Kind zelf laten bepalen waar ze haar geld aan uitgeeft?

27-03-2023 14:33 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe doen jullie dat? Mijn dochter is 12 (groep 8) krijgt € 3,- zakgeld per week, maar heeft daarnaast ook best wel wat te besteden. Bijvoorbeeld door spullen te verkopen op rommelmarkten, armbandjes verkopen, verjaardagsgeld, geld wat ze toegestopt krijgt van opa en oma enz. Komt niets tekort dus. Nu was ze nooit een big spender, kocht zelden wat, dus ze had ook al een aardig bedragje op haar lopende rekening staan. Maar het laatste half jaar is er iets veranderd. Ze is ineens helemaal into verzorgingsproducten, o.a. van het merk Essence. Ze heeft hier echt heel veel van, en blijft maar bijkopen. Ik denk dat ze wel 20 verschillende lipglosses heeft. Maar ze gebruikt het eigenlijk niet veel. Het is voor de heb, de mooi.
Maar nu was ze laatst met een vriendinnetje naar de stad geweest en heeft ze € 15 bij de Douglas uitgegeven voor één of ander minipotje bodycream van een wat exclusiever merk. En nou hoorde ik haar laatst over iets van Zadig en Voltaire wat ze wilde aanschaffen.
Ik heb wel gesprekken met haar over consuminderen, over het niet kopen om het kopen, verstandig met je geld omgaan. Maar ze lijkt wel verslaafd aan het Kruitvat, ze gaat echt een paar keer per week kijken of er misschien iets nieuws is. Ze weet wel precies wat ze uitgeeft, heeft ook inzicht in wat ze op haar rekening heeft, dus het is niet helemaal stuurloos. Het gaat mij meer om de drang tot kopen. Waarom 4 verschillende make up removers, of 4 soorten deo. Nu moet ik zeggen dat ze heel veel heeft kunnen kopen van cadeaubonnen, maar daarna dacht ik het zal nu wel genoeg zijn, maar er komt dus nog steeds maar meer bij en die € 15 ,- bij Douglas vond ik echt wel wat ver gaan. Hoe gaan jullie hier mee om? Maken jullie hier afspraken over, of is het haar geld, dus haar beslissing?
Meauve01 schreef:
27-03-2023 15:45
Daar leren ze zeker van, dat het beperkt beschikbaar is bijvoorbeeld. Maar van uitgeven alléén leren ze in mijn optiek niet genoeg, dan missen ze dat stukje ervaring met sparen.
Maar dat komt vanzelf. Er komt een moment dat ze iets duurs wil. Of zoals iemand al zei, dat ze naar de bioscoop wil met haar vriendinnen en haar geld op is. Of dat ze een cadeau voor haar vriendin wil kopen en ze nog 50 cent op haar betaalrekening heeft staan.
Gebeurt hier zo vaak. En we lenen niet op soort momenten en geven zakgeld ook niet eerder (gaat automatisch op vaste dag in de maand).
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
27-03-2023 15:45
Maar wat is dan exact het probleem? Anders dan dat jij vindt dat ze haar geld aan de verkeerde spullen uitgeeft? Dat laatste geldt denk voor de meerderheid van je ouders, daar ben je ouder voor toch?
Die tante zei: "Koop er iets leuks voor" en dat heeft ze ook gedaan.
Dat is niet het probleem hoor, leuk juist voor haar! Het ging er meer om dan het geld nooit op is. Dus dat ze er niet van leert in zin van: hey, ik koop heel veel spullen die ik niet nodig heb, en daardoor kan ik niet meer iets kopen wat ik nu graag zou willen. Zoiets.
Baudolino schreef:
27-03-2023 15:57
Dat is niet het probleem hoor, leuk juist voor haar! Het ging er meer om dan het geld nooit op is. Dus dat ze er niet van leert in zin van: hey, ik koop heel veel spullen die ik niet nodig heb, en daardoor kan ik niet meer iets kopen wat ik nu graag zou willen. Zoiets.
Dat komt vanzelf goed.

Een keer naar de bioscoop met wat eten/drinken, een keer Mac Donalds, een keer wat eten in de stad. Dan is haar geld snel genoeg op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baudolino schreef:
27-03-2023 15:57
Dat is niet het probleem hoor, leuk juist voor haar! Het ging er meer om dan het geld nooit op is. Dus dat ze er niet van leert in zin van: hey, ik koop heel veel spullen die ik niet nodig heb, en daardoor kan ik niet meer iets kopen wat ik nu graag zou willen. Zoiets.
Of ze heeft haar budget perfect in orde: spaargeld op de rekening en het extra geld geeft ze uit aan extra dingetjes.
Slimme griet.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligbedje85 schreef:
27-03-2023 15:50
Ik zou haar van die 3 euro per week haar gang laten gaan. Duurt toch weer 5 weken voordat het volgende potje crème gekocht kan worden.

Geld van opa en oma en verkoop op rommelmarkt bijvoorbeeld helft op spaarrekening zetten? Samen een spaardoel bedenken?

Overigens hier hetzelfde dubio. Zoon spaart al 3 jaar alles op voor een doel namelijk een tv op z’n kamer maar helaas is hij nu eerder dan gedacht al aan het bedrag maar zie ik het nog niet zitten een tienjarige met smart tv op kamer. En ik weet dus ook nog niet of ik hem z’n gang laat gaan of niet.
Tsja, maar dat had je dan misschien eerder moeten bedenken. Zoon heeft drie (!) jaar lang keihard zijn best gedaan voor het doel wat hij graag wil, heeft het voor elkaar en dan mag het niet van mama? Hij heeft bijna 1/3e van zn leven naar zijn doel toegewerkt, dat is niet niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meauve01 schreef:
27-03-2023 16:05
Tsja, maar dat had je dan misschien eerder moeten bedenken. Zoon heeft drie (!) jaar lang keihard zijn best gedaan voor het doel wat hij graag wil, heeft het voor elkaar en dan mag het niet van mama? Hij heeft bijna 1/3e van zn leven naar zijn doel toegewerkt, dat is niet niks.
Eens, dat kan je niet echt maken. En "eerder dan gedacht": ik vind drie jaar sparen voor een kind van tien echt heel lang en getuigen van heel veel uithoudingsvermogen. Had je dan echt gedacht dat hij tien jaar zou sparen voor zo'n televisie? Het lijkt me ook dat weinig zevenjarige kinderen gemotiveerd zijn om te sparen voor iets wat ze pas ergens ver op de middelbare school mogen hebben.
susan wijzigde dit bericht op 27-03-2023 16:08
11.09% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik lees mee want hier speelt hetzelfde.
Dat het zakgeld op gaat vind ik prima. Maar ook bij mijn kind is er altijd extra geld, van verjaardagen, extraatje van opa en oma etc.
Vooralsnog laat ik het gaan, want bv verjaardagsgeld was natuurlijk een cadeau voor haar. En als het echt teveel is, gaat een deel daarvan op de spaarrekening.
Wel praten wel regelmatig over hoeveel geld zo´n nieuw verworven ding is in vergelijking met het zakgeld. Een maand zakgeld voor een potje creme bv. Maar ik geloof niet dat dat veel indruk maakt ;-D
anoniem_64fd9f1a16274 wijzigde dit bericht op 27-03-2023 21:06
0.19% gewijzigd
Meauve01 schreef:
27-03-2023 16:05
Tsja, maar dat had je dan misschien eerder moeten bedenken. Zoon heeft drie (!) jaar lang keihard zijn best gedaan voor het doel wat hij graag wil, heeft het voor elkaar en dan mag het niet van mama? Hij heeft bijna 1/3e van zn leven naar zijn doel toegewerkt, dat is niet niks.
Nou ja, dit. Je mag kan moeilijk nu zeggen: sorry, mag niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik mis iets belangrijks in deze discussie; om kind óók verantwoordelijkheid te geven over uitgaven die nodig of nuttig zijn.

Ik kreeg bv vanaf mijn 12e een wat hoger zakgeld, maar dan moest ik daar ook bijvoorbeeld schriften van kopen. Wilde ik hippe schriften met mooie kaften, dan hield ik minder geld over voor leuke dingen. Kocht ik basic schriften, had ik meer geld voor drop of nagellak of zoiets.

Als al je geld alleen maar is voor de leuk, dan leer je wel op=op maar minder vooruitdenken. Sommige kinderen kunnen supergoed sparen maar andere maken meteen alles op. Dan kan het best nuttig zijn om met een klein budgetje te leren werken voor kleine noodzakelijke uitgaven (schriften, cadeautje voor jarige vriendinnen, zwembad, ijsbaan). Hoe gaan jullie daarmee om?
Mijn kinderen hoeven schoolmateriaal niet zelf te betalen, ik vind dat een beetje gek ofzo.

Maar naar de bios, mac of een kadootje voor vrienden, dat wel.
Daar komt dochter van TO ook wel achter. Nu is het nog lipgloss, straks naar de bios en dat kost even wat meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
27-03-2023 16:47
Mijn kinderen hoeven schoolmateriaal niet zelf te betalen, ik vind dat een beetje gek ofzo.

Het is hetzelfde principe als kleedgeld. Natuurlijk geef je ze ook een navenant hoger bedrag, dus als ze normaal gesproken 60 euro per jaar aan pennen en schriften verbruiken geef je ze 5 euro per maand extra geld.

Bij kleedgeld gaat het om hogere bedragen en dan zijn ze meestal wat ouder. Dit is dus een educatief middel dat wat kleiner begint.

Ik zeg niet dat het móet, alleen dat het me verbaast dat een hoop mensen maar twee smaken lijken te hebben voor geld bij kinderen: uitgeven aan instantbevredigingspulletjes of sparen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Constructie opzetten waarbij ze sowieso "alle geld" dat ze binnenkrijgt gedeeltelijk spaart?

Dus ook het cadeaugeld van oma en opa.

Of oma en opa gewoon rechtstreeks op haar rekening laten storten, zodat de boel minder brandt in haar hand.



Heeft het trouwens zin om een kind dat blijkbaar meer dan genoeg geld vangt - en het alleen aan onzin en de 37ste crème uitgeeft die ze dan nog eens nauwelijks gebruikt - ook nog zakgeld te geven?
Ik zou een tijdje stoppen. Bijvoorbeeld tot ze naar de middelbare gaat.

Als ze écht iets wil kan ze het jullie vragen en kan je nog altijd beslissen of je die week toch iets geeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Zakgeld is leergeld inderdaad. Minipotje van 15 euro gekocht? Dat is dan 15 euro die je niet meer aan iets anders kan geven. Heeft ze daar geen probleem mee? Dan is dat blijkbaar haar keuze en vindt ze dat potje blijkbaar belangrijk genoeg.

Als je vindt dat ze ook moet sparen kan je daar wel afspraken over maken, maar het vrije deel is ook echt vrij te besteden lijkt me (natuurlijk op drugs, sigaretten enz. na)

Maar je kan je ook afvragen waarom een kind eigenlijk moet sparen. Vroeger, lang geleden, kreeg ik met verjaardagen standaard 25 euro van mijn grootouders. Nu betaal je daar amper een kwart van een winkelkar mee, terwijl je daar in die tijd een mooi stuk speelgoed voor kon kopen. Moest ik dat dan werkelijk sparen "voor later"? Dus sparen lijkt me ook eerder nuttig als leerproces dan dat je werkelijk op volwassen leeftijd dat geld nodig hebt. Dus misschien eerder sparen voor een doel op iets kortere termijn (bvb. iets dat ze over een half jaar à een jaar wil kopen), dan "voor de volwassen leeftijd", wat dan toch niets meer waard is tegen dan en in de ogen van een kind erop neerkomt dat ze het geld gewoon kwijt zijn?
rosanna1985 wijzigde dit bericht op 27-03-2023 17:23
47.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
27-03-2023 16:38
Ik mis iets belangrijks in deze discussie; om kind óók verantwoordelijkheid te geven over uitgaven die nodig of nuttig zijn.

Ik kreeg bv vanaf mijn 12e een wat hoger zakgeld, maar dan moest ik daar ook bijvoorbeeld schriften van kopen. Wilde ik hippe schriften met mooie kaften, dan hield ik minder geld over voor leuke dingen. Kocht ik basic schriften, had ik meer geld voor drop of nagellak of zoiets.

Als al je geld alleen maar is voor de leuk, dan leer je wel op=op maar minder vooruitdenken. Sommige kinderen kunnen supergoed sparen maar andere maken meteen alles op. Dan kan het best nuttig zijn om met een klein budgetje te leren werken voor kleine noodzakelijke uitgaven (schriften, cadeautje voor jarige vriendinnen, zwembad, ijsbaan). Hoe gaan jullie daarmee om?
Hier zijn we er ook pas op de middelbare school mee begonnen. Eerder kreeg hij wel zakgeld maar minder en per week. Nu per maand, en met de afspraak dat hij een aantal kleine dingen zelf betaalt.

Hij geeft alles uit, de eerste twee keer dat hij geld nodig had omdat het op was, heb ik het hem geleend. De laatste keer heb ik gezegd dat hij vanaf nu niet meer mag lenen. Op is op en dan maar geen uitje.

Schriften hoeft hij overigens niet zelf te betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schriften zelf laten betalen lijkt me riskant. Wat als je een kind hebt dat niet vooruitdenkt en alles uitgeeft en dan zelfs geen basic schrift meer kan kopen? Zeg je dan als ouder dat ie zonder schrift naar school moet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
27-03-2023 16:07
Eens, dat kan je niet echt maken. En "eerder dan gedacht": ik vind drie jaar sparen voor een kind van tien echt heel lang en getuigen van heel veel uithoudingsvermogen. Had je dan echt gedacht dat hij tien jaar zou sparen voor zo'n televisie? Het lijkt me ook dat weinig zevenjarige kinderen gemotiveerd zijn om te sparen voor iets wat ze pas ergens ver op de middelbare school mogen hebben.
Eens. Lullig om nu te zeggen dat het niet mag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meauve01 schreef:
27-03-2023 16:05
Tsja, maar dat had je dan misschien eerder moeten bedenken. Zoon heeft drie (!) jaar lang keihard zijn best gedaan voor het doel wat hij graag wil, heeft het voor elkaar en dan mag het niet van mama? Hij heeft bijna 1/3e van zn leven naar zijn doel toegewerkt, dat is niet niks.
Hij heeft het doel bij elkaar.
Hij kan het geld nu ook op een spaarrekening laten staan tot hij die tv op zijn pakweg 12de wél mag.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Baudolino schreef:
27-03-2023 15:54
Geld wat ze voor haar verjaardag krijgt, mag ze helemaal zelf bepalen waar ze dat aan uitgeeft. Dat ben ik helemaal met je eens. Want dat heb je juist gekregen om cadeautjes voor jezelf te kopen. Als ik haar betaalgedrag zie online (dus wat ze pint) is haar zakgeld bijna overbodig. Eigenlijk spaart ze dat al, maar dan op haar betaalrekening.
Prima dan toch?
Zou haar lekker laten. Ik had vroeger ook weet ik veel hoeveel kleurtjes oogschaduw en smaakjes lipsmackers (bestaat dat nog?). En daarvoor verzamelde ik van die plakplaatjes en ik kocht snoep van het zakgeld. Komt straks echt wel weer een fase waarin ze dus misschien zoiets duurs van Zadig &Voltaire wilt kopen. Dan merkt ze vanzelf wel dat ze ervoor moet gaan sparen. Bij een ander kind is dat misschien een tablet of iets anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
27-03-2023 17:28
Hij heeft het doel bij elkaar.
Hij kan het geld nu ook op een spaarrekening laten staan tot hij die tv op zijn pakweg 12de wél mag.
Dat kan ja, maar dan had ze die voorwaarde vooraf moeten noemen. Je kan niet tegen een kind, met de eindstreep in zicht, zeggen: 'Je bent er dan wel bijna, maar jammer joh, je moet toch nog twee jaar wachten, want ik had gedacht dat je er veel langer over zou doen.'
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosanna1985 schreef:
27-03-2023 17:21
Schriften zelf laten betalen lijkt me riskant. Wat als je een kind hebt dat niet vooruitdenkt en alles uitgeeft en dan zelfs geen basic schrift meer kan kopen? Zeg je dan als ouder dat ie zonder schrift naar school moet?

Hoe zou je dat doen als je je kind kleedgeld geeft als het 15 of 16 is, en hij heeft alles uitgegeven zodat hij in de winter geen jas kan kopen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
27-03-2023 18:13
Hoe zou je dat doen als je je kind kleedgeld geeft als het 15 of 16 is, en hij heeft alles uitgegeven zodat hij in de winter geen jas kan kopen?
Nog maar een jaartje die van de vorige winter aan dan. En als je als ouder al ziet aankomen dat die niet meer past, dan tijdig even helpen door te waarschuwen dat er een nieuwe jas nodig zal zijn de komende winter. Zolang het geld er nog niet is, kan kind de oude winterjas aan of de zomerjas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
27-03-2023 18:13
Hoe zou je dat doen als je je kind kleedgeld geeft als het 15 of 16 is, en hij heeft alles uitgegeven zodat hij in de winter geen jas kan kopen?
Je kan altijd nog de winterjas van vorig jaar gebruiken, maar niet de schriften van vorig jaar.
Als je je kind zonder schriften naar school stuurt, kunnen ze helemaal niet meedoen met de oefeningen in de les. Dat zou ik toch willen vermijden.

Maar ik denk dat ik sowieso alle echt noodzakelijke dingen wel zelf zou betalen, dus schoolgerief en ook een winterjas. Eventueel aan te vullen met zakgeld/kleedgeld als ze duurder willen dan nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
27-03-2023 17:28
Hij heeft het doel bij elkaar.
Hij kan het geld nu ook op een spaarrekening laten staan tot hij die tv op zijn pakweg 12de wél mag.
Het kind heeft al drie jaar dicipline getoond voor iets dat hij graag wil, maar moet er nu nog eens twee tonen omdat zijn moeder niet beter heeft nagedacht?
Dat vind ik echt heel, heel lullig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
27-03-2023 18:13
Hoe zou je dat doen als je je kind kleedgeld geeft als het 15 of 16 is, en hij heeft alles uitgegeven zodat hij in de winter geen jas kan kopen?
1 of 2 keer zou hij wat mij betreft best een lening kunnen krijgen.

De 3de keer blijft hij maar in zijn zomerjas of zonder jas rondlopen.

Zelfde dus met schriften:
Lenen is mogelijk, maar ook weer niet eindeloos.
Dan ga je bij de zoveelste keer maar zonder schriften naar school en zie je maar zelf hoe je 't oplost.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
27-03-2023 18:23
Het kind heeft al drie jaar dicipline getoond voor iets dat hij graag wil, maar moet er nu nog eens twee tonen omdat zijn moeder niet beter heeft nagedacht?
Dat vind ik echt heel, heel lullig.
Ik ook.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven