Kind is hb getest maar bakt er niks van op school

13-11-2018 15:03 217 berichten
Ons kind is 12 en zit in de 2e. Hij is heel snel afgeleid, heeft een zeer korte spanningsboog en is erg intens. In alles. We hebben bijles, en huiswerkklas maar hij haalt desondanks alleen maar hele zware onvoldoendes. Hij staat heel hard op zitten blijven. We zijn al twee keer op school wezen praten. Zoon heeft begeleiding, therapie, coaching. De hele santenkraam. We hebben hem losgelaten, erbovenop gezeten, we zijn boos geworden, lief gebleven. We hebben meegeleefd, tranen gedroogd en hebben hem hem op zijn nek gezeten qua planning. Hij heeft een whiteboard, een plenda agenda, overal papiertjes. We houden zijn kamer gestript. Hij heeft een tangle, ontspannings cd's en we letten op voldoende slaap en gezonde voeding. Maar hij moet het toch zelf doen. En het lijkt erop alsof hij er werkelijk geen jota van snapt. Zijn psych zegt dat het zo'n mooi joch is, zo intelligent en zo talentvol. Wij zien een eigenwijze drol die gewoon schijt heeft aan alles. School weet het ook niet meer. Die moet hem logischerwijs gewoon beoordelen op zijn cijfers. Hij krijgt al extra tijd, hij zit vooraan in de klas. Maar hij doet het niet. Hij blijft keihard hele slechte cijfers halen. En niet op 1 vak. Maar gewoon op allemaal. En dat terwijl hij altijd de beste van de klas was. Twee keer hb is getest. Versneld is. En verbaal ontzettend sterk. Hij laat het niet zien op school. Het vertaalt zich niet in goede cijfers. Het lijkt hem boven de pet te groeien. Het lijkt alsof dit echt te hoog gegrepen voor hem is. Maar naar een andere school gaan is niet bespreekbaar met hem. Hij breekt de hele tent af. En toch is het geen motivator om er harder aan te gaan trekken. Ik ben een beetje door mijn opties heen zeg maar.

Overigens is naar een andere school gaan helemaal prima voor ons. Als hij een niveau lager moet of een keer doubleren en daarmee komt de gezelligheid weer terug in huis dan teken ik daar direct voor. Ik vrees alleen dat het geen oplossing zal gaan zijn en bovendien zal mijn zoon zich met nog geen tien paarden van school laten halen. Ik word er inmiddels knettergestoord van.

Nog even wat extra info: er zit al een zorgteam op en er is al in de klas meegekeken. Hij is verveeld, snel afgeleid en lijkt niet te kunnen associeren. Als in: hij weet heel veel losse flodders maar het komt nergens tot 1 geheel.
LoVaKo schreef:
13-11-2018 15:42
Spreek dan met zoon af dat als zijn cijfers niet omhoog zijn binnen x tijd hij dan naar die andere school gaat omdat hij t toch niet gaat halen dan. Of zoon kan ineens wel goede cijfers halen, of niet en dan dus die andere school proberen.
Hebben we idd gedaan. Met school samen. Tot kerst de tijd om te laten zien dat hij meer in zijn mars heeft qua cijfers. Zo niet, dan zijn er twee opties: van school. Of blijven zitten. Hij staat voor beide NIET open. Wat het praten met hem heel erg ingewikkeld maakt.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
13-11-2018 15:33
Zijn interesses liggen bij de muziek, de kunst, theater, toneel, drama, alles wat creatief is. Het grote geheel en de nut van droge woordenlijsten gaan er bij hem niet in.
Laat hem dát dan lekker ontwikkelen. Tekeningen maken bij woordjes ipv stampen, oo zaterdag naar een knutselklas en een keertje open dag op de kunstacademie, conservatorium of toneelschool. Aan laten sluiten bij de dramaclub op school en hem dan een monoloog laten opvoeren in het Duits. Een muziekstuk maken over wiskunde.

Geef hem opdrachten waar hij plezier in heeft en die hem leren-leren.

Het heeft tot ver na mijn 18e geduurd voordat ik wist HOE ik moest leren. Het schoolsysteem paste ook niet bij mij
Alle reacties Link kopieren
Het zou kunnen, ik zeg het heel voorzichtig, dat hij faalangst heeft, met die goedpresterende broers/zussen.
Het legt een zekere druk op hem.
Temeer daar hij heus wel in de gaten heeft wat er van hem verwacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Je topic geweldloos verzet gaat over hetzelfde kind?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
13-11-2018 15:44
Hebben we idd gedaan. Met school samen. Tot kerst de tijd om te laten zien dat hij meer in zijn mars heeft qua cijfers. Zo niet, dan zijn er twee opties: van school. Of blijven zitten. Hij staat voor beide NIET open. Wat het praten met hem heel erg ingewikkeld maakt.
Niet meer praten, het heeft geen zin.
Hij blijft zitten, of hij er nou open voor staat of niet.
Dat is nou eenmaal de consequentie van niets doen.
Ik herken het in die mate dat ik hier ook een mega intelligent kind heb maar dat het haar niet lukt. 4 vwo ondertussen en ze gaat dit jaar overdoen. Ze is ontzettend gemotiveerd, wil zo graag alles halen, is echter afgelopen jaren steeds met de hakken over de sloot overgegaan. School en wij waren tegen afstromen omdat ze in deze groep eindelijk sociaal eens op haar plek was en ze volgens docenten 1 van de meest geïnteresseerde leerlingen is.
Ons kind gaat dit jaar besteden aan uitrusten, bijkomen, coaching, therapie, zodat ze volgend jaar sterker het jaar kan overdoen.
Iedereen trekt aan hem, wil wat van hem.. Logisch dat hij tegengas geeft. Het is een puber!
*Toos* schreef:
13-11-2018 15:44
Helaas heb ik dit wel zelf meegemaakt en tot op de dag van vandaag pluk ik daar nog de zeer zure vruchten van.

Van gymnasium afzakken naar mavo. Geloof me: dat is slecht voor je zelfbeeld en je eigenwaarde. Los daarvan vind je als hb'er nog minder aansluiting op de mavo dan op een willekeurig gymnasium.
Ja dat bedoelde ik ( mijn reactie was ook niet op jou)
De neef is ook afgezakt naar Mavo en daarna privéschool, maar tot op heden, hij is nu 29, gaat het nog niet zo goed met hem, daarom snap ik de reacties niet van mensen die zeggen dat hij moet afstromen, juist helemaal NIET dus. Tussen mensen zitten met 60 of 70 punten lager IQ, en dat bedoel ik niet vervelend!!!
Isabellarose- schreef:
13-11-2018 15:44
Hebben we idd gedaan. Met school samen. Tot kerst de tijd om te laten zien dat hij meer in zijn mars heeft qua cijfers. Zo niet, dan zijn er twee opties: van school. Of blijven zitten. Hij staat voor beide NIET open. Wat het praten met hem heel erg ingewikkeld maakt.
Het klinkt alsof je zoon zich onder druk voelt staan om goed te presteren. Zeker als hij de jongste is en goed presterende broers/zussen heeft. Vergis je niet in hoeveel kinderen oppikken en interpreteren als je een broer/zus prijst om de goede cijfers.

Heeft hij faalangst? Zo ja, dat is dan behoorlijk klote als je het niet aanpakt.

Even een vraag die je niet perse hoeft te beantwoorden: zijn er nog zaken als ASS die spelen naast zijn hoge IQ?
Hoe loopt het schooljaar bij jullie dan? Hier zitten we pas op het eerste rapport.

Waarom kan zitten blijven niet?
pipootje schreef:
13-11-2018 15:50
Ja dat bedoelde ik ( mijn reactie was ook niet op jou)
De neef is ook afgezakt naar Mavo en daarna privéschool, maar tot op heden, hij is nu 29, gaat het nog niet zo goed met hem, daarom snap ik de reacties niet van mensen die zeggen dat hij moet afstromen, juist helemaal NIET dus. Tussen mensen zitten met 60 of 70 punten lager IQ, en dat bedoel ik niet vervelend!!!
Dat snap ik ook niet! Deze jongen zou bijvoorbeeld best atheneum kunnen gaan doen, maar ik zou zeker niet havo of lager adviseren. Ik heb op de mavo en havo (havo afgemaakt) vooral geleerd dat ik heel raar was. Raar omdat ik andere hobby's dan klasgenoten had. (klassieke muziek, opera en ballet.) Raar omdat ik op elk niveau slechte cijfers haalde. (hoe kon de basisschool ooit hebben gedacht dat ik slim was!) Raar omdat ik 'vreemde' woordgrappen maakte. En vooral heel raar omdat ik niet op een lijn kon komen met de rest van mijn klas.

Echt een toptijd was dat.
Nemaìn’ schreef:
13-11-2018 15:51
Hoe loopt het schooljaar bij jullie dan? Hier zitten we pas op het eerste rapport.

Waarom kan zitten blijven niet?
Sommige scholen doen niet aan doubleren. Een school hier in de regio adverteert met het zeer lage percentage zitttenblijvers en ouders denken dat dat dus een Hele Goede School is.

Valt wel mee, want ze laten kinderen die op zitten blijven staan zo snel mogelijk afstromen.
lisbeth schreef:
13-11-2018 15:49
Ik herken het in die mate dat ik hier ook een mega intelligent kind heb maar dat het haar niet lukt. 4 vwo ondertussen en ze gaat dit jaar overdoen. Ze is ontzettend gemotiveerd, wil zo graag alles halen, is echter afgelopen jaren steeds met de hakken over de sloot overgegaan. School en wij waren tegen afstromen omdat ze in deze groep eindelijk sociaal eens op haar plek was en ze volgens docenten 1 van de meest geïnteresseerde leerlingen is.
Ons kind gaat dit jaar besteden aan uitrusten, bijkomen, coaching, therapie, zodat ze volgend jaar sterker het jaar kan overdoen.
Een hele dikke :hug: voor je dochter. Ik hoop dat ze haar interesse en motivatie vast weet te houden! Het zal allemaal rech komme. (opoe zaligers wijsheid.)
Als ik je zo lees, is er nu even helemaal niets aan te doen. Dit is trekken aan een dood paard.
En hoe meer jij trekt, hoe minder je van hem gedaan krijgt.

Ik snap dat het heel moeilijk is, maar als je werkelijk alles hebt geprobeerd dan houdt het op een gegeven moment echt op.
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
13-11-2018 15:29
Ik heb ook een hoog iq maar als puber heb ik het ook zo verbruid dat ik na vwo 3 naar havo 3 moest. Ik snap ook niet wat ik toen dacht maar heb gewoon mijn havo gehaald. Mijn ouders konden doen wat ze wilden, maar ik was in die periode meer puber dan intelligent.
Je kan niet trekken aan een dood paard.
Dit. Alleen ik mocht dan naar havo 4.
En dan nog je eindexamen niet in 1x halen. Had een 5 teveel in mn profieldeel. Mocht er maar 1 had er 2.
Rest wel voldoendes. Herexamen gedaan. Toen wel gehaald.
Nog nooit mn boeken open gehad.

Mijn vader heeft 2 maanden niet tegen mij gesproken toen ik van het vwo naar havo ging.
Leren had gewoon toen geen prio voor mij.
Daarna wel HBO gedaan en tijdens stage zo de rijksoverheid binnen gerold waar ik wel de kansen kreeg om mij op de gebieden die mij interesseerden te ontwikkelen.

Ach 15 jaar later na mijn gezakte havo examen toch goed terecht gekomen.

Nu zit ik toevallig in het jongerenwerk (10-24 jaar) en echt als ze zelf niet willen dan gaat het echt niet gebeuren.
Wellicht moet ie op zn gezicht gaan.
Ja dat is heel lastig als ouder, dat snap ik heel goed, maar zolang hij geen intrinsieke motivatie heeft kun je trekken wat je wil, er zal geen verandering plaatsvinden.
Not my circus, not my monkeys
*Toos* schreef:
13-11-2018 15:56
Sommige scholen doen niet aan doubleren. Een school hier in de regio adverteert met het zeer lage percentage zitttenblijvers en ouders denken dat dat dus een Hele Goede School is.

Valt wel mee, want ze laten kinderen die op zitten blijven staan zo snel mogelijk afstromen.
Debiele school dan.
Maar welke school is nu al met het 3de en 4de rapport bezig dan?
Alle reacties Link kopieren
Maar serieus, TO, je hebt toch gewoon geen opties meer? Alles wat jullie nu doen werkt niet. Hij gaat dit jaar niet halen. Maar een andere school werkt ook niet. Dan heb je toch geen keus dan hem het maar te laten ondervinden? En als je doel is dat het weer gezellig in huis wordt, dan kan je het beste je eigen energie gebruiken voor jezelf en je zoon dingen laten doen die hij leuk vindt, daar wordt iedereen blijer van. Blijf hem wel vertellen dat hij van school af moet als hij zo door gaat, dan bereid je hem daarop voor. Misschien ziet hij over een tijdje ineens het licht en gaat het weer goed, en zo niet, dan zie je over anderhalf jaar wel weer verder en zoek je t.z.t. een nieuwe school voor hem uit die dan het beste bij hem past. Of dat lager of hoger of gewoon anders is, zie je dan wel weer.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Oh en wellicht een motiverend gesprekje met leerplicht (startkwalificatie/maximaal aantal x blijven zitten/afzakken etc)?

Of probeer het via een jongerenwerker in je gemeente.
Weet niet waar je ongeveer woont. :) anders denk ik met je mee.
silent-witness wijzigde dit bericht op 13-11-2018 16:04
33.15% gewijzigd
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
En evennheel andersom. Heeft hij een idee wat hij later wil gaan doen?
Misschien kan hij daar motivatie uit halen. Weten waarom je iets leert. Meekijken in de keuken van iets wat hem interessant lijkt.
Dat koppelen aan een vak.
100x fijner dan doelloos woordjes stampen.
Been there, done that, got the T-shirt.
TanteBedelia schreef:
13-11-2018 15:49
Iedereen trekt aan hem, wil wat van hem.. Logisch dat hij tegengas geeft. Het is een puber!
Toch, en dat kan aan mij liggen, denk ik dat hier meer speelt. Vorig jaar ging goed, hij zit zo te lezen best op z'n plek en in het tweede jaar ineens enen.

Een 1, 2 haal je niet zomaar als je prima op niveau zit. Incidenteel kan het gebeuren dat je zo'n cijfer haalt als je werkelijk niets gedaan hebt, maar bij herhaling speelt er vaak meer.

Is het een roep om aandacht? Kan. Is het een stilte-protest? Kan. Is het joch misschien overprikkeld of overvraagd? Ook dat kan. Alles kan, maar ik er zo, hup, geen uitspraken over doen als ik de achtergronden niet weet.
Satchel schreef:
13-11-2018 16:00
Maar serieus, TO, je hebt toch gewoon geen opties meer? Alles wat jullie nu doen werkt niet. Hij gaat dit jaar niet halen. Maar een andere school werkt ook niet. Dan heb je toch geen keus dan hem het maar te laten ondervinden? En als je doel is dat het weer gezellig in huis wordt, dan kan je het beste je eigen energie gebruiken voor jezelf en je zoon dingen laten doen die hij leuk vindt, daar wordt iedereen blijer van. Blijf hem wel vertellen dat hij van school af moet als hij zo door gaat, dan bereid je hem daarop voor. Misschien ziet hij over een tijdje ineens het licht en gaat het weer goed, en zo niet, dan zie je over anderhalf jaar wel weer verder en zoek je t.z.t. een nieuwe school voor hem uit die dan het beste bij hem past. Of dat lager of hoger of gewoon anders is, zie je dan wel weer.
Hallo... realiteitscheck. De eerste proefwerkweek is net geweest. Er komen er nog 3 en ook nog 3 kwart jaar aan overige toetsen.
Alle reacties Link kopieren
Beste TO, ik herken mijn neefje in je beschrijving. Ik vond het als tante heel moeilijk te begrijpen, hij zou hoog begaafd zijn maar kwam amper zijn bed uit voor school....niet vooruit te branden. Hij wilde niet naar een andere klas lager. Had het wel leuk met zijn vrienden op school, maar was wanhopig.

Uiteindelijk via privé school met veel gedoe wel VWO gehaald, wel met vertraging. Het kind bleef zwaar depressief. Maar lager niveau zou het probleem niet opgelost hebben.

Nu op HBO opleiding van zijn keuze. Hij gaat sinds die tijd iedere dag naar school en haalt ineens alle deadlines. Hij kan er zijn passie in kwijt. Tante vind eerlijk gezegd de opleiding niks, maar ben zo blij dat dat joch weer vrolijk is.

Ik heb dus niet de ultieme tip voor je. Het onderwijs sluit voor sommige kinderen gewoon echt niet aan helaas. Hij leert anders. Ik snap het amper, kan het niet inleven...maar ik zie weer een blije neef die in zijn kracht komt. Bij hem hielp dus privé school...was geen wondermiddel...zeker niet en koste veel.
silent-witness schreef:
13-11-2018 16:01
Oh en wellicht een motiverend gesprekje met leerplicht (startkwalificatie/maximaal aantal x blijven zitten/afzakken etc)?
Het kind! Is 12.
Als mijn kind moet afstromen naar vmbo dan doet dat hem de das om. Hij heeft enorm moeten strijden om in een omgeving terecht te komen met ontwikkelingsgelijken.

As we speek is zijn begeleider hier en die zegt heel duidelijk: regie bij een 12 jarige laten is geen optie. Zo'n kind kan dat nog helemaal niet overzien. Die leert niks van de gevolgen daarvan.
Zoon leert idd anders. Als ik hem overhoor weet ie alles, als ik zijn toetsen terug krijg dan heeft ie alles fout.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven