Nieuwe vriendengroep van dochter baart me zorgen

03-01-2021 16:57 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft sinds kort een vriendje.
Vriendje heeft een behoorlijk rugzakje en om zijn problemen wat dragelijker te maken, blowt hij. Vriendje is erg lief voor haar. Maar de vriendengroep baart me zorgen. Lang buiten, roken, blowen. Meiden hebben al behoorlijk wat ervaring met sex.
Aan de andere kant, zijn ze er voor mijn dochter als er iets is.
Mijn dochter mag niet zo vaak naar die week.

Nu komt het "probleem" sinds die verkering ben ik best veel afgevallen en heb het aan mijn maag. Als 1 van de meiden hier is, of ik hoor ze via de mobiel, raak ik in paniek. Misselijk en maagpijn. Ik weet niet waarom. Mijn dochter weet dat ik het eigenlijk niks vind. Ze heeft ook gevraagd of het afvallen door haar komt. Heb natuurlijk gezegd van niet

Ik krijg begeleiding en heb het er ook over maar heb haar nu al even niet gezien.

Heeft iemand tips hoe ik er mee om kan gaan?
Ze is 15 en hij 16. Gelukkig staat ze vrij stevig in haar schoenen en is helemaal tegen roken en blowen. Vriendje weet dat het over is als hij dat (weer) gaat doen

Gelukkig heeft ze nog genoeg andere vriendinnen waar ze nog mee omgaat. Maar die mogen hem niet zo ivm die vriendengroep.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-01-2021 19:17
Reden: titel gewijzigd op verzoek TO
3.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Week moet wijk zijn
Alle reacties Link kopieren
Heb vertrouwen in je dochter

En ga naar de huisarts voor je maag
Waarom vertrouw je haar niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geweest. Wacht nu op uitslag van onderzoeken.
Het is echt begonnen op de dag van de verkering. Ik kende de jongen en de groep al voordat ze er mee omging.
Je noemt jezelf Moederke en dat spreekt al boekdelen. Je dochter komt nu op een leeftijd waarin het tijd wordt om enige en steeds meer afstand te nemen van haar moederke en haar eigen weg te gaan en ik denk dat dat je zo dwars zit.
Tja, er komt voor alle moeders een moment dat kinderen niet meer aan het handje lopen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraagt dochter of het afvallen door haar komt? Komt vreemd over.. Verder zou ik haar wat meer vertrouwen schenken, ze staat stevig in haar schoenen zeg je zelf..
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Geef je dochter de pil en goede voorlichting.

Anders ben je zo oma.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
03-01-2021 17:02
Waarom vertrouw je haar niet?
Ik vertrouw haar wel. Maar vind de groep niet prettig. En wat ook een issue dat ik bang ben wat er over ons gedacht word. Ik had nl (ik weet dat dat slecht is,) ook al een mening over hen.
Ze chillen er wel mee. Maar niet tot heel laat en hooguit 3 x in de week.
Alle reacties Link kopieren
“ Vriendje is erg lief voor haar.”

“ Aan de andere kant, zijn ze er voor mijn dochter als er iets is.”

Als moeder van een aantal pubers; bovenstaande is toch het belangrijkste??
Vertrouw op je dochter, op de opvoeding die je haar hebt meegegeven.
Blijf in gesprek met haar, zonder oordeel, zonder verwijten.
Hier heeft mijn dochter ook een goede vriend (geen verkering maar hele goede vriend)
Die jongen heeft ook een flinke rugzak, scheiding/automutilatie/woedeaanvallen..

Maar geen haar op mijn hoofd om die jongen te weren of vriendschappen te bemoeilijken.
Ik hou mijn oren en ogen goed open en steek heel veel (positieve) aandacht in communicatie met mijn puber(s).
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat je als ouder best veel zorgen kunt hebben over je kind in deze fase van het leven en van de invloed van die eerste liefdes. Zou ik ook hebben. Maar het klinkt wel alsof jouw angst niet helemaal in proportie is met wat er daadwerkelijk aan de hand is. Drastisch afvallen en dergelijke is niet iets dat door je dochter of haar vriend veroorzaakt wordt, dat zit toch ergens in jou. Ik denk dat zowel jijzelf als je dochter erbij gebaat zijn als jij erbij geholpen wordt om wat meer bij jezelf te kunnen blijven, ook als er in je omgeving dingen gebeuren die je liever anders zou zien. Je dochter gaat haar eigen leven leiden, en je hebt steeds minder zeggenschap over hoe ze dat invult. Er zullen wellicht ook dingen gebeuren die jouw keuze niet zijn of waar je niet blij mee bent, maar waar je mee zult moeten leren omgaan.

Mijn moeder ging zich ook altijd plaatsvervangend zorgen maken om mij en mijn zussen en dat kan soms best ook averechts uitpakken.
Alle reacties Link kopieren
Moederke74 schreef:
03-01-2021 17:07
Ik vertrouw haar wel. Maar vind de groep niet prettig. En wat ook een issue dat ik bang ben wat er over ons gedacht word. Ik had nl (ik weet dat dat slecht is,) ook al een mening over hen.
Ze chillen er wel mee. Maar niet tot heel laat en hooguit 3 x in de week.
Als je haar vertrouwt, dan ook in deze groep

Waarom mogen zij geen mening over jou hebben?
Alle reacties Link kopieren
Je bent bang dat de andere jongeren ‘slechte invloed’ hebben op jouw dochter?

Misschien moet je het eens positief bekijken; dat jouw dochter positieve invloed heeft op de anderen.
Hoe mooi is dat.

Zie ik hier namelijk bij die goede vriend. Hij is meer gaan praten, vertrouwen groeit in mensen, het gaat goed op school. Hij hoort erbij. Mijn dochter zou hem nooit laten vallen.
Dat is goud waard en ik ben apetrots.
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt een beetje als mijn eerste vriendje. Ook gescheiden ouders, in het weekend was hij bij zijn moeder waar zijn oude vrienden woonde en daarmee ging hij altijd in een fietsenstalling zitten zuipen ("zuipavond"). Later had hij vrienden op school waarmee hij weer vaak buiten zat te blowen.

Het klinkt alsof je dochter helemaal niet zo beïnvloedbaar is. Sterker nog, ze heeft hem blijkbaar zelfs ermee laten stoppen (al lijkt de kans me vrij reëel dat hij het nog gewoon doet als ze er niet bij is, lijkt me ook wel begrijpelijk voor een jongen van die leeftijd, maar dat terzijde, zij doet het in elk geval niet en daar gaat het om).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
bloosje schreef:
03-01-2021 17:05
Waarom vraagt dochter of het afvallen door haar komt? Komt vreemd over.. Verder zou ik haar wat meer vertrouwen schenken, ze staat stevig in haar schoenen zeg je zelf..
Omdat ze ook merkt dat het tijdens haar verkering is begonnen.
Ze vroeg aan mij of ze verkering met hem mocht. Heb gezegd dat dat aan haar was.
Ze kent me erg goed en weet als het niet goed gaat
Ik snap er niks van. In de titel zeg je dat je buikpijn krijgt van de verkering, maar in je post zeg je dat die vriend lief voor haar is en dat je buikpijn krijgt van de vriendengroep.

Welke is het nou?
En waarom ben je zoveel afgevallen?
Ik snap dat het je zorgen baart, zou het mij ook doen. Dit is niet goed!

Praat met je dochter, benoem de rode vlaggen en waarom ze deze verkering beter kan uitmaken. Daarbij is ze ook nog te jong.

Vrienden zijn belangrijk en zoals je vrienden zijn zal je zelf ook worden.
Praat daarover met je dochter en waarom het onverstandig is met hen om te gaan of bevriend te zijn.
Ga opzoek met haar om vrienden te maken die een goede invloed op haar hebben en waar ze die kan vinden en hoe ze rode vlaggen kan herkennen. In vriendschappen, maar ook bij jongens.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe goed je je dochter kunt inschatten.
Ik zou het ook niet fijn vinden als ze met vrienden om ging, waar de ouders weinig bij betrokken zijn. Kennelijk vinden hun ouders dat gehang tot laat en het geblow geen punt.
Ik zou dat wél vinden. Nu heb ik geen kinderen, maar ik denk dat ik me net als jij zorgen zou maken.

Mijn moeder deed dat ook. Die wilde ook dat ik met een bepaalde vriendin niet om ging. Ze vond haar ordinair. Maar die vriendin heeft nooit over mij geoordeeld, nooit gedachten of meningen aan mij opgedrongen, nooit geprobeerd mij positief of negatief te beinvloeden. Het was dus een goede vriendin voor mij. En ze had verder ook geen invloed op mij, en ik niet op haar. We waren gewoon vriendinnen. Goede vriendschap was dat. Niets mis mee. Mijn moeder had vertrouwen in mij moeten hebben. Maar ze kende me gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Titanic40 schreef:
03-01-2021 17:05
Geef je dochter de pil en goede voorlichting.

Anders ben je zo oma.
Is ze gelukkig al ivm acne. Ze zeggen allebei dat ze er niet aan toe zijn
Moederke74 schreef:
03-01-2021 17:10
Omdat ze ook merkt dat het tijdens haar verkering is begonnen.
Ze vroeg aan mij of ze verkering met hem mocht. Heb gezegd dat dat aan haar was.
Ze kent me erg goed en weet als het niet goed gaat

Niet als ze 15 is, en niet met een probleem-jongen. Dat is aan haar? Met 15?! Heb je haar de rode vlaggen besproken?
Moederke74 schreef:
03-01-2021 17:07
Ik vertrouw haar wel. Maar vind de groep niet prettig. En wat ook een issue dat ik bang ben wat er over ons gedacht word. Ik had nl (ik weet dat dat slecht is,) ook al een mening over hen.
Ze chillen er wel mee. Maar niet tot heel laat en hooguit 3 x in de week.
Waar ben je dan bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Maar het is makkelijker(?) Ofja, misschien beter voor je gemoedsrust om je eigen kinderen ‘weg te houden’ van mensen met een ‘rugzak’

Maar wat voor mensen maak je dan van je kinderen?

Leer ze goede waarden en normen bij, geef goede voorlichting, voorbehoedsmiddelen en stuur ze de wereld in.

Ze zal je nog kunnen verbazen❤️
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bekend met psychische problemen. Veel stress slaat op mijn maag. De titel is denk ik idd fout. De jongen is voor haar ok en ik mag hem. Maar de vriendengroep hoort bij hem. Vandaar dat ik deze titel had gekozen.
Moederke74 schreef:
03-01-2021 17:10
Omdat ze ook merkt dat het tijdens haar verkering is begonnen.
Ze vroeg aan mij of ze verkering met hem mocht. Heb gezegd dat dat aan haar was.
Ze kent me erg goed en weet als het niet goed gaat
Ik lees wat psychische dingen bij jullie allebei. Pas je op dat ze niet je hulpverlener wordt?
Alle reacties Link kopieren
Je bent gewoon bang voor negatieve invloed van de groep op jouw dochter. Dat is wat je wilt zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven