Kleuter lactosevrij
zondag 9 februari 2020 om 23:30
Hallo iedereen,
Ik heb nog nooit iets op een forum geplaatst. Maar ik hoop hier misschien wat tips of herkenning terug te lezen...
Ons zoontje van bijna 4, heeft al van baby af aan last van zijn buik. Al bij de kinderarts geweest, en meermaals de huisarts. Met afgelopen jaar heftige aanvallen van buikpijn direct na zijn maaltijden.
Vorige week zijn wij voor het eerst bij een diëtist geweest, en die dacht meteen aan lactose intolerantie. Op advies van de diëtist alles lactosevrij aan hem gaan geven. En dit werkt perfect! Geen buikpijn meer na de maaltijden. En een vrolijk kind wat zelf ook roept joepie geen buikpijn meer. (normaal zat hij in een hoekje na het eten en had hij enorme kramp).
Echter vandaag, terwijl ik alle etiketten gechecked had. Kreeg hij toch weer buikkrampen, na een broodje Smeerworst. Dit heeft hij afgelopen week niet gegeten. Dus ik vermoed dat die de boosdoener is. Heeft er iemand ervaring met lactose intolerantie? En weet iemand of het kan zijn als er staat kan sporen van lactose bevatten dat dat dan al zo een reactie kan veroorzaken?
Ik ben benieuwd of mensen tips hebben, qua producten etc. En of er iemand een antwoord weet op mijn vraag.
Bedankt!
Ik heb nog nooit iets op een forum geplaatst. Maar ik hoop hier misschien wat tips of herkenning terug te lezen...
Ons zoontje van bijna 4, heeft al van baby af aan last van zijn buik. Al bij de kinderarts geweest, en meermaals de huisarts. Met afgelopen jaar heftige aanvallen van buikpijn direct na zijn maaltijden.
Vorige week zijn wij voor het eerst bij een diëtist geweest, en die dacht meteen aan lactose intolerantie. Op advies van de diëtist alles lactosevrij aan hem gaan geven. En dit werkt perfect! Geen buikpijn meer na de maaltijden. En een vrolijk kind wat zelf ook roept joepie geen buikpijn meer. (normaal zat hij in een hoekje na het eten en had hij enorme kramp).
Echter vandaag, terwijl ik alle etiketten gechecked had. Kreeg hij toch weer buikkrampen, na een broodje Smeerworst. Dit heeft hij afgelopen week niet gegeten. Dus ik vermoed dat die de boosdoener is. Heeft er iemand ervaring met lactose intolerantie? En weet iemand of het kan zijn als er staat kan sporen van lactose bevatten dat dat dan al zo een reactie kan veroorzaken?
Ik ben benieuwd of mensen tips hebben, qua producten etc. En of er iemand een antwoord weet op mijn vraag.
Bedankt!
donderdag 13 februari 2020 om 07:39
donderdag 13 februari 2020 om 08:37
Ik lees veel over testen, maar dat heeft bij een lactose intolerantie geen zin. Ik denk dat veel mensen het verwarren met een koemelk allergie. Dat is met allerlei tests op te sporen. Mijn dochter heeft ook vanaf babytijd een lactose intolerantie. Dit is niet in je bloed te zien, het betekent dat je darmen de lactose niet kunnen verteren. Deze reactie is ook nooit meteen na het eten, maar altijd vertraagd. To, het kan dus ook iets geweest zijn van de dag ervoor. En met een intolerantie kun je vaak wel kleine dingetjes eten, dat verschilt per persoon. Een allergie reageert al op kleinere hoeveelheden.
Wel zou ik advies geven om in het ziekenhuis een allergietest te laten doen. Want het kan ook door andere dingen komen, het blijft zo lastig met allergieën etc. Komt er niets uit die test en helpt stoppen met lactose, dan kun je er Van uit gaan dat dat ws de boosdoener is.
Wat betreft tips qua eten: tegenwoordig is er voor bijna alles wel een lactosevrije variant. In het begin is dat uitzoeken, naar na een poosje heb je je vaste dingen. Paar favorieten hier in huis:
- pure chocopasta van ah
- speculaas/smoeltjes (meeste merken)
- oreo (gewone)
- soja ijs/vla (al moet je ook weer niet teveel soja nemen)
Succes in ieder geval!
Wel zou ik advies geven om in het ziekenhuis een allergietest te laten doen. Want het kan ook door andere dingen komen, het blijft zo lastig met allergieën etc. Komt er niets uit die test en helpt stoppen met lactose, dan kun je er Van uit gaan dat dat ws de boosdoener is.
Wat betreft tips qua eten: tegenwoordig is er voor bijna alles wel een lactosevrije variant. In het begin is dat uitzoeken, naar na een poosje heb je je vaste dingen. Paar favorieten hier in huis:
- pure chocopasta van ah
- oreo (gewone)
Succes in ieder geval!
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij

donderdag 13 februari 2020 om 11:02
Er kan gewoon op lactose-intolerantie getest worden, middels bloedprikken of uitademingstest. Soms geeft men de voorkeur aan eliminatie-provocatie. Maar dat is iets wat TO kan bespreken met de huisarts of eventueel kinderarts.leahv schreef: ↑13-02-2020 08:37Ik lees veel over testen, maar dat heeft bij een lactose intolerantie geen zin. Ik denk dat veel mensen het verwarren met een koemelk allergie. Dat is met allerlei tests op te sporen. Mijn dochter heeft ook vanaf babytijd een lactose intolerantie. Dit is niet in je bloed te zien, het betekent dat je darmen de lactose niet kunnen verteren. Deze reactie is ook nooit meteen na het eten, maar altijd vertraagd. To, het kan dus ook iets geweest zijn van de dag ervoor. En met een intolerantie kun je vaak wel kleine dingetjes eten, dat verschilt per persoon. Een allergie reageert al op kleinere hoeveelheden.
- pure chocopasta van ah
- oreo (gewone)
Succes in ieder geval!
In het geval van TO zou ik de smeerleverworst tijdelijk vermijden en dan kijken of de buikpijn wegblijft. Zo niet, dan zou ik de mogelijkheden van testen bespreken.
donderdag 13 februari 2020 om 11:24
Ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar het klopt niet. Op een lactose intolerantie valt wel degelijk te testen. Zie bijvoorbeeld hier voor verschillende tests: https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/ ... olerantie/leahv schreef: ↑13-02-2020 08:37Ik lees veel over testen, maar dat heeft bij een lactose intolerantie geen zin. Ik denk dat veel mensen het verwarren met een koemelk allergie. Dat is met allerlei tests op te sporen. Mijn dochter heeft ook vanaf babytijd een lactose intolerantie. Dit is niet in je bloed te zien, het betekent dat je darmen de lactose niet kunnen verteren. Deze reactie is ook nooit meteen na het eten, maar altijd vertraagd. To, het kan dus ook iets geweest zijn van de dag ervoor. En met een intolerantie kun je vaak wel kleine dingetjes eten, dat verschilt per persoon. Een allergie reageert al op kleinere hoeveelheden.
- pure chocopasta van ah
- oreo (gewone)
Succes in ieder geval!
donderdag 13 februari 2020 om 19:43
Bedankt voor jullie reacties, blijkbaar zat ik ernaast. 7 jaar geleden liep ik met dochterlief op de allergie poli van het ziekenhuis. En daar vertelden ze me dat. Maar blijkbaar klopt die info niet (meer?). Ik dacht dat het alleen door eliminatie/provocatie kon.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij

donderdag 13 februari 2020 om 20:24
die testen bestaan al heel lang
vrijdag 14 februari 2020 om 14:56
Die testen zijn er al heel lang maar als daar niets uit komt wil het niet zeggen dat je wel tegen lactose kunt. Zowel in de familie als op het werk (verpleging) diverse keren mee gemaakt.Eze schreef: ↑13-02-2020 11:24Ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar het klopt niet. Op een lactose intolerantie valt wel degelijk te testen. Zie bijvoorbeeld hier voor verschillende tests: https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/ ... olerantie/
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr