kleuterverlenging en doubleren?

16-06-2019 09:30 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al langere tijd mee, maar heb zelf nu een vraag waar ik niet uit kom. Ik heb een zoon, eind okt 2009. Destijds heeft hij 2,5 jaar gekleuterd, vooral omdat de school nog de oude regeling van 1 okt hanteerde. Inmiddels zijn we verhuisd en zit zoon nu op een andere school, nu bijna 2 jaar. Vanaf het begin hebben we al meerdere keren aangegeven dat we een vermoeden van dyslexie hebben. Als school werd dit eerst weggewuifd, maar nu zijn er eindelijk onderzoeken opgestart. Nu geeft de school aan dat het idd toch niet zo goed gaat. Er is intussen weinig gebeurd om hem te ondersteunen, ook geen plannen. Resultaten zijn onder de maat (al vanaf het begin). Nu hebben de juf en de ib-er aangegeven dat ze hem willen laten zitten in groep 5. Wij als ouders zijn het hier niet mee eens, hij heeft al kleuterverlenging gehad en qua leeftijd zal hij straks dus bijna 2 jaar ouder zijn dan zijn leeftijdsgenootjes. Zoon wil zelf ook absoluut niet blijven zitten. Zoon zal bijna 14 zijn als hij van de basisschool af komt! Ook lopen de onderzoeken nog en school heeft weinig gedaan aan extra ondersteuning. School geeft aan als we er niet uitkomen dat zij dan uiteindelijk beslissen. Wat te doen? Mag je een kind (nogmaals) laten doubleren? Kleuterverlenging is toch ook al doubleren? Iemand ervaring of tips hoe we nu verder moeten?
mamama2007 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 10:50
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
16-06-2019 10:25
Gaat er altijd zo weinig in samenspraak met jullie? Is het overwegen van een andere school anders een goed idee? Een school die zo star en rigide handelt zal dat blijven doen.

Verder: ik zou hameren op overgaan. Doubleren lost zelden tot nooit een probleem op en creeert op de lange termijn alleen maar meer problemen. Ik zou dus inzetten op overgaan en intussen uitzoeken wat er precies aan de hand is met jullie zoon.
We zijn al een keer veranderd van school door de verhuizing. Dus veranderen doen we liever niet, ook omdat hier zijn vriendjes zitten. En we dan naar een ander dorp zouden moeten. Verder waren we tot nu toe tevreden over de school.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
16-06-2019 10:30
Ik kan me wel een beetje voorstellen hoe dat kan gaan als je kind maar nét mee kan komen op school. In jullie geval heeft hij te maken gehad met een verhuizing, de school zegt dat hij het best redelijk doet, je wilt hem een kans geven te wennen. En ieder jaar begint je kind weer in een nieuwe klas en dan denk je: hij is weer een jaartje ouder, nieuwe meester of juf met een andere aanpak, wie weet gaat het dit jaar beter. Ieder jaar merk je tegen de tijd dat het november is dat het niet beter gaat. Je gaat praten met de leerkracht en vervolgens de IB-er. Dan is het alweer eind januari. Tegen de tijd dat er stappen zouden kunnen worden gezet is het maart/april. Dan wordt het krap ivm de vakanties, feestdagen, cito’s en wat al niet meer. Voor je het weet is het zomervakantie en gaat hij naar de volgende klas en denk je: misschien gaat het dit jaar beter.

Totdat zoon definitief vastloopt en op dat punt zitten jullie nu. Ondanks dat ik begrijp hoe zoiets kan gaan vind ik toch dat jullie je veel te afhankelijk (van de school) en laks opgesteld hebben. Waarom zijn jullie niet zelf op onderzoek uit gegaan. Naar de huisarts, GGD, ggz, enz. ? Geen tijd ? Drukke baan ? Geen fut ? Niet aan gedacht ? Ontkenning van het probleem ?
Als jullie namelijk wel zelfstandig en onafhankelijk van de school stappen hadden gezet dan hadden jullie nu met de uitslagen van allerlei onderzoeken en bijbehorende adviezen in de hand naar de leerkracht/ de IB-er/ het schoolbestuur kunnen gaan om een goede regeling te treffen voor jullie zoon. Nu zit er maar 1 met de gebakken peren en dat is hij.

Sorry, ik zou niet weten wat je nu nog kunt doen om doubleren te voorkomen, behalve dan als de wiedeweerga alsnog de noodzakelijke stappen gaan zetten. Begin bij de huisarts en ga redden wat er te redden valt zodat jullie zoon hopelijk bij zijn vriendjes in de klas kan blijven.
Daarin heb je helemaal gelijk, we zijn te afwachtend geweest. School bleef volhouden dat hij redelijk mee kon komen daarom hebben we zelf niet eerder actie ondernomen. Kan mijzelf nu ook wel voor mijn hoofd slaan. Over doubleren is ook nooit in vorige klassen gesproken. Net als eerder werd gezegd, sommige kinderen hebben gewoon IV/V scores en dat is wat bij ze 'past'.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-06-2019 10:33
Maar dat is toch raar? Scholen en leerkrachten zijn toch ook allemaal op de hoogte van die regeling? Hier zijn dit jaar toevallig veel kinderen (van eind 2013) die extra blijven kleuteren. Maar dit wisselt dus enorm per jaar. Vorig jaar gingen vrijwel alle eind 2012 leerlingen door, zelfs begin 2013 kinderen. Welke redenen hiervoor gelden weet ik allemaal niet maar het verschilt dus enorm per kind. Dit jaar zijn er oudere kinderen dan mijn zoon (ook die van voor 1 okt) die toch extra gaan kleuteren. Wat ik me een leeftijdsconforme sociale ontwikkeling moet voorstellen weet ik trouwens nog steeds niet. :$
Is wel onderzoek naar geweest: leerkrachten zijn zich zeer bewust van de exacte leeftijd van kinderen en beoordelen jongere kinderen anders dan oudere kinderen.
Als een jong kind problemen heeft wordt dat op de leeftijd geschoven en te makkelijk 'opgelost' met doubleren.
Heeft een ouder kind dezelfde problemen wordt daar op een andere manier naar gekeken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-06-2019 10:21
Er zijn echt nog leerkrachten die kinderen die in oktober of later zes worden alleen op basis van die verjaardag graag nog een extra jaar in een kleuterklas willen houden. Dan komt er vaak een non-argument als achter zijn in sociale en emotionele ontwikkeling op de proppen. Terwijl zo'n kind cognitief dan op alle vlakken aan de voorwaarden voldoet.
Er zijn echt scholen die dit als beleid hebben hoor. Wijnkwa,em er hier ook pas achter toen kind al op zo'n school zat. Kwam bij dat het een populaire school was en dat ze er met de planning bij aanmelding (na geboorte) al rekening mee hielden. Dus niet verlengd kleuteren was haast geen optie, doubleren ook niet. Kwam echt maar weinig voor. Mijn kind was cognitief toe aan klas 3 maar kon nog niet goed een bal vangen, dus werd er moeilijk gedaan.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
16-06-2019 10:26
Ik zou desnoods een andere school zoeken.
Dit.

En ga ook eens kijken bij speciaal onderwijs. Jullie kind zal, ookal komt er een diagnose, niet ineens een hoogvlieger worden. De kans bestaat dus dat hij de rest van zijn schoolcarrière in het regulier onderwijs steeds nèt wel of nèt niet over zal gaan. Lijkt me erg frustrerend. Dan liever nu al uitzoeken of hij naar een school met kleinere klassen en meer hulp kan.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
16-06-2019 10:43
Dit.

En ga ook eens kijken bij speciaal onderwijs. Jullie kind zal, ookal komt er een diagnose, niet ineens een hoogvlieger worden. De kans bestaat dus dat hij de rest van zijn schoolcarrière in het regulier onderwijs steeds nèt wel of nèt niet over zal gaan. Lijkt me erg frustrerend. Dan liever nu al uitzoeken of hij naar een school met kleinere klassen en meer hulp kan.
Daar hebben we ook al aan zitten denken, maar ivm passend onderwijs krijg je je kind niet zomaar meer op speciaal onderwijs
Alle reacties Link kopieren
To , ik vind jouw volgorde, eerst onderzoek en dan beslissen de meest logische.
Kun je geen onderwijsconsulent inschakelen? Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar je zou eens kunnen bellen of dat in dit stadium aan de orde kan zijn..
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
16-06-2019 10:42

Mijn kind was cognitief toe aan klas 3 maar kon nog niet goed een bal vangen, dus werd er moeilijk gedaan.
Mijn kind is te vroeg geboren. Heeft dus niet zo'n geweldige motoriek.
Dan zou hij dus jaren in groep 1 moeten blijven hangen op zo'n soort school.
Solomio schreef:
16-06-2019 10:41
Is wel onderzoek naar geweest: leerkrachten zijn zich zeer bewust van de exacte leeftijd van kinderen en beoordelen jongere kinderen anders dan oudere kinderen.
Als een jong kind problemen heeft wordt dat op de leeftijd geschoven en te makkelijk 'opgelost' met doubleren.
Heeft een ouder kind dezelfde problemen wordt daar op een andere manier naar gekeken.

Dit!
Zelf ook eens zoiets gedaan. Is zeer kleinschalig geweest en geen echt bewijs maar een leuk praktijk voorbeeld. Ik werkte als onderwijsassistent in groep drie en de leerkracht deelde met mij niet de leeftijden van de kinderen. Na een paar weken/maanden hebben we besproken wie ik dacht dat de oudste kinderen waren en wie de jongste. Ik had dus alleen het gedrag van de kinderen en hun fysieke toestand om dat te beoordelen.

Kinderen die ik jong vond bleken dus helemaal niet de jongsten te zijn en andersom ook niet.

Door de leeftijd niet te kennen, kijk je anders naar kinderen hun gedrag.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
16-06-2019 10:50
To , ik vind jouw volgorde, eerst onderzoek en dan beslissen de meest logische.
Kun je geen onderwijsconsulent inschakelen? Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar je zou eens kunnen bellen of dat in dit stadium aan de orde kan zijn..
Nog nooit van gehoord, maar zal eens googlen. Dankje!
TO, ik zou je willen adviseren zelf te investeren in een IQ test. Dat helpt ook de school om een passender advies te geven. En het meest helpt het natuurlijk jullie zoon. Als daar bijvoorbeeld een score 85 uitkomt (werkelijkheid ligt dan tussen de 75 en 95, want het is nooit exact te bepalen), dan heb je een sterk argument dat er echt geen wonder gaat gebeuren als hij blijft zitten. Is de score 105 (werkelijkheid ligt dan tussen de 95 en 115), dan zou hij er wellicht ècht iets mee opschieten om groep 5 opnieuw te doen en heb jij er een beter gevoel bij.

Verder nog een compliment voor jouw opstelling. Mijn ervaring met het vmbo is dat kinderen er enorm opknappen wat betreft zelfvertrouwen. In dat licht bezien is er ook nog wel wat te zeggen voor een onvertraagde route door de basisschool.
Solomio schreef:
16-06-2019 10:41
Is wel onderzoek naar geweest: leerkrachten zijn zich zeer bewust van de exacte leeftijd van kinderen en beoordelen jongere kinderen anders dan oudere kinderen.
Als een jong kind problemen heeft wordt dat op de leeftijd geschoven en te makkelijk 'opgelost' met doubleren.
Heeft een ouder kind dezelfde problemen wordt daar op een andere manier naar gekeken.
Ik moet zeggen, ik vind de verschillen in een kleuterklas ook wel enorm hoor, als ik vergelijk met wat sommige kinderen kunnen (en dan vooral motorisch... tekenen, knutselen, schrijven, gym) En geen idee of leeftijd en een half jaar tot extra jaar kleuteren kinderen daarbij een voorsprong geeft of dat dat niks uitmaakt. Ook geen idee waarom ze hier de ene kleuter wel en de andere kleuter niet door laten gaan en wat de verwachting dan is voor zo’n extra jaar. Maar púúr en alleen beslissen op de geboortedatum, ik geloof niet dat iemand dat echt doet. Of is dat teveel vertrouwen?
Andersom schreef:
16-06-2019 10:51
Dit!
Zelf ook eens zoiets gedaan. Is zeer kleinschalig geweest en geen echt bewijs maar een leuk praktijk voorbeeld. Ik werkte als onderwijsassistent in groep drie en de leerkracht deelde met mij niet de leeftijden van de kinderen. Na een paar weken/maanden hebben we besproken wie ik dacht dat de oudste kinderen waren en wie de jongste. Ik had dus alleen het gedrag van de kinderen en hun fysieke toestand om dat te beoordelen.

Kinderen die ik jong vond bleken dus helemaal niet de jongsten te zijn en andersom ook niet.

Door de leeftijd niet te kennen, kijk je anders naar kinderen hun gedrag.
Wel interessant!
Alle reacties Link kopieren
mamama2007 schreef:
16-06-2019 09:55
Dit zouden we dus graag willen, maar daar staat school dus niet voor open. Ze blijven volhouden dat hij moet doubleren, zodat hij weer 'bij' is.
Als ik daar op het moeten wachten bij ons kind dan zat hij nu nog op de basisschool door zijn dyslexie. Hij is met AVI 5 van de basisschool afgegaan en zit nu op het HBO. Mocht hij inderdaad dyslexie hebben dan is doubleren niet altijd de goede optie. Eerder hulp bij de vakken waarin hij door slecht lezen achter loopt. Dit kan ook hulp van jullie zijn door thuis de stof voor te lezen van bijv, geschiedenis.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-06-2019 09:57
Toch eigenlijk heel erg dat vijfentwintig tot dertig jaar na de invoering zoveel scholen nog vasthouden aan hoe het ooit was.
Je kunt het gek vinden, maar hier in de buurt doet elke school het. Onze oudst gaat over na 1,5 kleuteren maar dat is alleen maar omdat wij hee hebben aangekaart en wij steun krijgen van de iber en een ondersteuner. De leraren waren eerst faliekant tegen inmiddels zijn ze wel voor.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
16-06-2019 10:52
TO, ik zou je willen adviseren zelf te investeren in een IQ test. Dat helpt ook de school om een passender advies te geven. En het meest helpt het natuurlijk jullie zoon. Als daar bijvoorbeeld een score 85 uitkomt (werkelijkheid ligt dan tussen de 75 en 95, want het is nooit exact te bepalen), dan heb je een sterk argument dat er echt geen wonder gaat gebeuren als hij blijft zitten. Is de score 105 (werkelijkheid ligt dan tussen de 95 en 115), dan zou hij er wellicht ècht iets mee opschieten om groep 5 opnieuw te doen en heb jij er een beter gevoel bij.

Verder nog een compliment voor jouw opstelling. Mijn ervaring met het vmbo is dat kinderen er enorm opknappen wat betreft zelfvertrouwen. In dat licht bezien is er ook nog wel wat te zeggen voor een onvertraagde route door de basisschool.
Dankjewel voor je reactie! Dit ga ik zeker met man bespreken, klinkt idd logisch om een IQ onderzoek te laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
16-06-2019 10:56
Als ik daar op het moeten wachten bij ons kind dan zat hij nu nog op de basisschool door zijn dyslexie. Hij is met AVI 5 van de basisschool afgegaan en zit nu op het HBO. Mocht hij inderdaad dyslexie hebben dan is doubleren niet altijd de goede optie. Eerder hulp bij de vakken waarin hij door slecht lezen achter loopt. Dit kan ook hulp van jullie zijn door thuis de stof voor te lezen van bijv, geschiedenis.
Dat lijkt ons ook. Samen lezen, voorlezen doen we al heel veel. Vindt zoon erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
mamama2007 schreef:
16-06-2019 10:49
Daar hebben we ook al aan zitten denken, maar ivm passend onderwijs krijg je je kind niet zomaar meer op speciaal onderwijs
Ik zou op voorhand niks uitsluiten en me laten adviseren. Ga het gesprek aan.

En wie weet kunnen de onderzoeken die jullie zoon nodig heeft, dan ook vlotter geregeld worden waardoor er eerder passende begeleiding mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
https://wij-leren.nl/doubleren-doorstro ... adelen.php

Goede kost over dit onderwerp, op basis van gedegen onderzoek 😉 daarnaast zou ik, indien jullie er niet uitkomen, goed kijken of school alle stappen volgens hun eigen protocol heeft doorgelopen omtrent zittenblijven. Hoe is de situatie in de klas geweest: stabiele groep/goede docent/ communicatieve IB-er?/ Goed contact?
Dit kun je ook gebruiken in je argumentatie.

Daarnaast vind ik de tip van een IQ test, alsmede doorverwijzing via huisarts ook een goede.
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-06-2019 10:52
Ik moet zeggen, ik vind de verschillen in een kleuterklas ook wel enorm hoor, als ik vergelijk met wat sommige kinderen kunnen (en dan vooral motorisch... tekenen, knutselen, schrijven, gym) En geen idee of leeftijd en een half jaar tot extra jaar kleuteren kinderen daarbij een voorsprong geeft of dat dat niks uitmaakt. Ook geen idee waarom ze hier de ene kleuter wel en de andere kleuter niet door laten gaan en wat de verwachting dan is voor zo’n extra jaar. Maar púúr en alleen beslissen op de geboortedatum, ik geloof niet dat iemand dat echt doet. Of is dat teveel vertrouwen?
Ik denk dat het ingewikkelder ligt, want ik denk dat elke leerkracht denkt dat hij/zij het kind 'objectief' beoordeelt.
Maar wat Andersom hiervoor beschrijft is hoe het werkt: kinderen ontwikkelen zich zeer verschillend en daaraan kun je echt hun geboortedatum niet aflezen.
Wel wordt hetzelfde gedrag anders geïnterpreteerd afhankelijk van de geboortedatum.
Dat is één van de redenen dat ik groot voorstander ben van 'objectieve' toetsen al vanaf groep 1.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Handbal schreef:
16-06-2019 10:57
Je kunt het gek vinden, maar hier in de buurt doet elke school het. Onze oudst gaat over na 1,5 kleuteren maar dat is alleen maar omdat wij hee hebben aangekaart en wij steun krijgen van de iber en een ondersteuner. De leraren waren eerst faliekant tegen inmiddels zijn ze wel voor.
Hier doen ook veel scholen het. De school van mijn kinderen heeft al een een reprimande van de onderwijsinspectie gehad hierover. Veel herfstkinderen kleuterden lang zonder echte reden. Veel ouders willen dit ook graag. Bij mijn dochter die nu in groep 3 zit zijn vorig jaar twee kinderen in groep 2 gebleven omdat de ouders dat graag wilden. School wil graag meer laten doorstromen naar groep 3 en daar is groep 3 ook op aangepast. Er wordt nog veel gespeeld om beter aan sluiten bij groep 2.

TO ik zou toch doorzetten en anders zelf een onderzoek starten. Neem je man ook mee naar de gesprekken. Op de een of andere manier werkt dat vaak beter.
Alle reacties Link kopieren
maestro schreef:
16-06-2019 11:14

Hoe is de situatie in de klas geweest: stabiele groep/goede docent/ communicatieve IB-er?/ Goed contact?
Alsof een school ooit zal toegeven dat de juf die zij Voir de klas hebben staan nou niet bepaald de beste juf is.

Alsof een school ooit zal toegeven dat hun communicatie gewoon ruk is.
maestro schreef:
16-06-2019 11:14
https://wij-leren.nl/doubleren-doorstro ... adelen.php

Goede kost over dit onderwerp, op basis van gedegen onderzoek 😉 daarnaast zou ik, indien jullie er niet uitkomen, goed kijken of school alle stappen volgens hun eigen protocol heeft doorgelopen omtrent zittenblijven. Hoe is de situatie in de klas geweest: stabiele groep/goede docent/ communicatieve IB-er?/ Goed contact?
Dit kun je ook gebruiken in je argumentatie.

Daarnaast vind ik de tip van een IQ test, alsmede doorverwijzing via huisarts ook een goede.
Als het om argumenten tegen doubleren gaat, zou ik inderdaad eens goed kijken of de school de protocollen gevolgd heeft. Is dat niet gebeurd en verandert de school niet van mening, stap dan naar de klachtencommissie. Elke school is aangesloten bij een klachtencommissie.

Ik vind het persoonlijk ook vreemd dat de school hier pas op het einde
van het jaar mee komt, als er eigenlijk al geen tijd meer is om hier iets in te ondernemen. Bij ons krijgen ouders al veel eerder te horen dat hun kind mogelijk zal blijven zitten.
Solomio schreef:
16-06-2019 11:19
Ik denk dat het ingewikkelder ligt, want ik denk dat elke leerkracht denkt dat hij/zij het kind 'objectief' beoordeelt.
Maar wat Andersom hiervoor beschrijft is hoe het werkt: kinderen ontwikkelen zich zeer verschillend en daaraan kun je echt hun geboortedatum niet aflezen.
Wel wordt hetzelfde gedrag anders geïnterpreteerd afhankelijk van de geboortedatum.
Dat is één van de redenen dat ik groot voorstander ben van 'objectieve' toetsen al vanaf groep 1.
Wordt dat niet overal standaard gedaan?
sugarmiss schreef:
16-06-2019 11:26
Alsof een school ooit zal toegeven dat de juf die zij Voir de klas hebben staan nou niet bepaald de beste juf is.

Alsof een school ooit zal toegeven dat hun communicatie gewoon ruk is.

Nou soms als je veel vervanging hebt gehad in een klas wat niet echt lekker liep kun je gewoon toegeven dat het niet zo goed ging zonder je eigen personeel af te vallen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven