Kinderverjaardag. Wanneer vieren?
dinsdag 10 maart 2009 om 08:54
Onze zoon wordt over een week of 2 5 jaar. Ik was tot gisteravond in de veronderstelling dat we zijn verjaardag gewoon op de dag dat ie ook jarig is vieren tot we een sms-je kregen van een vriendin. Ze vroeg wanneer wij de verjaardag van onze zoon gingen vieren. Onze zoon is op een dinsdag jarig en mijn man stelde voor om de verjaardag dan woensdag te vieren in plaats van dinsdag. Daar was ik niet voor omdat ik dan moet gaan uitleggen waarom hij dan wel mag trakteren op die dag maar dat zijn verjaardag dan niet gevierd zal worden. Man was het daar niet mee eens want volgens hem zouden er dan maar weinig mensen komen omdat iedereen gewoon moest werken. Het lijkt me toch ook niet de bedoeling dat ik de verjaardag van mijn zoon ga aanpassen aan de agenda's van mensen die aan het werk zijn.
dinsdag 10 maart 2009 om 08:57
dinsdag 10 maart 2009 om 08:58
Ik kan me wel voorstellen dat je het op een andere dag viert, omdat het voor je zoontje leuk zou zijn als er meer mensen komen (denk ik).
Maar ik vind dat je gelijk hebt, dat jij de verjaardag niet kan aanpassen aan de activiteiten van anderen.
Mijn dochter is in augustus jarig, er zijn dan veel mensen op vakantie, maar ik ga het toch echt niet in september vieren...
Maar ik vind dat je gelijk hebt, dat jij de verjaardag niet kan aanpassen aan de activiteiten van anderen.
Mijn dochter is in augustus jarig, er zijn dan veel mensen op vakantie, maar ik ga het toch echt niet in september vieren...
dinsdag 10 maart 2009 om 09:04
Ik denk zelf dat een kind van 5 best kan begrijpen dat je zn verjaardag voor familie op een andere dag viert.
Vaak vinden kinderen het ook wel leuk om het 2x te vieren. Laat hem op zn echte verjaardag trakteren op school geeft hem ook (natuurlijk) zn cadeautje en taart (ik zelf doe vaak muffins versieren en wat kaarsjes erin) en laat hem 's avonds kiezen wat hij wil eten.
Op deze manier kan hij ook nog van zn cadeau genieten en is het later in de week weer feest.
Het zijn natuurlijk maar tips. Het belangrijkste is dat je doet waar je zoon en jullie (natuurlijk ook) je het beste bij voelen.
Alvast een hele fijne verjaardag!!
Vaak vinden kinderen het ook wel leuk om het 2x te vieren. Laat hem op zn echte verjaardag trakteren op school geeft hem ook (natuurlijk) zn cadeautje en taart (ik zelf doe vaak muffins versieren en wat kaarsjes erin) en laat hem 's avonds kiezen wat hij wil eten.
Op deze manier kan hij ook nog van zn cadeau genieten en is het later in de week weer feest.
Het zijn natuurlijk maar tips. Het belangrijkste is dat je doet waar je zoon en jullie (natuurlijk ook) je het beste bij voelen.
Alvast een hele fijne verjaardag!!

dinsdag 10 maart 2009 om 09:07
Ik vier de verjaardag van mijn kids ook in het weekend.
Op de dag zelf (als het niet in het weekend is natuurlijk) lekker uit laten delen, eventueel oma's/opa's op bezoek of lekker naar pannekoekenrestaurant/wokken oid.
Cadeautje ook op de dag zelf.
Kinderfeestje ook nog ergens tussendoor (meestal op woensdagmiddag, een vrije dag of op zaterdag).
Op de dag zelf (als het niet in het weekend is natuurlijk) lekker uit laten delen, eventueel oma's/opa's op bezoek of lekker naar pannekoekenrestaurant/wokken oid.
Cadeautje ook op de dag zelf.
Kinderfeestje ook nog ergens tussendoor (meestal op woensdagmiddag, een vrije dag of op zaterdag).
dinsdag 10 maart 2009 om 09:08
Wij vieren het ook altijd in het weekend, ook onze eigen verjaardagen. De meeste mensen werken nu eenmaal doordeweeks en de meeste familie woont op anderhalfuur rijden.
Voor de schoolvriendjes kan woensdagmiddag beter uitkomen.
Ik ben zelf ook van augustus en heb menig verjaardag niet gevierd omdat we zelf op vakantie waren of de helft van de genodigden waren weg; jammer maar ik heb er niets aan over gehouden
Voor de schoolvriendjes kan woensdagmiddag beter uitkomen.
Ik ben zelf ook van augustus en heb menig verjaardag niet gevierd omdat we zelf op vakantie waren of de helft van de genodigden waren weg; jammer maar ik heb er niets aan over gehouden

Poep, wie heeft jou gescheten?
dinsdag 10 maart 2009 om 09:08
Ik had inderdaad ook al wel voorgesteld om die vriendin dan in het weekend te laten komen. Mijn zus kan toch ook niet op de dag zelf komen omdat ze te ver weg woont, dus grote kans dat zij in het weekend komt en eigenlijk gaat het mij er meer om dat ie dan op de dag zelf vriendjes en vriendinnetjes heeft en zo groot is mijn familie en vriendenkring nou ook weer niet. Het komt er feitelijk op neer dat de meesten, die ik erbij zou willen hebben, wel op de dag zelf kunnen op een enkeling na. Die vriendin dus omdat ze dan moet werken en mijn zus omdat ze te ver weg woont.

dinsdag 10 maart 2009 om 09:13
Een kinderfeestje is toch ook veel leuker op 'n vrije (mid)dag?
Ik ben vlak voor kerst jarig en soms viel mijn verjaardag in de kerstvakantie. Ik heb 't volgens mij bijna nooit op de dag zelf gevierd maar altijd ervoor of erna. Heb dat nooit als bezwaar gezien. Op de dag zelf deed ik altijd wat leuks met mijn ouders en hoe vaker het gevierd werd (opa's en oma's kwamen in 't weekend) hoe beter natuurlijk, want hoe meer keer taart!
Ik ben vlak voor kerst jarig en soms viel mijn verjaardag in de kerstvakantie. Ik heb 't volgens mij bijna nooit op de dag zelf gevierd maar altijd ervoor of erna. Heb dat nooit als bezwaar gezien. Op de dag zelf deed ik altijd wat leuks met mijn ouders en hoe vaker het gevierd werd (opa's en oma's kwamen in 't weekend) hoe beter natuurlijk, want hoe meer keer taart!
dinsdag 10 maart 2009 om 09:17
quote:bettyboob schreef op 10 maart 2009 @ 09:12:
Jarig ben je op de dag zelf en niet op een andere dag,en zeker voor een kind vind ik dat je het viert op de dag zelf. Je bent maar een keer jarig in een jaar.
En zeker in dit geval dat het afhangt van een enkeling,zou ik het gewoon vieren.
Dat vind ik dus eigenlijk ook. Het voelt ook een beetje alsof ik dan de verjaardag op een andere dag wil, omdat het mij dan beter uit zou komen.
Jarig ben je op de dag zelf en niet op een andere dag,en zeker voor een kind vind ik dat je het viert op de dag zelf. Je bent maar een keer jarig in een jaar.
En zeker in dit geval dat het afhangt van een enkeling,zou ik het gewoon vieren.
Dat vind ik dus eigenlijk ook. Het voelt ook een beetje alsof ik dan de verjaardag op een andere dag wil, omdat het mij dan beter uit zou komen.
dinsdag 10 maart 2009 om 09:18
Zeker voor een kind van 5 lijkt me dit makkelijk te begrijpen. Toen mijn dochter drie werd (op een dinsdag) hebben we het op de zondag daarvoor gevierd. Op de dag zelf heeft ze op het kdv getrakteerd en ik merkte wel dat ze dat vreemd vond want ze was ook op maandag naar de kdv geweest en daar mogen vertellen over haar verjaardagsfeestje. We bleven dus drie dagen in éé en dezlefde verjaardag hangen en dat vond ze wat vreemd. Voor een kind van 5 lijkt me dit makkelijker te begrijpen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
dinsdag 10 maart 2009 om 09:20
Ik heb elk jaar weer hetzelfde dilemma. Dochter is dit jaar op donderdag jarig. We hebben het vorig jaar op de dag zelf gevierd, met als gevolg dat er bijna niemand kwam, want werk, of pas 's avonds na 19.00 en dan is ze echt gewoon veel te moe. Vond ik erg lastig. En het gevolg was dat we het weekend erna nog eens mensen over de vloer krijgen. Maar ik kan het aan dochter ook niet uitleggen dat we haar verjaardag op een andere dag vieren, vind ik namelijk zelf ook niet leuk. Jarig is jarig.
dinsdag 10 maart 2009 om 09:21
quote:traincha2 schreef op 10 maart 2009 @ 09:17:
[...]
Dat vind ik dus eigenlijk ook. Het voelt ook een beetje alsof ik dan de verjaardag op een andere dag wil, omdat het mij dan beter uit zou komen.Als ik jou was zou ik het vieren op de dag zelf,en voor die ene persoon maak je een uitzondering en vraag je of die in het weekend even langs komen.
[...]
Dat vind ik dus eigenlijk ook. Het voelt ook een beetje alsof ik dan de verjaardag op een andere dag wil, omdat het mij dan beter uit zou komen.Als ik jou was zou ik het vieren op de dag zelf,en voor die ene persoon maak je een uitzondering en vraag je of die in het weekend even langs komen.
dinsdag 10 maart 2009 om 09:25
quote:Eowynn_ schreef op 10 maart 2009 @ 09:20:
Ik heb elk jaar weer hetzelfde dilemma. Dochter is dit jaar op donderdag jarig. We hebben het vorig jaar op de dag zelf gevierd, met als gevolg dat er bijna niemand kwam, want werk, of pas 's avonds na 19.00 en dan is ze echt gewoon veel te moe. Vond ik erg lastig. En het gevolg was dat we het weekend erna nog eens mensen over de vloer krijgen. Maar ik kan het aan dochter ook niet uitleggen dat we haar verjaardag op een andere dag vieren, vind ik namelijk zelf ook niet leuk. Jarig is jarig.Je verwoordt precies datgene wat ik voel. Ik vind het inderdaad niet leuk om te moeten uitleggen dat zoons verjaardag op een andere dag gevierd gaat worden.
Ik heb elk jaar weer hetzelfde dilemma. Dochter is dit jaar op donderdag jarig. We hebben het vorig jaar op de dag zelf gevierd, met als gevolg dat er bijna niemand kwam, want werk, of pas 's avonds na 19.00 en dan is ze echt gewoon veel te moe. Vond ik erg lastig. En het gevolg was dat we het weekend erna nog eens mensen over de vloer krijgen. Maar ik kan het aan dochter ook niet uitleggen dat we haar verjaardag op een andere dag vieren, vind ik namelijk zelf ook niet leuk. Jarig is jarig.Je verwoordt precies datgene wat ik voel. Ik vind het inderdaad niet leuk om te moeten uitleggen dat zoons verjaardag op een andere dag gevierd gaat worden.

dinsdag 10 maart 2009 om 09:28
quote:bettyboob schreef op 10 maart 2009 @ 09:18:
Onze verjaardagen vieren we ook op de dag zelf,wie komen wil komt. Lijkt me toch lastig. Denk dat veel mensen geen trek hebben in 'n verjaardag door de week als ze zich moeten haasten na hun werk. Zeker als ze niet in dezelfde omgeving wonen. Ikzelf ga niet naar doordeweekse verjaardagen, gelukkig vieren mijn vrienden het meestal op 'n datum in overleg in 't weekend.
Onze verjaardagen vieren we ook op de dag zelf,wie komen wil komt. Lijkt me toch lastig. Denk dat veel mensen geen trek hebben in 'n verjaardag door de week als ze zich moeten haasten na hun werk. Zeker als ze niet in dezelfde omgeving wonen. Ikzelf ga niet naar doordeweekse verjaardagen, gelukkig vieren mijn vrienden het meestal op 'n datum in overleg in 't weekend.