Kind nonchalant met spullen

14-04-2024 13:55 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

Ons kind van 10 is nonchalant met spullen. Het laatste voorbeeld is dat de fiets (weer) is gevallen en nu aanloopt. Dat wordt dan tussen neus en lippen door even gemeld. Als ik zeg dat de fiets niet meer gebruikt kan worden en gemaakt zal moeten worden, worden de schouders opgetrokken.

We zijn thuis bezig met het aanleren van de waarde van geld en door wekelijks zakgeld (2 euro) wordt steeds duidelijk hoe duur alles is. Kind kan er echt van balen als het zakgeld al snel weer op is.

Maar dat dit soort dingen ons geld kosten en dat dat geld ook op kan, daar wordt niet over nagedacht. Of dat je überhaupt wat voorzichtiger kan zijn met de je spullen.

We willen kind nu in ieder geval zelf de fiets weg laten brengen en ophalen (flink stuk lopen) zodat we niet de enige zijn die er last van hebben.
En bij het volgende geval van “oeps kapot” door eigen gedrag maar mee laten betalen in de vorm van een aantal weken geen zakgeld? Of is dit te streng?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zelf laten wegbrengen van de fiets vind ik geen strenge maatregel. Dat heb ik hier al vroeg ingevoerd. Net als nieuwe batterijen voor de fietslampen, ze lieten steeds het licht aan. Ik betaalde een keer per jaar de nieuwe batterijen, keren daarna zijn voor eigen rekening. De fietsenmaker heeft hier ook wel eens een preek gehouden over lekke banden door het met een vaartje tegen de stoep oprijden. Dat maakte ook indruk :)
kamillet wijzigde dit bericht op 14-04-2024 14:05
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat jij wat minder hard mag lopen voor je kind. Het probleem bij hem leggen. Ok fiets kapot, wat zonde. Wat ga je nu doen?

Als hij zijn schouders ophaalt, doe jij dat ook. Laat het hem maar voelen hoe irritant een kapotte fiets is. Lopend naar school enzo.

En als hij begint te klagen zeg je 'ok breng hem maar naar de fietsenmaker en vraag hoe duur het is om te repareren'

Daarna kun je een gesprek voeren over wie dat moet betalen.

Oeps kapot is vooral zijn probleem. Toen mijn kind de tweede keer de oplader kapot maakte, door er onvoorzichtig mee om te gaan (op snoer zitten terwijl hij in het stopcontact zit) ben ik ook niet naar de winkel gerend voor een nieuwe lader.

Nu kun je niet laden en heb je geen ipad.
dropdrop wijzigde dit bericht op 14-04-2024 14:10
24.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
14-04-2024 14:05
Ik denk dat jij wat minder hard mag lopen voor je kind. Het probleem bij hem leggen. Ok fiets kapot, wat zonde. Wat ga je nu doen?

Als hij zijn schouders ophaalt, doe jij dat ook. Laat het hem maar voelen hoe irritant een kapotte fiets is. Lopend naar school enzo.

En als hij begint te klagen zeg je 'ok breng hem maar naar de fietsenmaker en vraag hoe duur het is om te repareren'

Daarna kun je een gesprek voeren over wie dat moet betalen.
Dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee hoor, lijkt me een prima manier om inzichtelijk te krijgen dat zoiets geld kost. De werkelijke kosten laten betalen is misschien een beetje veel (als kind 25 weken geen zakgeld krijgt, is dat een beetje erg groot tov het verkeerde gedrag), maar een paar weken laten merken dat het ervoor zorgt dat andere dingen niet kunnen. Ipv helemaal niks, zou je ook een aantal weken minder kunnen geven.

Overigens is het niet zo gek dat kinderen wel balen als hun eigen geld op is, maar makkelijker over dat van jou denken. In hun beleving is de hoeveelheid geld die jij hebt natuurlijk bijna oneindig, omdat de bedragen zoveel groter zijn. En dan kun je ook nog ‘gewoon weer nieuw geld gaan halen’ (pinnen, ze vinden het vaak lastig inzien dat dat ook gewoon eindig is).
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarmee is hij nog meer nonchalant?

Gevallen fiets is heel vaak nou net niet eigen schuld. Als mijn fiets gevallen blijkt is het vaak door toedoen van anderen. Pas nog, lag mijn fiets op de grond bij de supermarkt. Ik had het ding, zeker weten, neergezet voordat ik naar binnen ging. Tussen twee hekjes, fiets lag er voor toen ik terug kwam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
14-04-2024 14:05
Ik denk dat jij wat minder hard mag lopen voor je kind. Het probleem bij hem leggen. Ok fiets kapot, wat zonde. Wat ga je nu doen?

Als hij zijn schouders ophaalt, doe jij dat ook. Laat het hem maar voelen hoe irritant een kapotte fiets is. Lopend naar school enzo.

En als hij begint te klagen zeg je 'ok breng hem maar naar de fietsenmaker en vraag hoe duur het is om te repareren'

Daarna kun je een gesprek voeren over wie dat moet betalen.

Oeps kapot is vooral zijn probleem. Toen mijn kind de tweede keer de oplader kapot maakte, door er onvoorzichtig mee om te gaan (op snoer zitten terwijl hij in het stopcontact zit) ben ik ook niet naar de winkel gerend voor een nieuwe lader.

Nu kun je niet laden en heb je geen ipad.
Dit vind ik een verstandig advies. Natuurlijk zitten er grenzen aan wat je kunt verwachten van een tienjarige, maar hem zelf tegen dingen aan laten lopen is de beste trigger voor werkelijke gedragsverandering.
Ik breng dit principe ook in de praktijk bij mijn, inmiddels zeventienjarige en tamelijk zorgvuldige, kind. Ook in het klein. Zit je was niet in de wasmand? Dan wordt het niet gewassen. Heb je geen brood gesmeerd? Tja, dan heb je geen eten. Ze verzinnen wel oplossingen als jij niet steeds degene bent die dat doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat de fiets gelijk gerepareerd moet worden zou voor mij geen vanzelfsprekendheid zijn. Fiets kapot door eigen toedoen = lopen.
Hij mag dat gevolg best ervaren. En als hij graag de fiets wil laten repareren kun je hem laten uitzoeken hoe duur dat is, hoeveel weken zakgeld dat gaat kosten etc.
Dan kun je uiteraard alsnog aanbieden om het te betalen maar in elk geval kan hij dan de link leggen met dat dit niet gratis is.
Ik zou waarschijnlijk in elk geval een paar weken of langer wachten met repareren. Dan waardeert hij de fiets hopelijk meer als die weer terug is

Als het echt noodzakelijk is dat hij nu een fiets heeft zou ik hem een deel mee laten betalen (eventueel in de form van klusjes) en inderdaad zelf de fiets brengen.

Een ongelukje kan gebeuren maar je moet ook leren oplettend te zijn met je spullen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verder vind ik dat kinderen zelf heel veel moeten ervaren om dit soort dingen te leren. Zelf plan bedenken, zelf regelen, (soms) zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit nogal een jaren 50 mentaliteit, Ik denk namelijk niet dat je kind de fiets expres heeft laten vallen. Kinderen kosten geld. Je kind is nog maar 10, geen 16.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
14-04-2024 14:20
Ik vind dit nogal een jaren 50 mentaliteit, Ik denk namelijk niet dat je kind de fiets expres heeft laten vallen. Kinderen kosten geld. Je kind is nog maar 10, geen 16.
Nah. Jaren 90 zou ik zeggen.

Jaren 50 was er gewoon geen geld voor wat dan ook. En had alleen papa een fiets om naar zijn werk te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
14-04-2024 14:20
Ik vind dit nogal een jaren 50 mentaliteit, Ik denk namelijk niet dat je kind de fiets expres heeft laten vallen. Kinderen kosten geld. Je kind is nog maar 10, geen 16.

De fiets misschien niet expres laten vallen, maar als andere dingen ook stuk gaan en kwijt raken door nonchalance is het wel handig om kind daar bewust van te maken.

Als je bij alles zelf ook je schouders op haalt dan wordt kind alleen maar nonchalanter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het nogal streng allemaal. Natuurlijk hoef je niet op stel en sprong klauwen met geld uit te geven om allerlei expres stukgemaakte onzin te vervangen, maar een fiets? Als mijn jongens iets aan hun fiets hebben zorg ik per ommegaande dat het gemaakt wordt, en dat hoeven ze niet zelf te betalen, tenzij ze er met een hamer op hebben staan timmeren ofzo. Sommige consequenties (zoals 25 km naar school lopen of twee jaar je zakgeld kwijt zijn) zijn te groot voor een kind. Dus in dit geval zou ik zeggen, mocht het inderdaad zijn eigen schuld zijn, ‘dat is niet zo handig Flipje, hoe zullen we dat eens oplossen?’ En dan daarbij laten helpen. En met helpen bedoel ik dan niet in zijn eentje 7 km te voet langs een 80 km weg naar een fietsenmaker waar hij nog nooit geweest is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
14-04-2024 14:20
Ik vind dit nogal een jaren 50 mentaliteit, Ik denk namelijk niet dat je kind de fiets expres heeft laten vallen. Kinderen kosten geld. Je kind is nog maar 10, geen 16.
Express als in 'ik gooi die fiets lekker even op de grond' waarschijnlijk niet maar slordig waarschijnlijk wel (fiets ergens neerzetten waar er geen ondersteuning is, fiets midden op de stoep laten liggen)
Ik laat zelf het probleem altijd zoveel mogelijk bij het kind zelf. Oh je fiets is kapot wat vervelend, en wat ga je nu doen?
Eens kijken waar ze zelf mee komen om het op te lossen. Natuurlijk zou ik uiteindelijk de reparatie wel betalen maar het moet wel duidelijk zijn dat het a) geld kost en b) iets is wat ze hadden kunnen voorkomen en dus de volgende keer iets beter nadenken.
Alle reacties Link kopieren Quote
oneenietweer schreef:
14-04-2024 14:31
En met helpen bedoel ik dan niet in zijn eentje 7 km te voet langs een 80 km weg naar een fietsenmaker waar hij nog nooit geweest is.
Waar lees je dit? To schrijft 'flink stuk'. Ik lees nergens anderhalf uur lopen langs de provinciale weg.
Hij kan nonchalant reageren, dat wil nog niet zeggen dat hij het expres doet he. En ik vind het achterlijk streng sommige reacties. Het is een kind van 10!!! Doe ff normaal. Praat erover, begeleid hem naar de fietsenmaker, leg uit dat het wel geld kost en dan betaal je zelf gewoon. Je kunt daarna afspreken dat hij zijn best gaat doen. Al die stomme straffen. Praat gewoon goed met kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als iets niet heel blijft is het een fiets. Zeker niet in een stad zoals wij wonen. Dus niet moedwillig slopen heb ik altijd betaald.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het allemaal wel vrij streng. Fietsen vallen en op de middelbare school wordt het nog veel erger. Hoeft ook niet per se een fout van kind zelf te zijn.

Hier gaan fietsen regelmatig kapot en het meeste repareren we gewoon zelf (mijn man heeft er geen hekel aam om aan fietsen te klussen).

Ik zou beginnen om te kijken of je het zelf kunt repareren/recht buigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
BornSlippy schreef:
14-04-2024 14:45
Hij kan nonchalant reageren, dat wil nog niet zeggen dat hij het expres doet he. En ik vind het achterlijk streng sommige reacties. Het is een kind van 10!!! Doe ff normaal. Praat erover, begeleid hem naar de fietsenmaker, leg uit dat het wel geld kost en dan betaal je zelf gewoon. Je kunt daarna afspreken dat hij zijn best gaat doen. Al die stomme straffen. Praat gewoon goed met kind.
Ja, dat. Je wil ook geen angstig kind dat dingen gaat verzwijgen omdat er thuis straf staat op ongelukjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
14-04-2024 15:06
Ja, dat. Je wil ook geen angstig kind dat dingen gaat verzwijgen omdat er thuis straf staat op ongelukjes.
Hoe is zelf initiatief moeten tonen om je problemen op te lossen straf?

Mijn kind krijgt geen straf voor ongelukken. Ik word niet eens boos, maar ik los ook niet alles op voor ze.

Iedereen heeft ongelukjes, iedereen is wel eens niet voorzichtig, maar dat is jouw verantwoordelijkheid. Aangepast naar leeftijd.

Mijn kind van 2 ging zelf een doekje halen en zijn gemorste drinken opruimen. Kunnen ze prima.

Is juist goed voor hun eigenwaarde: 'Oh ik maak foutjes en kan het zelf weer oplossen.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hier een middenweg kiezen, afhankelijk van hoe vaak dit voorkomt. Een ongelukje kan gebeuren, maar hij moet wel begrijpen dat achteloos omgaan met je spullen wel flink wat ongemak en kosten op kan leveren. En ja hij is nog jong , maar dat leert hij niet als jij als zgn curling ouder elk ongemakje uit de weg ruimt.

Dus als dit al de zoveelste keer is dat er iets kapot is bij hem, dan mag hij daar best in redelijkheid (een deel van de) kosten van dragen en meedenken met een oplossing. Dat is geen straf, dat is het leven. Dan kun je altijd nog beslissen hoe veel kosten of je hem zelf naar de fietsenmaker laat lopen of dat je hem brengt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk om die uiteenlopende reacties te lezen! Van te streng tot te soft en alles ertussen.

Natuurlijk hoeft kind geen uren door windkracht 8 langs de Zuiderzee te lopen naar de fietsenmaker. We wonen in een dorp waar de weg meer dan bekend en ook veilig is. Kind is inmiddels ook goed bekend bij de fietsenmaker, maar tot nu toe gaat een van ons mee of brengt de fiets even voor kind.
Het is een kleine les in zelf dingen oplossen. Zelf wegbrengen, communicatie met de fietsenmaker doen, (de zoveelste) preek van de fietsenmaker aanhoren, etc .

En nee, natuurlijk is de fiets niet moedwillig door kind kapot gemaakt. Het verhaal is nog niet duidelijk en wordt momenteel omzeild met allerlei vage “weet ik niets”. We kennen kind goed genoeg om te weten dat dat betekent dat het een onhandige actie geweest is. Of van kind zelf of van een vriendje (al enige fietsen geleden afgesproken dat alleen kind zelf op de fiets mag).

Er sneuvelt hier van alles/wordt vergeten en het is onbedoeld geheel vanzelfsprekend geworden dat dingen gemaakt of vervangen worden.
Dat heeft zeker ook met ons voorbeeldgedrag en onze reacties te maken. Onze instelling “het zijn maar spullen, gelukkig ben je zelf nog heel” wordt nu onbedoeld geïnterpreteerd als “lekker belangrijk mijn ouders fixen het wel weer”. Afijn deze helikopterouders proberen wat minder te helikopteren…
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
14-04-2024 14:20
Ik vind dit nogal een jaren 50 mentaliteit, Ik denk namelijk niet dat je kind de fiets expres heeft laten vallen. Kinderen kosten geld. Je kind is nog maar 10, geen 16.
Dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
14-04-2024 14:52
Als iets niet heel blijft is het een fiets. Zeker niet in een stad zoals wij wonen. Dus niet moedwillig slopen heb ik altijd betaald.
En dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
God nou idd, kind laten lopen en laten betalen voor een fiets, als ze 10 zijn.

Bedenk eens wat betere opvoedmethodes zeg.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven