Lastig...

07-12-2018 14:34 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wat advies van jullie.
Mijn schoonmoeder past wekelijks op. Zij vindt dat leuk om te doen en de kinderen vinden het ook erg leuk.
Wat ik lastig vind: ik vind het moeilijk om met haar te overleggen over dingen. Ze voelt zich best snel persoonlijk aangevallen.
Als we proberen iets te bespreken wat is gebeurd of als we afspraken willen maken ergens over, voelt ze dat als kritiek en schiet ze in de verdediging.
Terwijl wij het als zakelijk zien, gewoon even overleggen.
Om tegenwicht te bieden aan haar gevoel dat ze het niet goed doet, doe ik extra mijn best. Ik complimenteer alle leuke dingen die ze doet en benader haar zo voorzichtig mogelijk.
Herkenbaar voor iemand? Niet persé met schoonmoeder, maar mensen in het algemeen die zich snel aangevallen voelen?
Hoe ga je daar mee om?
De sandwichmethode Idd! ‘Wat een ontzettend leuk idee om naar de kinderboerderij te gaan, wij doen ze meestal dan wel de modderlaarzen aan, maar de kinderen hebben geweldig genoten!’ Een andere truc is om ‘advies’ te vragen, om het gesprek te openen. ‘Oma, wat denk jij, hoe deed jij dat vroeger: zou elke dag snoep nou echt zo slecht zijn?’
Ze wil het waarschijnlijk heel erg goed doen allemaal, dus wat meer een indirecte boodschap kan dan misschien al genoeg zijn.
Alle reacties Link kopieren
RogerPriddy schreef:
07-12-2018 15:56
‘Oma, wat denk jij met al jouw jarenlange ervaring: zou elke dag snoep nou echt zo slecht zijn?’
Oma: nee natuurlijk niet, flauwekul

Jij: stukken verder van huis :frusty:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
07-12-2018 15:58
Oma: nee natuurlijk niet, flauwekul

Jij: stukken verder van huis :frusty:
Het is een gespreksopener, daarna ga je het er samen over hebben.
RogerPriddy schreef:
07-12-2018 15:59
Het is een gespreksopener, daarna ga je het er samen over hebben.
Dat werkt echt niet.
:-D
Alle reacties Link kopieren
RogerPriddy schreef:
07-12-2018 15:59
Het is een gespreksopener, daarna ga je het er samen over hebben.
Ehm, TO heeft een heldere grens die oma niet respecteert. Hoe gaat dat gesprek lopen na deze gespreksopener waarin de autoriteit van oma is bevestigd en die van TO onderuit gehaald?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Lucifer2018 schreef:
07-12-2018 16:01
Dat werkt echt niet.
:-D
Bij mijn hyper gevoelige, onzeker moeder prima :p
Alle reacties Link kopieren
Ik ben strenger/voorzichtiger met onze kleindochter dan mijn dochter is met haar.
Daarom vindt onze kleindochter mij ook regelmatig niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
07-12-2018 16:01
Ehm, TO heeft een heldere grens die oma niet respecteert
Het is mij nog steeds niet duidelijk geworden welke grenzen overschreden worden.
RogerPriddy schreef:
07-12-2018 16:02
Bij mijn hyper gevoelige, onzeker moeder prima :p
Bij mijn snel aangevallen voelende schoonmoe niet. Ze is trouwens een prima oma hoor. Maar niet als vaste oppas elke week. Dus gewoon niet gedaan.

En bij mijn eigen ouders is het al helemaal geen beginnen aan. :-D
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 16:23
31.80% gewijzigd
JollyRider schreef:
07-12-2018 16:01
Ehm, TO heeft een heldere grens die oma niet respecteert. Hoe gaat dat gesprek lopen na deze gespreksopener waarin de autoriteit van oma is bevestigd en die van TO onderuit gehaald?
Je plaatst jezelf idd even onder oma, maar goed, TO kiest ervoor om oma in te zetten en wil de lieve vrede bewaren. Beetje (erg) manipulatief, maar het werkt hier goed. Eerst oma aanhoren en dan jouw argumenten inbrengen en het gesprek voorzichtig sturen naar wat je zelf wil. Maar misschien heb ik teveel ervaring hiermee en is dat lastig om zo 1,2,3 succesvol toe te passen. Het werkt hier goed, oma’s ego is dan voldoende gestreeld.
Ik zou overigens voor professionele opvang hebben gekozen, veel te vermoeiend met zo’n oma. Maar dat was de vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
Zo, was ff weg. Alles even teruggelezen.
De sandwich gebruiken we soms al. Is een goeie inderdaad maar kan soms gekunsteld overkomen, denk ik.
Een voorbeeld van hoe het gaat: oma gaf de kinderen steeds zoveel snoep dat ze buikpijn hadden en niet wilden avondeten. Dat is wel een grens voor ons.
Willen we dat voorzichtig bespreken, dan weet ze van niks, krijgen de kinderen de schuld etc.
Terwijl ik denk, je kunt ook zeggen: okee, vervelend, sorry, misschien kunnen we er iets over afspreken. Of: ik zal er eens op letten.
Dan is het klaar toch?
Ze voelt zich zo aangevallen, trekt zich terug van het gesprek, of reageert naar ons idee overtrokken in de trant van: ik doe ook alles fout.
anoniem_204651 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 16:22
13.06% gewijzigd
mammavanmeisje schreef:
07-12-2018 16:19
Zo, was ff weg. Alles even teruggelezen.
De sandwich gebruiken we soms al. Is een goeie inderdaad maar kan soms gekunsteld overkomen, denk ik.
Een voorbeeld: oma gaf de kinderen steeds zoveel snoep dat ze buikpijn hadden en niet wilden avondeten. Dat is wel een grens voor ons.
Willen we dat voorzichtig bespreken, dan weet ze van niks, krijgen de kinderen de schuld etc.
Terwijl ik denk, je kunt ook zeggen: okee, vervelend, sorry, misschien kunnen we er iets over afspreken. Of: ik zal er eens op letten.
Dan is het klaar toch?
Nee. Zo werkt dat niet. Je valt ze aan en hun kind is toch ook groot geworden. :roll:

Ik zou echt kvd of gastouder overwegen en opa en oma als voor de leuk en logeren houden. Dan is 1x per zoveel weken/maanden dat niet zo erg en bij logeren merkt ze vanzelf wel dat ze niet eten en buikpijn hebben.
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
07-12-2018 16:19
Zo, was ff weg. Alles even teruggelezen.
De sandwich gebruiken we soms al. Is een goeie inderdaad maar kan soms gekunsteld overkomen, denk ik.
Een voorbeeld: oma gaf de kinderen steeds zoveel snoep dat ze buikpijn hadden en niet wilden avondeten. Dat is wel een grens voor ons.
Willen we dat voorzichtig bespreken, dan weet ze van niks, krijgen de kinderen de schuld etc.
Terwijl ik denk, je kunt ook zeggen: okee, vervelend, sorry, misschien kunnen we er iets over afspreken. Of: ik zal er eens op letten.
Dan is het klaar toch?

Hoe oud zijn je kinderen. Kan oma ze soms niet meer aan. Zegt oma nee en pakken de kinderen toch een snoepje.
Is het oppassen ik jullie huis of bij oma. Als het bij jullie is, zorgen dat er geen snoep ligt.

Als oma ze echt zoveel snoep geeft dat ze buikpijn krijgen dan moet daar zeker iets van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het handiger als je man het op zich neemt om iets te zeggen.
Van haar zoon kan ze het misschien makkelijker hebben dan van haar schoondochter.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer, wat heeft het te maken met hun zoon? Het maakt me niet uit hoeveel snoep ze die gaven...
Ik zie aanvallen meer als je als doel hebt iemand te kwetsen. Als je de persoon onderuit haalt. Als je expres provoceert etc.
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
07-12-2018 16:19
Zo, was ff weg. Alles even teruggelezen.
De sandwich gebruiken we soms al. Is een goeie inderdaad maar kan soms gekunsteld overkomen, denk ik.
Een voorbeeld van hoe het gaat: oma gaf de kinderen steeds zoveel snoep dat ze buikpijn hadden en niet wilden avondeten. Dat is wel een grens voor ons.
Dat snap ik helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Merel, ze zijn 7 en 10 en het is in ons huis.
De kinderen luisteren zeker maar oma kan niet zo goed nee zeggen. En die ruimte voelen ze wel natuurlijk.
anoniem_204651 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 16:34
0.66% gewijzigd
mammavanmeisje schreef:
07-12-2018 16:30
Lucifer, wat heeft het te maken met hun zoon? Het maakt me niet uit hoeveel snoep ze die gaven...
Ik zie aanvallen meer als je als doel hebt iemand te kwetsen. Als je de persoon onderuit haalt. Als je expres provoceert etc.

Dat is vaak het argument in dit soort topics. Hun kind ( jij of je partner) is toch ook opgegroeid en dus mogen zij de regels bepalen mbt hun kleinkinderen. Want ze weten heus wel wat ze doen.

Alleen bij hun eigen kinderen hadden ze de zelfde regels als jij nu. Of nog strenger.
Ik zag hem net ook in dit topic. Daar ging het over.


En je schoonmoeder voelt zich aangevallen. Dat zeg je zelf in je OP.
Jij hebt wat aan te merken op dingen die gebeuren als zij oppassen. Daarom reageert ze zo toch? Dus dit snap ik dan weer even niet?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 16:38
21.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom past oma op? Echt?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Lucifer, ja dat zeg ik duidelijk. We hebben daar uiteindelijk een heel duidelijke afspraak over gemaakt. Dat leek me goed besproken.
Wat doet ze dan: ze zegt ja maar probeert eronder uit te komen op allerlei manieren. Ze neemt ze mee op uitstapje en dan geldt die afspraak niet meer volgens haar.
Ze neemt gewoon allerlei andere eetdingen mee en propt ze alsnog vol.
En als we dan navraag doen bij haar is er altijd een excuus waarom het zo liep.
Alle reacties Link kopieren
Begrijpt oma dan echt niet, dat het niet handig is om kinderen zoveel snoep te geven, dat ze er zelfs buikpijn van krijgen en niets meer willen eten? Ze wil toch niet, dat haar kleinkinderen zich slecht voelen door haar toedoen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je man dit met haar laten oplossen. Die kan denk ik makkelijker, zonder de verhoudingen te schaden, dingen met haar bespreken. We kunnen nu allemaal zeggen TO waarom laat je haar dan oppassen, maar als de kinderen en zij het heel leuk vinden snap ik ook wel dat je er niet zomaar mee stopt.
Overigens verder wek herkenbaar: mijn schoonmoeder heeft altijd het hoogste woord over gezond eten en weinig snoepen, maar als ik zie dan zie wat zij de kinderen allemaal aanbiedt als we daar op bezoek zijn... het ene is nog niet op of er komt alweer wat anders langs. Alsof de kinderen de hele dag door zouden moeten eten en snoepen.
Heel herkenbaar TO! Mijn moeder reageert op een vergelijkbare manier op dingen, hoe goed opgebouwd je het ook brengt. Uiteindelijk kost het oppassen van haar ons veel energie, met name door de sfeer en de grote verschillen tussen onze karakters, ondanks dat ze het oppassen op zich goed doet en dochter het ook leuk vindt. Daarom hebben we de komst van de tweede als moment aangegrepen om te stoppen met de huidige constructie en het in te ruilen voor leuke dingen met elkaar doen. Ik verwacht dat dit voor onze relatie ook veel beter zal zijn en er minder spanning zal zijn.
Advocaat van de duivel.

Krijgen de kinderen buikpijn van het snoep of van de sfeer aan tafel nadat oma heeft opgepast?
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 16:56
2.93% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven