Lastig...

07-12-2018 14:34 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wat advies van jullie.
Mijn schoonmoeder past wekelijks op. Zij vindt dat leuk om te doen en de kinderen vinden het ook erg leuk.
Wat ik lastig vind: ik vind het moeilijk om met haar te overleggen over dingen. Ze voelt zich best snel persoonlijk aangevallen.
Als we proberen iets te bespreken wat is gebeurd of als we afspraken willen maken ergens over, voelt ze dat als kritiek en schiet ze in de verdediging.
Terwijl wij het als zakelijk zien, gewoon even overleggen.
Om tegenwicht te bieden aan haar gevoel dat ze het niet goed doet, doe ik extra mijn best. Ik complimenteer alle leuke dingen die ze doet en benader haar zo voorzichtig mogelijk.
Herkenbaar voor iemand? Niet persé met schoonmoeder, maar mensen in het algemeen die zich snel aangevallen voelen?
Hoe ga je daar mee om?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 10:09
Ik weet het niet, maar jij weet het ook niet. Onder bepaalde omstandigheden zou ik het heel logisch vinden dat je een kind contact met een grootouder ontzegt.
Welke "bepaalde omstandigheden"?
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 10:09
Ik weet het niet, maar jij weet het ook niet. Onder bepaalde omstandigheden zou ik het heel logisch vinden dat je een kind contact met een grootouder ontzegt.
Even voor de goede orde, het ontzeggen van contact is totaal niet aan de orde. We gaan van 1x per week oppassen op 1 kind in een gespannen sfeer naar om de week met z'n allen met beide kinderen erbij iets gezelligs doen in een ontspannen sfeer. Of dat nou zo'n gemene streek is en ik daar mijn moeder nou zo mee straf en mijn kinderen mee misbruik...
Alle reacties Link kopieren
Broccolisoep schreef:
08-12-2018 12:39
Even voor de goede orde, het ontzeggen van contact is totaal niet aan de orde. We gaan van 1x per week oppassen op 1 kind in een gespannen sfeer naar om de week met z'n allen met beide kinderen erbij iets gezelligs doen in een ontspannen sfeer. Of dat nou zo'n gemene streek is en ik daar mijn moeder nou zo mee straf en mijn kinderen mee misbruik...
Dus een keer per week oppassen (hoe lang zie je je moeder dan effectief op zo'n dag?) is teveel aan contact en een keer per twee weken "iets leuks" doen kan prima? Je moeder weet heus wel, dat het oppassen wordt stop gezet, vanwege haar kritische opmerkingen naar jou toe.
karin6789 schreef:
08-12-2018 12:52
Dus een keer per week oppassen (hoe lang zie je je moeder dan effectief op zo'n dag?) is teveel aan contact en een keer per twee weken "iets leuks" doen kan prima?
Inderdaad ja, omdat ze dan op een heel andere manier in ons leven is. Niet zozeer de frequentie van het contact, maar de invulling ervan.
Alle reacties Link kopieren
Broccolisoep schreef:
08-12-2018 12:54
Inderdaad ja, omdat ze dan op een heel andere manier in ons leven is. Niet zozeer de frequentie van het contact, maar de invulling ervan.
Het een op een contact met haar kleinkind is weg.
Alle reacties Link kopieren
Het geeft toch een hele andere dynamiek in het contact als dat een op een is?
karin6789 schreef:
08-12-2018 13:06
Het geeft toch een hele andere dynamiek in het contact als dat een op een is?
En dus? Omdat we daar ooit aan zijn begonnen, met daarbij naar elkaar toe aangegeven dat als de situatie verandert ook de constructie kan veranderen, mogen we daar nooit meer mee stoppen? Oppassen is geen recht en ook geen plicht. Ik ben blij dat mijn moeder er zelfs meer positiefs in ziet dan jij, ze mist het nu namelijk om met elkaar leuke dingen te doen en ziet in dat ze dat ervoor terug krijgt.

Jij blijft mijn situatie, ondanks dat je er vrijwel niks vanaf weet, anders uitleggen dan dat ik zelf doe. Dat mag uiteraard, maar de discussie om elkaar te overtuigen is zinloos, dat gaat ons allebei niet lukken. Daarom stopt het wat mij betreft nu.

TO ik hoop dat je eruit komt met je schoonmoeder en een situatie vindt die een meer ontspannen sfeer met zich meebrengt!
ik hoop dat mijn dochters bij mij niet zo doen
chrys schreef:
08-12-2018 13:19
ik hoop dat mijn dochters bij mij niet zo doen
En ik dat ik mijn dochter nooit het gevoel zal geven dat ze niet goed genoeg is en al haar beslissingen bekritiseer.
Alle reacties Link kopieren
Broccolisoep schreef:
08-12-2018 13:32
En ik dat ik mijn dochter nooit het gevoel zal geven dat ze niet goed genoeg is en al haar beslissingen bekritiseer.
Ze maakt zich misschien snel ongerust.
Voor jou voelt het als kritiek, zij ziet het als goedbedoelde raadgevingen.
Een wereld van verschil.
karin6789 schreef:
08-12-2018 12:39
Welke "bepaalde omstandigheden"?
Dat is hier allemaal hypothetisch, maar zodra het bezoeken van een grootouder schade toebrengt aan kind of kleinkind is het in mijn optiek gelegitimeerd te stoppen met het bezoek. Er zijn ook psychiatrische patiënten grootouder, verslaafden en gewoon algehele waailappen.

Ik begrijp echt niet wat er zo baanbrekend is aan dat idee: opa's en oma's zijn niet per se intrinsiek goede mensen. Ik vind het heel vervelend als mensen onterecht hun kleinkind niet mogen zien, maar dat is een heel ander verhaal.

En ontopic: soms is minder contact geen slecht idee. Wanneer er sprake is van gespannen verhoudingen kan afstand soms ervoor zorgen dat de momenten waarop er wel contact is waardevoller en ook minder problematisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 13:59


Ik begrijp echt niet wat er zo baanbrekend is aan dat idee: opa's en oma's zijn niet per se intrinsiek goede mensen.
Papa's en mama's ook niet.
karin6789 schreef:
08-12-2018 14:07
Papa's en mama's ook niet.
Klopt. Daarom worden kinderen soms ook uit huis geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 14:10
Klopt. Daarom worden kinderen soms ook uit huis geplaatst.
Maar van dat soort uitwassen is hier helemaal geen sprake.
Alle reacties Link kopieren
Ouders kunnen het hier ook echt nooit goed doen, hè? Als ze de grootouders laten oppassen mogen ze nergens iets van zeggen, want dan moeten ze maar andere oppas regelen en niet op hun (schoon)ouders leunen et cetera, et cetera, en als ze dan vervolgens daadwerkelijk andere oppas regelen dan krijgen ze weer een veeg uit de pan, want dan ontzeggen ze hun (schoon)ouders iets en is het zelfs een 'misselijke streek'. Echt, wat je ook doet, er is altijd wel iemand die je er op denkt te kunnen afrekenen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ow jee, we hebben er weer eentje hoor. Zo'n oma die het gevoel heeft "recht te hebben op tijd met haar kleinkind".

Als je compleet niet op één lijn ligt qua opvoedstrategie met je buurvrouw van 3 straten verderop, dan laat je haar toch ook niet op je kind passen. Waarom moet dat met je (schoon-)moeder dan wel? Omdat je haar anders tijd met haar kleinkind ontneemt? Je hebt toch geen kind gekregen om je (schoon-)moeder een plezier te doen.
chrys schreef:
08-12-2018 13:19
ik hoop dat mijn dochters bij mij niet zo doen
Vaak ligt dat helemaal aan jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-12-2018 14:37
Vaak ligt dat helemaal aan jezelf.
En even vaak ook helemaal niet.
ik lees niets ernstig in het verhaal van TO
kind word niet mishandeld , is er veilig
mama van een meisje kan geen kritiek geven op schoonmoeder
kom op zeg
4 uurtjes oppassen per week
waar gaat het over
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
08-12-2018 17:09
ik lees niets ernstig in het verhaal van TO
kind word niet mishandeld , is er veilig
mama van een meisje kan geen kritiek geven op schoonmoeder
kom op zeg
4 uurtjes oppassen per week
waar gaat het over
Tsja.
Bij de rijdende rechter kan het gaan over een paadje wat 5 cm. buiten de erfgrens ligt.
Hele drama's.
Dus dan kunnen conflicten of onbegrip nog veel hoger oplopen tussen ouders en grootouders.
Het gaat (bijna) nooit om wat er echt gebeurt, er zit vaak meer achter.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
08-12-2018 14:26
Ouders kunnen het hier ook echt nooit goed doen, hè? Als ze de grootouders laten oppassen mogen ze nergens iets van zeggen, want dan moeten ze maar andere oppas regelen en niet op hun (schoon)ouders leunen et cetera, et cetera, en als ze dan vervolgens daadwerkelijk andere oppas regelen dan krijgen ze weer een veeg uit de pan, want dan ontzeggen ze hun (schoon)ouders iets en is het zelfs een 'misselijke streek'. Echt, wat je ook doet, er is altijd wel iemand die je er op denkt te kunnen afrekenen.
Helemaal mee eens.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven