Kind gelooft nog heilig

30-11-2023 12:10 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zullen vast al 1001 topics over bestaan en ik heb getracht ze te vinden maar even jullie kijk nodig op het grote sint geheim.

Dochter is nu 7,5 en zit in groep 4 en gelooft echt nog heiliger dan heilig in de Sint. Ook al laat ik zelf weleens hier en daar hints vallen, dat weet ze altijd dusdanig om te buigen dat het haar geloof alleen nog maar versterkt.

Haar vriendinnen geloven niet meer en daar zit ze thuis echt hevig verontwaardigd over te vertellen. Voor aankomende viering laat ik het dus nog gewoon even voor wat het is. Maar volgend jaar komen de surprises etc.

Wat zouden jullie doen qua moment van vertellen? Nadat de huidige sint periode is afgelopen? Of pas wanneer het volgend jaar weer gaat spelen?

Ikzelf heb een beetje moeite ermee dat zij waarschijnlijk weer net zo enthousiast de sint periode induikt volgend jaar en ik het dan niet over mijn hart kan verkrijgen om vlak voor het moment supreme de boel te 'verpesten' voor haar. Aan de andere kant met die gedachte heb ik het vorig jaar ook vooruit geschoven naar dit jaar en het lijkt wel alsof ze nu harder gelooft dan ooit.

Kurtom tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/01/ee ... n-a4063811
https://www.parool.nl/ps/hoe-ga-je-als- ... ~bff69320/
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/arti ... huis-gezin
https://www.ad.nl/gezin/zo-vertel-je-he ... ~a3fd871a/
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het juist na pakjesavond vertellen. Dan zit ze er nog wel in, maar is de magische avond geweest en is het alleen nog Sint uitzwaaien. Iemand noemde al het boek Sint voor grote kinderen. Je hebt ook nog iets van een contractje om “het geheim” voor de kleintjes te bewaren. Zo blijft het toch nog speciaal en wordt ze onderdeel van de grote mensenclub.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
30-11-2023 18:19
Tja, en dan bepaal je als ouders dus wat het moment is.

Ooit een vriendje van zoon dat het eind groep zeven nog niet uitgevogeld had. Zijn moeder ging mij bellen over wat ze gezegd had, zodat ik hetzelfde kon zeggen. :blabla:

Dat heb ik dus geweigerd, ik zou het verhaal nooit aan hem uitleggen en ik zou hem met vragen naar zijn ouders verwijzen maar echt niet dat ik al haar kunstgrepen ging onthouden om hem maar te laten geloven in groep zes.

Bij mij op school lijkt groep vijf voor veel kinderen het laatste jaar dat ze geloven of het eerste jaar dat ze het geheim kennen. Wel al een paar keer gehad dat kinderen in groep zes nog heilig geloofden. Zelf vind ik dat best sneu omdat iedereen het dan weet en je er dan toch een beetje buiten valt.
Het komt ergens ook een beetje simpel over, die uit de kluiten gewassen kinderen die nog geloven.
Lorem_Ipsum schreef:
30-11-2023 19:04
Het komt ergens ook een beetje simpel over, die uit de kluiten gewassen kinderen die nog geloven.
Heeft niks met simpel te maken. Maar alles met fantasie. Dat heeft het ene kind meer dan het andere.
Ik zou het uiterlijk als ze naar groep 6 gaan ook vertellen. Daar niet van. Maar om het nou simpel te noemen.... Laat een kind/mens lekker zijn wie hij is.
Zomervakantie schijnt het beste moment te zijn. De magie en het geloof zijn niet meer actief aanwezig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste hebben we het al jong vertelt. Maar dat was een wijsneus. Hoe kan die leven als die in dat jaar geboren is. Ze heeft samen met mij nog een mail met vragen erover naar het Sinterklaasjournaal gestuurd. Ze had wel een leuke verklaring verzonnen voor een vriendinnetje. Sinterklaas had ooit een drankje gedronken waardoor hij eeuwig kon leven maar omdat die al ouder was was hij het recept vergeten. Daarom was hij de enige die zo oud was.
Jongste hebben we het vertelt in de zomer voor hij naar groep 5 ging. Hij vond het vooral handig dat hij direct met zijn cadeauwensen bij ons terecht kon
Alle reacties Link kopieren Quote
watdachtjehiervan1 schreef:
30-11-2023 19:11
Heeft niks met simpel te maken. Maar alles met fantasie. Dat heeft het ene kind meer dan het andere.
Ik zou het uiterlijk als ze naar groep 6 gaan ook vertellen. Daar niet van. Maar om het nou simpel te noemen.... Laat een kind/mens lekker zijn wie hij is.
Je bent dan ook nog steeds een kind met volop fantasie als je niet meer gelooft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was het kind die de magie voor andere kinderen toentertijd heeft verpest. Het was echt schandalig als ik er nu weer over nadenk. Ik geloofde al heel snel niet meer. In de kleuterklas kreeg ik van alles door en toen heb ik tegen mijn moeder gezegd: hij bestaat niet, opa en oma kloppen aan de deur. Vervolgens vond ik het nodig om dit aan meerdere kindjes te vertellen dat de beste man helemaal niet bestaat. Mijn moeder heeft veel boze ouders aan de telefoon gehad. Oeps..

Ik sluit me voor de rest aan bij de andere reacties. Zomervakantie is het ideale moment. Voor de rest proberen er geen big deal van te maken. Laat het kind voor nu nog maar lekker genieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moment maakt niet heel veel uit denk ik. Breng het positief. Dat kind nu zo groot is dat hij mag weten dat het een groot feest is dat alle grote mensen en grote kinderen samen organiseren voor de kleintjes. En kind mag nu mee helpen pakjes en gedichten maken en krijgt zelf ook nog gewoon kadootjes.
Veel plezier, want de tijd dat ze geloven is toch wel speciaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
30-11-2023 13:57
Ik hoor om me heen juist meestal dat mensen het wel fijn vinden als het langzaamaan via vriendjes en vriendinnetjes (leeftijdsgenootjes) duidelijk wordt, zonder dat er een Groot Gesprek gevoerd moet worden.
Ik had vorig jaar 6 woeste ouders aan mijn juffenbureau. (Groep 5, meer dan de helft geloofde nog). Omdat een van de leerlingen het nodig vond om te pas en te onpas aan kinderen te vertellen dat Sinterklaas niet bestond en je ouders de cadeautjes kopen. Er zijn echt nog veel ouders die er niet op zitten te wachten hoor!
Dit jaar valt het nog mee. Ik heb het 1x horen vallen en dat kind later even apart genomen. Niks meer van gehoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
30-11-2023 19:36
Je bent dan ook nog steeds een kind met volop fantasie als je niet meer gelooft.
Ik vond mijn kinderen met 10 jaar nog volop kind hoor.

Oudste geloofde langer dan jongste, simpelweg omdat ze meer fantasie heeft. Nog steeds (nu 14) zien we dat. Heerlijk kind dat af en toe lekker wegdroomt in haar eigen wereldje. Ze kunnen nog lang genoeg volwassen zijn. Haar hebben we het aan het begin van groep 6 verteld. Rond eind november deed ze echter weer volop mee met jongste. Ook al wist ze nog prima hoe het zat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet nog hoe ontgoocheld ik zelf was toen mijn ouders al die tijd tegen me hadden gelogen. Dus ik heb me voorgenomen om dit niet over te brengen aan mijn kinderen. Als ik een vraag over sinterklaas of zwarte piet moest beantwoorden hield ik het altijd vaag en zei ik denk ik. Ik denk dat hij door de schoorsteen kwam, ik denk dat hij de sleutel heeft van de achterdeur, ik denk dat ik zijn telefoonnummer heb dus als je nu niet snel gaat luisteren ga ik dat nummer opzoeken.

Jammer genoeg heeft de stiefmoeder van mijn kinderen de kinderen al op hele jonge leeftijd verteld dat sinterklaas niet bestaat. Ik had dat liever zelf in de zomer van het jaar dat de surprises zouden komen gedaan hebben.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Vuur schreef:
30-11-2023 23:55
Ik weet nog hoe ontgoocheld ik zelf was toen mijn ouders al die tijd tegen me hadden gelogen. Dus ik heb me voorgenomen om dit niet over te brengen aan mijn kinderen. Als ik een vraag over sinterklaas of zwarte piet moest beantwoorden hield ik het altijd vaag en zei ik denk ik. Ik denk dat hij door de schoorsteen kwam, ik denk dat hij de sleutel heeft van de achterdeur, ik denk dat ik zijn telefoonnummer heb dus als je nu niet snel gaat luisteren ga ik dat nummer opzoeken.

Jammer genoeg heeft de stiefmoeder van mijn kinderen de kinderen al op hele jonge leeftijd verteld dat sinterklaas niet bestaat. Ik had dat liever zelf in de zomer van het jaar dat de surprises zouden komen gedaan hebben.
Ik heb altijd geantwoord met: weet ik niet, wat denk jij? Of hoe denk jij dat hij dat doet? etc
Wat ongepast van stiefmoeder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat als ze achttien is, ze genoeg feiten heeft opgedaan om de juiste conclusie te trekken. Tot die tijd geniet je nog van haar argeloosheid.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
30-11-2023 23:47
Ik vond mijn kinderen met 10 jaar nog volop kind hoor.

Oudste geloofde langer dan jongste, simpelweg omdat ze meer fantasie heeft. Nog steeds (nu 14) zien we dat. Heerlijk kind dat af en toe lekker wegdroomt in haar eigen wereldje. Ze kunnen nog lang genoeg volwassen zijn. Haar hebben we het aan het begin van groep 6 verteld. Rond eind november deed ze echter weer volop mee met jongste. Ook al wist ze nog prima hoe het zat.
Bij ons is juist de oudste de dromerige, fantasierijke en zij had sinterklaas snel door
Onze pragmatische jongste geloofde heilig.
Wij hebben de kinderen altijd volledig eerlijk verteld dat sinterklaas wel bestaat. Allemaal 18+ nu, en ze geloven dat nog steeds. Terecht. Ik ook.

We hebben dus ook nooit het “boehoe papa en mama hebben me jaren cadeaus gegeven en daar bij gelogen”-gedoe gehad
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
30-11-2023 16:27
Ik heb er ook een van 7,5 in groep 4 en die is helaas totaal van haar geloof gevallen. Ik vind het zo zonde! Er viel niets meer uit te leggen. Ze was er zelf al volledig van overtuigd hoe het zat. Het gesprekje dat volgde en dat ik nog een keer heb moeten herhalen ging vooral over dat ze andere kinderen wel gewoon moet laten geloven en mee moet spelen! Dat bleek toch wel vrij ingewikkeld, vooral aan de start van de sintperiode.
Helaas heb ik daarom ook een heel sceptische kleuter nu maar die lijkt toch wel weer om.

Maar hier is ze in groep 4 dus wel echt de enige. Vriendinnetjes geloven voor zover ik weet wel (mogelijk inmiddels iets minder... oeps).
Hier hetzelfde, een 6-jarige in groep 3 die al niet meer gelooft. Hij heeft het ook aan al zijn vrienden verteld, gelukkig geloofden ze hem niet. Nu de Sint in het land is en hij ziet hoe iedereen meespeelt met het geheim, bewaart hij het geheim wel (zelfs zo goed dat de juf het niet was opgevallen) maar hij vindt het heel ongemakkelijk en trekt zich wat terug van zijn vriendjes bij de pietendisco en vieringen op sportclubs e.d. Hij wil ook niet glashard liegen en hij kan daarom ook niet echt meepraten als het over de Sint gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
01-12-2023 09:44
Wij hebben de kinderen altijd volledig eerlijk verteld dat sinterklaas wel bestaat. Allemaal 18+ nu, en ze geloven dat nog steeds. Terecht. Ik ook.
Die van jou zijn vrij goed gelukt. Dus blijkbaar werkt dit. 😁
xynix schreef:
01-12-2023 12:16
Die van jou zijn vrij goed gelukt. Dus blijkbaar werkt dit. 😁
Het werkt zeker. Ik werd, toen ze nog klein waren, getriggerd door een vriendin die vond dat je niet mocht liegen tegen je kinderen, en DUS geen sinterklaas kon vieren. Toen er eens goed over nagedacht, en sindsdien me gerealiseerd dat we niet liegen. En dus wel sinterklaas vieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon van (nu) 9jr was één vd laatsten van de klas die geloofde in Sinterklaas.. afgelopen januari (toen was hij 8,5jr) begon hij duidelijke vragen te stellen.. en toen hebben we hem verteld hoe het zit.. hij vond het oprecht jammer.. en nog steeds.. hij had het liever niet geweten denk ik ;)

Maar het Sinterklaas journaal wordt gevolgd.. en hij zet nog steeds zijn schoen.. zingt dan voor mij een Sinterklaas liedje.. hij vindt het stiekem nog veel te leuk allemaal :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zoon van net een dag 6, die begint twijfels te hebben merk ik. Stelt steeds vaker vragen. Zou het jammer vinden als hij nu al niet meer gelooft maar als het zo is dan is het zo.

In mijn klas (kleuters) zit een meisje waarbij ouders zeggen dat hij niet bestaat en zij roept dit regelmatig door de klas. Heb haar apart genomen en gezegd dat ik het fijn vind voor haar dat ze al zo groot is dat ze het geheim mag weten maar dat ik haar hulp nodig heb om het voor de andere kinderen nog geheim te houden. Dat vond ze heel stoer.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon heeft nooit echt geloofd, maar altijd genoten en dat laatste doet hij nog steeds. Hij geniet van het Sinterklaas journaal en de verklede mensen, maar ook van surprises maken.
Hij was vijf toen hij een cadeautje maakte voor zijn oom met een gedichtje erbij. Pakje bij de voordeur leggen, op de bel drukken. Snel de huiskamer weer in om te zeggen dat er aangebeld was. Vervolgens uit het halletje roepen; Oom Piet! Er ligt een pakje voor je, je naam staat erop!
Oom Piet die vervolgens het gedichtje voorleest ( bijna niet te lezen) en zich hardop afvraagt waarom en van wie hij dit leuke cadeautje heeft gekregen. Waarom zoon glunderend uitroept: Dat was ik! Ik was Sinterklaas!

Ik vond de tijd waarin geloven en niet geloven naast elkaar bestonden, het allermooiste 😍😍😍

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven