vraagt duidelijkheid dat is echt niet raar.
nochoice schreef:
30-08-2025 21:43

Och wat sneu voor hem en lastig voor jullie.
Redhead70 schreef:
30-08-2025 21:48
Het kind heeft een horloge en kan dus waarschijnlijk wel zelf klok kijken.
Redhead70 schreef:
Kind ligt huilend in bed wanneer hij te laat in slaap valt. Dat heeft niks met de fijne, standaard prettige duidelijkheid te maken.
Redhead70 schreef:
Dat verschilt. De ene keer heeft hij een horloge om en wordt zenuwachtig zodra het half 7/7uur is en we nog niet thuis zijn (bijvoorbeeld). De andere keer begint het vragen meestal rond half 7 zodra hij geen horloge om heeft.
Zou hij last hebben van controledrang omdat het elders schuurt? Gaat het goed op school? En thuis verder?
Hier was dergelijk gedrag altijd een uiting van verhoogde spanning.
Valkia-the-Bloody schreef:
30-08-2025 21:47
Mochten jullie thuis zelf denken aan iets als bijvoorbeeld autisme (hoeft natuurlijk niet) dan is het een goed idee om eens een gesprek te hebben bij de huisarts.

Je maakt je er iig druk om, dan mag je dat ook gewoon serieus nemen. Zeker aangezien je kind er nu blijkbaar gewoon ook zelf last van heeft.
Eigenlijk maakten we ons eerder niet echt druk. Hij is zoals hij is. Maar het lijkt nu erger te worden en we zijn afgelopen periode op vakantie geweest met een ander kindje van dezelfde leeftijd en dan zie je dit verschil.
Voor de rest is hij erg verlegen bij mensen die hij niet dagelijks ziet. En gaat zich dan “opvallend “ gedragen. Verstoppen, niks durven zeggen via mij praten etc.
Frizz schreef:
30-08-2025 21:56
Zou hij last hebben van controledrang omdat het elders schuurt? Gaat het goed op school? En thuis verder?
Hier was dergelijk gedrag altijd een uiting van verhoogde spanning.
Op school gaat het prima, vriendjes, kan goed meekomen met de lesstof.
Ook thuis veranderingen oid. Hij is net begonnen in groep 4 en dat gaat goed. Wel paar keer getest op hoogbegaafdheid en hij kan absoluut niet stilzitten in de klas.
Pff wat ingewikkeld voor jullie. Je wilt hem houvast en duidelijkheid geven maar ook tegelijk leren dat je flexibel kunt zijn.

Zijn jullie vroeger van een strak ritme geweest?
Is hij enigs kind?

Kun je erover in gesprek met hem? Kan hij zien dat hij daar veel meer aan hangt dan leeftijdsgenoten en zou je afspraken met hem kunnen maken om hem te helpen. Idd bijv horloge af

Heeft hij verder nog meer rituelen waar hij ‘dwangmatig ‘ aan vast houd?

Eigenlijk is de behandeling van een dwang ( wat dit een beetje is) altijd exposure dus ervaren dat je angstigste verwachting niet uitkomt als je niet toegeeft aan je dwang.
Ik zou er niet in mee gaan, en dan wel gaan kijken hoe hij de emoties die dat oproept kan verdragen. Wat kan er gebeuren in zijn hoofd als hij te laat naar bed gaat?
where ever you go, go with your heart
nochoice schreef:
30-08-2025 21:58
Eigenlijk maakten we ons eerder niet echt druk. Hij is zoals hij is. Maar het lijkt nu erger te worden en we zijn afgelopen periode op vakantie geweest met een ander kindje van dezelfde leeftijd en dan zie je dit verschil.
Voor de rest is hij erg verlegen bij mensen die hij niet dagelijks ziet. En gaat zich dan “opvallend “ gedragen. Verstoppen, niks durven zeggen via mij praten etc.
Hij heeft er dus zelf last van.
In dat geval zou ik zeker een afspraak maken bij de huisarts.

Ik heb daar toendertijd langer mee gewacht. Ook omdat mijn kind prima was zoals het was en mocht zijn zoals het was. Was ook zeer zeker geen lastig kind. Totdat er toch echt dingen kwamen die iets meer problemen opleverden.
Ik had het mijn kind misschien wat makkelijker kunnen maken wanneer er eerder handvatten waren geweest.

Nogmaals, misschien is er absoluut niks. Maar ik gun het jou en je kind wat makkelijker dan wij het hebben gehad toen er wel wat bleek te zijn.
nochoice schreef:
30-08-2025 21:59
Op school gaat het prima, vriendjes, kan goed meekomen met de lesstof.
Ook thuis veranderingen oid. Hij is net begonnen in groep 4 en dat gaat goed. Wel paar keer getest op hoogbegaafdheid en hij kan absoluut niet stilzitten in de klas.

Een paar keer getest? Waarom dan? Want dan heeft het toch wel ergens niet lekker gelopen?
Elk kind is anders en dat is oké. Tot het moment dat het zelf en de omgeving er last van heeft en wordt belemmerd in het dagelijks leven. Er lijkt hier toch een bepaalde dwang achter te zitten. Het lijkt me goed om hier hulp voor te zoeken om te kijken waar dit vandaan komt.
Na een lastig eerste jaar, waren we blij met een routine die werkte. We hebben toen inderdaad een redelijk vaste routine aangehouden tot de basisschool leeftijd.

Toen hij eenmaal naar de basisschool ging zijn we wat losser geworden. Alleen bleef hij zeggen dat hij naar bed wilde tijdens etentje, visites etc. In eerste instantie vonden we dit wel grappig. Alleen nu valt het op dat hij hier wel wat erger in wordt. Zeker sinds hij een eigen horloge heeft.

Hij is trouwens inderdaad enig kind.
nochoice wijzigde dit bericht op 30-08-2025 22:13
3.99% gewijzigd
Frizz schreef:
30-08-2025 22:06
Een paar keer getest? Waarom dan? Want dan heeft het toch wel ergens niet lekker gelopen?
Het is een bepaalde vragenlijst voor ouders en kinderen die wordt gegeven aan kinderen die uit een test op school komen. Jaarlijks houden ze deze test op school en steeds komt hij hieruit naar boven en moeten wij en de leerkracht een vragenlijst invullen. Hier komt steeds uit dat hij genoeg wordt uitgedaagd met extra lesstof in de klas.
Dit is precies mijn oudste toen hij ongeveer die leeftijd had (toevallig hb, maar volgens mij geen verband). Wij gingen er een beetje op dezelfde manier mee om als jij. Laconiek, proberen niet teveel aandacht aan besteden, hem juist een beetje uit het ritme halen en dat lijkt goed te hebben gewerkt. Beetje als bij Solomio, hij heeft nu geen enkel ritme meer ;-) . Bij hem zag je het vooral in spannende tijden, nieuw schooljaar, rond verjaardagen, Sinterklaas, etc. Was zijn manier om grip op de situatie te hebben/houden. Juist door er niet teveel aandacht aan te geven en het niet te 'voeden' waaide het meestal ook weer gewoon over. Hier kwam het gewoon weer goed.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven