Kind wordt gepest

26-04-2018 11:41 85 berichten
En daar zit een geschiedenis aan vast.
Er is gelukkig maar 1 kind wat mijn kind pest.
Deze twee zaten samen in een klas op een vorige school, die moest sluiten wegens te weinig leerlingen.
Pester had toen een ander slachtoffer. Uitgerekend pester kwam op nieuwe school bij mijn kind in de klas.
Direct aangegeven bij juffen en directeur hoe de vork in de steel zat.
Het is lang goed gegaan, maar een paar weken terug sloeg het om.

Eerlijk, mijn kind doet niets ( en nee ik ben er niet zo 1 waarvan de kinderen nooit wat doen, maar kind doet/deed echt niets fout)
Juffen zitten er bovenop gelukkig.
Maar kind zit er echt heel erg mee.
Ik weet dat pester het thuis ook niet makkelijk heeft en ik weet dat dat daar hulpverlening opzit.
Vandaag mochten ze spelletjes meenemen omdat het de laatste dag voor de vakantie.
Kind wilde niets meenemen want pester jat weleens.
Tegen juf gezegd, die zei ( logisch) dat kind dat wel heel zeker moest weten omdat je iemand niet zomaar kunt beschuldigingen.
Kind in tranen en ik moest haar speelgoed maar in haar stoppen ( moest van kind zelf) dus kind zat zonder speelgoed in de klas.

Ik zit eraan te denken om na de vakantie ook maar eens de vertrouwenspersoon te gaan praten.
Maar hoe kan ik kind weerbaarder maken?
Kind is kop kleiner en 1,5 jonger dan pester dus ze durft niet echt iets terug te doen.

Oh het gaat om een middenbouwklas basisschool
Vraag anders eens een consult bij het Centrum voor Jeugd en Gezin in jouw gemeente. Daar kun je terecht met dit soort vragen, voor een vrijblijvend gesprek van een aantal keer, kosteloos.
anoniem_356413 wijzigde dit bericht op 26-04-2018 13:28
0.27% gewijzigd
En wat zou nu concreet je vraag geweest zijn richting school, als je wel contact had kunnen krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
26-04-2018 13:25
Omdat ze het zelf gezien heeft, en ja ik geloof kind.
Pester is al vanaf groep 1 zo. Dat pester dingen jat is gewoon een feit, het is niet de eerste keer dat er dingen in pesters tas worden teruggevonden die een ander kind mist
Dan is de reactie van school helemaal ongerijmd, ze weten dus zeker dat de pester steelt, maar tegen jouw kind doen ze alsof ze van niets weten. Surreële toestand, is er geen andere school in de buurt geschikt voor jouw kind?
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
En pesten de andere kant op?
Als ik erachter kom dat mijn kinderen een ander pesten zijn ze nog niet jarig.
Daarnaast kan betreffend kind absoluut niet tegen onrecht of verdriet bij een ander
Je had dat toch kunnen oplossen door iets groots mee te geven dat niet in de rugzak past? Het blijven kinderen. Stel je voor dat jouw kind een keer iets jat van een ander en vervolgens gaat iedereen in een grote boog om haar heen en neemt voortaan niets jatbaars meer mee? Je maakt dan van een kind dat iets jat een dief die de rest van haar schooltijd als een misdadiger wordt beschouwd. Hoe goed is dat voor een kind - zeker één die het thuis al moeilijk genoeg heeft.
laverneb schreef:
26-04-2018 13:28
En wat zou nu concreet je vraag geweest zijn richting school, als je wel contact had kunnen krijgen?
Oh dat is een goeie.
Mijn concrete vraag zou het plannen van een afspraak zijn om duidelijk te krijgen wat we hieraan gaan doen, want dit kan zo niet doorgaan.
Daarbij wist school van dit probleem af toen kind en pester hier op school kwamen ( nu ruim een jaar geleden) en is mij heel duidelijk verteld dat pesten niet werd geaccepteerd.
gyda schreef:
26-04-2018 13:29
Dan is de reactie van school helemaal ongerijmd, ze weten dus zeker dat de pester steelt, maar tegen jouw kind doen ze alsof ze van niets weten. Surreële toestand, is er geen andere school in de buurt geschikt voor jouw kind?
Kind en pester komen van een andere school die vorig jaar moest sluiten ivm te weinig leerlingen
Schrijf nu voor jezelf (niet hier) nu eens precies alle voorgekomen pestsituaties op.
-jolijn- schreef:
26-04-2018 13:29
Je had dat toch kunnen oplossen door iets groots mee te geven dat niet in de rugzak past? Het blijven kinderen. Stel je voor dat jouw kind een keer iets jat van een ander en vervolgens gaat iedereen in een grote boog om haar heen en neemt voortaan niets jatbaars meer mee? Je maakt dan van een kind dat iets jat een dief die de rest van haar schooltijd als een misdadiger wordt beschouwd. Hoe goed is dat voor een kind - zeker één die het thuis al moeilijk genoeg heeft.
En wat is je punt nou precies?
Dat jatten dus maar door de vingers gezien moet worden als je het thuis
maar moeilijk genoeg hebt?
laverneb schreef:
26-04-2018 13:34
Schrijf nu voor jezelf (niet hier) nu eens precies alle voorgekomen pestsituaties op.
Ga ik doen, thnx !!
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
26-04-2018 13:35
En wat is je punt nou precies?
Dat jatten dus maar door de vingers gezien moet worden als je het thuis
maar moeilijk genoeg hebt?
Wil jij de zorg van de pester overnemen? Richt je maar op jouw eigen kind, daar heb je al de handen vol aan, me dunkt.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Nee, dat is mijn punt niet. Jatten moet je aanpakken als er gejat wordt. Dat geeft niemand het recht om bij een kind (!) voortaan er van tevoren van uit te gaan dat het kind wel weer zal stelen. En dan nog verwachten dat de juf dat argument serieus neemt.
Alle reacties Link kopieren
En zelf een keer grommen naar die pestkop, en zeggen dat het nu afgelopen moet zijn, wie weet maakt het indruk.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
26-04-2018 13:32
Oh dat is een goeie.
Mijn concrete vraag zou het plannen van een afspraak zijn om duidelijk te krijgen wat we hieraan gaan doen, want dit kan zo niet doorgaan.
Daarbij wist school van dit probleem af toen kind en pester hier op school kwamen ( nu ruim een jaar geleden) en is mij heel duidelijk verteld dat pesten niet werd geaccepteerd.
Je hebt de schijn zo wel een beetje tegen je: al voor je kind er op school kwam, ben je gaan melden dat een ánder kind een pestkop was. (Dat was jouw rol niet: de school waar ze vandaan kwamen, had dat bij de overdracht moeten aangeven.) Daarmee wek je de indruk dat de pestkop tegen jou, een volwassene, beschermd moet worden, omdat jij eigenhandig bij de school dat kind alvast een lastigere start bent gaan bezorgen. Vervolgens bleken de kinderen ook nog met elkaar bevriend.
Daar heb je je eigen kind waarschijnlijk geen dienst mee bewezen.
Mth85 schreef:
26-04-2018 13:35
Ga ik doen, thnx !!
Als je dat hebt gedaan: zet het van je af. Ga leuke dingen doen morgen en in de vakantie met je kind. Ga jezelf niet verder opfokken. Je kunt er nu even niets mee.

Neem je briefje met concrete pestsituaties mee als je na de vakantie een afspraak hebt met de juf en vertel dat je kind het moeilijk daarmee heeft. Dat ze bang is voor Pietje/Truusje. Bespreek alleen die concrete situaties en niet alles wat dat kind ooit in een ver verleden heeft gedaan.

En maak qua weerbaar maken van dochter die afspraak met CJG, want die vraag heb je ook in je OP.
Eze schreef:
26-04-2018 13:44
Je hebt de schijn zo wel een beetje tegen je: al voor je kind er op school kwam, ben je gaan melden dat een ánder kind een pestkop was. (Dat was jouw rol niet: de school waar ze vandaan kwamen, had dat bij de overdracht moeten aangeven.) Daarmee wek je de indruk dat de pestkop tegen jou, een volwassene, beschermd moet worden, omdat jij eigenhandig bij de school dat kind alvast een lastigere start bent gaan bezorgen. Vervolgens bleken de kinderen ook nog met elkaar bevriend.
Daar heb je je eigen kind waarschijnlijk geen dienst mee bewezen.
Klopt, ik snap je punt.
Ik heb ook heel erg in twijfel gestaan of ik dit zou melden of niet.
Ik heb er destijds zelfs een topic over geopend hier en heb mede door de reacties daar besloten om open kaart te spelen.
Ik heb destijds ook heel duidelijk gezegd dat ik altijd naar de positieve kanten van elk kind kijk maar dat dit zich op de vorige school afspeelde.
En in eerste instantie is het ruim 3 kwart jaar goed gegaan tussen kind en pester
laverneb schreef:
26-04-2018 13:47
Als je dat hebt gedaan: zet het van je af. Ga leuke dingen doen morgen en in de vakantie met je kind. Ga jezelf niet verder opfokken. Je kunt er nu even niets mee.

Neem je briefje met concrete pestsituaties mee als je na de vakantie een afspraak hebt met de juf en vertel dat je kind het moeilijk daarmee heeft. Dat ze bang is voor Pietje/Truusje. Bespreek alleen die concrete situaties en niet alles wat dat kind ooit in een ver verleden heeft gedaan.

En maak qua weerbaar maken van dochter die afspraak met CJG, want die vraag heb je ook in je OP.
Ga ik ook doen, ga ze zo ophalen en dan eerst lekker 2 weken vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
26-04-2018 13:56
Klopt, ik snap je punt.
Ik heb ook heel erg in twijfel gestaan of ik dit zou melden of niet.
Ik heb er destijds zelfs een topic over geopend hier en heb mede door de reacties daar besloten om open kaart te spelen.
Ik heb destijds ook heel duidelijk gezegd dat ik altijd naar de positieve kanten van elk kind kijk maar dat dit zich op de vorige school afspeelde.
En in eerste instantie is het ruim 3 kwart jaar goed gegaan tussen kind en pester
Voor de toekomst: houd het bij jezelf en je eigen kind. Jouw kind is bang (voor de pestkop), en dát moet de juf weten omdat ze je kind een veilige omgeving moet bieden. Dat kun je zeggen zonder het andere kind te beschuldigen van diefstal - zeker als die beschuldiging is op basis van wat het, op een andere school, vorig jaar, deed.

Ondertussen moet de juf ook iets met de pestkop, maar daar staan jullie eigenlijk buiten. Beperk je tot je eigen kind: wat heeft zij nodig?
Cateautje schreef:
26-04-2018 11:49
Doe haar op judo, dat maakt haar stabiel, de angst verdwijnt en vanaf een bepaald moment kan niemand haar meer pesten, ze kijken wel linker uit.

Doen hoor! We zien hier met regelmatig de uitwassen van pesten nadat het gestopt is, daar blijven de meesten levenslang last van houden, dus investeer alsjeblieft in je dochter, dan groeit zij sterk en stabiel op en hoeft later niet in therapie voor dat vreselijke gedoe.
Judo goede tip!!
gyda schreef:
26-04-2018 12:24
Ik had ook een zwakzinnige pester in de klas die ik op een gegeven moment zo'n onbetamelijk harde ram heb gegeven, daarna nooit meer last van gehad. Ideaal zou zijn als jouw kind haar eigen boontjes weet te doppen.
Ja, dat is ideaal. Echter tot die tijd, en misschien komt die tijd nooit, verdiend ieder kind de juiste steun.
Eze schreef:
26-04-2018 14:17
Voor de toekomst: houd het bij jezelf en je eigen kind. Jouw kind is bang (voor de pestkop), en dát moet de juf weten omdat ze je kind een veilige omgeving moet bieden. Dat kun je zeggen zonder het andere kind te beschuldigen van diefstal - zeker als die beschuldiging is op basis van wat het, op een andere school, vorig jaar, deed.

Ondertussen moet de juf ook iets met de pestkop, maar daar staan jullie eigenlijk buiten. Beperk je tot je eigen kind: wat heeft zij nodig?
Zoals jij zegt heb ik het ook gebracht.
Op papier is het lastiger om je goed uit te drukken.
Zowel pester als gepeste hebben het zwaar. Als ouder ben je begaan met het belang van je eigen kind. En terecht.

Judo met als insteek zelfvertrouwen. Niet de uitleg dat kind daardoor weerbaarder zal zijn tav pesters naar kind toe. Kind hoeft van die achterliggende gedachte niets te weten.

Weerbaarheidstraining voor jouw kind, echter nóg beter voor de gehele klas/school.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
26-04-2018 15:00
Ja, dat is ideaal. Echter tot die tijd, en misschien komt die tijd nooit, verdiend ieder kind de juiste steun.
Een kind opgevoeden met het doel dat het zijn eigen boontjes leert te doppen is de enige steun die mij juist lijkt, zo opvoeden dat het dat misschien nooit kan is geen toch geen optie, dan doe je iets volkomen fout.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
26-04-2018 12:47
Ik zie school ook als werk, als ik ergens in een onhoudbare situatie zit (pestende of roddelende collega) waardoor ik mij niet meer kan concentreren op hetgeen waar ik daarvoor ben (werk), na vruchteloos (meerdere keren) aan de bel getrokken te hebben of gepraat met collega/werkgever, dan zoek ik ook een andere baan.

Ik snap werkelijk niet hoe het kan dat leraren/leraressen af en toe zo slecht zijn in hun werk. Je ziet dat pestgedrag toch gebeuren?
Leraren zijn niet slecht in hun werk, maar er is niks moeilijker dan pestgedrag uitbannen.
Pestprotocols, pestprojecten, het haalt allemaal maar weinig uit.
Ook ik doe in mijn klas mijn stinkende best voor elk kind. Ik probeer een zo veilig mogelijk klimaat te scheppen. En een pestvrij klas hoort daar bij.
Het probleem is dat pesten zo geniepig en ondergronds gebeurt, het is echt erg moeilijk om daar een eind aan te maken.
Het is makkelijk om meteen naar de juf te wijzen, ik zou liever zien dat er eens gewezen wordt naar de ouders van de pesters.
In 9 van de 10 gevallen krijg ik geen medewerking van ouders van pesters. " Mijn kind doet zoiets niet".
School moet het maar oplossen en als dat niet lukt is de juf fout bezig. Maar het zijn toch echt de ouders die hier, samen met de school, een vuist kunnen maken.
Als mijn zoon een kind zou pesten zou ik dat als moeder heel graag willen weten. En ik zou het juist waarderen als de ouder naar me toe zou komen om te zeggen dat haar zoon door mijn zoon gepest werd,goed dat ze het zegt dan kan ik daar wat aan doen. Mijn zoon kan een gesprek met me verwachten waarna ik hoop dat hij nooit meer iemand zal pesten. En ik zou bij de bewuste moeder navragen of mijn zoon niet meer gepest heeft. Blijkt dat wel het geval te zijn dan had mijn zoon sancties kunnen verwachten,voorlopig geen spelcomputer ed. En o wee als ik nog hoor dat hij iemand zou pesten. Als ouder hoor je op te voeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven