Kosten kind 18 jaar

19-09-2024 16:48 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste kind wordt binnenkort 18 jaar, en is dit jaar ook met een HBO opleiding begonnen.
De kosten voor de opleiding zijn behoorlijk hoog en de toeslagen stoppen over een paar maanden (kgb, kbs, kinderalimentatie gaat rechtstreeks naar haar)
Ze werkt nog niet, is wat dat betreft nogal onzeker en hoewel ik het daarom niet wil afdwingen, denk ik wel dat ze bepaalde kosten zelf moet gaan dragen en wil ik het kleedgeld ook stoppen.
Ze krijgt studiefinanciering met daarin een kleine aanvulling.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jullie nog betalen voor jullie 18 jarige kind en wat ze zelf moeten gaan betalen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij betalen studie, aanvullende zorgverzekering/eigen risico, telefoonabonnement, kost en inwoning, rijbewijs. Kleding zelf.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een ander betaald maalt toch niet uit?

Want stel ik zeg dat wij studie, ziektekosten , kost inwoning, telefoon betalen en dat ze nog 1000 euro toelage in de maand krijgt ga jij dat dan ook doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien eerst samen in kaart brengen wat er straks binnenkomt en wat er minimale kosten zijn:
ze krijgt dus : stufi, aanvullende beurs, kinderbijslag en zorgtoeslag.
Ze moet betalen: zorgverzekering, studie, telefoon, kleding.
Kijk eerst eens of dat een beetje overeenkomt?

In mijn geval: zoon krijgt stufi (enkel basis) en zorgtoeslag.
Wij betalen: alle schoolkosten (collegegeld, boeken, benodigheden en licensies)
Hij betaalt (van stufi en zorgtoeslag): zorgverzekering, telefoonrekening, kapper en kleding (en kan er een deel van wegzetten voor zijn eigen risico zorgverzekering).
Voor zakgeld en rijlessen werkt hij zelf in een bijbaantje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat dit een mooi moment is voor jullie samen om voor haar eea op een rijtje te zetten.

Een lijstje met haar inkomsten (zorgtoeslag, stufi, etc.) en uitgaven (kijk even naar het afgelopen jaar). Dan kijken wat het hiaat hiertussen is en probeer in dit gesprek echt de verantwoordelijkheid bij haar te leggen: welke oplossing stelt zij voor?

Ik vind een kind van bijna 18 die niet werkt wel heel opmerkelijk. Ook niet in vakanties?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat je ook doet, kijk hier ook even naar; https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oudsplicht Jij en de vader hebben gewoon een verplichting om voor je kind tot de 21 te betalen voor studie en levensonderhoud.

Verder kun jullie eens kijken op deze sites om te bekijken wat er wel en niet geregeld moet worden';
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aar-worden
https://www.18ennu.nl/
https://www.nibud.nl/onderwerpen/kinder ... t-18-jaar/

Ik kan je niet in de portemonnee kijken verder en je zult de eerste niet zijn die in een financieel gat valt omdat toeslagen wegvallen. Persoonlijk vind ik basic kleding (zeg jas, schoenen, paar broeken, shirts/truien, ondergoed, sokken) bij levensonderhoud vallen, maar abonnementen, lidmaatschappen, extra kleding, uitgaan etc. niet. Er is ook niets mis met een bijbaantje voor alles wat buiten de basis valt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij betalen de studie, zorgverzekering voor zover de zorgtoeslag niet voldoende zou zijn, eigen risico zorgkosten, telefoonabonnement, lenzen, kost en inwoning (zolang ze thuis woont in ieder geval, als ze uit huis gaat nog geen idee, daar is voorlopig ook geen sprake van).
We zijn gestopt met zak- en kleedgeld, daarvoor in de plaats krijgt ze studiefinanciering.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou eerst stimuleren (eisen) om te werken. Ook al is ze onzeker, geld komt niet aanwaaien!
Als dat gebeurd is, dan kijken wat eruit gaat en binnenkomt. Dan kunnen jullie samen kijken of je een deel toch kan betalen.
En duidelijk maken dat geld waarde heeft dus niet oneindig geld uitgeven maar werken, sparen (langetermijn doelen stellen).
Ik denk dat jouw kind weinig waarde kent als ze nog geen baan heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
wij hebben alles betaald, ook het "kot".
Geld wat ze zelf verdiende mocht ze houden voor extra kleren, optredens, reizen...
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Alle reacties Link kopieren Quote
Werken kan ook positief effect hebben op haar onzekerheid. Heeft ze ook niet een paar weken gewerkt nadat ze examen middelbare school heeft gedaan?

Wat je bijdraagt is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen portemonnee. Ze krijgt de alimentatie nu zelf, onderhoud voor haar betaal je ook in natura. Immers zorg je bijvoorbeeld voor een dak boven haar hoofd en maaltijden. Daarnaast kun je kijken wat je nog kunt bijdrage. Maak eerst je eigen overzicht wat je kunt en wilt betalen. Ga daarna met je dochter om de tafel.

Abonnementen, uitgaan e.d. kan ze prima zelf betalen.
Hangt toch vooral van je eigen draagkracht af? Toen mijn dochter ging studeren zat het er voor ons niet aan om haar studie te betalen, dus daar heeft ze voor moeten lenen. Inmiddels is de financiële situatie hier een stuk rooskleuriger maar zoon betaalt toch echt zijn studie ook zelf, anders zou het niet eerlijk zijn.

Zorgverzekering, telefoon, kost&inwoning en basiskleding betaalden we wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aneliz schreef:
19-09-2024 17:14
Ik zou eerst stimuleren (eisen) om te werken. Ook al is ze onzeker, geld komt niet aanwaaien!
Als dat gebeurd is, dan kijken wat eruit gaat en binnenkomt. Dan kunnen jullie samen kijken of je een deel toch kan betalen.
En duidelijk maken dat geld waarde heeft dus niet oneindig geld uitgeven maar werken, sparen (langetermijn doelen stellen).
Ik denk dat jouw kind weinig waarde kent als ze nog geen baan heeft.
Zo, ga je lekker
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
19-09-2024 17:02
Ik denk dat dit een mooi moment is voor jullie samen om voor haar eea op een rijtje te zetten.

Een lijstje met haar inkomsten (zorgtoeslag, stufi, etc.) en uitgaven (kijk even naar het afgelopen jaar). Dan kijken wat het hiaat hiertussen is en probeer in dit gesprek echt de verantwoordelijkheid bij haar te leggen: welke oplossing stelt zij voor?

Ik vind een kind van bijna 18 die niet werkt wel heel opmerkelijk. Ook niet in vakanties?
Wat je vindt moet je naar de politie brengen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind betaalt een symbolische 70 euro van de alimentatie die hij krijgt aan mij, als compensatie voor de toeslagen en dergelijke die vervallen zijn, maar vooral omdat ik hem wil leren dat wonen en eten en leven geld kost en dat niet alles wat je binnenkrijgt voor leuke dingen is.
Ik betaal voor hem kost en inwoning, zijn rijlessen, zijn vakantie, kleding als dat zo uitkomt (als ik iets leuks voor hem zie of weet dat hij iets nodig heeft dat duur is), en uitjes die hij met mij doet. Verder betaalt hij in principe alles zelf.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Aneliz schreef:
19-09-2024 17:14
Ik zou eerst stimuleren (eisen) om te werken. Ook al is ze onzeker, geld komt niet aanwaaien!
Als dat gebeurd is, dan kijken wat eruit gaat en binnenkomt. Dan kunnen jullie samen kijken of je een deel toch kan betalen.
En duidelijk maken dat geld waarde heeft dus niet oneindig geld uitgeven maar werken, sparen (langetermijn doelen stellen).
Ik denk dat jouw kind weinig waarde kent als ze nog geen baan heeft.
Doet dat nou erg zeer?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier volgend jaar een 18-jarige en lees even mee. Zelfde vraag speelt hier ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2024 17:22
Hangt toch vooral van je eigen draagkracht af? Toen mijn dochter ging studeren zat het er voor ons niet aan om haar studie te betalen, dus daar heeft ze voor moeten lenen. Inmiddels is de financiële situatie hier een stuk rooskleuriger maar zoon betaalt toch echt zijn studie ook zelf, anders zou het niet eerlijk zijn.

Zorgverzekering, telefoon, kost&inwoning en basiskleding betaalden we wel.
Als je het je kunt veroorloven, zou je ook je dochter kunnen compenseren voor de studielening?

Verder eens met jou hoor.
Aneliz schreef:
19-09-2024 17:14
Ik zou eerst stimuleren (eisen) om te werken. Ook al is ze onzeker, geld komt niet aanwaaien!
Eisen nog wel.
Vanillana schreef:
19-09-2024 17:27
Als je het je kunt veroorloven, zou je ook je dochter kunnen compenseren voor de studielening?

Verder eens met jou hoor.
Nergens voor nodig, de kinders vinden het prima zo. En nu blijft er nog wat over om ze af en toe wat gezelligs toe te stoppen :mrgreen:
Maar ik vind het geen gekke gedachte hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben altijd alles betaald, en dan kregen ze ook nog zakgeld en kleedgeld.
En daarnaast werken ze zelf. Dit geldt alleen voor onze twee oudste kinderen, de jongste is een heel ander verhaal.
De oudste heeft een tussenjaar waarin hij werkt om volgend jaar te kunnen interrailen maar betaald nu ook kostgeld, hij is 23, als hij weer gaat studeren dan nemen wij het overgrote deel van de kosten weer voor onze rekening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
19-09-2024 17:02
Ik denk dat dit een mooi moment is voor jullie samen om voor haar eea op een rijtje te zetten.

Een lijstje met haar inkomsten (zorgtoeslag, stufi, etc.) en uitgaven (kijk even naar het afgelopen jaar). Dan kijken wat het hiaat hiertussen is en probeer in dit gesprek echt de verantwoordelijkheid bij haar te leggen: welke oplossing stelt zij voor?

Ik vind een kind van bijna 18 die niet werkt wel heel opmerkelijk. Ook niet in vakanties?
Hier zijn we nu inderdaad mee bezig, ik vind het zelf erg lastig dat ze halverwege het schooljaar 18 wordt, dus ik wil eigenlijk onderscheid maken tussen dit eerste schooljaar en de volgende schooljaren.

Ja he, dat vind ik ook. Stimuleren heeft tot nu toe niet geholpen, en zelfs averechts (tot tranen aan toe) gewerkt dus ik ben eigenlijk een beetje huiverig om de 'dwang' kaart te spelen maar ik denk dat ze inmiddels wel moet gaan voelen dat alles niet vanzelf komt
Ze krijgt niet eens zoveel maar is altijd heel zuinig zodat ze het tot nu toe altijd met alleen haar kleedgeld heeft weten te redden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
19-09-2024 17:16
Werken kan ook positief effect hebben op haar onzekerheid. Heeft ze ook niet een paar weken gewerkt nadat ze examen middelbare school heeft gedaan?

Wat je bijdraagt is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen portemonnee. Ze krijgt de alimentatie nu zelf, onderhoud voor haar betaal je ook in natura. Immers zorg je bijvoorbeeld voor een dak boven haar hoofd en maaltijden. Daarnaast kun je kijken wat je nog kunt bijdrage. Maak eerst je eigen overzicht wat je kunt en wilt betalen. Ga daarna met je dochter om de tafel.

Abonnementen, uitgaan e.d. kan ze prima zelf betalen.
Mooi beschreven zo, thnx.

Ja dat was inderdaad de bedoeling, dat ze zou gaan werken nadat ze haar examens had behaald... maar helaas
Alle reacties Link kopieren Quote
Studiekosten gaan wij betalen. De rest betalen ze zelf als ze 18 zijn. Mijn oudste van 17 krijgt nu zakgeld en kleedgeld van ons en we betalen onder meer zijn telefoonabonnement. Dat vervalt straks. Hij heeft al wel een bijbaantje. We denken nog na over wat de doen met zijn zorgpremie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is al eentje 18 en de jongste wordt over een paar maanden 18.
Oudste effe als voorbeeld.
Krijgt kinderalimentatie, studiefinanciering, zorgtoeslag en werkt. Dankzij sparen en een erfenis heeft ze een studiespaarrekening dus ze is zelf verantwoordelijk voor kosten studie. Ze betaald zelf verzekering, eigen risico, betaald 130 euro aan mij als bijdrage omdat ik geen kinderalimentatie meer krijg.
Ik betaal telefoon omdat dat toevallig nog op mijn rekening staat en we nog niet eraan toegekomen zijn omdat te veranderen. Kapper kleding etc betaald ze zelf. Als we op vakantie gaan betaalt ze sinds dit jaar haar deel van de reiskosten maar verblijf en eten etc betaal ik.

Ik heb een beetje als regel dat je vanaf je 16e moet werken. Al is het maar een paar uur in de week. Ook omdat ik als alleenstaande ouder niet de mogelijkheden heb om op alle gebieden te ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een hele onzekere angstige meid hier. Maar haar therapeut (angststoornis) zei op een bepaald ogenblik tegen haar we gaan nu samen een plek uitzoeken waar werken voor jou een optie is. Dan gaan we samen dat sollicitatieformulier invullen en desnoods gaan we samen doornemen hoe die sollicitatie gaat lopen. Dat was een goede zet. Ze heeft een plek gevonden en werkt er zelfs graag.
De drempel voor zoiets nieuws kan gewoon hoog zijn. Maar een beetje stimulans niet verkeerd naar mijn mening

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven