Kleuterverlenging

22-06-2010 17:00 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (4) is in december jarig en op haar school hanteren ze de grens van 1 oktober voor eventuele overgang naar groep 2.

Na de vakantie gaat ze dus gewoon weer naar groep 1.

Nu heb ik begrepen dat dat door de onderwijsinspectie wordt gezien als doubleren. Dat een kind die jarig is voor 1 januari moet doorstromen tenzij er redenen zijn dat niet te doen.

En dat het ingaat tegen de wet die bepaalt dat een kind recht heeft op een doorstroom van de basisschool binnen 8 jaar.

De school heeft nog nooit van 1 januari grens gehoord en ook niet dat het doubleren zou zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Is het echt doubleren en kunnen ze daar problemen mee krijgen?
quote:tuffers schreef op 22 juni 2010 @ 20:41:

[...]

Scholen "verzinnen" niet zo maar "allerlei" regels.

Dat doen basisscholen dus wel, want ze verzinnen regels die afwijken van de wet en maken ouders wijs dat zij het beter weten dan de wet. (en ik ben zelf docent, dus ik ben niet een of andere jufvijandige ouder of zo)

Wanneer je denkt dat je kind echt in aanmerking voor doorstroming moet komen, kun je je inderdaad inlezen en dan een prettig gesprek aangaan. Het lijkt me niet de bedoeling dat je gaat zeggen "en het staat in de Wet dus het moet zo en zo".

Waarom niet? De wet is de wet. Je hoeft niet vriendelijk te verzoeken of ze misschien zich aan de wet zouden willen houden. Integendeel. Als jij denkt dat de school het beter weet dan de wet, dan zul jij met goeie argumenten moeten komen, niet de ouder.

Leerkrachten hebben de beste kijk op je kind qua ontwikkeling op school en kunnen derhalve het beste beslissen of jouw (jonge) kind nog een jaartje kleutert. Ze worden er niet slechter van

Totdat je je kind bij een gewild gymnasium wilt aanmelden en het gymnasium zegt jammerdebammer, uw kind heeft gedoubleerd dus wij nemen het niet aan.
Is groep 1 geen combinatieklas met groep 2 op deze school? Op de meeste scholen is dit het geval, dan kan ze veel gemakkelijker werkjes uit groep 2 doen lijkt me.

Mijn kleuter wordt ook verlengd (kan fysiek ook geen kwaad bij haar ). Er is twijfel of ze er cognitief aan toe is, maar haar werkhouding laat ook te wensen over. Te snel afgeleid, te speels. Hier is het in goed overleg gegaan en wij staan er achter, andere situatie.
@ Smormel: werk jij in het onderwijs of heb je toevallig een vervelende ervaring met een school achter de rug? Het klinkt wel allemaal erg negatief. Gelukkig zijn er ouders die niet meteen met de wet gaan smijten.

En dat gymnasium zul je het moeten aanrekenen dan, wil je je kind dan op zo'n school hebben die niet voor jouw uitleg van 'n extra jaar kleuteren vatbaar is?

@ Solomio: werk jij ook in het onderwijs? Ik weet niet welke opleiding jij dan hebt gedaan, maar op de pabo's hier in de omgeving wordt er wel degelijk veel aandacht besteed aan leerlingen die voorlopen. Daarbij hebben wij vele malen per jaar cursussen en bijscholing (én ib-ers), waardoor deze kennis zeker bezitten.
Maar gaat die 8 jaar termijn lopen vanaf dat ze naar school gaan of vanaf dat ze van " Groep 0" naar groep 1 gaan?

Niet dat ze het groep 0 noemen bij mijn dochter maar zoiets las ik dus ook, dat de 8 jaar termijn pas geteld wordt bij herfstkinderen vanaf dat ze voor de tweede keer naar groep 1 gaan.
Hmm, ik zie Smormel dat ik over je beroep heen gelezen heb. Ik vind je toch juf-vijandig overkomen. Maar dat geeft niet, dat zal wel aan mij liggen.
quote:tuffers schreef op 22 juni 2010 @ 23:05:

@ Smormel: werk jij in het onderwijs of heb je toevallig een vervelende ervaring met een school achter de rug? Het klinkt wel allemaal erg negatief. Gelukkig zijn er ouders die niet meteen met de wet gaan smijten.

En dat gymnasium zul je het moeten aanrekenen dan, wil je je kind dan op zo'n school hebben die niet voor jouw uitleg van 'n extra jaar kleuteren vatbaar is?

@ Solomio: werk jij ook in het onderwijs? Ik weet niet welke opleiding jij dan hebt gedaan, maar op de pabo's hier in de omgeving wordt er wel degelijk veel aandacht besteed aan leerlingen die voorlopen. Daarbij hebben wij vele malen per jaar cursussen en bijscholing (én ib-ers), waardoor deze kennis zeker bezitten.

Onlangs las ik op nu.nl een berichtje over een onderzoek van de onderwijsinspectie. De conclusie was dat het niveau van het onderwijs goed was, maar dat scholen wel es wat vaker de hand in eigen boezem mogen steken.

Jouw reactie vind ik typerend voor wat ik vaak zie in het onderwijs: ouders worden weggezet als ondeskundig, jufvijandig, pushend. Ik heb de pabo gedaan en ook toen al ergerde ik me wezenloos aan de 'arrogantie' van leerkrachten. Nu, met mijn eigen kinderen heb ik ervaring op diverse scholen en zie ik hetzelfde bij vriendinnen.

Je bereikt niets als je gelijk gaat schermen met dat het zus en zo in de wet staat, maar eigenlijk is dat dus te gek. Want scholen vinden het blijkbaar heel normaal dat ze zich niet aan de wet houden.

Overigens is dit niet iets wat ik alleen in het onderwijs zie, ik heb op meerdere plekken gewerkt en over het algemeen valt mij op dat mensen er vaak vanuitgaan dat 'buitenstaanders' niet kunnen meepraten over hun werk.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:mars 74 schreef op 22 juni 2010 @ 23:06:

Maar gaat die 8 jaar termijn lopen vanaf dat ze naar school gaan of vanaf dat ze van " Groep 0" naar groep 1 gaan?

Niet dat ze het groep 0 noemen bij mijn dochter maar zoiets las ik dus ook, dat de 8 jaar termijn pas geteld wordt bij herfstkinderen vanaf dat ze voor de tweede keer naar groep 1 gaan.Scholen moeten ervoor zorgen dat kinderen gemiddeld 8 jaar over de basisschool doen. Vanaf dat het kind 4 wordt. Wil een school dat goed regelen zullen ze dus ergens rond 1 januari een datumgrens kunnen trekken. Kinderen gaan dan naar de middelbare school tussen 11,5 en 12,5. Jouw kind is straks ouder dan 12,5 en heeft dat dus gedoubleerd.
Nou ja dan is ze dus 12,5 jaar. Ze is van eind december.
quote:mars 74 schreef op 22 juni 2010 @ 23:18:

Nou ja dan is ze dus 12,5 jaar. Ze is van eind december.Er komt nog iets bij: de school moet zich realiseren dat jouw kind doubleert. Doubleren doe je als je denkt dat het kind een 'achterstand' heeft die door doubleren weggewerkt kan worden. Daar hoort een handelingsplan bij en regelmatige evaluaties en bijstellingen van het handelingsplan gedurende het jaar.
quote:mars 74 schreef op 22 juni 2010 @ 20:34:

De juf zei dan wel weer dat ze erg slim is en als ze bij de oktobergrens gezeten had er wellicht reden was om haar wel te laten doorstromen. Eigenlijk is dit waar het om gaat. Uitsluitend op basis van haar geboortedatum wordt een beslissing genomen. Dat is gewoon te weinig. Was ze twee maanden ouder kon ze wel naar groep 2.
hmmz als ze een paar dagen later was geboren had ik dit hele probleem dus niet gehad :(
quote:mars 74 schreef op 22 juni 2010 @ 23:22:

hmmz als ze een paar dagen later was geboren had ik dit hele probleem dus niet gehad :(In feite ook, want er staat geen datum in de wet. School moet voor ieder kind een doorlopende leerlijn realiseren. Als je dochter dus eigenlijk door kan naar groep 2 (wat ik opmaak uit de opmerking van de juf), dan moet ze door, ongeacht haar geboortedatum.
quote:Solomio schreef op 22 juni 2010 @ 23:14:

[...]

Onlangs las ik op nu.nl een berichtje over een onderzoek van de onderwijsinspectie. De conclusie was dat het niveau van het onderwijs goed was, maar dat scholen wel es wat vaker de hand in eigen boezem mogen steken. Dus Nu.nl is een betrouwbare onderzoeksbron?

Jouw reactie vind ik typerend voor wat ik vaak zie in het onderwijs: ouders worden weggezet als ondeskundig, jufvijandig, pushend. Ik heb de pabo gedaan en ook toen al ergerde ik me wezenloos aan de 'arrogantie' van leerkrachten. Nu, met mijn eigen kinderen heb ik ervaring op diverse scholen en zie ik hetzelfde bij vriendinnen. En ik vind dit dus heel erg. Let's agree to disagree. Arrogantie is mij persoonlijk vreemd, maar ik vind dus dat ouders arrogant zijn door "zomaar" binnen te stappen en met de wet te zwaaien. Het zelf béter denken te weten. Ja, ouders komen hier binnen en zeggen dat wij ondeskundig zijn. Dat wordt al snel gezegd als een kind moet doubleren, want oh jee, je zult eens bij je vrienden moeten aankomen met een kind dat niet kan leren. Dát proeven wij hier.

Je bereikt niets als je gelijk gaat schermen met dat het zus en zo in de wet staat, maar eigenlijk is dat dus te gek. Want scholen vinden het blijkbaar heel normaal dat ze zich niet aan de wet houden.Maar voor de rest, een extra jaar kleuteren is helemaal geen slecht idee als je kind nog maar een half jaar naar school gaat. Misschien heeft ze een achtergrond van een goede peuterspeelzaal o.i.d.? Kijk naar wat je kind al kan, overleg met de leerkrachten want die hebben echt een goede kijk op de vorderingen en ontwikkeling van je kind. Ook al vinden sommige forummers hier van niet.
quote:mars 74 schreef op 22 juni 2010 @ 20:31:

Haha Mirjam, ze heeft vorige week de 100cm gehaald!! Feest in huize Mars!

Kilootje of 15,5-16

Nog steeds klein, maar fijn. En jouw dochter?Hier ook. Jaartje jonger natuurlijk maar dezelfde lengte. En 13,6 kg geloof ik.
Tuffers, ik kan jou nu niet quoten omdat jouw tekst in mijn quoot staat, maar in dit specifieke geval gaat het helemaal niet om een kind dat moet doubleren omdat ze niet kan leren. Het gaat om een kind dat moet doubleren omdat school een regel hanteert die tegen de wet ingaat.
Hoi Mars,

Ik heb nog geen reacties gelezen.. dus met risico op mosterd mijn post:

Ja, dit hebben wij ook meegemaakt!

Wat wij benadrukt hebben, is dat we veel liever hadden dat dochter naar groep 2 zou gaan en dat ze mee zou doen met alle CITO toetsen van groep 2. Als aan het eind van het jaar (of eerder al natuurlijk) zou blijken dat ze niet voldoende scoorde op de toetsen en/of dat ze toch sociaal emotioneel nog niet aan groep 3 toe zou zijn, kon ze altijd nog een jaar doubleren. Waarom al doubleren als het nu nog niet nodig is?!

Oja: we hebben de school ook moeten wijzen op de wettekst. Ze kenden dat ook niet en waren moeilijk te overtuigen. Maar voor mij was het simpel. Wet = wet, en de grens van de school vond ik niet akkoord.

Uiteindelijk zijn ze akkoord gegaan met ons voorstel (dochter heeft dat jaar met groep 2 mee gedaan), het ging helemaal prima en ze kon door naar groep 3 (wat ook weer goed ging, nu gaat ze naar groep 4)
quote:mars 74 schreef op 22 juni 2010 @ 17:00:

Mijn dochter (4) is in december jarig en op haar school hanteren ze de grens van 1 oktober voor eventuele overgang naar groep 2.

Na de vakantie gaat ze dus gewoon weer naar groep 1.

Nu heb ik begrepen dat dat door de onderwijsinspectie wordt gezien als doubleren. Dat een kind die jarig is voor 1 januari moet doorstromen tenzij er redenen zijn dat niet te doen.

En dat het ingaat tegen de wet die bepaalt dat een kind recht heeft op een doorstroom van de basisschool binnen 8 jaar.

De school heeft nog nooit van 1 januari grens gehoord en ook niet dat het doubleren zou zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Is het echt doubleren en kunnen ze daar problemen mee krijgen?

En dat noemt zich school?

Verder; er zijn hier de laatste tijd echt meerdere topics over geweest.
Whatever, I do what I want
Klopt Solomio, maar ik reageerde op jou

Ik begrijp precies wat er bedoeld wordt, maar ik ga er nog steeds vanuit dat de school in deze kwestie een beslissing neemt op goed doordachte gronden. Een kind dat nog maar een half jaar op school zit, gaat in de meeste gevallen op onze scholen (in de stichting) niet naar groep 2. Misschien 1 of 2 kinderen wel. Dan zouden ál die scholen dus ernstig in overtreding zijn volgens de wet en vind ik het raar dat daar nooit over gesproken wordt en zelfs zijn er nog nooit klachten geweest van ouders die kinderen op een middelbare school hebben aangemeld.
Ik lees nu dat ze al opperen om wellicht groep 3 over te slaan?

Waarom dan nu in hemelsnaam niet naar groep 2?

Ik ben de draad even kwijt :-)
quote:mars 74 schreef op 22 juni 2010 @ 20:35:

En dat klas overslaan zou dan groep 3 zijn. Dan denk ik: waarom nu niet naar groep 2 dan. Maar ok. Ga nog wel een keer rustig praten met mijn man erbij.Ik zou mijn kind echt liever nu doorsturen dan groep 3 laten overslaan. Ik vind groep 3 overslaan bijna nooit een slim idee.
Whatever, I do what I want
Ik vind het ook rot om er een enorm issue van te maken. Het is namelijk een ontzettend leuke en goed aangeschreven school, met heel goede uitstroomresultaten. En ook heel belangrijk: hele lieve betrokken juffen, gaan erg goed met de kinderen om en mijn dochter is er helemaal gelukkig.
Maar ik wil ook niet dat mijn dochter problemen gaat krijgen later.

Dilemma...
Mars, bij mijn dochter in de klas was er een meisje dat in groep 1 bleef. Maar gaandeweg het jaar bleek ze toch sneller te gaan dan school verwacht had, en ging ze meedoen met de werkjes van groep 2. Ze gaat nu over naar groep 3, ook al heeft ze officiel groep 2 niet gedaan. Is dat een optie voor jouw dochter en de school?

Zijn het combi-klassen? Dan zou ze gewoon over kunnen gaan naar groep 2, en als het dan niet lukt, kan ze altijd nog 'blijven zitten'
dubbel....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven