Kinderbril van plastic of metaal?

zondag 26 april 2009 om 10:52
Hoi allemaal,
Laatst was ik en de brillenzaak om een bril voor mijn peutermannetje uit te zoeken. Nu ben ik niet echt een brillen-fan, maar ja, wat moet dat moet. Ik zag een leuk montuurtje maar dat was, omdat het plastic was volgens de verkoopster een beetje tricky, een kind gaat natuurlijk wat ruwer met zijn bril om en dan zou het kunnen gebeuren dat hij eerder stuk gaat dan een bril van metaal. Toch maar gekozen voor een, weliswaar minder mooi model, van metaal.
Wie heeft hier ervaring met kinderbrilletjes en kan dit bevestigen (of juist niet) Ik vind het persoonlijk namelijk raar dat een gerenommeerd merk als Rayban een produkt verkoopt dat relatief makkelijk stuk zou gaan. En voor degenen die zich afvragen wat ik met dit topic wil bereiken: mocht hij langer een bril nodig hebben en over een tijdje toch aan een nieuwe toe zijn dan kan ik dan alsnog voor een plastic exemplaar gaan.
Laatst was ik en de brillenzaak om een bril voor mijn peutermannetje uit te zoeken. Nu ben ik niet echt een brillen-fan, maar ja, wat moet dat moet. Ik zag een leuk montuurtje maar dat was, omdat het plastic was volgens de verkoopster een beetje tricky, een kind gaat natuurlijk wat ruwer met zijn bril om en dan zou het kunnen gebeuren dat hij eerder stuk gaat dan een bril van metaal. Toch maar gekozen voor een, weliswaar minder mooi model, van metaal.
Wie heeft hier ervaring met kinderbrilletjes en kan dit bevestigen (of juist niet) Ik vind het persoonlijk namelijk raar dat een gerenommeerd merk als Rayban een produkt verkoopt dat relatief makkelijk stuk zou gaan. En voor degenen die zich afvragen wat ik met dit topic wil bereiken: mocht hij langer een bril nodig hebben en over een tijdje toch aan een nieuwe toe zijn dan kan ik dan alsnog voor een plastic exemplaar gaan.
zondag 26 april 2009 om 11:00
Alsof metaal niet kan breken... Ik zou gewoon voor die bril gaan die het mannetje het leukst staat. Hij zal er toch niet heel lang mee doen omdat hij ook groeit. En het is inderdaad niet zo dat Rayban kinderbrillen rommel zijn omdat ze daar kunststof (geen plastic hoor) gebruiken als materiaal om een bril te maken. Je hebt tegenwoordig wel van die flexibele brilletjes met poten die meebuigen enzo. Ik vind ze geen gezicht (echt van die ziekenfondsbrilletjes) maar hé, smaken verschillen!
Nogmaals, kies iets waar jij blij van wordt, want alles kan kapot!
*beetje offtopic: ik vind van die kleine kindertjes met zo'n ziekenfondsbrilletje vaak een beetje zielig, vinden jullie dat nou ook?*
Nogmaals, kies iets waar jij blij van wordt, want alles kan kapot!
*beetje offtopic: ik vind van die kleine kindertjes met zo'n ziekenfondsbrilletje vaak een beetje zielig, vinden jullie dat nou ook?*
anoniem_51098 wijzigde dit bericht op 26-04-2009 11:14
Reden: te snel getypt
Reden: te snel getypt
% gewijzigd
zondag 26 april 2009 om 11:02
zondag 26 april 2009 om 11:06
Ik heb ooit een lauwe maandag in de kinderbrillenwinkel in Amsterdam gewerkt (http://www.kinderbrillenwinkel.com/). Daar hebben ze echt hele leuke kinderbrillen niet zo standaard, overigens hebben ze ook een volwassenen deel, waar je ook hele leuke brillen hebt.
Het zit vlakbij het station (10 minuten lopen).
Misschein leuk om voor het volgende brilletje te kijken?
Of je beter metaal of plastic kan nemen hangt ook af van het kindje, hoe druk het is enzo. Maar ik zou zelf voor metaal kiezen.
Het zit vlakbij het station (10 minuten lopen).
Misschein leuk om voor het volgende brilletje te kijken?
Of je beter metaal of plastic kan nemen hangt ook af van het kindje, hoe druk het is enzo. Maar ik zou zelf voor metaal kiezen.
zondag 26 april 2009 om 11:08
Er zijn ook opticiens die een ravot-garantie hebben:
Ravotgarantie
Kinderen in de leeftijdscategorie tot en met 12 jaar letten tijdens het spelen niet op hun bril. Daarom hebben wij bij Pearle Opticiens en bij Eye Wish Groeneveld ook geregeld dat u een zogenaamde “Ravotgarantie” krijgt. Is de kinderbril beschadigd, dan wordt deze kosteloos voor een gelijkwaardig exemplaar vervangen.
Misschien ook wel handig om mee te nemen in een (volgend) besluit.
Ravotgarantie
Kinderen in de leeftijdscategorie tot en met 12 jaar letten tijdens het spelen niet op hun bril. Daarom hebben wij bij Pearle Opticiens en bij Eye Wish Groeneveld ook geregeld dat u een zogenaamde “Ravotgarantie” krijgt. Is de kinderbril beschadigd, dan wordt deze kosteloos voor een gelijkwaardig exemplaar vervangen.
Misschien ook wel handig om mee te nemen in een (volgend) besluit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 26 april 2009 om 11:18
zondag 26 april 2009 om 11:20
quote:qwertu schreef op 26 april 2009 @ 11:05:
[...]
Nee, dat vind ik niet. En om eerlijk te zijn vind ik je opmerking ook een beetje raar en ongepast in een topic waarin een moeder aangeeft dat haar kind zelf een bril nodig heeft. Ik zou in zo'n geval mijn vooroordeel lekker even voor me gehouden hebben.
Jammer dat je de rest van mijn posting dan kennelijk niet leest. Overigens was mijn opmerking bedoeld over van die metalen ziekenfondsbrilletjes, toen ik jouw opmerking las realiseerde ik me pas dat ik dat niet eens opgeschreven had. Ik heb veel met kleine kinderen te maken en juist de kinderen die met een reuze praktisch maar oh zo lelijk metalen model rondlopen, worden er uitgepikt als pestobjecten. Daarom, zielig. Dus geen vooroordeel, helaas praktijkervaring. En nu houd ik er over op, ga er vanuit dat TO gewoon een kek model heeft gescoord voor haar koter! En de moraal blijft, metaal of kunststof: alles kan stuk.
[...]
Nee, dat vind ik niet. En om eerlijk te zijn vind ik je opmerking ook een beetje raar en ongepast in een topic waarin een moeder aangeeft dat haar kind zelf een bril nodig heeft. Ik zou in zo'n geval mijn vooroordeel lekker even voor me gehouden hebben.
Jammer dat je de rest van mijn posting dan kennelijk niet leest. Overigens was mijn opmerking bedoeld over van die metalen ziekenfondsbrilletjes, toen ik jouw opmerking las realiseerde ik me pas dat ik dat niet eens opgeschreven had. Ik heb veel met kleine kinderen te maken en juist de kinderen die met een reuze praktisch maar oh zo lelijk metalen model rondlopen, worden er uitgepikt als pestobjecten. Daarom, zielig. Dus geen vooroordeel, helaas praktijkervaring. En nu houd ik er over op, ga er vanuit dat TO gewoon een kek model heeft gescoord voor haar koter! En de moraal blijft, metaal of kunststof: alles kan stuk.
zondag 26 april 2009 om 11:20
Ik heb als kind meerdere metalen montuurtjes doormidden weten te breken. Voordeel van metaal was dat ie dan weer aan elkaar gedingest kon worden (lassen ofzo) Dat krijg je met kunstof natuurlijk niet voor elkaar. Overigens had ik door groeien, slijtage toch wel iedere twee jaar een nieuwe nodig.
Over lekkerder zitten; ik heb nu een bril met van die losse vleugeltjes en hiervoor had ik een bril helemaal van kunstof. Allebei gaan ze wel eens minder lekker zitten maar bij kunstof gaat het dan met name achter je oren minder lekker zitten, metaal op je neus. Als het eenmaal gebeurd word je er in no-time knettergek van en wil je echt wel binnen 2 dagen bij de brillenboer staan. (dus als je kind opeens gaat klagen stelt ie zich ws. niet aan X-) )
Overigens ben ik het tot op zekere hoogte eens met Tien dat een kind met een bril snel zo'n type 'brillen-kind' wordt, lijkt me nog belangrijker dan bij volwassenen dat de bril bij het kind past.
Over lekkerder zitten; ik heb nu een bril met van die losse vleugeltjes en hiervoor had ik een bril helemaal van kunstof. Allebei gaan ze wel eens minder lekker zitten maar bij kunstof gaat het dan met name achter je oren minder lekker zitten, metaal op je neus. Als het eenmaal gebeurd word je er in no-time knettergek van en wil je echt wel binnen 2 dagen bij de brillenboer staan. (dus als je kind opeens gaat klagen stelt ie zich ws. niet aan X-) )
Overigens ben ik het tot op zekere hoogte eens met Tien dat een kind met een bril snel zo'n type 'brillen-kind' wordt, lijkt me nog belangrijker dan bij volwassenen dat de bril bij het kind past.
anoniem_61464 wijzigde dit bericht op 26-04-2009 11:21
Reden: bleh rare fout
Reden: bleh rare fout
% gewijzigd
zondag 26 april 2009 om 11:27
Misschien noemen ze het bij de Pearl e.a expliciet garantie, maar bij de 'betere opticien' zijn ze ook niet flauw als het gaat kapotte kindermonturen hoor. Ik zou zeggen wacht eerst maar af hoe het met deze bril gaat. Een vriendinnetje van vroeger, een echte wildebras, moest bijna elke week wel naar de opticien om de boel weer een beetje recht te buigen. Misschien verander je wel helemaal van gedachten en wil je straks graag een functionele bril waarbij de brilarmen heel onhip om de oortjes heen gebogen zijn waardoor die bril minder snel af vliegt
zondag 26 april 2009 om 11:29
zondag 26 april 2009 om 11:32
Overigens was mijn eerste idee destijds ook de kinderbrillenwinkel, maar het dus fijn dat we naar dorps-opticien zijn gegaan. Zeker in het begin zaten we daar elke week om de bril weer bij te laten stellen. Als ik daarvoor telkens naar A'dam had gemoeten.... En ik vind had me ongemakkelijk gevoeld als ik de bril ergens anders zou hebben gekocht.
zondag 26 april 2009 om 11:46
Ik heb zelf een kunststof bril, en die vind ik veel fijner zitten dan metaal.
Mijn man trouwens ook.
Bij de 'betere' opticien krijg je ook hele goede garantie hoor, ik kreeg laatst ook een nieuw montuur omdat er iets beschadigd was (kosteloos) en ook deze monturen kunnen ze helemaal naar wens ombuigen (verhitting) want ik heb een heel smal gezicht en die poten moeten best veel versteld worden, maar dat gaat altijd goed.
Ook als de bril na een tijdje minder lekker zit, kan ik even langs lopen en dan verstellen ze hem weer.
Wij hebben alle 2 al járen een bril, maar uiteindelijk dus het liefst kunst stof, en geen 'goedkopere' bril
(Dat zal vaak goed gaan misschien, maar wij hebben er al veel ellende mee gehad ondertussen.)
En hier 3 kleine kinderen die ook vaak brillen van je neus kunnen meppen
Mijn man trouwens ook.
Bij de 'betere' opticien krijg je ook hele goede garantie hoor, ik kreeg laatst ook een nieuw montuur omdat er iets beschadigd was (kosteloos) en ook deze monturen kunnen ze helemaal naar wens ombuigen (verhitting) want ik heb een heel smal gezicht en die poten moeten best veel versteld worden, maar dat gaat altijd goed.
Ook als de bril na een tijdje minder lekker zit, kan ik even langs lopen en dan verstellen ze hem weer.
Wij hebben alle 2 al járen een bril, maar uiteindelijk dus het liefst kunst stof, en geen 'goedkopere' bril
(Dat zal vaak goed gaan misschien, maar wij hebben er al veel ellende mee gehad ondertussen.)
En hier 3 kleine kinderen die ook vaak brillen van je neus kunnen meppen

Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!

zondag 26 april 2009 om 11:59
Bij Hans Anders doen ze ook echt niet moeilijk over kapotte kinderbrillen. Toen MK zelf de poot van haar bril had afgebroken (in een poging de bril even zelf te stellen, ze verveelde zich) kreeg ze, omdat het montuurtje zelf niet meer te bestellen was, gratis een volledig nieuwe bril.
Over plastic vs metaal: het is maar net wat je kind leuk staat. Kunststof brillen staan MK absoluut niet. Metalen wel. Mijn voorkeur zou uitgaan naar kunststof, juist omdat pootjes e.d. niet z makkelijk te breken zijn, en als er krassen opkomen, het niet zo opvalt. . Maar goed, die monturen staan haar niet, dus die vallen af. Ik ken andere jonge kindjes met bril en die houden hun kunststof montuurtjes prima heel.
MK heeft de gave om binnen een week dat ze een nieuwe bril heeft, er zo mee te vallen dat de verf eraf krast.
Over plastic vs metaal: het is maar net wat je kind leuk staat. Kunststof brillen staan MK absoluut niet. Metalen wel. Mijn voorkeur zou uitgaan naar kunststof, juist omdat pootjes e.d. niet z makkelijk te breken zijn, en als er krassen opkomen, het niet zo opvalt. . Maar goed, die monturen staan haar niet, dus die vallen af. Ik ken andere jonge kindjes met bril en die houden hun kunststof montuurtjes prima heel.
MK heeft de gave om binnen een week dat ze een nieuwe bril heeft, er zo mee te vallen dat de verf eraf krast.

zondag 26 april 2009 om 12:03
quote:Tientje79 schreef op 26 april 2009 @ 11:20:
[...]
Tientje, ik denk dat het belangrijker is dat een kind goed kan zien. Als je een kind hebt dat brillen binnen de kortste tijd kapot krijgt, is goed zien op een gegeven moment belangrijker dan een hip koppie. Brillen zijn duur, reparaties kunnen lang duren en niet iedereen heeft de financiele luxe om meerdere brillen te kunnen kopen.
En jij kan metalen brilletjes dan heel erg stom vinden: die kunststof brillen staan nu eenmaal niet iedereen.
En voor zover je praktijkervaring geldt: kinderen worden niet gepest omdat ze een bril hebben. Kinderen worden gepest omdat ze niet in de groep vallen.
[...]
Tientje, ik denk dat het belangrijker is dat een kind goed kan zien. Als je een kind hebt dat brillen binnen de kortste tijd kapot krijgt, is goed zien op een gegeven moment belangrijker dan een hip koppie. Brillen zijn duur, reparaties kunnen lang duren en niet iedereen heeft de financiele luxe om meerdere brillen te kunnen kopen.
En jij kan metalen brilletjes dan heel erg stom vinden: die kunststof brillen staan nu eenmaal niet iedereen.
En voor zover je praktijkervaring geldt: kinderen worden niet gepest omdat ze een bril hebben. Kinderen worden gepest omdat ze niet in de groep vallen.

zondag 26 april 2009 om 14:10
Deze opticien (staat overigens in de regio zéér goed bekend) gaf wel aan dat reparatie gewoon als service gratis wordt aangeboden en ik me niet bezwaard moet voelen als ik eventueel meermaals per week binnen zou moeten lopen. Over vervanging als ie echt stuk zou gaan hebben ze niets gezegd, wist ook niet dat zoiets bij andere opticiens wel bestond. Het montuur dat ik nu voor hem gekozen heb heeft alleen aan de bovenkant metaal, de onderkant is dus vrij. Hierdoor valt hij minder op in zijn vooraanzicht. De armen zijn gestreept dus van de zijkant valt het wel op. De kunststof bril was opvallender, meer zonnebril idee en hartstikke gaaf. Qua prijs was het verschil minimaal.
zondag 26 april 2009 om 22:12
Heb zelf al een bril vanaf dat ik 3 jaar ben en heb zowel kunststof als metalen monturen gehad. Ik heb zelf niet echt een voorkeur, heb momenteel zowel een metalen als een kunststof bril (kies tijdens het sporten op een of andere manier wel altijd voor mijn metalen montuur). De voor- en nadelen op een rij....
Kunststof:
- Door verhitting gemakkelijk te 'vormen'
- Geen lak maar gekleurd kunststof dus beschadigt minder snel
- Bij breuk niet (netjes) te repareren
Metaal:
- Bij montuurbreuk te solderen/lassen
- Vaker uitgerust met neusvleugels, dat is (zeker bij jonge kinderen) gemakkelijker af te stellen
- Gevoeliger voor beschadigingen aan de lak
Over het algemeen gaan kinderbrillen niet heel erg lang mee, dit ook omdat de sterkte van de glazen nogal eens wijzigt.
Gelukkig heb je tegenwoordig zo ontzettend veel leuke monturen, zowel van metaal als van kunststof! Ik zou altijd kiezen voor flexveren bij de pootjes. Hierdoor hebben de pootjes middels de flexveren wat speling naar buiten en breken ze minder snel af. Deze flexveren kunnen zowel op een metalen als op een kunststof montuur zitten.
Groetjes Ballonnetje
Kunststof:
- Door verhitting gemakkelijk te 'vormen'
- Geen lak maar gekleurd kunststof dus beschadigt minder snel
- Bij breuk niet (netjes) te repareren
Metaal:
- Bij montuurbreuk te solderen/lassen
- Vaker uitgerust met neusvleugels, dat is (zeker bij jonge kinderen) gemakkelijker af te stellen
- Gevoeliger voor beschadigingen aan de lak
Over het algemeen gaan kinderbrillen niet heel erg lang mee, dit ook omdat de sterkte van de glazen nogal eens wijzigt.
Gelukkig heb je tegenwoordig zo ontzettend veel leuke monturen, zowel van metaal als van kunststof! Ik zou altijd kiezen voor flexveren bij de pootjes. Hierdoor hebben de pootjes middels de flexveren wat speling naar buiten en breken ze minder snel af. Deze flexveren kunnen zowel op een metalen als op een kunststof montuur zitten.
Groetjes Ballonnetje