Kind gelooft nog heilig

30-11-2023 12:10 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zullen vast al 1001 topics over bestaan en ik heb getracht ze te vinden maar even jullie kijk nodig op het grote sint geheim.

Dochter is nu 7,5 en zit in groep 4 en gelooft echt nog heiliger dan heilig in de Sint. Ook al laat ik zelf weleens hier en daar hints vallen, dat weet ze altijd dusdanig om te buigen dat het haar geloof alleen nog maar versterkt.

Haar vriendinnen geloven niet meer en daar zit ze thuis echt hevig verontwaardigd over te vertellen. Voor aankomende viering laat ik het dus nog gewoon even voor wat het is. Maar volgend jaar komen de surprises etc.

Wat zouden jullie doen qua moment van vertellen? Nadat de huidige sint periode is afgelopen? Of pas wanneer het volgend jaar weer gaat spelen?

Ikzelf heb een beetje moeite ermee dat zij waarschijnlijk weer net zo enthousiast de sint periode induikt volgend jaar en ik het dan niet over mijn hart kan verkrijgen om vlak voor het moment supreme de boel te 'verpesten' voor haar. Aan de andere kant met die gedachte heb ik het vorig jaar ook vooruit geschoven naar dit jaar en het lijkt wel alsof ze nu harder gelooft dan ooit.

Kurtom tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yinna schreef:
30-11-2023 13:36
Ik vind die vriendinnetjes vab je dochter die het geheim de hele tijd verklappen trouwens maar naar. Die zijn duidelijk nog niet 'groot genoeg voor het grote geheim'. Want dan moet je dat geheim wel kunnen bewaren. Dat ze zich een keer verspreken okee. Maar het voortdurend willen verklappen aan kinderen die nog geloven vind ik niet leuk.
Ja dus omdat de ene ouder graag zijn kind uitgebreid voorliegt, mag een ander kind er niet over praten? Ik vind dat zo idioot. Mijn kind weet hoe het zit want dat hebben we altijd zo uitgelegd en we zeggen ook dat ze het niet op school moet zeggen omdat andere ouders het heel belangrijk vinden dat de kindjes denken dat het allemaal echt is. Maar als ze het toch zou verklappen, echt niet mijn probleem. Kindjes die er echt zo vast in geloven zijn daar helemaal niet ontvankelijk voor. En kindjes die twijfelen wel, maar als een kind zulke twijfels heeft, maakt het ook niet meer uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yinna schreef:
30-11-2023 13:36
Ik vind die vriendinnetjes vab je dochter die het geheim de hele tijd verklappen trouwens maar naar. Die zijn duidelijk nog niet 'groot genoeg voor het grote geheim'. Want dan moet je dat geheim wel kunnen bewaren. Dat ze zich een keer verspreken okee. Maar het voortdurend willen verklappen aan kinderen die nog geloven vind ik niet leuk.
Ik vind dit wel wat overdreven. De dochter van TO is niet 3 ofzo he? En misschien bedoelen ze het wel helemaal niet zo verkeerd als jij het opvat, misschien vinden ze het wel vervelend voor haar dat ze op deze manier een beetje buiten de groep valt, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor om me heen juist meestal dat mensen het wel fijn vinden als het langzaamaan via vriendjes en vriendinnetjes (leeftijdsgenootjes) duidelijk wordt, zonder dat er een Groot Gesprek gevoerd moet worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze oudste had het allemaal wel zo'n beetje door toen ze kleuter af was. Dat was een eenvoudig gesprekje. Bevestiging van wat ze al door had.

Jongste moesten we echt voor gaan zitten. Maar ze ging naar de middenbouw en moest aan de surprises enzo. Ze was ook echt teleurgesteld.
Mooie woorden van "je hoort nu bij de groten", hielpen niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben het in groep 5/6 verteld in de zomer... Doormiddel van het boek "sinterklaas voor grote kinderen" ik zou het niet net voor of net na doen...
Haalt ze helemaal uit het moment anders
Ik lees nu al een paar keer dat kinderen het gek zouden vinden om surprise te doen als ze nog geloven. Dat is echt onzin. Als een kind gelooft dat een paard op het dak loopt of dat de pieten hun schoon vullen dan past suprise ook prima in hun geloof.
Hier op de basisschool deden ze al vanaf groep 3 surprise. Is echt geen probleem voor die kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
30-11-2023 13:49
Ja dus omdat de ene ouder graag zijn kind uitgebreid voorliegt, mag een ander kind er niet over praten? Ik vind dat zo idioot. Mijn kind weet hoe het zit want dat hebben we altijd zo uitgelegd en we zeggen ook dat ze het niet op school moet zeggen omdat andere ouders het heel belangrijk vinden dat de kindjes denken dat het allemaal echt is. Maar als ze het toch zou verklappen, echt niet mijn probleem. Kindjes die er echt zo vast in geloven zijn daar helemaal niet ontvankelijk voor. En kindjes die twijfelen wel, maar als een kind zulke twijfels heeft, maakt het ook niet meer uit.
Nou ja, TO schrijft; vriendinnetjes die haar steeds vertellen dat hij niet bestaat. Dat is toch wat anders dan het er een keer onderling over hebben of per ongeluk verklappen. Dat kan natuurlijk gebeuren en die kans wordt alleen maar groter als kind ouder wordt. Maar herhaaldelijk aan kind van TO gaan vertellen dat hij niet bestaat vond ik niet zo aardig klinken. Maar goed, ik zie dat ik daarin kennelijk afwijkend denk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen hebben allebei heel lang geloofd. Minstens tot 10,5 jaar en zij waren niet de enige in de klas die nog geloofden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier was dochter bijna 9 toen ik het toch maar verteld heb. Pasen kwam eraan en heb toen eens gevraagd over de paashaas. Daar kwam meteen uit dat opa die speelde en dat ze in de paashaas niet meer geloofde. Tot ik doorvroeg over Sinterklaas en de kerstman, toen begon ze te huilen. Ze dacht het al een tijdje (ook door klasgenoten) maar ze wilde er nog zo graag in geloven. Maar toen ik haar vertelde over het grote geheim was ze al snel om en wilde ze dolgraag helpen. Nu heeft ze de grootste lol in de Sinterklaastijd, stopt ze de cadeautjes in de schoen voor de jongste en knipoogt ze naar me als we het over pakjesavond hebben.

Dus ach, laat het dit jaar nog gaan en vertel het in de lente of zomer eens. Bespreek een alternatief samen (ook helpen met schoentjes vullen bij anderen, of surprises maken, of samen bakken, of je richten op Kerst) en kleed de feestdagen weer leuk en anders in met een ongelovige in huis.
Komt goed!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vriend en ik hadden er een discussie over toen ze vorig jaar in groep 5 lootjes moest trekken Ze was toen net 8. Ook op de app volgde toen een berichtje in de klassenappgroep of er nog andere kinderen nog wel geloofde en of hun kind misschien straks niet de enige was die het niet wist. Uiteindelijk wist ongeveer 50/50 het geheim van Sint wel en niet. Dus er zijn in groep 5 best nog aardig wat kinderen die ondanks de surprises nog gewoon in Sinterklaas geloven. Je zou dus best nog wel even aan kunnen kijken.

Onze dochter kwam later die dag thuis van een speelafspraak en zei ons dat Sinterklaas niet bestaan en dat haar vriendinnetje dat in de speeltuin aan het rondvertellen was. Toen ik vroeg wat ze daar van vond zei ze maar dat wist ik toch allang mama. Dus die discussie met vriend was snel opgelost.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
O, en onze jongste is ook ruim 7,5 jaar en zit ook nog in groep 4. Maar die gelooft ook nog volop. Komt nog niet in me op het haar te vertellen, in haar klas geloven er nog veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat zelf laten uitvinden, zelfs als dat op het schoolplein is, beter is dan het vertellen. Dat maakt het namelijk meteen zo groot.
En als haar vriendinnen haar al ea hebben verteld, dan komt het besef echt wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
wij hebben het juist thuis verteld, omdat ik het lullig vond als ze het op het plein zou horen.
1. Omdat WIJ het grootste aandeel in de leugen hadden, dus ook aan ons om het recht te zetten
2. Omdat ik niet wilde dat ze 'voor paal' stond tegenover de meer wijze vriendinnen
Alle reacties Link kopieren Quote
MevrouwJack schreef:
30-11-2023 12:43
Eens om het te vertellen buiten de Sintperiode om. Mocht ze teleurgesteld zijn dan speelt dat in elk geval geen rol meer gedurende de feestperiode.

En over discrepanties gesproken:
Mijn neefje (toen een jaar of 5) kondigde vol enthousiasme aan dat hij het geheim van Sinterklaas wist. "Sinterklaas is niet echt mam". Mijn zus en zwager hadden altijd gezegd dat zodra hij zou gaan twijfelen, ze het zouden vertellen, maar zus vroeg toch nog even "waarom denk je dat?" Neefje zegt "omdat nooit 1 iemand zoveel geld kan hebben om alle kinderen een cadeautje te geven".
En nét voordat mijn zus hem de waarheid wil vertellen, zegt hij vol overtuiging:

"Dagobert Duck is Sinterklaas"
Hahaha geweldig :HA:
Alle reacties Link kopieren Quote
Irrelephant schreef:
30-11-2023 14:20
Vriend en ik hadden er een discussie over toen ze vorig jaar in groep 5 lootjes moest trekken Ze was toen net 8. Ook op de app volgde toen een berichtje in de klassenappgroep of er nog andere kinderen nog wel geloofde en of hun kind misschien straks niet de enige was die het niet wist. Uiteindelijk wist ongeveer 50/50 het geheim van Sint wel en niet. Dus er zijn in groep 5 best nog aardig wat kinderen die ondanks de surprises nog gewoon in Sinterklaas geloven. Je zou dus best nog wel even aan kunnen kijken.

Onze dochter kwam later die dag thuis van een speelafspraak en zei ons dat Sinterklaas niet bestaan en dat haar vriendinnetje dat in de speeltuin aan het rondvertellen was. Toen ik vroeg wat ze daar van vond zei ze maar dat wist ik toch allang mama. Dus die discussie met vriend was snel opgelost.
Onze dochter zit nu in groep 5 en in die klas is onder de ouders ook een poll gehouden. Uitkomst: 50/50 qua wel/niet geloven. Dochter is van oktober, ze is net 8 jaar geworden en dus één van de jongere kinderen in de klas. We waren een beetje bang dat ze straks de enige zou zijn die nog zou geloven, maar dat valt dus heel erg mee. Ook vriendinnetjes die straks in januari/februari al 9 worden geloven nog heilig.
En ze doen ook aan surprises, maar dat is geen probleem: Sint heeft immers geen tijd om alle klassen langs te gaan op 5 dec, die man heeft het heel druk! Dus doen de oudere kinderen het zelf.

Wij laten het nog even zo zolang zij geen kritische vragen gaat stellen. Er komt vanzelf een natuurlijk moment dat ze zich af gaan vragen hoe dit allemaal kan, en op dat moment zullen we het wel gaan vertellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
30-11-2023 14:37
wij hebben het juist thuis verteld, omdat ik het lullig vond als ze het op het plein zou horen.
1. Omdat WIJ het grootste aandeel in de leugen hadden, dus ook aan ons om het recht te zetten
2. Omdat ik niet wilde dat ze 'voor paal' stond tegenover de meer wijze vriendinnen
Wij hebben het uiteindelijk ook zelf verteld, maar wel pas op het moment dat het kind met wat vragen kwam. Niet zomaar out of the blue.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het verteld tijdens een bergwandeling in de zomervakantie. Voor het schooljaar van groep 5 begon, maar buiten enige sintspanning.

Was een goed moment, en in aanloop naar de Sintmaand kwamen de vragen als ‘dus jij koopt de cadeau’s’ en ‘wie belt er dan aan’?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heerlijk zeg. Laat haar lekker kind zijn. Als ze naar groep 5 gaat is het nog vroeg genoeg om te vertellen. Ze heeft nu een leeftijd dat dat zo hoort en er helemaal bij hoort. Geniet daar zelf ook van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yinna schreef:
30-11-2023 14:13
Nou ja, TO schrijft; vriendinnetjes die haar steeds vertellen dat hij niet bestaat. Dat is toch wat anders dan het er een keer onderling over hebben of per ongeluk verklappen. Dat kan natuurlijk gebeuren en die kans wordt alleen maar groter als kind ouder wordt. Maar herhaaldelijk aan kind van TO gaan vertellen dat hij niet bestaat vond ik niet zo aardig klinken. Maar goed, ik zie dat ik daarin kennelijk afwijkend denk.
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar aan de andere kant, als iemand in mijn omgeving een super fout denkbeeld aanhangt, dan zal ik daar ook echt niet meegaan. :biggrin: Alhoewel je dan nog kunt zeggen: agree to disagree. Maar kinderen zijn daar veel hardnekkiger in. De vriendinnetjes blijven zeggen dat hij niet bestaat, terwijl kind van TO heel hardnekkig volhoudt dat hij wel bestaat. Beiden groepjes zeggen; jij hebt het verkeerd!!! Dus tja...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
30-11-2023 15:21
Wij hebben het uiteindelijk ook zelf verteld, maar wel pas op het moment dat het kind met wat vragen kwam. Niet zomaar out of the blue.
onze jongste kwam niet met vragen, als we haar niet duidelijk verteld hadden hoe het zat, ging ze gelovend naar de brugklas :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
30-11-2023 16:11
onze jongste kwam niet met vragen, als we haar niet duidelijk verteld hadden hoe het zat, ging ze gelovend naar de brugklas :)
Haha!
Het kind van TO zit pas in groep 4. Nog heel wat jaren voor de brugklas te gaan ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er ook een van 7,5 in groep 4 en die is helaas totaal van haar geloof gevallen. Ik vind het zo zonde! Er viel niets meer uit te leggen. Ze was er zelf al volledig van overtuigd hoe het zat. Het gesprekje dat volgde en dat ik nog een keer heb moeten herhalen ging vooral over dat ze andere kinderen wel gewoon moet laten geloven en mee moet spelen! Dat bleek toch wel vrij ingewikkeld, vooral aan de start van de sintperiode.
Helaas heb ik daarom ook een heel sceptische kleuter nu maar die lijkt toch wel weer om.

Maar hier is ze in groep 4 dus wel echt de enige. Vriendinnetjes geloven voor zover ik weet wel (mogelijk inmiddels iets minder... oeps).
Lila-Linda schreef:
30-11-2023 16:11
onze jongste kwam niet met vragen, als we haar niet duidelijk verteld hadden hoe het zat, ging ze gelovend naar de brugklas :)
:lol: die van mij ook.
Hier waren er kinderen die nog eind groep 6 en deel van groep 7 geloofden.
De oudste van ons was niet om de tuin te leiden. Die heeft een hele tijd het spel meegespeeld en toen de aap uit de mouw kwam en we het er met haar over wilden hebben zei ze doodleuk: tjee, dat wist ik toch al! Dacht je dat ik nooit heb gezien dat de cadeautjes waren ingepakt met het papier waarmee we ook verjaardagscadeaus inpakken? Ik ben niet gek he!

Jongste geloofde wat langer enigste kon heel goed meedoen. Dat was dan onze afspraak met haar, het onderonsje dat ze had met de volwassenen.

Wij hebben het in januari verteld. Na de feestdagen. De groep weet ik eerlijk gezegd niet meer.
Lila-Linda schreef:
30-11-2023 16:11
onze jongste kwam niet met vragen, als we haar niet duidelijk verteld hadden hoe het zat, ging ze gelovend naar de brugklas :)

Tja, en dan bepaal je als ouders dus wat het moment is.

Ooit een vriendje van zoon dat het eind groep zeven nog niet uitgevogeld had. Zijn moeder ging mij bellen over wat ze gezegd had, zodat ik hetzelfde kon zeggen. :blabla:

Dat heb ik dus geweigerd, ik zou het verhaal nooit aan hem uitleggen en ik zou hem met vragen naar zijn ouders verwijzen maar echt niet dat ik al haar kunstgrepen ging onthouden om hem maar te laten geloven in groep zes.

Bij mij op school lijkt groep vijf voor veel kinderen het laatste jaar dat ze geloven of het eerste jaar dat ze het geheim kennen. Wel al een paar keer gehad dat kinderen in groep zes nog heilig geloofden. Zelf vind ik dat best sneu omdat iedereen het dan weet en je er dan toch een beetje buiten valt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven