Kringgesprekken, wie vond het als kind leuk?

21-11-2008 18:44 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Even een vraagje gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Wie vond kringgesprekken echt leuk op school? Ik vond ze zelf altijd dodelijk saai. T is weer naar de camping gegaan, L is weer bij S gaan spelen, oh wat was het reuzespannend, en de hond heeft op de wc gepoept. Je kent het wel, het kringgesprek dus. Ik verveelde me altijd te pletter, vond het saai en met mij vele andere kinderen in de klas. Heb puur uit opstandigheid verzonnen dat ik een broertje had in de kleuterklas en pas na MAANDEN (toen de juf vroeg aan mijn ouders wanneer Ariejan naar school zou gaan) kwamen ze erachter dat ik het hele verhaal verzonnen had. Tja, ik had nooit gezegd dat het geen pop was. Ik speelde dat ik een broertje had, zei ik toen nog met een grijns.

De clue van dit topic: op verschillende topics lees ik hier problemen, met name met kleuters, die niet in de kring willen blijven zitten of voor hun beurt praten. Ik denk dan: Ja duh, het is ook dodelijk saai! Hebben ze deze vorm van martelijk niet inmiddels afgeschaft dan? Of is dit een leerstrategie in de deugd van geduld?

Ben ik de enige die het niks aan vond vroeger en er zo over denkt?

Ik zie Zwiepje ook nog wel volgend jaar opstandig worden op dit punt, denk ook niet dat ik hem dat kwalijk zou nemen...

Wat zijn jullie kringervaringen?

groetjes,

Zwieber
Ik kan ze niet eens meer herinneren dus geen indruk op me gemaakt, zowel in negatieve vorm als positieve.
Ik heb mijn moeder voor lul gezet in het kringgesprek. Wij kregen zo'n verhandeling over arme zielige kleine rammelende hongernegertjes in donker Afrika die, áls ze dan eten hadden, hun bordje helemaal schoonlikten van de bittere hongersnood.

"Oh, dat doet mijn moeder óók altijd"

Mamski schaamde zich dood

Verder natuurlijk dodelijk saai. Maar ik heb altijd de gave gehad volkomen nutteloze en saaie gebeurtenissen op te dragen als een hele ode aan de mensheid van 200 0 v. Christus tot en met de laatste ademtocht van de laatste Homo Sapiens, dus och.

En wij gíngen nooit weg ofzo, dus hadden wij ook geen fuck te vertellen.
Ik vond de kirnggesprekken altijd verschrikkelijk, kan het me echt nog wel herinneren. Volgens mij zijn deze bedoeld voor het sociale aspect, om naar elkaar te leren luisteren ofzo?? Denk ik..waar zouden ze anders voor dienen?
Ik vond kringgesprek heerlijk! Wel eerst ongeduldig wachten tot de rest klaar was, maar als ik dan aan de beurt was ratelde ik er een verhaal van een kwartier uit
...
ehum mja. Ik weet het nog heeeeeeel goed... met name 1 bijzondere keer.

Ik was als kleuter/schoolkind een beetje een saaie snottebel en in de kring gaven we elkaar de beurten door dus het duurde vaak eeuwig voor ik eens aan bod kwam.

Wel zaten we altijd heel fanatiek met onze vingers in de lucht en zo ook ik"yes yes, ik ik! hier hier!"

Toen was Thomas.. zo'n leuk klasgenootje aan het vertellen en zou de volgende aanwijzen. Ach ik riep "yes yes, ik ik" maar keek wat naar buiten want hij zou mij toch niet kiezen.... "Twompie" hoorde ik ineens. Uh..... SHIT! uhhhh... SHIT SHIT SHIT hij had mij gekozen en wat wilde ik eigenlijk zeggen? Ik had niets meegemaakt dat weekend!

Uhmm uh uh uuhhhh nou uhh mijn euw uhh caviaaah uhh heb ik uhhh sla gegeven gisteren en uuuh uUH UUUHHH.. ik zat blijkbaar letterlijk te persen op iets om te vertellen want tijdens mijn uh Uh UHHh liet ik een KEIHARDE scheet uuuh UUH MWAAAPPS.... *stilte*...... om daarna uit te breken in zweet en een knalrood hoofd terwijl alle kinderen begonnen te gillen dat het stonk (nietus!) en hun neuzen dicht knepen (zelfs de kindjes 10 meter verder in de kring

Hoopvol keek ik naar mijn juf, juf Gerika. Zij zou me redden maar ook zij lag helemaal dubbel van het lachen.

Nou ja daarna heb ik me nooit meer zo gemengd in kringgesprekken... snif..
Ik geloof dat ik het wel leuk vond!

Maar ik praatte als kind al graag, dus dat zal er vast mee te maken hebben Ik denk dat het wachten op een ander wel waard was om mijn verhaal te vertellen. Vooral als we iets heel leuks hadden gedaan.
Twompie...

Ik vond het nooit leuk, geloof ik. Volgens mij was ik als de dood dat ik ook iets moest zeggen, maar echt herinneren doe ik het niet.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik vond het alleen leuk als ik zelf iets mocht vertellen, en daar kreeg ik natuurlijk altijd veel te weinig tijd voor. Voor andermans verhalen had ik toen absoluut geen geduld! Vond eigenlijk vooral saai. Was op de lagere school zowiezo al niet echt een van de meest geconcentreerde leerlingen. Liet ook expres dingen op de grond vallen om aandacht te trekken, kletste ook heel veel en raffelde werkjes af omdat ik het niet meer interessant vond.
Oh Twompie, dat heb ik ook eens gehad, maar ik gaf héél overtuigend het Turkse nogal verwaarloosde meisje uit de schuld de klas. Iedereen geloofde dat want ze zag er vies uit en was niet populair, en ik wel.

Geméén eigenlijk he
Twompie
whaaaaaaaaaahahahahahah digi! hahahah jeeezus wat erg hahahaha loeder! hihihihi
Had jij ook kunnen doen Twomp Maar ik heb ook een meisje dat altijd gepest werd eens een pauze lang verdedigd, en toen was het geheel over!

Ga ik nu naar de hemel? Ah toe?

Ohja....Ik zat natuurlijk op een christelijke basisschool (eerst een katholieke, daarna een gereformeerde) en dan werd er ook over God gepraat en de hemel en óh zo fijn allemaal. Kwam ik zó bang thuis: Mamma! Ik wíl niet naar de hemel, allemaal continu op een wolk zitten te zingen!

Dus dat wordt het vagevuur denk ik...
Euh wel eens gehoord van leren luisteren naar elkaar?

En ja....dat begint al op de kleuterschool!!

Je leert daar al dat je soms gewoon eens moet luisteren en aandacht moet hebben voor anderen, ook als het soms wel eens saai is.

Heb je wellicht nu ook moeite om naar anderen te luisteren??? Ook als het eens een keertje saai is?
Kortom: de kring is er niet voor gemaakt omdat de juf dat nou zo leuk vindt, of omdat de kinderen er de grootste lol aan beleven, maar omdat het voor sommigen nogal lastig is om gewoon eens vijf minuten aandacht te hebben voor anderen zonder er zelf door heen te kwekken!!

En dat gebeurt niet alleen bij de kleuters hoor...;-)
Nou ja, Jeanette...

Digitalis, lijkt mij dat je naar de hemel gaat. Lekker zingen met zijn allen. (En natuurlijk flink veel breezahs achterover kegelen)
Ja, ik heb erg veel moeite om te luisteren naar een totaal oninteressant verhaal. En ergens voel ik me beledigd óók nog. Ík doe toch óók mijn best om een spannend verhaal te vertellen?

Anyways, ik heb er nooit doorheen gekwekt en dat doe ik nu ook niet. Maar mijn geest is wel weg dan hoor, ik fladder gewoon naar een spannend iets, een leuke fantasie of ik stel me voor dat de verteller de horlepiep danst met een courgette in z'n kont.
quote:Supersmollie1 schreef op 21 november 2008 @ 19:14:

Nou ja, Jeanette...

Digitalis, lijkt mij dat je naar de hemel gaat. Lekker zingen met zijn allen. (En natuurlijk flink veel breezahs achterover kegelen) Breezahs? Ja, dan ga ik wel naar de hel hoor. Hebben ze vodka! En Jim Morrison zit er ook. PleurT op met die Breezahs!
quote:Digitalis schreef op 21 november 2008 @ 19:17:

[...]

Breezahs? Ja, dan ga ik wel naar de hel hoor. Hebben ze vodka! En Jim Morrison zit er ook. PleurT op met die Breezahs! Nee, Digi, ik moet onverbiddelijk zijn. Jij mag lekker naar de hemel. Zingen en breezahs drinken zul je. En rustig, zonder fantasieën over courgettes op plaatsen waar de zon niet schijnt, luisteren naar anderen. Luisteren zul je!
Zo'n kring is idd niet voor de juffen hoor. Echt, ik kan het zoveelste kringgesprek wel dromen zo na het weekend

Waarom het dan wel is? Luisteren naar elkaar, interesse tonen in elkaar, dat soort dingen. Al zijn daar ook hele andere manieren voor. Het liefst zou ik het afschaffen, maar ik weet ook dat de kinderen in mijn klas dat heel jammer zouden vinden.
Ik vond het wel leuk om naar de anderen te luisteren, zelf ben ik niet zo'n prater, dus wat dat betreft was het weer een drama als ik aan de "beurt" was......
volgens mij waren er in mijn tijd nog geen kringgesprekken,

er was geen kring, alleen als de juf voor ging lezen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik weet het niet eens meer...echt erg,weet nog wel dat ik altijd werd gekozen voor kinderfeestjes en toen ineens niet,zat met een trillip in de kring en toen ik in de auto naar huis zat.............janken!!!!!!!!!!!!!

Was niet goed voor mij ego toen
Wij probeerden juist het kringgesprek zo lang mogelijk te rekken, nog even niet rekenen. Dus iedereen had heeeeel veel gedaan in het weekend.

Bij de kleuters is het ook belangrijk dat ze een samenhangend verhaal kunnen vertellen, zodat ook anderen het begrijpen. Er zijn erbij die nog geen complete zin kunnen maken en er zijn er ook bij die moeten leren samenvatten. Dat begint bij de kleuters en in groep 8 hoop je dat ze zelf een gesprek kunnen voeren waarbij iedereen zich aan het onderwerp houdt, zijn eigen mening kan en mag geven en ze elkaar uit laten praten.

Ook is de kring bij de kleuters een voorbereiding op het houden van een spreekbeurt. Eerst gewoon praten over wat je gedaan hebt, later praten over een aangegeven onderwerp, dan over bijv. een voorwerp dat je meeneemt en later een spreekbeurt.

Daarnaast worden er bij kleuters nog veel andere activiteiten in de kring gedaan. Allerlei taal en rekenactiviteiten, thema lessen, spelletjes enz.
quote:Jeanette76b schreef op 21 november 2008 @ 19:12:

Euh wel eens gehoord van leren luisteren naar elkaar?

En ja....dat begint al op de kleuterschool!!

Je leert daar al dat je soms gewoon eens moet luisteren en aandacht moet hebben voor anderen, ook als het soms wel eens saai is.

Heb je wellicht nu ook moeite om naar anderen te luisteren??? Ook als het eens een keertje saai is?Als men iets inhoudelijks vertelt heb ik echt geen problemen maar bij gesprekken over het weer en de wegen ben ik weg...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven