Kinderen en geluidsoverlast

31-01-2009 19:51 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Terwijl we vanavond zaten te eten, stond opeens de buurman voor de deur. Of hij morgen alsjeblieft een keertje mocht uitslapen, want hij wordt gek van het lawaai dat onze kinderen veroorzaken. Onze peuter rent soms door de gang en dat klinkt bij hen alsof de boel instort. 's Nachts moeten we er wel eens uit voor onze baby en dat horen zij ook.

Het is al een tijdje aan de gang, dat geklaag over ons lawaai. Ik vind het erg vervelend en moeilijk en weet niet zo goed wat ik ermee aanmoet. Ik krijg ook hoe langer hoe meer het gevoel dat we weggekeken worden. Zo van 'wanneer gaan ze nou eindelijk eens verhuizen?'

Natuurlijk wil ik helemaal niet dat de buren last van ons hebben, maar ik kan de kinderen ook niet vastbinden of hun gehuil voorkomen.

De buren hebben een hond die avonden achter elkaar staat te janken op het balkon en ze zijn al maanden bezig met een verbouwing. Met andere woorden: ook zij leven niet geheel geruisloos. Toch zullen ze mij daar niet over horen. Ik was allang blij dat er ook van hun kant lawaai te horen is en voelde me al een beetje minder schuldig. Totdat de buurman dus weer eens voor de deur stond.

Nu is mijn vraag of er iemand tips heeft om hiermee om te gaan voordat het uitloopt op een nare burenruzie.

Alvast bedankt!
Je kind morgenochtend voor de tv zetten?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Mocht hij weer aan de deur komen hem er even op wijzen dat zijn activiteiten/hond ook niet geruisloos zijn en dat je daar nooit over hebt geklaagd. Dat je je best doet om de kinderen in te houden, maar dat het blijkbaar luidruchtige huizen zijn. Verder schoenen uit in huis, want ookals denk je van niet, dit klinkt vaak erg door.
Zeg dat je hen ook wel eens hoort, met dat klussen en de hond.

Dat het geven en nemen is.
wat voor soort woning heb je dan?

wonen jullie boven hem?
Je kind leren dat zij/hij niet mag rennen in huis. Zat vroeger ook bij mijn opvoeding.
Oordopjes bij de buurman laten bezorgen?

Godsamme zeg, het moet ook niet gekker worden. Gelukkig hadden wij vroeger buren die juist onze geluiden wílden horen (4 kinderen die trap opstormen etc), dan werd er tenminste geleefd

Als ik bij mijn moeder slaap dan word ik juist wakker van de buurman die tegen de kinderen schreeuwt

Zolang jouw kinderen niks geks doen dan zou ik me er niks van aantrekken (alhoewel dat makkelijker gezegd is dan gedaan). Daar zijn het toch kinderen voor? Ok, ze mogen wel leren dat ze rustig aan moeten doen omdat er buren zijn, maar ze moeten ook wel gewoon kind kunnen zijn hoor!
Ik weet niet wat voor vloerbedekking je hebt, maar als het laminaat is of zo, heb je er dan wel echt goed geluiddempend materiaal onder gedaan? Of heb je een oud huis? Ik hoorde vroeger ook mijn buren lopen e.d. en nu hoor ik ook de krakende trap van de buren, maar ja, dat hoort er bij.,,, Ik kan lastig inschatten of het terecht is dat je buurman klaagt. Heb je enig idee hoe hard dingen bij hem doorklinken?

Hoe je dit aanpakt hangt er ook nogal van af hoe terecht je denk dat zijn geklaag is. Zijn de huizen heel gehorig, dan inderdaad je kind leren niet te rennen in huis en op sokken of slofjes laten lopen, heb je het idee dat vooral de buurman heel lichtgeraakt is, dan zou ik hem toch ook wijzen op de overlast die jullie van hen hebben (sowieso, jij bent blij dat het geen éénrichtingsverkeer is maar waarschijnlijk realiseert buurman zich dat niet eens) en hem er op wijzen dat je nu eenmaal niet alles kunt voorkomen en dat een beetje verdraagzaamheid onderling er wel bij hoort....
Ik weet niet om wat voor soort geluiden het gaat en hoe je huis is? Misschien dat daar nog wel oplossingen voor te vinden zijn hoor. En misschien ook je kinderen leren bepaalde dingen nog niet te doen voor een bepaalde tijd. Onze dochter mocht/mag in het vorige en huidige huis van vriend ook niet op haar driewieler rond rijden voor 10.00 uur of met de knikkers spelen oid. Dat maakt teveel herrie, net als rennen. Laat je je kinderen binnenshuis op sloffen lopen? Dat scheelt soms ook een heleboel.
Vervelend, ik word er zelf behoorlijk onzeker van als ik klachten krijg en overreageer dan ook naar de kinderen.

Da's niet goed.

Wat je wel kunt doen is je geluidsoverlast beperken tot bepaalde uren van de dag. Dus laten we zeggen zondag na elf uur stil, en tegen dat het donker wordt weer stil. Daartussen vrijheid -een peutertje weerhouden van lopen is onmogelijk, weerhouden van rennen kun je proberen-

Het geluid met de baby 's nachts is natuurlijk helemaal niet te voorkomen. Neem aan dat jullie 's nachts zo rustig zijn als mogelijk is. Een beetje respect van de buurman voor jullie zou op zulke momenten ook wel op zijn plaats zijn.

Helaas zul je met zulke buren over moeten gaat tot de dvd etc.

Laat je niet gek maken. Ik heb dat ooit wel gedaan -ben verhuisd- en vond dat achteraf behoorlijk onredelijk, een meisje van een jaar of twee moet zich gewoon kunnen bewegen in huis. Dat je de driewieler en knikkers bewaart voor buiten kan ik me dan wel weer voorstellen.
quote:timzalot schreef op 31 januari 2009 @ 19:57:

wat voor soort woning heb je dan?

wonen jullie boven hem?Ja, we wonen is een appartement en zij wonen naast en onder ons. Ze zitten dus van twee kanten in de ellende.
quote:AgentL schreef op 31 januari 2009 @ 20:00:

Godsamme zeg, het moet ook niet gekker worden.

Daar is natuurlijk moeilijk over te oordelen. Als dit heel vaak voorkomt, zeker in de vroege ochtend, in het weekend, (spreek uit ervaring...) dan is dat zeker niet leuk voor je buren.

Ok, ze mogen wel leren dat ze rustig aan moeten doen omdat er buren zijn, maar ze moeten ook wel gewoon kind kunnen zijn hoor!

Zoals iemand anders ook al zegt, je kunt je kinderen best leren om tot een uur of 10 rustig te zijn, slofjes aan of zoiets. Dat betekent echt niet dat ze geen kind kunnen zijn.Het is zoals gezegd moeilijk te bepalen hoe iemand anders de geluidsoverlast ervaart. Maar ik zou toch proberen te kijken of je met wat kleine dingetjes al wat irritatie weg kunt nemen.

Zodat jij in ieder geval laat zien dat je open staat voor zijn opmerkingen. Al scheelt het bij hem al de helft is misschien al genoeg.

En als jij teveel last ervaart van zijn verbouwing en hond kun je dat op een gegeven moment ook zonder schuldgevoel bij hem ter sprake brengen.
quote:AgentL schreef op 31 januari 2009 @ 20:00:

Oordopjes bij de buurman laten bezorgen?

Sterker nog, met Sinterklaas heb ik oordopjes ingepakt en door de brievenbus gedaan. Het pakje was voozien van een prachtig sinterklaasgedicht, waarin ik laat weten het vervelend te vinden dat zij last hebben van ons lawaai. Ik dichtte dat ik erop zou letten dat het aantal decibellen naar beneden zou gaan, maar dat de oordopjes wellicht zouden helpen op de momenten dat er toch nog nare geluiden bij ons vandaan kwamen. Ze vonden het een leuk gebaar, maar blijkbaar zet het geen zoden aan de dijk...
quote:mamzelle schreef op 31 januari 2009 @ 20:25:

Dat je de driewieler en knikkers bewaart voor buiten kan ik me dan wel weer voorstellen.Deden onze buren dat ook maar....Knikkers op een tegelvloer, op een vroege zondagochtend is niet leuk.
quote:Lika schreef op 31 januari 2009 @ 20:06:

Ik weet niet wat voor vloerbedekking je hebt, maar als het laminaat is of zo, heb je er dan wel echt goed geluiddempend materiaal onder gedaan? Of heb je een oud huis? Ik hoorde vroeger ook mijn buren lopen e.d. en nu hoor ik ook de krakende trap van de buren, maar ja, dat hoort er bij.,,, Ik kan lastig inschatten of het terecht is dat je buurman klaagt. Heb je enig idee hoe hard dingen bij hem doorklinken?

We hebben laminaat met een extrageluiddempende laag ertussen. Het mag allemaal niet baten. Ik geloof wel dat het heel hard klinkt bij hen. Vanochtend klopte ik de bank uit (met de hand) en mijn man, die boven was, vertelde dat het heel hard bonkte, terwijl ik naast de bank stond en alleen een vaag geklop hoorde. Geluid is blijkbaar een raar iets. Als ik boven ben en ieman doet beneden normaal de deur dicht, dan klinkt het bij mij alsof die dichtgesmeten wordt. Daarom geloof ik echt wel dat ze er veel last van hebben. Het punt is alleen dat ik niet zo goed weet hoe ik het stil moet houden in huis. Kinderen maken nu eenmaal geluid. En vaak is dat niet zachtjes... Helaas.
quote:tonkje schreef op 31 januari 2009 @ 19:56:

Je kind morgenochtend voor de tv zetten?Ja. We gaan morgen allemaal in het grote bed (op zolder) lekker een dvd'tje kijken. Laten wij ons zondagse ritueel gewoon wat langer duren. Er zit dan een hele lege verdieping tussen. We gaan pas om 10 uur naar beneden, zodat de buren in ieder geval tot dan lekker kunnen slapen. Misschien kweken we daarmee ook wat goodwill van zijn kant...
Het is een lastige kwestie, zeker als je beiden geluidsoverlast hebt. Ik zou toch overwegen om de buurman op de hoogte te stellen dat de geluidsoverlast wederzijds is. Misschien kan hij dan wat meer begrip op brengen.

Kinderen maken nu eenmaal geluid en als je berichten lees, doe je er ook wat aan om dit te beperken. Heb je overwogen om je vloerbedekking te vervangen? Wij hadden marmoleum in ons appartement, dat beperkt de geluidsoverlast zeker. Of anders een (dikke) mat op de speelplek van de oudste.
quote:mamzelle schreef op 31 januari 2009 @ 20:25:

Vervelend, ik word er zelf behoorlijk onzeker van als ik klachten krijg en overreageer dan ook naar de kinderen.

Da's niet goed.

Heel herkenbaar dit. Ik word ook heel onzeker en ga dan uit mijn dak als ik denk dat mijn peuter teveel lawaai maakt. Daarmee maak ik het natuurlijk alleen maar erger.

Wat je wel kunt doen is je geluidsoverlast beperken tot bepaalde uren van de dag. Dus laten we zeggen zondag na elf uur stil, en tegen dat het donker wordt weer stil. Daartussen vrijheid -een peutertje weerhouden van lopen is onmogelijk, weerhouden van rennen kun je proberen-

Het geluid met de baby 's nachts is natuurlijk helemaal niet te voorkomen. Neem aan dat jullie 's nachts zo rustig zijn als mogelijk is. Een beetje respect van de buurman voor jullie zou op zulke momenten ook wel op zijn plaats zijn.

Helaas zul je met zulke buren over moeten gaat tot de dvd etc.

Laat je niet gek maken. Ik heb dat ooit wel gedaan -ben verhuisd- en vond dat achteraf behoorlijk onredelijk, een meisje van een jaar of twee moet zich gewoon kunnen bewegen in huis. Dat je de driewieler en knikkers bewaart voor buiten kan ik me dan wel weer voorstellen.

Hoewel we ooit sowieso willen verhuizen, wil ik het niet om deze redenen bespoedigen. Dat zou mij te ver gaan. Uiteraard mogen er met sommige dingen in huis niet gespeeld worden. (Geen ballen of knikkers enzo.)
Die tip over het aanleren dat er niet mag worden gerend in huis is een goede. Niet alleen voor de buren, maar ook in het algemeen... En sloffen draagt hij meestal wel, maar niet altijd. Da's ook zeker iets om op te letten.

Dank jullie wel.
He bah, Utah, wat een vervelende situatie!

De buurman die klaagt, is dat dezelfde buurman als diegene die aan het verbouwen is?

Om bij een klacht van hem nou meteen te gaan roepen dat hij ook overlast bezorgd, lijkt me niet de weg. Je bent dan allebei vanuit een frustratie aan het denken en staat (waarschijnlijk) niet open voor de ander. Maar ja, wat dan?

Kijk, kinderen maken herrie. Dit weet iedere malloot. Misschien is buurman inderdaad wel lichtgeraakt, of misschien zit er veel meer dwars. Kun je niet bij andere buren informeren of zij ook hinder ondervinden? Dan weet je meteen of het probleem niet volledig bij de buurman ligt.

Misschien kun je de buren eens uitnodigen voor een kopje koffie en het onderwerp aansnijden. Misschien kweekt dit meer wederzijds begrip...

Ik vind je sinterklaas actie trouwens wel geniaal!

En ik ben stiekem heel blij dat wij op het platteland wonen! Misschien kun je jullie plannen om deze kant op te verhuizen toch bespoedigen. Guido vindt twee vriendjes in de buurt altijd leuk!
hmm, lees nu pas dat het geluid een rare evolutie doormaakt terwijl het door huis heen gaat....
Ongeduld, in 2010 studeer ik af en staat niets mij meer in de weg. Dan is het exit Randstad en hallo platte land!

Die hond is nu dus al een uur aan het janken. Zojuist is hij overgegaan tot blaffen. Tja.

Ik voel aan mezelf dat ik zin heb om erheen te gaan en zelf eens ongegeneerd te klagen, maar ik weet dat ik daarmee alleen maar meer narigheid veroorzaak. Dus blijf ik binnen. Grrr.

Gelukkig heb ik met Sinterklaas ook voor onszelf oordopjes aangeschaft. Ik zal ze zo eens opzoeken.
Die hond zou wel eens alleen kunnen zijn nu. Wat gelijk het verzoek van de buurman verklaart. Niks met jou van doen dus maar alles met zijn uitgaansplannen.
quote:Utah schreef op 31 januari 2009 @ 20:26:

[...]

Ja, we wonen is een appartement en zij wonen naast en onder ons. Ze zitten dus van twee kanten in de ellende.

Misschien willen je buren zelf aan geluidsisolatie doen?

Je buren kunnen een extra wandje plaatsten ( massa helpt tegen luchtgeluid en een zwevende contructie met isolatiewol tegen contactgeluid)

& hij zou ook een zwevend plafond kunnen maken, dan hoor je de voetstappen etc veel minder. Veel mensen doen dat in een appartement.

Je kunt je kinderen toch ook niet steeds vanalles verbieden enzo, dat schiet gewoon niet op.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven