kleuterverlenging en doubleren?

16-06-2019 09:30 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al langere tijd mee, maar heb zelf nu een vraag waar ik niet uit kom. Ik heb een zoon, eind okt 2009. Destijds heeft hij 2,5 jaar gekleuterd, vooral omdat de school nog de oude regeling van 1 okt hanteerde. Inmiddels zijn we verhuisd en zit zoon nu op een andere school, nu bijna 2 jaar. Vanaf het begin hebben we al meerdere keren aangegeven dat we een vermoeden van dyslexie hebben. Als school werd dit eerst weggewuifd, maar nu zijn er eindelijk onderzoeken opgestart. Nu geeft de school aan dat het idd toch niet zo goed gaat. Er is intussen weinig gebeurd om hem te ondersteunen, ook geen plannen. Resultaten zijn onder de maat (al vanaf het begin). Nu hebben de juf en de ib-er aangegeven dat ze hem willen laten zitten in groep 5. Wij als ouders zijn het hier niet mee eens, hij heeft al kleuterverlenging gehad en qua leeftijd zal hij straks dus bijna 2 jaar ouder zijn dan zijn leeftijdsgenootjes. Zoon wil zelf ook absoluut niet blijven zitten. Zoon zal bijna 14 zijn als hij van de basisschool af komt! Ook lopen de onderzoeken nog en school heeft weinig gedaan aan extra ondersteuning. School geeft aan als we er niet uitkomen dat zij dan uiteindelijk beslissen. Wat te doen? Mag je een kind (nogmaals) laten doubleren? Kleuterverlenging is toch ook al doubleren? Iemand ervaring of tips hoe we nu verder moeten?
mamama2007 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 10:50
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie zelf al iets ondernomen om te onderzoeken wat er aan de hand is?
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, vind het wel apart, hier zoon door late zindelijkheid pas laat gestart op school en mijn zoon laten ze 2 kleuterjaren in een jaar doen juist omdat leeftijdsverschil te voorkomen dus vreemd dat ze er op ' jouw' school zo anders tegen over staan.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kind met TOS (Google erop en herken je daar iets in?)

Wij hebben onze zorgen over ons kind bij de huisarts uitgesproken, huisarts heeft ons doorverwezen naar het audiologisch centrum in een academisch ziekenhuis. Bij het audiologisch centrum wordt alles getest, ogen, oren, iq test, spraak taal test en een psychologische test. Uit deze testen blijkt wat je kind heeft (TOS, dyslexie, autisme, algehele achterstand enz), op welk niveau je kind zit en krijg je ook advies.

Is bovenstaande een optie?

Denk je dat als jou kind nu doubleert, hij het opeens wel kan?
Of denk je dat de lesstof niet bij hem aan komt, te snel, gehoor, zijn zicht of iets? Dan heeft het weinig zin om hem te laten doubleren en is het zonde van de tijd om hem te laten zitten, misschien is de school dan waar hij zit niet iets voor hem, maar bijvoorbeeld een kleinere klas wel.
esther55 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 09:42
26.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zoals mij is verteld wordt de kleutertijd nog niet geregistreerd als ‘blijven zitten’.
Pas op de bovenbouw
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Kleuterverlenging wordt niet gezien als doubleren. Ouders maken daar vaak een groter ding van dan professionals. Bij een dyslexie onderzoek bijvoorbeeld zal het zeker wel ergens vermeld worden als kanttekening, maar worden scores afgezet tegen het aantal maanden gevolgde onderwijs. Dat zijn 10 maanden per jaar en die beginnen pas te tellen vanaf groep 3.

Verder is het lastig advies geven zonder de details te kennen. Ik denk dat de uitkomsten van het onderzoek je een goed beeld kunnen geven van de capaciteiten en dus of het wijsheid is om te doubleren. Daarbij vind ik dat het sociaal-emotionele stuk ook bewust moet worden meegenomen!
Volgens mij mogen leerlingen op de basisschool blijven tot en met het schooljaar waarin ze 14 worden. Dat het niet wenselijk is en het leeftijdsverschil erg groot wordt is een tweede.
Alle reacties Link kopieren
Achteraf kunnen we ons idd zelf wel voor ons hoofd slaan. We hebben weinig ondernomen. School weet de resultaten aan de verhuizing, andere school. En bleef eerst volhouden dat het best meeviel en kind nog wel redelijk mee kon komen. Nu ineens blijkt toch van niet en kunnen er toch onderzoeken opgestart worden.
Alle reacties Link kopieren
Probleem is ook dat het onderzoek nu net pas is opgestart en door de wachtlijsten zal het pas na de zomervakantie hij echt wordt onderzocht. We kunnen dus de resultaten niet meenemen in de beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel leeftijdsverschil is niet wenselijk. Ik als juf zou nooit doublure aanraden in dit geval.

Jullie moet helder krijgen wat er met jullie zoon aan de hand is dmv tests en onderzoeken. Aan de hand van de uitkomsten hiervan moet de school een aangepaste leerlijn opstellen en een ontwikkelingsperspectief waarin de leerdoelen aangepast zijn voor jullie zoon.

Het komt er dan op neer dat hij wel meegaat naar groep 6, maar wel ander werk doet dan zijn klasgenoten.
mamama2007 schreef:
16-06-2019 09:30
Destijds heeft hij 2,5 jaar gekleuterd, vooral omdat de school nog de oude regeling van 1 okt hanteerde.

Jullie waren niet op de hoogte van de nieuwe regeling die in 1985 is ingegaan? Waarom zijn jullie destijds akkoord gegaan? Of waren er toen ook al problemen?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-06-2019 09:50
Jullie waren niet op de hoogte van de nieuwe regeling die in 1985 is ingegaan? Waarom zijn jullie destijds akkoord gegaan? Of waren er toen ook al problemen?
Het ging eigenlijk automatisch zo, bij alle kinderen. We zijn daarin te afwachtend geweest, erg stom!
Alle reacties Link kopieren
Maar even los van alle onderzoeken.. hoe staat je kind ervoor? Hoe zijn de resultaten van de toetsen en zijn cijferlijst? Hoe vindt kind zelf dat het gaat?

Ik heb een antipathie tegen ouders die willens en wetens door willen duwen als kind het gewoon nog niet kan. Daar is niks mis mee he, niet ieder kind is gelijk. Niet ieder kind gaat fluitend door de schooltijd. Ik vind het vooral heel belangrijk dat er ook plezier gemaakt wordt. Als een kind op zijn tenen moet lopen om het te kunnen bijbenen en daardoor school erg zwaar vind, daar heeft helemaal niemand wat aan.

Wel of niet dyslectisch zou niet de reden moeten zijn om te doubleren.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Floppie888 schreef:
16-06-2019 09:46
Zoveel leeftijdsverschil is niet wenselijk. Ik als juf zou nooit doublure aanraden in dit geval.

Jullie moet helder krijgen wat er met jullie zoon aan de hand is dmv tests en onderzoeken. Aan de hand van de uitkomsten hiervan moet de school een aangepaste leerlijn opstellen en een ontwikkelingsperspectief waarin de leerdoelen aangepast zijn voor jullie zoon.

Het komt er dan op neer dat hij wel meegaat naar groep 6, maar wel ander werk doet dan zijn klasgenoten.

Dat is een goed plan bij een niet zo hoge intelligentie maar best gek bij dyslexie met een gemiddelde tot hoge intelligentie. Uitstromen naar vmbo-t, havo en vwo sluit je dan nu al bij voorbaat uit.
Alle reacties Link kopieren
Floppie888 schreef:
16-06-2019 09:46
Zoveel leeftijdsverschil is niet wenselijk. Ik als juf zou nooit doublure aanraden in dit geval.

Jullie moet helder krijgen wat er met jullie zoon aan de hand is dmv tests en onderzoeken. Aan de hand van de uitkomsten hiervan moet de school een aangepaste leerlijn opstellen en een ontwikkelingsperspectief waarin de leerdoelen aangepast zijn voor jullie zoon.

Het komt er dan op neer dat hij wel meegaat naar groep 6, maar wel ander werk doet dan zijn klasgenoten.
Dit zouden we dus graag willen, maar daar staat school dus niet voor open. Ze blijven volhouden dat hij moet doubleren, zodat hij weer 'bij' is.
mamama2007 schreef:
16-06-2019 09:54
Het ging eigenlijk automatisch zo, bij alle kinderen. We zijn daarin te afwachtend geweest, erg stom!

Toch eigenlijk heel erg dat vijfentwintig tot dertig jaar na de invoering zoveel scholen nog vasthouden aan hoe het ooit was.
Sue-Heck schreef:
16-06-2019 09:36
Zoals mij is verteld wordt de kleutertijd nog niet geregistreerd als ‘blijven zitten’.
Pas op de bovenbouw
Klopt niet. Kleuterverlenging is ook doubleren. Kinderen worden geacht 8 jaar over de basisschool te doen. Ze mogen dan nog twee keer doubleren, maar de leeftijd waarop ze de basisschool afgesloten moeten hebben is 14.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
16-06-2019 09:54
Maar even los van alle onderzoeken.. hoe staat je kind ervoor? Hoe zijn de resultaten van de toetsen en zijn cijferlijst? Hoe vindt kind zelf dat het gaat?

Ik heb een antipathie tegen ouders die willens en wetens door willen duwen als kind het gewoon nog niet kan. Daar is niks mis mee he, niet ieder kind is gelijk. Niet ieder kind gaat fluitend door de schooltijd. Ik vind het vooral heel belangrijk dat er ook plezier gemaakt wordt. Als een kind op zijn tenen moet lopen om het te kunnen bijbenen en daardoor school erg zwaar vind, daar heeft helemaal niemand wat aan.

Wel of niet dyslectisch zou niet de reden moeten zijn om te doubleren.
Kind heeft 4 en 5 scores. Kind gaat zelf graag naar school en zit sociaal gezien goed in de groep. Zegt zelf leren makkelijk te vinden en heeft dus niet veel zelfinzicht ;) Hij heeft het erg naar zijn zin in deze groep en dat is voor ook een van de belangrijkste reden dat ik graag zou willen dat hij door gaat. In de klas er onder heeft hij weinig aansluiting, hij speelt juist meer met de kinderen uit de klas boven hem. Hij wil zelf absoluut niet blijven zitten.
mamama2007 schreef:
16-06-2019 09:55
Dit zouden we dus graag willen, maar daar staat school dus niet voor open. Ze blijven volhouden dat hij moet doubleren, zodat hij weer 'bij' is.

Is die kans dan reëel dat hij 'bij' geraakt en dan ook bij kan blijven?

Sommige kinderen die blijven zitten zijn na een jaar weer op niveau van de groep om dan gelijk het volgende jaar weer achterop te raken. Anderen kunnen door de inhaalslag daarna wel het tempo bijbenen.

Voor de eerste groep is een eigen leerlijn vaak gunstig, voor de tweede groep is zitten blijven gunstiger.

Tot welke categorie denk jij en denkt school dat je kind hoort?
Alle reacties Link kopieren
mamama2007 schreef:
16-06-2019 10:00
Kind heeft 4 en 5 scores. Kind gaat zelf graag naar school en zit sociaal gezien goed in de groep. Zegt zelf leren makkelijk te vinden en heeft dus niet veel zelfinzicht ;) Hij heeft het erg naar zijn zin in deze groep en dat is voor ook een van de belangrijkste reden dat ik graag zou willen dat hij door gaat. In de klas er onder heeft hij weinig aansluiting, hij speelt juist meer met de kinderen uit de klas boven hem. Hij wil zelf absoluut niet blijven zitten.
4 en 5 scores? Als in cijfers op het rapport?
(Hier wordt gewerkt met Cito en daarin gebruiken ze A t/m E) op de rapporten wel cijfers, vandaar mijn vraag)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
mamama2007 schreef:
16-06-2019 10:00
Kind heeft 4 en 5 scores. Kind gaat zelf graag naar school en zit sociaal gezien goed in de groep. Zegt zelf leren makkelijk te vinden en heeft dus niet veel zelfinzicht ;) Hij heeft het erg naar zijn zin in deze groep en dat is voor ook een van de belangrijkste reden dat ik graag zou willen dat hij door gaat. In de klas er onder heeft hij weinig aansluiting, hij speelt juist meer met de kinderen uit de klas boven hem. Hij wil zelf absoluut niet blijven zitten.
4 en 5 scores? Als in cijfers op het rapport?
(Hier wordt gewerkt met Cito en daarin gebruiken ze A t/m E) op de rapporten wel cijfers, vandaar mijn vraag)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
mamama2007 schreef:
16-06-2019 09:55
Dit zouden we dus graag willen, maar daar staat school dus niet voor open. Ze blijven volhouden dat hij moet doubleren, zodat hij weer 'bij' is.
En als hij inderdaad een onderliggend probleem heeft, loopt hij binnen 1-2 jaar weer achter als daar niks aan gedaan wordt. En dan? Nog een keer doubleren? Dat kan dus in zijn geval niet eens....
Andersom schreef:
16-06-2019 09:57
Toch eigenlijk heel erg dat vijfentwintig tot dertig jaar na de invoering zoveel scholen nog vasthouden aan hoe het ooit was.
Maar is dat echt zo? Of is dat makkelijk gezegd op het moment dat een kind (nog eens) zal moeten doubleren. Het kan namelijk best zo zijn dat op het moment dat een kind niet mee doorgaat naar gr3 de school en ouders het er allemaal over eens zijn dat dat voor de ontwikkeling van het kind de beste keuze is op dat moment en het niks met een oktoberregeling te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-06-2019 10:02
Is die kans dan reëel dat hij 'bij' geraakt en dan ook bij kan blijven?

Sommige kinderen die blijven zitten zijn na een jaar weer op niveau van de groep om dan gelijk het volgende jaar weer achterop te raken. Anderen kunnen door de inhaalslag daarna wel het tempo bijbenen.

Voor de eerste groep is een eigen leerlijn vaak gunstig, voor de tweede groep is zitten blijven gunstiger.

Tot welke categorie denk jij en denkt school dat je kind hoort?
Ik denk eerlijk gezegd dat hij bij de eerste groep hoort, ze hebben het er over dat hij nu 1,5 achter loopt, dus gelijk starten met de andere groep zal ook niet lukken. Dus in een andere groep zal hij ook op eigen niveau moeten werken.
Phineas schreef:
16-06-2019 10:03
En als hij inderdaad een onderliggend probleem heeft, loopt hij binnen 1-2 jaar weer achter als daar niks aan gedaan wordt. En dan? Nog een keer doubleren? Dat kan dus in zijn geval niet eens....
Volgens mij kan zelfs dát nog eens. Mag tot het schooljaar waarin hij 14 wordt. Als hij in gr7 nog eens zou moeten doubleren dan wordt hij 14 als hij (net) in gr8 zit. Maar dan heb je het dus over met ruim 14 van de basisschool gaan. Dat lijkt me niet wenselijk maar het mág wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven