Kind gelooft nog heilig

30-11-2023 12:10 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zullen vast al 1001 topics over bestaan en ik heb getracht ze te vinden maar even jullie kijk nodig op het grote sint geheim.

Dochter is nu 7,5 en zit in groep 4 en gelooft echt nog heiliger dan heilig in de Sint. Ook al laat ik zelf weleens hier en daar hints vallen, dat weet ze altijd dusdanig om te buigen dat het haar geloof alleen nog maar versterkt.

Haar vriendinnen geloven niet meer en daar zit ze thuis echt hevig verontwaardigd over te vertellen. Voor aankomende viering laat ik het dus nog gewoon even voor wat het is. Maar volgend jaar komen de surprises etc.

Wat zouden jullie doen qua moment van vertellen? Nadat de huidige sint periode is afgelopen? Of pas wanneer het volgend jaar weer gaat spelen?

Ikzelf heb een beetje moeite ermee dat zij waarschijnlijk weer net zo enthousiast de sint periode induikt volgend jaar en ik het dan niet over mijn hart kan verkrijgen om vlak voor het moment supreme de boel te 'verpesten' voor haar. Aan de andere kant met die gedachte heb ik het vorig jaar ook vooruit geschoven naar dit jaar en het lijkt wel alsof ze nu harder gelooft dan ooit.

Kurtom tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder heeft het mij destijds (nog vol gelovig) juist in de zomer vertelt. Dan is het minder beladen omdat het niet overal om ze heen speelt. Dat vond ik eigenlijk wel een goede strategie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ergens in het voorjaar. Dan is het geen domper met na sinterklaas en is ze ook nog niet bezig met de aanloop voor de komende sinterklaas periode.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
30-11-2023 12:13
Mijn moeder heeft het mij destijds (nog vol gelovig) juist in de zomer vertelt. Dan is het minder beladen omdat het niet overal om ze heen speelt. Dat vond ik eigenlijk wel een goede strategie.
Ah slim beetje in het midden. Dat is echt een goed idee. Dat ik dat zelf nog niet heb bedacht haha.
Maar goed ik ben heel goed in zwart-wit denken wellicht ligt t daar aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mee eens dat met 8 jaar straks de houdbaarheidsdatum van Sintgeloof wel een beetje tegen zijn eind loopt? Ik vind het stiekem zelf ook jammer dat die fase straks achter ons ligt. Het had toch iets speciaals. Zal nooit vergeten dat ze vorig jaar haar vriendenboekje in de schoen had gedaan en dat die op 5 december ingevuld en wel inclusief een pasfoto die je kon downloaden op sinterklaasjournaal.nl weer in cadeau papier terug kwam. Dat was echt goud.
Waarom had je het al willen vertellen?
Ze gelooft nog heilig en zo oud is ze niet.
Ik vind volgend jaar een twijfel geval. Misschien kan ze er nog wel een jaar volop van genieten. Surprise doen is geen reden om niet meer in sinterklaas te geloven.

Ik zou haar er denk ik zelf achter laten komen. Als je het wil vertellen doe het dan inderdaad in de zomer. En niet in de sinterklaastijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de zomer, aan het einde van groep 4.
Want in groep 5 komen de surprises en dan weet iedereen het ondertussen wel. Mijn oudste vatte het op als 'eindelijk een verklaring voor al die inconsistenties die hij zag'.

Mijn jongste zit nu in groep 4 en gelooft niet meer echt heilig, want ook hij ziet veel discrepanties, maar als ik hem vraag: denk je dat papa's en mama's de cadeautjes kopen of Sinterklaas? Dan is hij overtuigd van Sinterklaas.

Ook hij krijgt het over een half jaar te horen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind van 7,5 groep 4 gelooft ook nog vol overgave.

Ik denk dat je je iets teveel voorstelt van hoe het zal zijn als ze het weten. Kinderen met veel fantasie duiken er meestal gewoon weer vol overgave in, ook al weten ze ergens hoe het echt zit.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
30-11-2023 12:27
In de zomer, aan het einde van groep 4.
Want in groep 5 komen de surprises en dan weet iedereen het ondertussen wel. Mijn oudste vatte het op als 'eindelijk een verklaring voor al die inconsistenties die hij zag'.

Mijn jongste zit nu in groep 4 en gelooft niet meer echt heilig, want ook hij ziet veel discrepanties, maar als ik hem vraag: denk je dat papa's en mama's de cadeautjes kopen of Sinterklaas? Dan is hij overtuigd van Sinterklaas.

Ook hij krijgt het over een half jaar te horen.
Zou wel grappig zijn als dat letterlijk zijn reactie was... :rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
30-11-2023 12:27
In de zomer, aan het einde van groep 4.
Want in groep 5 komen de surprises en dan weet iedereen het ondertussen wel. Mijn oudste vatte het op als 'eindelijk een verklaring voor al die inconsistenties die hij zag'.

Mijn jongste zit nu in groep 4 en gelooft niet meer echt heilig, want ook hij ziet veel discrepanties, maar als ik hem vraag: denk je dat papa's en mama's de cadeautjes kopen of Sinterklaas? Dan is hij overtuigd van Sinterklaas.

Ook hij krijgt het over een half jaar te horen.
Ik drop hier en daar zelf discrepanties. Ook heb ik samen met haar laatst een cadeautje gekocht voor mijn broer en samen ingepakt in sinterklaas papier en toen zei ik 'we leggen die er gewoon bij'. Met het idee dat de link een keer gelegd wordt.
Die middag was ze vrolijker dan ooit en ik vroeg waarom. "nou mama ik hoop dat Piet heeft gezien hoe goed ik kan inpakken. Dan mag ik later misschien ook wel Piet worden".

Waarom ik zou willen dat ze de waarheid weet is omdat ik het sneu vind wanneer ze er mee gepest zou worden. Ze heeft nu al meerdere vriendinnen die haar steeds vertellen dat ie niet bestaat. Dat aantal zal alleen maar toenemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het wil vertellen, zou ik het inderdaad ook in het voorjaar doen. Hoewel ik niet helemaal begrijp waarom je het moet vertellen

Wij hebben het bij onze kinderen op zijn beloop gelaten. Ik vond het op een gegeven moment wel vreemd dat mijn jongste in groep 5 nog geloofde, tot mijn oudste opbiechtte dat haar zusje helemaal niet meer geloofde, vorig jaar al niet meer. Bij navraag zei jongste dat ze niks had gezegd omdat ze het zielig voor ons vond, als er niemand meer in Sinterklaas geloofde. Ik denk dat er ook achter stak dat ze misschien bang was dat ze dan geen schoen meer mocht zetten :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens om het te vertellen buiten de Sintperiode om. Mocht ze teleurgesteld zijn dan speelt dat in elk geval geen rol meer gedurende de feestperiode.

En over discrepanties gesproken:
Mijn neefje (toen een jaar of 5) kondigde vol enthousiasme aan dat hij het geheim van Sinterklaas wist. "Sinterklaas is niet echt mam". Mijn zus en zwager hadden altijd gezegd dat zodra hij zou gaan twijfelen, ze het zouden vertellen, maar zus vroeg toch nog even "waarom denk je dat?" Neefje zegt "omdat nooit 1 iemand zoveel geld kan hebben om alle kinderen een cadeautje te geven".
En nét voordat mijn zus hem de waarheid wil vertellen, zegt hij vol overtuiging:

"Dagobert Duck is Sinterklaas"
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
petronella72 schreef:
30-11-2023 12:32
Zou wel grappig zijn als dat letterlijk zijn reactie was... :rofl:
Wel klaarde zijn gezicht helemaal op en je zág op zijn gezicht gewoon de puzzel passend in elkaar geschoven worden. Ik kon helemaal volgen hoe hij met dit nieuwe gegeven alle vragen die hij had beantwoord kreeg. Hij knikte dan ook echt met zo'n ferme hoofdknik, voor mijn geestesoog zie ik hem nog zo staan. Zo van: akkoord, zó is het!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Och zus vertelde dat kleinzoon van 9 nog gelooft, al weet ze niet of dat echt is of dat hij wil geloven omdat het leuk is. Hij schijnt ook iets gezegd te hebben als : Er zijn mensen die in god geloven, ik geloof in sinterklaas. Hulpsinten zijn ook heel normaal.
Andere zus had een nakomertje, maar toen de oudere zussen surprises gingen maken kon ze goed leven met de verklaring dat sinterklaas de cadeautjes bracht, maar echt geen tijd had om de fopcadeautjes te maken, dus hielpen ze sinterklaas door dat zelf te doen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Skawa schreef:
30-11-2023 12:31
Mijn kind van 7,5 groep 4 gelooft ook nog vol overgave.

Ik denk dat je je iets teveel voorstelt van hoe het zal zijn als ze het weten. Kinderen met veel fantasie duiken er meestal gewoon weer vol overgave in, ook al weten ze ergens hoe het echt zit.
Net zoals zr in Disneyland of de Efteling vrolijk op de foto gaan met die figuren die er rondlopen. ook al weten ze wel dat ze niet echt zijn. Maar op dat moment is het wel echt en staan ze echt naast Roodkapje of Mickey Mouse
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik de eerstvolgende sinterklaasavond toen het mij verteld was, ineens sinterklaas aan de deur had, ging ik toch ook weer een beetje twijfelen. Hij was net echt :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
30-11-2023 12:27
In de zomer, aan het einde van groep 4.
Want in groep 5 komen de surprises en dan weet iedereen het ondertussen wel.
Hier werd in groep 5 nog door meer dan de helft van de klas heilig in de Sint geloofd.
Die surprises waren een leuk knutselavontuur en de kinderen konden zelf voor hulp-Sint&Piet spelen zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter zit in groep 5 (surprises) en er zijn nog twee kinderen in de klas die nog geloven.

Vorig jaar was ze 7,5 tijdens de Sint periode en elke dag huilen omdat de pakjesboot was gezonken.

Wij hebben toen het boek ‘ sint voor grote kinderen’ gehaald en die samen gelezen. Eigenlijk wist ze het stiekem wel 😉 maar ze was vooral opgelucht.

In dit geval zou ik dit boek van het voorjaar rustig gaan lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
30-11-2023 13:02
Toen ik de eerstvolgende sinterklaasavond toen het mij verteld was, ineens sinterklaas aan de deur had, ging ik toch ook weer een beetje twijfelen. Hij was net echt :-D
Och sinterklaas kwam altijd bij mijn moeder voor de kleinkinderen, (en eigen kinderen) Als die sinterklaas binnenkwam, geloofde ik bijna ook weer. (en ik was 30 ;) ) Zo goed zat die man altijd in zijn rol. Oudste kleinkind, dat net niet meer geloofde kwam heel enthousiast aan oma laten zijn wat hij gekregen had. Heerlijk toch
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
30-11-2023 13:02
Toen ik de eerstvolgende sinterklaasavond toen het mij verteld was, ineens sinterklaas aan de deur had, ging ik toch ook weer een beetje twijfelen. Hij was net echt :-D
Hier ook zo. Doodeng vond ik het. Mijn ouders speelden het spel nog mee omwille van jonger zusje en neefjes. En dat kon ik nog niet goed plaatsen. Dan zeiden ze dat ze Piet zagen lopen op het dak. Maar Piet bestond niet... dus wie liep daar op dat dak? En wie klopte op pakjesavond op de ramen als het Sint niet was? Er was wel iemand. Brrr.

Ik vind die vriendinnetjes vab je dochter die het geheim de hele tijd verklappen trouwens maar naar. Die zijn duidelijk nog niet 'groot genoeg voor het grote geheim'. Want dan moet je dat geheim wel kunnen bewaren. Dat ze zich een keer verspreken okee. Maar het voortdurend willen verklappen aan kinderen die nog geloven vind ik niet leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze zoon is ook 7,5 en gelooft ook nog. Het is altijd een hele spannende tijd voor hem, dus wij gaan het hem aankomende zomer vertellen.

Hij begint nu wel meer vragen te stellen. Hij zegt dat Sinterklaas nep is, een man in een pak. Maar de cadeautjes komen nog wel bij Sinterklaas vandaan. Al zei hij afgelopen week dat papa en mama de paashaas en de tandenfee zijn. Volgens mij worden er wel wat lijntjes gelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
30-11-2023 12:50
Wel klaarde zijn gezicht helemaal op en je zág op zijn gezicht gewoon de puzzel passend in elkaar geschoven worden. Ik kon helemaal volgen hoe hij met dit nieuwe gegeven alle vragen die hij had beantwoord kreeg. Hij knikte dan ook echt met zo'n ferme hoofdknik, voor mijn geestesoog zie ik hem nog zo staan. Zo van: akkoord, zó is het!
Heel veel kinderen geloven niet echt (ik heb het ook nooit echt geloofd), ze gaan gewoon mee in het gedoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn jongste is 8 en zit in groep 5. Hij weet dat Sinterklaas niet bestaat, maar gelooft nu toch weer helemaal. We laten hem lekker.
En hij is niet de enige; in zijn klas zijn er nog behoorlijk veel kinderen die geloven.
Ik zou het voor nu laten en misschien na Sinterklaas er een gesprekje aan wijden. Volgend jaar zie je dan wel wat er wel of niet geland is.
Alle reacties Link kopieren Quote
MevrouwJack schreef:
30-11-2023 12:43
Eens om het te vertellen buiten de Sintperiode om. Mocht ze teleurgesteld zijn dan speelt dat in elk geval geen rol meer gedurende de feestperiode.

En over discrepanties gesproken:
Mijn neefje (toen een jaar of 5) kondigde vol enthousiasme aan dat hij het geheim van Sinterklaas wist. "Sinterklaas is niet echt mam". Mijn zus en zwager hadden altijd gezegd dat zodra hij zou gaan twijfelen, ze het zouden vertellen, maar zus vroeg toch nog even "waarom denk je dat?" Neefje zegt "omdat nooit 1 iemand zoveel geld kan hebben om alle kinderen een cadeautje te geven".
En nét voordat mijn zus hem de waarheid wil vertellen, zegt hij vol overtuiging:

"Dagobert Duck is Sinterklaas"
🤣
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar je zit je nu druk te maken om een situatie die mogelijk niet eens plaats gaat vinden. Een jaar is op een kinderleven heel lang. Voor hetzelfde geld bedenkt ze maart volgend jaar ineens hoe het zit. Ik zou denken: kijk gewoon tegen de zomer eens hoe het er voor staat en als ze dan nog gelooft, ben je nog steeds ruim op tijd voor 5 december om het te vertellen.

En maak het ook niet groter dan het is, in feite gelooft iedereen nog een beetje in Sinterklaas, zo zou ik het zien. Ik had laatst voor mijn stiefkinderen (pubers!) voor de lol iets in hun schoen gedaan en ik kon het enthousiasme twee verdiepingen hoger horen: 'Sinterklaas is langsgeweest!!'. En 's avonds zei de 16-jarige nog dat ze het zo'n leuke verrassing vond dat de Sint was langsgeweest. Terwijl ze heus niet meer gelooft. Maar het magische blijft dus altijd een beetje en zo zou ik het tzt ook aan je dochter vertellen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven