'Lage' score cito groep 3

26-05-2017 08:54 43 berichten
Zoon heeft het begin van z'n cito gehad, de DMT. Haalde daar een D voor, voor zowel leeskaart 1, 2 en 3. De cito in februari had hij ook een D.
Begrijpend lezen en spelling moet hij nog krijgen, maar het ziet er naar uit dat hij net als in februari weer een D gaat scoren voor Taal.

Thuis oefenen we in de zin van veel boekjes lezen, hij heeft via school boekjes mee gekregen en daar leesdiploma's voor gehaald, rode, groene en blauwe serie.
Hij vindt het lezen niet echt leuk, speelt liever buiten. Maargoed, hij gaat netjes over naar groep 4.

Dochter daarentegen zit nu in groep 2 en gaat straks naar groep 3, maar dan met extra werk omdat ze ver voorloopt qua niveau. Zodra blijkt dat ze straks met gemak groep 3 doet, mag ze doorstromen naar groep 4. Komt dan dus bij zoontje in de klas.

Nu zit ik vooral met thuis, dat zoon het gevoel krijgt dus zusje het toch beter doet en dat hij er dan maar geen moeite voor hoeft te doen. Ik wil ze graag allebei op eigen niveau stimuleren, dochter heeft veel behoefte aan uitdaging en verder ontwikkelen en zoon moet er juist meer moeite voor doen om zijn aandacht er bij te houden. Iemand tips hoe ik zoon meer gestimuleerd kan krijgen (zie toch liever minimaal een C score i.p.v. een D) en hoe dochter (die overal foutloze A's voor scoort) een beetje afgeremd kan worden in het over zoons' niveau heen walsen? :)
Hoe doet zoon het met rekenen?
Al eens aan dyslexie gedacht?
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
26-05-2017 08:54
Zoon heeft het begin van z'n cito gehad, de DMT. Haalde daar een D voor, voor zowel leeskaart 1, 2 en 3. De cito in februari had hij ook een D.
Begrijpend lezen en spelling moet hij nog krijgen, maar het ziet er naar uit dat hij net als in februari weer een D gaat scoren voor Taal.

Nu zit ik vooral met thuis, dat zoon het gevoel krijgt dus zusje het toch beter doet en dat hij er dan maar geen moeite voor hoeft te doen. Ik wil ze graag allebei op eigen niveau stimuleren, dochter heeft veel behoefte aan uitdaging en verder ontwikkelen en zoon moet er juist meer moeite voor doen om zijn aandacht er bij te houden. Iemand tips hoe ik zoon meer gestimuleerd kan krijgen (zie toch liever minimaal een C score i.p.v. een D) en hoe dochter (die overal foutloze A's voor scoort) een beetje afgeremd kan worden in het over zoons' niveau heen walsen? :)
Grapje hoop ik? Wat betreft je dochter afremmen? Je zoon moet er 'gewoon' mee omgaan dat dochter sneller is . Je kunt toch zijn goede punten benadrukken en zeggen dat hij daarmee sneller is? Ieder kind / mens is verschillend. Daar zal hij toch mee om moeten gaan en wat betreft hem stimuleren, volgens mij Kun jij niet meer doen en ben je goed bezig.
Nouja met afremmen bedoel ik vooral dat ze niet constant zoon verbetert. Uiteraard zit ik ook maar haar om haar de uitdaging te bieden die ze nodig heeft.

Zoon haalt voor rekenen A, of hoge B. Dyslexie wel aan gedacht (heeft man ook) maar volgens juf moet hij 3x E scoren om getest te worden.
Alle reacties Link kopieren
Je moet je kinderen leren dat iedereen op zijn eigen tempo lerrt en verschillende talenten heeft en daar gern goed of fout in is. Dus absoluut niet je dochter afremmen. Of je moet zo met twee gefrustreerde kinderen willen zitten.

Hou het lezen ook wel als iets leuks en niet als iets verplichts. Ga de zinnetjes zingen of om en om voorlezen of met grappige stemmen.
Mijn zoon was precies hetzelfde in groep 3.
Ondertussen zit hij in groep 4 en heeft hij zijn achterstand ingehaald en leest hij op gemiddeld niveau.
Hij was er niet aan toe en had er geen belangstelling voor.
Wij hebben altijd boeken en tijdschriften aangeboden (Donald Duck junior!) en lezen veel voor, de laatste maanden zien we hem pas voor het eerst af en toe vrijwillig lezen.
Ik zou het in de gaten houden, maar zorg er voor dat het leuk blijft. School zet druk, daar moet van alles maar thuis moet het leuk blijven anders schiet zoon helemaal in de weerstand.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet fijn vinden als mijn kinderen met dit leeftijdsverschil bij elkaar in de klas komen te zitten.

Tegen mijn kinderen zeg ik altijd: iedere Cito score is goed, want het is jouw score.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
26-05-2017 09:05
Nouja met afremmen bedoel ik vooral dat ze niet constant zoon verbetert. Uiteraard zit ik ook maar haar om haar de uitdaging te bieden die ze nodig heeft.

Zoon haalt voor rekenen A, of hoge B. Dyslexie wel aan gedacht (heeft man ook) maar volgens juf moet hij 3x E scoren om getest te worden.
Daar zou ik dochter wel op aanspreken. Kan me goed voorstellen dat zoon zich hier aan stoort.

Zijn er andere wegen te bewandelen om dyslexie te testen? Mijn zus heeft met mijn nichtje een andere weg bewandeld omdat school nergens aan mee wilde werken. Ze bleek dyslexie en dyscalculie te hebben. Toen school nog niet mee wilde werken, is de inspectie ingeschakeld. School is toen gedwongen passend onderwijs te bieden. Helaas wel laat, mijn nichtje zat toen al in groep 7.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, al zat bij mijn kinderen er 2 jaar tussen. De jongste van de 2, is hoogbegaafd en mocht met 5 naar groep 3, zijn broer zat toen net in gr 4. Toen in groep 5 bleek dat hij al op het niveau van groep 7 zat besloten om ze naar 2 verschillende scholen te doen. Zodat het minder opviel dat zijn broer hem voor bijstreefde.

Verder altijd bevestigd, dat het niet uitmaakt dat zijn broer makkelijker leert.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
GROEP DRIE!!!!???

Laat dat kind lekker spelen. My God, je zoon is gewoon geen hoogvlieger. Wie weet komt het met een jaar of twee, drie. De hersenen moeten nog groeien. Laat het los. Echt waar. Niks prestatie. SPELEN, SPELEN, SPELEN.

LET IT GO!
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf zou dan de kinderen op aparte scholen doen. Niet bij elkaar op school en in de klas.
Met eigen vriendjes en vriendinnetjes.
Mijn dochter was ook een achterblijver op de DMT. Ipv boekjes lezen deden wij elke avond een paar minuten het rijtje woordjes die bij de kern van dat moment hoorde. Dat moest, net zoals tandenpoetsen voordat je gaat slapen.

Na een jaar worstelen in groep 3 leest ze nu razendsnel, ze is een echte boekenwurm geworden. En ik geef haar gelijk want Jip en Tip zoeken de kip is ook weinig boeiend. Nu is lezen leuk.

Hoop dat jouw zoon ook de lol van lezen terugvindt.
Alle reacties Link kopieren
och dat stomne gedoe ook met testen vanaf een e.Bij mijn nichtje was dit ook het geval mijn zus en zwager hebben haar toen zelf laten testen.En idd zware dyslexie.Misschien een idee om zelf te laten testen als je er de middelen voor hebt.Hoeft natuurlijk echt niet zo te zijn maar zo wel krijgt die iig wel begeleiding mocht dat het zijn.veel succes
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft ernstige dyslexie. Mijn anderhalf jaar jongere zoon niet en loopt ook nog ruim voor. Er was een moment sprake van dat hij vervroegd door zou stromen. Dat is niet gebeurd en daar ben ik achteraf eigenlijk wel blij om. Voor zowel zoon als dochter.
Mijn zoon leest en rekent op een hoger niveau dan dochter en zit dus maar een groep lager.

Het is hier in huis verboden dochter te verbeteren voor mijn zoon, dochter haar zinnen af te maken geldt voor iedereen. En zo zijn er nog meer "regels". Het is niet anders, het went vanzelf.

Je hebt idd die 3 E's nodig voor school tot actie overgaat (logisch ook want bij beginnende lezers zou het kwartje zomaar toch kunnen vallen) maar wat let je een logo te zoeken met dyslexie expertise. Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn.
De DTM zegt zo weinig. Het zegt alleen dat ze onder stress van een tijd bij een officieel testmoment niet snel genoeg lezen. Lijkt me in groep 3 echt niet iets waar je je zorgen over moet maken.
Drie e's voorde school iets doet maar niemand houdt je tegen om eerder al te testen. Zeker bij A en B scores bij rekenen en lage scores voor taal zou ik zelf een tester zoeken
DMT is totaal onbelangrijk, veel scholen nemen hem ook niet meer af. Het was wel de enige Cito waarvoor mijn dochter zonder uitzondering I+ had. Helaas kon ze daarmee niet haar IV'en en V'en mee compenseren.
Die boeken voor groep 3 zijn enorm saai. Zorg dat-ie lezen leuk gaat vinden. Geef hem stripboeken en lees voor uit de Donald Duck.
Alle reacties Link kopieren
Die drie E's op school is alleen maar omdat het anders niet vergoed wordt. Niet omdat scholen het niet willen (dat idee krijg ik een beetje bij sommige reacties). Je kunt natuurlijk altijd zelf laten testen, maar dan wordt het niet vergoed.

Dochter inderdaad niet afremmen, dat is het ergste wat je kunt doen voor zo'n meisje.

Zoon lekker laten lezen wat hij leuk vindt, Donald Duck, National Geographic Junior, andere tijdschriften misschien? Stripboeken is ook lezen, dat vindt hij nu misschien leuker dan boeken lezen. En ook veel blijven voorlezen, elke avond zodat hij wel in aanraking komt met boekenverhalen. Dan gaat hij het misschien zelf ook leuk vinden om te lezen. En hem natuurlijk prijzen om zijn rekenkunsten, daar is hij goed in.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
26-05-2017 13:08
Die drie E's op school is alleen maar omdat het anders niet vergoed wordt. Niet omdat scholen het niet willen (dat idee krijg ik een beetje bij sommige reacties). Je kunt natuurlijk altijd zelf laten testen, maar dan wordt het niet vergoed.

Dochter inderdaad niet afremmen, dat is het ergste wat je kunt doen voor zo'n meisje.

Zoon lekker laten lezen wat hij leuk vindt, Donald Duck, National Geographic Junior, andere tijdschriften misschien? Stripboeken is ook lezen, dat vindt hij nu misschien leuker dan boeken lezen. En ook veel blijven voorlezen, elke avond zodat hij wel in aanraking komt met boekenverhalen. Dan gaat hij het misschien zelf ook leuk vinden om te lezen. En hem natuurlijk prijzen om zijn rekenkunsten, daar is hij goed in.
Het ging mijn zus echt niet om een vergoeding. School weigerde mee te werken. Ook toen zus zei zelf te betalen. De school wilde zelfs geen erkenning geven aan de uitslag, omdat er op eigen houtje was gehandeld. De inspectie heeft daarop de school gedwongen om passend onderwijs te bieden. Mijn zus is zelf leerkracht, vandaar dat ze de weg wel wist te bewandelen. En dat dochter met veel pijn en moeite toch nog D scores wist te behalen was niet de verdienste van de juf, die liet haar links liggen omdat ze niet beter kon. Mijn zus heeft veel geoefend met mijn nichtje.
Ik hoor inderdaad vaker dat de DMT niet zo heel belangrijk is. Helaas hier een 'nieuwe' juf (ze doet voor het eerste jaar groep 3) die wel heel erg hecht aan de toetsen.
Ik wacht even de rest van de taaltoets af en dan overleg ik wel met haar. Heb niet persé het idee dat zoon dyslexie heeft, want hij is al enorm vooruit gegaan met het oefenen en oké hij leest niet super snel, maar wel een stuk vlotter dan voorheen. Hij vindt er gewoon geen klap aan :)

Ga wel een paar stripboeken en Donald Duck Junior halen voor hem, goed idee!
Alle reacties Link kopieren
Jillian76 schreef:
26-05-2017 17:12
Het ging mijn zus echt niet om een vergoeding. School weigerde mee te werken. Ook toen zus zei zelf te betalen. De school wilde zelfs geen erkenning geven aan de uitslag, omdat er op eigen houtje was gehandeld. De inspectie heeft daarop de school gedwongen om passend onderwijs te bieden. Mijn zus is zelf leerkracht, vandaar dat ze de weg wel wist te bewandelen. En dat dochter met veel pijn en moeite toch nog D scores wist te behalen was niet de verdienste van de juf, die liet haar links liggen omdat ze niet beter kon. Mijn zus heeft veel geoefend met mijn nichtje.
Ja dat klinkt wel heel raar van de school. Wilde ze haar kind daar nog wel op hebben dan?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
lilyjo schreef:
26-05-2017 17:16
Ik hoor inderdaad vaker dat de DMT niet zo heel belangrijk is. Helaas hier een 'nieuwe' juf (ze doet voor het eerste jaar groep 3) die wel heel erg hecht aan de toetsen.
Ik wacht even de rest van de taaltoets af en dan overleg ik wel met haar. Heb niet persé het idee dat zoon dyslexie heeft, want hij is al enorm vooruit gegaan met het oefenen en oké hij leest niet super snel, maar wel een stuk vlotter dan voorheen. Hij vindt er gewoon geen klap aan :)

Ga wel een paar stripboeken en Donald Duck Junior halen voor hem, goed idee!
Dat kan best zijn maar de DMT is van geen invloed op eind advies. Is geen Cito en doet er echt verder niet toe later.
Dus ook al vind zij het heel belangrijk.

Het is het niet op lange termijn.
Alle reacties Link kopieren
Wandelen_afvallen schreef:
26-05-2017 09:22
GROEP DRIE!!!!???

Laat dat kind lekker spelen. My God, je zoon is gewoon geen hoogvlieger. Wie weet komt het met een jaar of twee, drie. De hersenen moeten nog groeien. Laat het los. Echt waar. Niks prestatie. SPELEN, SPELEN, SPELEN.

LET IT GO!
Echt niet. Spelen was in 1/2. nu moet er gewoon naast het spelen ook gewerkt worden.

Ik zou het kind zelf laten testen, dat dyslexie gebeuren is behoorlijk erfelijk dus dikke kans als je man er ook last van heeft.
De juiste begeleiding, passend bij het kind, lijkt me een prima insteek.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
26-05-2017 11:16
Drie e's voorde school iets doet maar niemand houdt je tegen om eerder al te testen. Zeker bij A en B scores bij rekenen en lage scores voor taal zou ik zelf een tester zoeken
Ik ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven