Kleedgeld vanaf wanneer en hoeveel?

27-06-2009 21:37 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Onze dochter van bijna 12 heeft ons om kleedgeld gevraagd.

Omdat het me best wel een goed idee lijkt in het kader van: met geld om leren gaan, zijn we erover aan het nadenken.

Ik ben daarom wel benieuwd hoeveel kleedgeld jullie kind krijgt en wat ze ervan moeten betalen.

Groetjes
Hahaha! Tiaraatje! Ik wist niet dat je ook nog een ouder kind hebt. Ik dacht aan dat wurmpie dat lekker in je draagdoek zit en dacht bij mezelf: Nu al nadenken over kleedgeld? Dat is wel heul vroeg...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hai Supersmollie,

Ik heb er zelfs twee haha. Ook nog een jongen van 9.

Hahaha, dat zou niet best zijn, nu al bezig met kleedgeld voor de jongste.
Nibud heeft geloof ik wel tips mbt kleedgeld.
Ik kreeg 50 euro per maand, dus 600 euro per jaar. Een hele tijd 35 gekregen maar dat bleek toch te weinig als groeiende puber.

Van die 50 euro moest ik wel jassen en schoenen betalen.
Ja klopt, Star, die had ik al gezien.

Was gewoon ook wel benieuwd naar persoonlijke meningen.
Ik vind nog geen 12 best jong om kleedgeld te hebben, maar dat terzijde.

Als je kleedgeld geeft, is het vooral belangrijk om van tevoren te bedenken wat ze er wél en wat niet van moet kopen. Ik gaf mijn dochter kleedgeld toen ze ruim 14 was, en daar hoefde ze dan geen ondergoed van te kopen, en ook kreeg ze aan het begin van het seizoen een goede jas en een paar goede schoenen. Zo voorkom je dat ze het hele bedrag uitgeeft aan schoenen waar ze niet vaker dan een paar keer per week op kan lopen, terwijl ze geen winterjas heeft.
.
quote:ArtemisDCS schreef op 27 juni 2009 @ 21:53:

Ik kreeg 50 euro per maand, dus 600 euro per jaar. Een hele tijd 35 gekregen maar dat bleek toch te weinig als groeiende puber.

Van die 50 euro moest ik wel jassen en schoenen betalen.Ok, ik had zelf in mn hoofd dat wij dan de jassen en schoenen betalen. Ze krijgt nu 15 euro zakgeld per maand.
O, en bedragen: mijn dochter is bijna 17 en krijgt 75 euro per maand. Daarvan betaalt ze kleding, make-up etc., en daarnaast verdient ze bij in de supermarkt. Ik koop, zoals gezegd, een winterjas en 1 paar goede schoenen per seizoen, en ondergoed als ze dat nodig heeft (maar een Marlies Dekkers, daar mag ze lekker voor sparen :-)).
.
quote:tiaraatje schreef op 27 juni 2009 @ 21:54:

Ja klopt, Star, die had ik al gezien.

Was gewoon ook wel benieuwd naar persoonlijke meningen.

Ow ok

Ik had vroeger geen kleedgeld en vond het veel prettiger, want kreeg meer kleding dan mijn vriendinnen
quote:Mariannanas schreef op 27 juni 2009 @ 21:54:

Ik vind nog geen 12 best jong om kleedgeld te hebben, maar dat terzijde.

Als je kleedgeld geeft, is het vooral belangrijk om van tevoren te bedenken wat ze er wél en wat niet van moet kopen. Ik gaf mijn dochter kleedgeld toen ze ruim 14 was, en daar hoefde ze dan geen ondergoed van te kopen, en ook kreeg ze aan het begin van het seizoen een goede jas en een paar goede schoenen. Zo voorkom je dat ze het hele bedrag uitgeeft aan schoenen waar ze niet vaker dan een paar keer per week op kan lopen, terwijl ze geen winterjas heeft.

12 is ook best jong, al zijn de tijden wel iets veranderd. Ze zijn tegenwoordig gewoon vroeger met alles. Niet dat wij daarom mee moeten doen, we zijn er daarom ook nog niet uit.

Maar idd, dat van die schoenen en jas, daar ben ik ook wel voor.
quote:Star schreef op 27 juni 2009 @ 21:57:

[...]

Ow ok

Ik had vroeger geen kleedgeld en vond het veel prettiger, want kreeg meer kleding dan mijn vriendinnen

Hihi, dat heb ik haar ook al voorgehouden, dat ik vroeger meer kreeg zonder kleedgeld dan met, maar ja daar trapt ze niet in....

al is het wel waar.

Komt ze vanzelf wel achter.
quote:Mariannanas schreef op 27 juni 2009 @ 21:56:

O, en bedragen: mijn dochter is bijna 17 en krijgt 75 euro per maand. Daarvan betaalt ze kleding, make-up etc., en daarnaast verdient ze bij in de supermarkt. Ik koop, zoals gezegd, een winterjas en 1 paar goede schoenen per seizoen, en ondergoed als ze dat nodig heeft (maar een Marlies Dekkers, daar mag ze lekker voor sparen :-)).Kreeg ze toen ze nog geen bijbaantje had ook nog zakgeld ernaast?
Ik kreeg honderd gulden, maar dat is al heeeeeeel lang geleden

Hoefde er trouwens geen winterjas van te kopen. Schoenen weet ik niet meer.
Oh ja, ik kreeg daarnaast tien gulden zakgeld per week. Op het eind dan. Toen ik dertien was kreeg ik 2.50 ofzo.

Op het moment dat ik achttien werd, stopte dat allemaal.
Ik kreeg geloof ik 120,- vanaf dat ik 15 of 16 was geloof ik. En verdiende zelf vanaf mijn 15e een centje bij. Was een zuinige puber, want maakte dat geld nooit op
quote:tiaraatje schreef op 27 juni 2009 @ 22:00:

[...]

Kreeg ze toen ze nog geen bijbaantje had ook nog zakgeld ernaast?Nee, toen kreeg ze hetzelfde, dus ook 75 euro.
.
Ok, vind ik best wel veel, 75 euro.

Zit zelf te denken aan iets tussen de 40 en 50 euro.
Je krijgt +/-250,- per kwartaal, trek daar dan 100,- vanaf voor jassen/ondergoed/schoenen en dan kan je nog wat bijleggen mocht het onvoldoende zijn.

Dan hou je 150,- over, deel dit door 4, dan hou je 37,50 over.

Of 35, - of 40,- .
Gaf de kinderen altijd de kinderbijslag ,moesten bonnetjes inleveren van de gekochte kleding .Meestal was het te veel en ging de rest op een spaarrekening .Ze moesten er alles van kopen ,ook sokken ,sportkleding ed .Dit kregen ze vanaf hun middelbare school
quote:zusenzo schreef op 27 juni 2009 @ 22:47:

Je krijgt +/-250,- per kwartaal, trek daar dan 100,- vanaf voor jassen/ondergoed/schoenen en dan kan je nog wat bijleggen mocht het onvoldoende zijn.

Dan hou je 150,- over, deel dit door 4, dan hou je 37,50 over.

Of 35, - of 40,- .Goed idee!
Ik zou zelf het kwartaalbedrag van 250,- - 100,- = 150,-

delen door 3 ipv door 4.

Dit omdat er maar 3 maanden in een kwartaal zitten. (waar er overigens wel 4 van zijn. )

Dan wordt het dus 150,- : 3 = 50,- per maand.

Wij kregen vanaf een jaar of 13 kleedgeld. 250,- per kwartaal.

Voordat we gingen winkelen gingen we dan eerst met ouders zitten om te kijken wat we echt nodig hadden, wat we daar max. voor uit wilden geven, en wat dan overbleef om te 'vershoppen'.

Werkte goed moet ik zeggen, we kregen een goed inzicht in geld verdelen. En doordat het een keer per 3 maanden was leerden we ook vrij snel dat op=op.

Dit was trouwens incl. jassen, schoenen, ondergoed.

Hoewel we soms een meevallertje kregen van ma.
ik was ook 12 en kreeg 100 gulden. In deze tijd zou ik er 50 euro van maken.
ik moest er trouwens alles zelf van betalen. Toen ik 18 werd kreeg ik studiefinanciering en toen kreeg ik geen kleedgeld meer.
Wat een lage bedragen worden er genoemd.

Ik vind de kleding best wat geld kosten,wat koop je tegenwoordig nog voor 50 euro.

1 broek?

Mijn dochter kreeg 150 per maand incl zakgeld dan.

Rond 15 jaar ongeveer,misschien wel een beetje laat (weet ik niet)

Ik ben ermee gestopt toen ze 18 werd(had ze ook een leuke bijbaan).

Wel betaal ik (nog) haar telefoon abbo.

En nu ze op kamer woont ga ik een kleine bijdrage geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven